Oud 09-02-2004, 15:11
ranonkel
ranonkel is offline
Is er een leven op aarde mogelijk zonder je vast te klampen aan je ego? Zo ja, wat houdt zo'n leven dan in en zo nee: waarom kan het niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2004, 15:52
trasher
trasher is offline
Wat vind je er zelf nou van.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 16:27
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Wat versta je onder vastklampen aan je ego?

Evolutionair gezien kunnen slechts egoistische eigenschappen evolueren (Selfish gene).
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 16:39
trasher
trasher is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 09-02-2004 @ 17:27:
Evolutionair gezien kunnen slechts egoistische eigenschappen evolueren (Selfish gene).
Hoe bedoel je dat precies, want als ik het goed begrijp klets je nu dus uit je nek.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 16:54
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Nee je begrijpt me dus verkeerd.

Dat genetisch materiaal met een grotere kans om zich voort te planten dan ander genetisch materiaal zal langzamerhand een populatie overnemen. Selectie van dit genetische materiaal vindt plaats op het niveau van de genen, het kleinste functionele gedeelte van je DNA.

Voorbeeld: Stel dat ik een gen heb waardoor ik mijn broers moet redden als zij aan het verdrinken zijn en ik red ze altijd maar ik ga dood in het proces.

Als er twee broers in het water zijn dan speel ik kiet (want genetische verwantschap is 0.5 dus 2 * 0.5 = 1)

Zijn er meer dan twee broers dan red ik meer van mijn eigen genetisch materiaal dan ik zelf heb dus is het nuttig voor mijn genen.

En ga alseblieft niet in op dit voorbeeld om te bewijzen dat het niet waar is want het is gewoon zo. Het is alleen ter illustratie en ik zou het nog duidelijker kunnen neerzetten maar daar heb ik geen tijd en zin voor. Bijna alle wetenschappers zijn het er op dit moment over eens en er zijn nog wat mensen die twijfelen maar die vind ik dom

Laatst gewijzigd op 09-02-2004 om 16:56.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 17:06
trasher
trasher is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 09-02-2004 @ 17:54:
Nee je begrijpt me dus verkeerd.

[..]

ga alseblieft niet in op dit voorbeeld om te bewijzen dat het niet waar is want het is gewoon zo. Het is alleen ter illustratie en ik zou het nog duidelijker kunnen neerzetten maar daar heb ik geen tijd en zin voor. Bijna alle wetenschappers zijn het er op dit moment over eens en er zijn nog wat mensen die twijfelen maar die vind ik dom
Maar hoe verklaar je dan dat mensen vaak onbaatzuchtig handelen ten opzichte van hun medemens? Is dat dan een indirect egoistische eigenschap? Omdat als je gewaardeerd wordt door de gemeenschap je genen meer kans maken om overgeleverd te worden? Maar kun je dan nog wel stellen dat 'evolutionair gezien slechts egoistische eigenschappen kunnen evolueren'?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 17:49
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Ik heb het over genetische eigenschappen, onbaatzuchtig handelen gebeurt door normen en waarden en cultuur in je hersenen. Je hersenen zijn 'uit egoisme' ontstaan.

Heel veel mensen begrepen hetzelfde als jij ook niet nadat het boek the selfish gene gepubliceerd werd en dachten dat hij zei dat je niet onzelfzuchtig kon zijn. Nee, hij stelde dat genen slechts met ziczhzelf rekening houden.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 18:27
trasher
trasher is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 09-02-2004 @ 18:49:
Ik heb het over genetische eigenschappen, onbaatzuchtig handelen gebeurt door normen en waarden en cultuur in je hersenen. Je hersenen zijn 'uit egoisme' ontstaan.

Heel veel mensen begrepen hetzelfde als jij ook niet nadat het boek the selfish gene gepubliceerd werd en dachten dat hij zei dat je niet onzelfzuchtig kon zijn. Nee, hij stelde dat genen slechts met ziczhzelf rekening houden.
Jij bedoelt dus zoiets als 'biologisch egoisme'. Maar de topicstarter bedoelde (gok ik) zoiets als 'sociologisch egoisme'.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 20:57
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
trasher schreef op 09-02-2004 @ 19:27:
Jij bedoelt dus zoiets als 'biologisch egoisme'. Maar de topicstarter bedoelde (gok ik) zoiets als 'sociologisch egoisme'.
gaat het uberhaubt over egoisme? ik dacht dat hij bedoelde dat je jezelf een soort rol aanmeet
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 21:53
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
trasher, hij heeft het niet uitgelegd dus wij moeten maar gissen
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 07:32
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
trasher schreef op 09-02-2004 @ 16:52:
Wat vind je er zelf nou van.
Ik denk dat het voor sommigen is weggelegd daar te komen en dan ervaar je pas wie je echt bent. Los van alles wat opgelegd en verworven is..ik denk een ultieme bevrijding.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 07:33
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 09-02-2004 @ 17:27:
Wat versta je onder vastklampen aan je ego?

Evolutionair gezien kunnen slechts egoistische eigenschappen evolueren (Selfish gene).
Dat je denkt dat je je persoonlijkheid bent..dat je gekwetst kan worden,angstig,boos ..dat dat je houvast is.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 07:38
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
trasher schreef op 09-02-2004 @ 18:06:
Maar hoe verklaar je dan dat mensen vaak onbaatzuchtig handelen ten opzichte van hun medemens? Is dat dan een indirect egoistische eigenschap? Omdat als je gewaardeerd wordt door de gemeenschap je genen meer kans maken om overgeleverd te worden? Maar kun je dan nog wel stellen dat 'evolutionair gezien slechts egoistische eigenschappen kunnen evolueren'?
Veel mensen handelen onbaatzuchtig omdat je er goedkeuring,vertrouwen en vriendelijkheid voor terugkrijgen;eigenlijk is het dus niet volledig onbaatzuchtig;het versterkt hun ego.
Ik beweer niet dat dat bij iedereen zo is, maar naarmate je meer los komt van je ego en doorziet wat het is,wordt dat makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 07:58
trasher
trasher is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 10-02-2004 @ 08:38:
Veel mensen handelen onbaatzuchtig omdat je er goedkeuring,vertrouwen en vriendelijkheid voor terugkrijgen;eigenlijk is het dus niet volledig onbaatzuchtig;het versterkt hun ego.
Ik beweer niet dat dat bij iedereen zo is, maar naarmate je meer los komt van je ego en doorziet wat het is,wordt dat makkelijker.
Dat staat er toch.

Kun je misschien even helder formuleren wat jouw definitie van 'ego' is, en meteen vertellen wat je nu in he-mels-naam allemaal bedoelt met dat loskomen ervan bereiken, en denken dat je je persoonlijkheid bent enzo? Schroom alsjeblieft niet om veel woorden te gebruiken en die waar nodig toe te lichten met voorbeelden.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 08:03
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
trasher schreef op 09-02-2004 @ 19:27:
Jij bedoelt dus zoiets als 'biologisch egoisme'. Maar de topicstarter bedoelde (gok ik) zoiets als 'sociologisch egoisme'.
Ik bedoel dat de mens denkt dat hij zijn persoonlijkheid is en zich daardoor laat leiden. Natuurlijk geven genen bepaalde eigenschappen door maar dit staat los van de ziel,of kern of bron.
Door een proces van terugkeren naar het zelf kun je deze verworven lagen afpellen en hou je over ''wat de mens werkelijk is''.
Ik zeg niet dat het fout is om een ego te hebben;het lijkt me mooi als mensen bewust worden dat in ieder eenzelfde vonk is.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 08:08
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
trasher schreef op 10-02-2004 @ 08:58:
Dat staat er toch.

Kun je misschien even helder formuleren wat jouw definitie van 'ego' is, en meteen vertellen wat je nu in he-mels-naam allemaal bedoelt met dat loskomen ervan bereiken, en denken dat je je persoonlijkheid bent enzo? Schroom alsjeblieft niet om veel woorden te gebruiken en die waar nodig toe te lichten met voorbeelden.
Het ego is alles wat de mens niet werkelijk IS: de persoonlijkheid,karaktereigenschappen, ook alles wat genetisch is.
De mens kan van dit ego loskomen door meditatie en bewustwording,het is een lange weg die door maar weinig mensen wordt bereikt. Ik zeg niet dat het ego fout is,het is er gewoon en wij leven ermee maar het is goed om te weten dat we dat niet werkelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 08:09
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
JaJ schreef op 09-02-2004 @ 21:57:
gaat het uberhaubt over egoisme? ik dacht dat hij bedoelde dat je jezelf een soort rol aanmeet
Ja,inderdaad ,de mens speelt hier op aarde een rol.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 08:15
trasher
trasher is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 10-02-2004 @ 09:08:
Het ego is alles wat de mens niet werkelijk IS: de persoonlijkheid,karaktereigenschappen, ook alles wat genetisch is.
De mens kan van dit ego loskomen door meditatie en bewustwording,het is een lange weg die door maar weinig mensen wordt bereikt. Ik zeg niet dat het ego fout is,het is er gewoon en wij leven ermee maar het is goed om te weten dat we dat niet werkelijk zijn.
Als ik het goed begrijp geloof jij dus dat al het aangeleerde en aangeborene een vertroebeling is van de ziel, en dat je je via spiritualiteit een weg zou moeten banen naar het nirwana voor absolute verlichting. Ik hoop maar dat ik het niet goed begrijp.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-02-2004, 13:41
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
trasher schreef op 10-02-2004 @ 09:15:
Als ik het goed begrijp geloof jij dus dat al het aangeleerde en aangeborene een vertroebeling is van de ziel, en dat je je via spiritualiteit een weg zou moeten banen naar het nirwana voor absolute verlichting. Ik hoop maar dat ik het niet goed begrijp.
Ik weet niet of ik het als vertroebeling zie,het is iets wat de mensen 'nodig' hebben in de fysieke wereld.
Het lijkt me wel een bevrijding tot zelfrealisatie te komen ,ja.
Waarom hoop jij dat je het niet goed begrijpt?Kun je dat toelichten?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 15:05
ShoarmaSchaap
Avatar van ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Er is een mooie metafor die dit goed uitlegt:

Stel je woont in een huis, en iemand gooit een steen door de ruit van dit huis heen. Je wordt boos, jou huis is kapot gemaakt!

Een week later verkoop je het huis, en je loopt langs je oude huis en je ziet hoe iemand een steen door de ruit van het zelfde huis gooit. Dit keer, doet het jou niets, het is immers jou huis niet meer.

Ego, bewustzijn gekoppeld aan je fysieke lichaam staat gelijk aan het huis.

Nu begrijp je denk ik wel wat zoveel scripties bedoelen met "vrijheid" wanneer je zonder de invloed van je ego leeft.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 15:11
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef op 10-02-2004 @ 16:05:
Er is een mooie metafor die dit goed uitlegt:

Stel je woont in een huis, en iemand gooit een steen door de ruit van dit huis heen. Je wordt boos, jou huis is kapot gemaakt!

Een week later verkoop je het huis, en je loopt langs je oude huis en je ziet hoe iemand een steen door de ruit van het zelfde huis gooit. Dit keer, doet het jou niets, het is immers jou huis niet meer.

Ego, bewustzijn gekoppeld aan je fysieke lichaam staat gelijk aan het huis.

Nu begrijp je denk ik wel wat zoveel scripties bedoelen met "vrijheid" wanneer je zonder de invloed van je ego leeft.

Mooie metafoor...
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 17:21
Ovidius
Avatar van Ovidius
Ovidius is offline
Het loslaten van je ego is het doorprikken van jezelf.

Het leven op aarde is het gevolg van ego denk ik, dus nee, die kunnen niet samen bestaan.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 20:12
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 10-02-2004 @ 09:09:
Ja,inderdaad ,de mens speelt hier op aarde een rol.
*negeer de speceficatie "hier op aarde*
ik vraag me dat af. af en toe heb ik wel eens het gevoel dat ik iets niet moet doen, terwijl ik aanstalte maak het te doen. ik vraag me dan af of ik er mee door moet gaan, want iedereen verwacht waarschijnlijk wel dat ik dat doe.
meestal doe ik het dan toch niet, dus we kunne die rol wel doorbreken.
als je tegen vreemdelingenhaat bent omdat je nu eenmaal links bent, dan speel je een rol.

*komt nu op de speceficatie*
er vanuitgaande dat je geest behouden blijft is de rol alles wat er van je over blijft na je dood, toch?
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 07:26
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
JaJ schreef op 10-02-2004 @ 21:12:
*negeer de speceficatie "hier op aarde*
ik vraag me dat af. af en toe heb ik wel eens het gevoel dat ik iets niet moet doen, terwijl ik aanstalte maak het te doen. ik vraag me dan af of ik er mee door moet gaan, want iedereen verwacht waarschijnlijk wel dat ik dat doe.
meestal doe ik het dan toch niet, dus we kunne die rol wel doorbreken.
als je tegen vreemdelingenhaat bent omdat je nu eenmaal links bent, dan speel je een rol.
Ik denk dat je bij dit voorbeeld misschien bewust wordt van waar je mee bezig bent.Veel mensen leven als een robot en doen van alles terwijl hun gedachten met andere dingen bezig zijn.
Bewustwording is de manier om dit te doorbreken en als je dat volkomen kunt bereiken dan ervaar je pas wie je werkelijk bent.

Citaat:
JaJ schreef op 10-02-2004 @ 21:12:

*komt nu op de speceficatie*
er vanuitgaande dat je geest behouden blijft is de rol alles wat er van je over blijft na je dood, toch?
Na je dood leg je je fysiek lichaam af,de rest neem je inderdaad mee:al je ervaringen,gedachten enz uit dit leven.Maar je ''bent'' dat dus niet.... Er is iets in de mens wat bij iedereen hetzelfde is..ongeacht je ras,ervaringen,hoeveelheid levens enz. Dat is het stukje Goddelijke vonk,de druppel van de oceaan..
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 07:30
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Ovidius schreef op 10-02-2004 @ 18:21:
Het loslaten van je ego is het doorprikken van jezelf.

Het leven op aarde is het gevolg van ego denk ik, dus nee, die kunnen niet samen bestaan.
Ik vind het meer het ontdekken van jezelf.Je prikt je ego door en ziet dat het fake is.

Het leven op aarde is wel nodig om ervaringen op te doen,dat kan alleen maar in een fysiek lichaam. Daar zit ook een ego aan vast.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2004, 09:14
Ovidius
Avatar van Ovidius
Ovidius is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 11-02-2004 @ 08:30:
Ik vind het meer het ontdekken van jezelf.Je prikt je ego door en ziet dat het fake is.

Het leven op aarde is wel nodig om ervaringen op te doen,dat kan alleen maar in een fysiek lichaam. Daar zit ook een ego aan vast.
Wel, dat eerste wat je zegt is een bepaalde interpretatie, denk ik, van wat ik al bedoelde. Immers, als je je ego doorprikt, je ik, dan ontdek je zowel jezelf als dat je jezelf op laat gaan in het al.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 19:17
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 11-02-2004 @ 08:26:
Ik denk dat je bij dit voorbeeld misschien bewust wordt van waar je mee bezig bent.Veel mensen leven als een robot en doen van alles terwijl hun gedachten met andere dingen bezig zijn.
Bewustwording is de manier om dit te doorbreken en als je dat volkomen kunt bereiken dan ervaar je pas wie je werkelijk bent.



Na je dood leg je je fysiek lichaam af,de rest neem je inderdaad mee:al je ervaringen,gedachten enz uit dit leven.Maar je ''bent'' dat dus niet.... Er is iets in de mens wat bij iedereen hetzelfde is..ongeacht je ras,ervaringen,hoeveelheid levens enz. Dat is het stukje Goddelijke vonk,de druppel van de oceaan..
maar is het goed dat mensen een rol aanmeten en die blijven spelen? ook al gaat die op een gegeven moment in een zekere maat tegen hun gevoelens in? het bied wel enige zekerheid.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 08:16
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
JaJ schreef op 11-02-2004 @ 20:17:
maar is het goed dat mensen een rol aanmeten en die blijven spelen? ook al gaat die op een gegeven moment in een zekere maat tegen hun gevoelens in? het bied wel enige zekerheid.
Ik denk dat iedereen een rol aanmeet,het hoort bij het leven,maar velen zien het niet als rol,ze denken dat ze het echt zijn. Door het proces van bewustwording krijg je inzicht dat het een illusie blijkt te zijn,een verworven iets ontstaan uit genen en ervaringen waardoor je zo'n rol gaat aanmeten.Niet iedereen speelt dezelfde rol. Als je volledig bewust wordt ga je inzien dat iedereen werkelijk gelijk is.
Daarom is mijn vraag ook:is het mogelijk om zonder ego te leven? Het is denk ik maar voor weinig mensen weggelegd maar het inzicht hebben,geeft al een andere manier waarop je je rol speelt.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 08:46
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 12-02-2004 @ 09:16:
Ik denk dat iedereen een rol aanmeet,het hoort bij het leven,maar velen zien het niet als rol,ze denken dat ze het echt zijn. Door het proces van bewustwording krijg je inzicht dat het een illusie blijkt te zijn,een verworven iets ontstaan uit genen en ervaringen waardoor je zo'n rol gaat aanmeten.Niet iedereen speelt dezelfde rol. Als je volledig bewust wordt ga je inzien dat iedereen werkelijk gelijk is.
Daarom is mijn vraag ook:is het mogelijk om zonder ego te leven? Het is denk ik maar voor weinig mensen weggelegd maar het inzicht hebben,geeft al een andere manier waarop je je rol speelt.
ego heb je denk ik al, het is niet mogelijk om zonder te bestaan. we kunnen er van uit gaan dat iedereen in het begin een ego heeft zeg maar. iedereen speelt dan een rol. als iemand dan zogenaamd "tot inzicht komt", wil dat dan zeggen dat hij geen rol meer speelt? niemand weet wat hij echt is. ook een mens dat "tot inzicht kwam" leeft nog als een mens, hij blijft de rol spelen van iemand die met de auto naar zijn werk gaat etc etc. dat inzicht is hoogstens een kleine mate van zelfkennis, maar het betekent nog niet dat je er dan wat aan KUNT doen. ik weet heel goed dat ik vandaag niet trackmania mag gaan doen, maar scheikunde moet gaan leren, maar ik twijfel of ik de rol van computerverslaafde zal kunnen afleggen.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 09:15
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
JaJ schreef op 12-02-2004 @ 09:46:
ego heb je denk ik al, het is niet mogelijk om zonder te bestaan. we kunnen er van uit gaan dat iedereen in het begin een ego heeft zeg maar. iedereen speelt dan een rol. als iemand dan zogenaamd "tot inzicht komt", wil dat dan zeggen dat hij geen rol meer speelt? niemand weet wat hij echt is. ook een mens dat "tot inzicht kwam" leeft nog als een mens, hij blijft de rol spelen van iemand die met de auto naar zijn werk gaat etc etc. dat inzicht is hoogstens een kleine mate van zelfkennis, maar het betekent nog niet dat je er dan wat aan KUNT doen. ik weet heel goed dat ik vandaag niet trackmania mag gaan doen, maar scheikunde moet gaan leren, maar ik twijfel of ik de rol van computerverslaafde zal kunnen afleggen.
Ja,je hebt helemaal gelijk,je blijft je rol als mens hier spelen want het hoort bij deze wereld.Ik denk dat het misschien alleen mogelijk is als je als eenzame op een berg woont,dan heb je die rol misschien niet meer nodig.
Wel kun je volledig tot inzicht komen en dan speel je bewust je rol en gaat anders om met ervaringen in je leven.

Laat maar weten welke rol jij kiest vandaag!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 18:28
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 12-02-2004 @ 10:15:

Laat maar weten welke rol jij kiest vandaag!
zeer goed opgemerkt, nu ik er over nadenk kan het inzicht enkel leiden tot het kiezen van rollen

dan ben ik vandaag iemand die vandaag vrolijkw as, en in een vrolijke omgeving zat, en daar vrolijk om is
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 07:54
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
JaJ schreef op 12-02-2004 @ 19:28:
zeer goed opgemerkt, nu ik er over nadenk kan het inzicht enkel leiden tot het kiezen van rollen

dan ben ik vandaag iemand die vandaag vrolijkw as, en in een vrolijke omgeving zat, en daar vrolijk om is
Door het inzicht wordt het een innerlijk streven naar het goede,je gaat begrijpen wat liefde werkelijk inhoudt. Je kiest dus voor een rol die iets positiefs in de wereld brengt.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 18:57
tanerly
tanerly is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 11-02-2004 @ 08:26:
Veel mensen leven als een robot en doen van alles terwijl hun gedachten met andere dingen bezig zijn.
Bewustwording is de manier om dit te doorbreken en als je dat volkomen kunt bereiken dan ervaar je pas wie je werkelijk bent.
dit is echt bizar want ik had er laatst met vrienden over hoe dat kan dat je anders handeld dan hoe je denkt. vb, je hebt een toelatingsgesprek, je bent niet zenuwachtig, maar toch heb je de neiging om wel zenuwachtig te zijn, terwijl je dat helemaal niet wilt zijn. ok je handeld nu niet lichamelijk, maar fysiek.. wat ik me nou afvraag hoe dat kan?

er zijn twee kanten en die trekken aan ieder aan een kant aan jou en jij weet niet welke kant je op moet...
__________________
cao cao pusa
Met citaat reageren
Oud 15-02-2004, 11:39
Dr.Anti-Pax
Dr.Anti-Pax is offline
Citaat:
Voorbeeld: Stel dat ik een gen heb waardoor ik mijn broers moet redden als zij aan het verdrinken zijn en ik red ze altijd maar ik ga dood in het proces.

Ook 'kaas en de evolutietheorie' gelezen, zo te zien?
__________________
the smartest is he, who knows, he doesn't know...'
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 07:00
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
tanerly schreef op 14-02-2004 @ 19:57:
dit is echt bizar want ik had er laatst met vrienden over hoe dat kan dat je anders handeld dan hoe je denkt. vb, je hebt een toelatingsgesprek, je bent niet zenuwachtig, maar toch heb je de neiging om wel zenuwachtig te zijn, terwijl je dat helemaal niet wilt zijn. ok je handeld nu niet lichamelijk, maar fysiek.. wat ik me nou afvraag hoe dat kan?

er zijn twee kanten en die trekken aan ieder aan een kant aan jou en jij weet niet welke kant je op moet...
Dat is de belemmering van denken..doordat je denkt in de toekomst en denkt over dat gesprek maken je gedachten je zenuwachtig. Als je volledig in het NU kan leven,ben je niet neveus.
Het is mooi dat je zegt dat er 2 kanten zijn en dat klopt..het ego en aan de andere kant het Zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 23:48
tanerly
tanerly is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 16-02-2004 @ 08:00:
doordat je denkt in de toekomst en denkt over dat gesprek maken je gedachten je zenuwachtig.
ik snap het even niet, de toekomst is toch al het gesprek? welke toekomst bedoel je...

of misschien gaat het wel om, dat de meeste mensen zenuwachtig zijn voor het gesprek, je hoort verhalen, dus dan denk je dat je ook zenuwachtig moet zijn, terwijl je dat niet wilt, maar je doet het toch omdat de anderen dat ook waren. snap je wat ik bedoel...
__________________
cao cao pusa
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-02-2004, 15:15
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
tanerly schreef op 21-02-2004 @ 00:48:
ik snap het even niet, de toekomst is toch al het gesprek? welke toekomst bedoel je...

of misschien gaat het wel om, dat de meeste mensen zenuwachtig zijn voor het gesprek, je hoort verhalen, dus dan denk je dat je ook zenuwachtig moet zijn, terwijl je dat niet wilt, maar je doet het toch omdat de anderen dat ook waren. snap je wat ik bedoel...
ik denk zeker dat je rol afhankelijk is van wat mensen van je verwachten te doen.
met in de toekomst denken wordt bedoeld dat jij zenuwachtig bent omdat je NU speculeert over hoe dat gesprek DAN zal zijn. denk je pas aan het gesprek als het bezig is, dan ben je vtv niet zenuwachtig
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 14:06
tanerly
tanerly is offline
Citaat:
JaJ schreef op 21-02-2004 @ 16:15:
ik denk zeker dat je rol afhankelijk is van wat mensen van je verwachten te doen.
met in de toekomst denken wordt bedoeld dat jij zenuwachtig bent omdat je NU speculeert over hoe dat gesprek DAN zal zijn. denk je pas aan het gesprek als het bezig is, dan ben je vtv niet zenuwachtig
hah ok ik snap het, echt een opheldering dit wow
echt frappant dat met iets heel kleins heel veel dingen mee te maken hebben
__________________
cao cao pusa
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 18:32
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
tanerly schreef op 22-02-2004 @ 15:06:
hah ok ik snap het, echt een opheldering dit wow
echt frappant dat met iets heel kleins heel veel dingen mee te maken hebben
haha, ik kwam net uit het topic ego.

het komt er o neer, dat als je niet aan de toekomst denkt, dat je niet aan het gesprek denkt, dat je niet zenuwachtig bent. blij?
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Je ego
perfectme
52 16-10-2005 20:45
Verhalen & Gedichten [fragment] Hij en haar egoïsme.
Soapsie
18 25-04-2005 14:45
Psychologie egoisme??Word gek van dat malen, please reageer..BEdankt !
devilcat
9 02-10-2004 20:56
Verhalen & Gedichten John & Ego
Een Tweeling
23 24-05-2004 19:12
De Kantine Stelling: Kapitalisme=Egoïsme
VIULenin
78 05-04-2004 14:15
Levensbeschouwing & Filosofie stelling: egoïsme is een ontkende deugd
Rerisen Phoenix
21 07-08-2002 23:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.