Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2003, 18:03
Daangerous
Avatar van Daangerous
Daangerous is offline
Agressie en/of geweld zit dan in onze genen (natuur) of komt het door onze maatschappij?
Liever geen feiten, getallen en onderzoeken en shit, maar gewoon wat je er zelf van vind...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2003, 18:07
Miss Helena
Avatar van Miss Helena
Miss Helena is offline
Ik denk beide. Een deel zit in je genen, maar de maatschappij, je cultuur speelt er ook een grote rol bij...
__________________
We'll meet again... Love you
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 18:09
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
cultuur maar ook een beetje natuur

ik denk dat er meer agressie is bij grote groepen mensen samen dan wanneer je bijv met zn 2en leeft
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 18:42
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
In de eerste plaats natuur, die zich uit zichzelf ontwikkelt tot cultuur.

Maar natuur en cultuur gaan geweld ook tegen. Ik kan me in ieder geval geen samenleving voorstellen waarin moord en geweldpleging niet bestraft worden!
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 19:00
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Miss Helena schreef op 21-05-2003 @ 19:07:
Ik denk beide. Een deel zit in je genen, maar de maatschappij, je cultuur speelt er ook een grote rol bij...
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 19:02
Verwijderd
Hier heb ik thuis een heel boek over...maar ben nu niet thuis...
Als ik thuis ben ga ik ff kijken wat er in staat ed.

[edit]Over 'Liever geen feiten, getallen en onderzoeken en shit, maar gewoon wat je er zelf van vind...'...wat als ik me nou bij feiten ed aansluit? Dat boek vind ik een erg goed boek nl.[/edit]

Laatst gewijzigd op 21-05-2003 om 21:17.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 20:37
Verwijderd
door de maatschappij

ff geen zin dr verder op in te gaan
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 10:50
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
@ leonoor, wat leuk dat je daar een boek over hebt

ik denk persoonlijk dat het in de eerste instantie natuur is. De ene mens is ook van nature agressiever dan de ander. Maar het komt, naar mijn mening, verder in ontwikkeling in de cultuur.
-xxx-
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 12:20
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Er zijn meer factoren dan cultuur en natuur en bovendien zijn die alle met elkaar verbonden.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 13:19
king112
Avatar van king112
king112 is offline
Ik denk dat het wel met beide heeft te maken!
Maar de samenleving is het enige wat het kan verminderen.
Ik ben van natuur ook vrij agressief, dat heeft te maken met ADHD.
Maar de samenleving is toch 'denk ik' wat belangrijker.
Als iedereen elkaar met respect behandeld zou er ook minder geweld zijn op deze wereld.
Helaas is dit onmogelijk, maar dat betekend niet dat het minder kan dan het nu is.
Maar ik vraag me af hoe kan je veranderen dat mensen meer respect voor elkaar gaan tonen.
Want het is volgens mij wel een maatschappelijk probleem.
Wat ik denk wat de grootste oorzaak is van agressie en geweld is dat er teveel mensen te dicht op elkaar leven, en daardoor sneller aan elkaar gaat ergeren en op gevolg daarvan sneller argressie wordt.
Ikzelf kan er ook niet tegen als ik tussen massamensen zit en gaat me heel snel ergeren.
Ook uit verveling gaan mensen opzoek naar opwinding en voor veel mensen is geweld een manier van opwinding en opluchting (Ik gebruik bijna nooit geweld behalve als een persoon me zo erg boos maakt dat ik het niet meer onder controlle heb, ik zit hier best wel mee. Als ik eenmaal onder grote druk sta kan ik het niet met woorden, en ik moet toegeven dat ik toch na al die agressie in me mezelf opgelucht voelt, maar het is iets wat ik wel van mezelf heel erg vervelend vindt.)
Het is zo jammer dat er een klein groepje mensen zijn die voor veel problemen zorgen in de maatschappij omdat zij hun agressie in het openbaar gebruiken tegen onschuldige mensen die zo goed als niks misdaan hebben tegen hun.
Na het gehad te hebben zinloos geweld kan geweld ook een begrijpelijk zijn dat dit gebeurt, daar kan je genoeg voorbeelden van noemen ook al zegt men dat geweld nooit een oplossing is.
Je kan zo terrecht boos op iemand zijn en dan nog machteloos staan.
Stel je voor de jongen die jou vriendin heeft verkracht zie je lopen in de winkelstraat, door gebrek aan bewijs is hij onschuldig verklaard, dan is het toch begrijpelijk dat deze jongenman op de vuist gaat me deze andere jongenman.


Ik denk dat geweld plegen vaak een oorzaak is van:
-Ontevredenheid
-Verveling
-Verleden
-Moedeloos
-Opwinding
-Situatie
-Wraak
-Woedde

Wat ik zo ongelooflijk zielig vind is dat er mensen zijn die opscheppen over hoe zij wel niet van het weekend gevochten hebben.
Ik heb absoluut geen idee wat hier stoer aan is.
Bij mij is het het geval zo dat bijna iedereen mij wel kan bang maken met bedreigingen.
En dat verhoogd alleen maar het plezier om dit soort dingen te zeggen.

Ik denk soms bij mijzelf dat de hele mensheid nooit ontwikkeld had moeten worden.
We denken teveel na, en zitten met teveel dingen.
We zijn eigelijk het slechtste diersoort op aarde en hebben bijna geen respect voor de andere soorten in deze wereld.
Als er nooit mensen waren ontwikkeld waren we een prachtige planeet geweest.
Of zie het zo als er niet zoveel mensen waren geweest, waren we ook een prachtige planeet geweest.
Dat we allemaal ongeveer leefden als de indiaanen vroeger(schrijf ik dat nou goed) in de vs, vredig voor de natuur en amber vervuiling.
Nu bouwen we alles onder.
uuuhh wat heeft dit met geweld te maken??
Nou ik denk toch dat het wat er mee te maken heeft.
Namelijk: Het systeem waar wij nu in leven.
Veel mensen op een kleine hoop dat zich allemaal moet houden aan de zelfde regels.
We zitten in een grote gevangenis dat weliswaar bestuurd wordt door de meningen van het volk zelf.
Maar toch heb ik het idee dat wij leven in een grote gevangenis.
Dit zijn de keuzes die je hebt, kies maar.
Dit moet, dit mag en dit mag niet.
Dit soort regels veroorzaken stres, moedeloosheid en ontevredeheid.
Conclusie:
Teveel mensen op een hoop!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 13:55
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
@ king112, wat een uitgebreid antwoord
goed hoor, dat je dat doet!
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 14:05
king112
Avatar van king112
king112 is offline
Citaat:
... schreef op 22-05-2003 @ 14:55:
@ king112, wat een uitgebreid antwoord
goed hoor, dat je dat doet!
Ik hoop dat het klopt!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 14:10
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
@ king112

Ik denk dat het wel met beide heeft te maken!
Maar de samenleving is het enige wat het kan verminderen.
Ik ben van natuur ook vrij agressief, dat heeft te maken met ADHD.

ja, dat bedoelde ik dus ook met mijn stukje...

Maar de samenleving is toch 'denk ik' wat belangrijker.
Als iedereen elkaar met respect behandeld zou er ook minder geweld zijn op deze wereld.
Helaas is dit onmogelijk, maar dat betekend niet dat het minder kan dan het nu is.
Maar ik vraag me af hoe kan je veranderen dat mensen meer respect voor elkaar gaan tonen.
Want het is volgens mij wel een maatschappelijk probleem.



Wat ik denk wat de grootste oorzaak is van agressie en geweld is dat er teveel mensen te dicht op elkaar leven, en daardoor sneller aan elkaar gaat ergeren en op gevolg daarvan sneller argressie wordt.
even een weervraag; is het dan zo, dat in landen waar het dunderbevolkt is dan in Nederland (en die zijn er genoeg!!) minder geweld voorkomt?

Ikzelf kan er ook niet tegen als ik tussen massamensen zit en gaat me heel snel ergeren.
Ook uit verveling gaan mensen opzoek naar opwinding en voor veel mensen is geweld een manier van opwinding en opluchting (Ik gebruik bijna nooit geweld behalve als een persoon me zo erg boos maakt dat ik het niet meer onder controlle heb, ik zit hier best wel mee. Als ik eenmaal onder grote druk sta kan ik het niet met woorden, en ik moet toegeven dat ik toch na al die agressie in me mezelf opgelucht voelt, maar het is iets wat ik wel van mezelf heel erg vervelend vindt.)

verveling kan inderdaad een punt zijn ja. en over die agressie van jou. kan je die niet beter uiten op een boksbal ofzo (dit is geen geintje hoor )

Het is zo jammer dat er een klein groepje mensen zijn die voor veel problemen zorgen in de maatschappij omdat zij hun agressie in het openbaar gebruiken tegen onschuldige mensen die zo goed als niks misdaan hebben tegen hun.
Na het gehad te hebben zinloos geweld kan geweld ook een begrijpelijk zijn dat dit gebeurt, daar kan je genoeg voorbeelden van noemen ook al zegt men dat geweld nooit een oplossing is.
Je kan zo terrecht boos op iemand zijn en dan nog machteloos staan.

maar al sta je machteloos, dan lost erop los slaan nog niks op... je komt wellicht nog erger in de problemen.

Stel je voor de jongen die jou vriendin heeft verkracht zie je lopen in de winkelstraat, door gebrek aan bewijs is hij onschuldig verklaard, dan is het toch begrijpelijk dat deze jongenman op de vuist gaat me deze andere jongenman.
ja, dat is begrijpelijk ik denk dat ik hetzelfde gedaan zou hebben. (maar het lost nog steeds niks op)


Ik denk dat geweld plegen vaak een oorzaak is van:
-Ontevredenheid

mee eens! hele oorlogen om een stuk land....

-Verveling
uit jou voorbeeld bleek van wel, maar die hierboven vind ik toch meer waarde hebben.

-Verleden
verschilt per persoon

-Moedeloos
zou kunnen ja

- opwinding
cker!

-Situatie
altijd!

-Wraak
ja, dat gebeurd vaak. in oorlogen, maar ook op veel kleinere schaal.

-Woedde

zeker wel!

Wat ik zo ongelooflijk zielig vind is dat er mensen zijn die opscheppen over hoe zij wel niet van het weekend gevochten hebben.
Ik heb absoluut geen idee wat hier stoer aan is.
Bij mij is het het geval zo dat bijna iedereen mij wel kan bang maken met bedreigingen.
En dat verhoogd alleen maar het plezier om dit soort dingen te zeggen.

ja, hier ben ik het wel mee eens ja!! ik vind het dan ook absoluut niet stoer om te horen met wie iemand nu weer heeft gevochten.

Ik denk soms bij mijzelf dat de hele mensheid nooit ontwikkeld had moeten worden.
We denken teveel na, en zitten met teveel dingen.
We zijn eigelijk het slechtste diersoort op aarde en hebben bijna geen respect voor de andere soorten in deze wereld.

dit geldt voor sommige mensen. Maar ik zou toch niet iedereen over een kam scheren. Bovendien heeft iedereen goede kanten, daar ben ik van overtuigd!

Als er nooit mensen waren ontwikkeld waren we een prachtige planeet geweest.
hoe weet je dat nou? dan was het wellicht anders gegaan, maar wie zegt dat het dan beter is gegaan?

Of zie het zo als er niet zoveel mensen waren geweest, waren we ook een prachtige planeet geweest.
Dat we allemaal ongeveer leefden als de indiaanen vroeger(schrijf ik dat nou goed) in de vs, vredig voor de natuur en amber vervuiling.

Indianen (met 1 'a' hebben naar mijn mening inderdaad meer respect voor de natuur in die tijd.

Nu bouwen we alles onder.
uuuhh wat heeft dit met geweld te maken??

geweld voor de natuur?

Nou ik denk toch dat het wat er mee te maken heeft.
Namelijk: Het systeem waar wij nu in leven.
Veel mensen op een kleine hoop dat zich allemaal moet houden aan de zelfde regels.
We zitten in een grote gevangenis dat weliswaar bestuurd wordt door de meningen van het volk zelf.

ja, zo kan je het ook uitleggen ja

Maar toch heb ik het idee dat wij leven in een grote gevangenis.
Dit zijn de keuzes die je hebt, kies maar.
Dit moet, dit mag en dit mag niet.
Dit soort regels veroorzaken stres, moedeloosheid en ontevredeheid.

Ik zeg niet dat het nu perfect is. Maar stel dat al die regels er niet zouden zijn. De sterke zouden overleven, iedereen aan de kant duwen en doen waar ze zin in hebben. dán leven de anderen pas in de gevangenis zoals jij het beschrijft.

Conclusie:
Teveel mensen op een hoop!

wellicht, en wat wou je eraan doen?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 14:14
MiniLion
Avatar van MiniLion
MiniLion is offline
Geweld zit niet in je natuur,
(de meeste) kleine kinderen zullen nooit uit zichzelf geweldadig zijn .
__________________
No one but you knows the answer to your questions
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 14:16
Dark Psycho
Avatar van Dark Psycho
Dark Psycho is offline
ik denkt dat het ietsje meer aan de cultuur waarin je leeft ligt, want je word zo beinvloed door allemaal mensen die verschillende gevoelens bij je oproepen. als je een hekel hebt aan blanken ofzo, ga je je tegen hun keren en misschien nog zelfs wel in elkaar slaan, heb je daar geen hekel aan, heb je goeie contacten met ze enzowvoorts....het kan ook in je bloed zitten, maar mij lijkt de natuur het meest logisch...
__________________
No fear is my weakness I hear when faith has been denied
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 17:22
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 22-05-2003 @ 11:50:
@ leonoor, wat leuk dat je daar een boek over hebt
Ik heb wel meer boeken.

Maar uit dit boek:

Citaat:
Theorieën over agressie

In discussies over agressie valt op. dat deskundigen vaak hele andere, vaak tegengestelde verklaringen geven over de oorsprong van agressie. [...] Er zijn drie hoofdtheorieën over de oorsprong van agressie. Deze drie theorieën geven verschillende analyses over hoe de mens tot agressief gedrag komt:
- agressie is aangeboren;
- agressie is een logisch gevolg van frustratie;
- agressie is aangeleerd gedrag.


Theorie 1: agressie is aangeboren

Deze opvatting wordt gedeeld door uiteenlopende groepen, zowel door het Christendom ('de mens wordt in zonde geboren en is geneigd tot het kwade'), als door Freud ('er is sprake van een liefdesdrift en een doodsdrift') als door de ethologen ('agressie is een overlevingsinstinct bij dieren, dus ook bij de mens'). De taak van de ouders (en de leerkracht) is dus aangeboren agressie in goede banen te leiden. Adviezen als op judo of voetballen gaan horen bij deze theorieën. Deze sporten worden opgevat als een sociaal acceptabele vorm van ontladen van de agressie. In deze theorieën wordt vaak gedacht in termen van streng straffen indien het kind toch de agressie op de verkeerde manier uit. De straf wordt beschouwd als afschrikkingsmiddel.


Theorie 2: agressie is een logisch gevolg van frustratie

In de theorie van Dollaard en Miller wordt de oorzaak van agressie buiten de mens gezocht. Bij de mens is om één of andere reden frustratie ontstaan. Die frustratie wordt d.m.v. agressie geuit. Aanhangers van deze theorie wijzen vaak op de situatie in de sociaal achtergebleven buurten (slechte woningen, veel werkeloosheid) of in het gezin (problemen thuis, scheiding, verslaving). De opvoeders (vaak ook de regering) moeten ervoor zorgen dat de frustraties weggenomen worden. Indien het kind toch agressie pleegt, zal gezocht worden naar verzachtende omstandigheden. Zijn die in ruime mate aanwezig, dan zal mild gestraft worden. ("Hij kan er toch zelf ook niks aan doen.") Ook ouders die hun kind overbeschermd opvoeden, zijn (meer onbewust) aanhanger van deze theorie. Zijn proberen allerlei frustratiefactoren uit te schakelen, want zo wordt hun kind niet agressief. [...]


Theorie 3: agressie is aangeleerd gedrag

Frustratie kan niet voorkomen worden, maar de reactie op frustratie is geleerd gedrag. Bandura stelt dat het kind door imitatie leert hoe je moet reageren op frustratie. Dat imiteren leert hij door te kijken hoe voor hem belangrijke mensen op frustratie reageren: modellen. In de eerste levensjaren zijn de ouders model. Ouders die het kind fysiek mishandelen, krijgen vaak kinderen die later zelf ook geneigd zijn tot fysiek geweld enzovoort. Later wordt de leerkracht ook een model (hoe reageer je als leerkracht, als het niet goed gaat en leeftijdsgenoten in de klas). Nog veel later, in de puberteit worden leeftijdgenoten de belangrijkste modellen. Aanhangers van deze theorie wijzen ook op de televisie als een grote bron van allerlei goede of (vaak) slechte modellen. In de discussie over het al of niet televisie kijken pleiten zij vaak voor selectief of begeleid kijken. Aanhangers van let op: televisie de eerste theorie zien de televisie vaak als een goede uitlaatklep van de agressie. Het is daarbij opvallend dat in Amerika veel programma's met sexscenes verboden worden, terwijl programma's met extreem geweld zonder al te veel discussie getolereerd worden. Televisie houdt de kinderen van straat, zodat zij geen mogelijkheden hebben om agressie te plegen (zie b. v. het vertonen van films vol met agressie, direct na de jaarwisseling). Aanhangers van de tweede theorie hebben een tweeslachtig standpunt over televisie kijken. Het verbieden wekt frustraties op ('iedereen mag kijken en ik kan nu niet mee praten over dit programma op school'). Aan de andere kant kan het kijken naar televisie ook frustratie opwekken. Iemand die het financieel en/of emotioneel heel slecht heeft, kan jaloers worden op alle rijkdom en geluk die hij op televisie ziet. Zijn situatie van onmacht kan daardoor nog meer benadrukt worden. Bij modeltheorie zal na het plegen van agressie eerder gehandeld worden door middel van gesprekken en/of alternatieve straffen.


Uit: Gedrags- en werkhoudingsproblemen en zorgverbreding, Harry Janssens
't is niet allemaal echt duidelijk ed...maar 't is toch iets. En om dit nou ook nog van mijn eigen 'mening' te voorzien; ik denk dat het verschilt en dat alle drie de theorieën de oorzaak van agressief gedrag kunnen zijn. (Er dient btw nog een onderscheidt te worden gemaakt tussen gezonde agressie; overmatige agressie, maar wel tegen de bron; indirecte agressie, maar wel tegen de bron en verplaatsing van agressie. )

Laatst gewijzigd op 22-05-2003 om 17:25.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 17:24
Verwijderd
Citaat:
MiniLion schreef op 22-05-2003 @ 15:14:
Geweld zit niet in je natuur,
(de meeste) kleine kinderen zullen nooit uit zichzelf geweldadig zijn .
Ben ik het niet helemaal mee eens. Kleine kinderen weten vaak nog niet hoe te reageren en/of hoe met dingen om te gaan en reageren dan juist met agressie. Soms zal dat aangeleerd zijn, maar soms ook niet, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 17:44
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Daangerous schreef op 21-05-2003 @ 19:03:
Liever geen feiten
LOL wijsgerig ben je niet he??
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-05-2003, 18:01
Miss Helena
Avatar van Miss Helena
Miss Helena is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-05-2003 @ 18:24:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Kleine kinderen weten vaak nog niet hoe te reageren en/of hoe met dingen om te gaan en reageren dan juist met agressie. Soms zal dat aangeleerd zijn, maar soms ook niet, denk ik.
Idd
Kleine kinderen nemen veel over, en leren veel. Juist bij hen kun je iets aanleren, positief en/of negatief.
__________________
We'll meet again... Love you
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 18:58
Daangerous
Avatar van Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
king112 schreef:
Ik denk dat geweld plegen vaak een oorzaak is van:
-Ontevredenheid
-Verveling
-Verleden
-Moedeloos
-Opwinding
-Situatie
-Wraak
-Woedde
voeg frustratie en geestesziektes er ook maar aan toe.

Citaat:
MiniLion schreef:
Geweld zit niet in je natuur,
(de meeste) kleine kinderen zullen nooit uit zichzelf geweldadig zijn.
Babyleeuwen zijn ook niet gevaarlijk hoor, dat worden ze pas als ze scherpe tanden hebben, denk daar maar eens over na.
Natuurlijk zit agressie ook voor een gedeelte in de genen, dat kan niemand ontkennen. Als je geen sprenkeltje agressie (wat denk ik ook voort kan komen uit een teveel aan energie, en een te weinig aan grenzen) in je zou hebben, dan zou de maatschappij dat ook niet uit je krijgen. Wat er niet in zit, komt er ook niet uit.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Daangerous schreef op 22-05-2003 @ 19:58:
Wat er niet in zit, komt er ook niet uit.
Sommige dingen zijn aangeleerd...of dat voor 99% of voor 100% is, durf ik niet te zeggen...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 19:07
Daangerous
Avatar van Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-05-2003 @ 20:03:
Sommige dingen zijn aangeleerd...of dat voor 99% of voor 100% is, durf ik niet te zeggen...
ik snap niet precies wat je daarmee wilt zeggen...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Daangerous schreef op 22-05-2003 @ 20:07:
ik snap niet precies wat je daarmee wilt zeggen...
Dat iets niet per se in je hoeft te zitten om er uit te komen...niet concreet oid iig.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 20:49
Daangerous
Avatar van Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-05-2003 @ 20:29:
Dat iets niet per se in je hoeft te zitten om er uit te komen...niet concreet oid iig.
hmm, ik denk dat iedereen wel een beetje agressie in zich heeft. De manier van die uiten zal denk ik weer wel komen door de manier waarop je bent opgegroeid etcetera, dus door de maatschappij/cultuur.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Gezien worden als "beste vriend"
Praganonut
278 05-09-2007 12:36
Psychologie De Riffaap (Parasitus Islamicus Maghrebinensis)
Nestor
15 12-12-2004 00:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Mishandelde Venlonaar klinisch dood
Verwijderd
121 28-10-2002 15:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Christenunie...
DJ Incompetent
59 28-03-2002 18:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:14.