Oud 23-05-2002, 09:21
Verwijderd
Iemand een leuk idee voor een les over dialect?

Of iemand die een dialect spreekt en ook kan schrijven (das wel zo handig nl op iets schriftelijks als een forum )?

tnx alvast
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2002, 14:30
Missty
Missty is offline
Bedoel je 't dialect uit je eigen omgeving?
Ik kom namelijk uit Limburg en 'k spreek 't, kan 't voor een gedeelte ook schrijven (maar da's soms een beetje moeilijk)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 22:44
de abt van sion
de abt van sion is offline
Je kunt zeker terecht in Limburg. In Limburg worden er talloze varianten van het bekende dialect gebruikt. Ze worden (of zijn) inmiddels beschreven in speciale woordenboeken. Wil je direct contact met een aantal authentieke Limburgse dialecten, koop dan Asterix in het Limburgs. Erg leuk, ook voor scholieren.

Iets anders, je woont in Rotterdam, lees ik. Het Rotterdams heeft mede vanwege de internationale positionering van de haven een aantal heel specifieke trekken. Ook zeker niet onaardig.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 23:20
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Missty schreef:
Bedoel je 't dialect uit je eigen omgeving?
Ik kom namelijk uit Limburg en 'k spreek 't, kan 't voor een gedeelte ook schrijven (maar da's soms een beetje moeilijk)
Aangenaam


T probleem met t limburgs dialect, is dat iedere streek ook nog ns zn eigen vorm van dialect heeft. Om te spreken is da nie zown probleem.. maar met schrijven wel.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 23:21
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Je kunt zeker terecht in Limburg. In Limburg worden er talloze varianten van het bekende dialect gebruikt. Ze worden (of zijn) inmiddels beschreven in speciale woordenboeken. Wil je direct contact met een aantal authentieke Limburgse dialecten, koop dan Asterix in het Limburgs. Erg leuk, ook voor scholieren.

Iets anders, je woont in Rotterdam, lees ik. Het Rotterdams heeft mede vanwege de internationale positionering van de haven een aantal heel specifieke trekken. Ook zeker niet onaardig.

Succes!

Ey weetje wat.. jullie geven les in Rotterdams, en ik en Missty in Limburgs
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 09:52
Verwijderd
Kan alleen een klein beetje Twents spreken...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 12:19
Verwijderd
Ik spreek Limburgs, maar kan het niet schrijven..
Dr is een tijd terug hier in de buurt wel een cursus 'dialect schrijven' geweest, maar daar weet ik verder nix van..

En dr zijn idd een boel verschillende dialectjes.. volgens mij issut in geen 1 dorp psies hetzelfde..
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 12:40
A loved one
Avatar van A loved one
A loved one is offline
Ik kom wel uit Limburg, ik kan er ook wat over vertellen. "Het Limburgs dialect": dat bestaat dus niet. Alleen al het verschil tussen Noord en Zuid-Limburg is te groot om elkaar normaal te verstaan. In het Noorden is het meer Duits, korte woorden, veel "oe's" en "oa's". De "ie" wordt meestal een "ee" (niet = neet, gedaan = gedoan, zoiets).
In Zuid-Limburg is het weer heel anders. Het dialect daar vind ik zelf moeilijker te verstaan dan Noord-Limburgs. Ze praten daar met langgerekte klanken en een vreemde intonatie (het zangerige). Ook heel bekend: de "sj". Bijvoorbeeld Maastricht = Maaschtreecht, net zoals je bv. in het Duits zou doen.
Niet alleen is er verschil tussen het Noorden en Zuiden. Ik woon in Venlo-Blerick. Venlo ligt aan de rechterkant van de Maas, Blerick aan de linkerkant. Zelfs tussen die twee kilometer zitten al verschillen in de taal. Ook bv. het verschil tussen het dialect in Lottum en Baarlo (pak er even een kaart bij ), zo verschillend als Nederlands en Duits.
Ook leuk: vraag iemand uit Limburg hoe hij het woord "schoen" uitspreekt. Dat woord spreken ze bijna overal anders uit, dat varieert van "schoon" tot "sjeun" tot "sjoën". En dan ook nog het meervoud, "schoenen"...
Heel ingewikkeld dus! Als je wilt, zoek ik nog wel wat voor je op. Doe ik graag Als je het tenminste over Limburgs houdt

Laatst gewijzigd op 24-05-2002 om 21:31.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 13:31
Verwijderd
In Dagblad de Limburger hadden (of hebben) ze een soort rubriek en daar gaven ze een Nederlands woord of uitdrukking en dan kon je reageren hoe jij het in het dialect uitspreekt.. daar kwamen ook echt ontzettend veel reacties op 1 woordje.. iedere plaats spreekt het anders uit..
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 21:16
MH
Avatar van MH
MH is offline
In de IJsselstreek en de Achterhoek (regio Zutphen-Lochem) verscheen altijd een stadsblad met een dialect-rubriek. Eigenlijk is het Veluws/Apeldoorns en het Achterhoeks niet moeilijk. Je spreekt alles ongeveer net zo uit als in het Middel-Nederlands. De afwijkingen t.o.v. het 'gewone' Nederlands:
ui - uu (huis wordt huus)
o/oo - soms eu (door wordt deur, komt wordt keump)
ij - ie (kijken wordt kieken)
ee - soms een langgerekte e
a/aa - oa (vader wordt voader)

Dit zijn de belangrijkste vuistregels.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 21:31
de goeie fee
de goeie fee is offline
euhm ik kan vlaams en et perfect schrijve, ma aangezien da gelle da nie kunt uitspreke is het denk ik niet echt nuttig...
let me know if I can help U...
__________________
Het is goed, kgeef je een zoe-oen & een knuffel heb ik vandoe-oen (8) FLAGRANTIOR IN DIES AMORE P.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 18:24
Verwijderd
Ik kan wel beetje Twents, en beetje Maastrichts/Schinvelds.

Maar schrijven is alleen errug moeilijk...

Idd, het Limburgs is eigenlijk geen dialect te noemen, het verschilt gigantisch per stad/streekje.

Zo praten ze in Maastricht onwijs veel met lange klanken.
lang - laaaaank
Maar in Schinveld helemaal niet zo erg.
lang - lank/lang.

Maor jah, 'tis gans neet mekkelijk te schrieve he...
(Overigens liek ut gans viel op ut Twens da ze noe nog in Twente sprèke. Neet meer zo plat als vreuger, moar nog waal ne bietje plat. 't Limburgs is overigens gans mekkelijk te verstoan... en ut kalle is ooch neet moeilijk heur.. Als ze ne poar zinnetjes het geleze, kan ze ut zo mit kalle...)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 19:58
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Hier hebben we niet echt een dialect. Ik spreek Fries, maar dat is een officieel erkende taal en geen dialect. Daar zul je dus wel niets aan hebben.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 20:46
MH
Avatar van MH
MH is offline
Citaat:
Onbekende schreef:
Hier hebben we niet echt een dialect. Ik spreek Fries, maar dat is een officieel erkende taal en geen dialect. Daar zul je dus wel niets aan hebben.
Het Fries heeft toch ook veel verschillende dialecten?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 22:22
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
In den haag praten ze ook zeer opvallend... ik kan het zelf niet, ik ken wel iemand die het kan, tis soms bijna lastig te verstaan ook ...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 00:20
Verwijderd
Mijn vader kan Oud-duits maar dat is nogal cryptisch en houdt zich ook niet aan onze cijfers en letters. Lezen kan ik het iig voor geen meter
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 13:47
alienx
alienx is offline
't Broakels es't beste dialect dater bestoat.
Ge zoedt zekerst ne kèr moetn afkommn azou zoe-et zelve ne kir huren.
Est goet?



Wel moeilijk om te schrijven, ik heb efkes moeten nadenken
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 18:56
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
MH schreef:


Het Fries heeft toch ook veel verschillende dialecten?
Er zijn inderdaad verschillende dialecten in het Fries, maar ik ben daar niet zo goed van op de hoogte.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-06-2002, 10:24
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Wil je direct contact met een aantal authentieke Limburgse dialecten, koop dan Asterix in het Limburgs. Erg leuk, ook voor scholieren.
Ja De Romeinen zijn de Maastrichtenaren...!!! HAHA

Gatara
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 15:33
Madgirl
Avatar van Madgirl
Madgirl is offline
Ik ken Sneekers praten
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 21:12
miep
Avatar van miep
miep is offline
ik kan aardig west-fries
nah toch nie tzo heel erg goed
__________________
would I lie to you baby, would I lie to you?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Dialecten
Sweet Serenity
42 17-04-2014 19:01
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [PWS] Dialect
Infidel
2 18-09-2010 10:11
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen 'Jij' in het dialect.
Verwijderd
35 05-05-2006 09:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Ned] Dialect
FastJapie
5 29-03-2004 18:26
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen dialecten
Veer
6 26-03-2003 13:05
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Dialect
Verwijderd
6 24-11-2002 10:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:12.