Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2004, 17:15
Verwijderd
ik snap er helemaal niets van. je hebt zoveel soorten in het protestantse geloof. wat zijn nou al die verschillen kan iemand het me uitleggen ?
Advertentie
Oud 25-02-2004, 17:30
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 25-02-2004 @ 18:15:
ik snap er helemaal niets van. je hebt zoveel soorten in het protestantse geloof. wat zijn nou al die verschillen kan iemand het me uitleggen ?
Oh, sjesus, als ik ga beginnen met uitleggen zijn we volgende week nog bezig...
Oud 25-02-2004, 17:36
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 25-02-2004 @ 18:30:
Oh, sjesus, als ik ga beginnen met uitleggen zijn we volgende week nog bezig...
nou begin maar
Oud 25-02-2004, 18:56
~Third Day~
Avatar van ~Third Day~
~Third Day~ is offline
Nou, je hebt dus:
* Hervormde kerk
* Gereformeerde kerk (synodaal)
* Gereformeerde kerk (vrijgemaakt)
* Ned gereformeerde kerk
* Christelijk gereformeerde kerk
* Evangelisch-Lutherse Kerk
* Gereformeerde gemeente
* Gereformeerde gemeente in Ned
* Gereformeerde gemeent in Ned( uitgetreden)
* Oud gereformeerde gemeente

Nou nog de verschillen.... andere keer maar
__________________
De slak bereikte de ark door volharding.
Oud 25-02-2004, 19:29
actionhank
actionhank is offline
En maar ééntje daarvan is de juiste Volgens mij is het echt heel rustig in de hemel.
Oud 25-02-2004, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Bertine schreef op 25-02-2004 @ 19:56:
Nou, je hebt dus:
* Hervormde kerk
* Gereformeerde kerk (synodaal)
* Gereformeerde kerk (vrijgemaakt)
* Ned gereformeerde kerk
* Christelijk gereformeerde kerk
* Evangelisch-Lutherse Kerk
* Gereformeerde gemeente
* Gereformeerde gemeente in Ned
* Gereformeerde gemeent in Ned( uitgetreden)
* Oud gereformeerde gemeente

Nou nog de verschillen.... andere keer maar
en baptisten toch ook nog? en de samen op weg kerk
Oud 25-02-2004, 20:51
Verwijderd
Citaat:
actionhank schreef op 25-02-2004 @ 20:29:
En maar ééntje daarvan is de juiste Volgens mij is het echt heel rustig in de hemel.
haha ja als je het zo bekijkt zal het niet druk zijn nee
Oud 25-02-2004, 21:35
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Bertine schreef op 25-02-2004 @ 19:56:
Nou, je hebt dus:
* Hervormde kerk
* Gereformeerde kerk (synodaal)
* Gereformeerde kerk (vrijgemaakt)
* Ned gereformeerde kerk
* Christelijk gereformeerde kerk
* Evangelisch-Lutherse Kerk
* Gereformeerde gemeente
* Gereformeerde gemeente in Ned
* Gereformeerde gemeent in Ned( uitgetreden)
* Oud gereformeerde gemeente

Nou nog de verschillen.... andere keer maar
Als ik dit alleen al lees, moet ik gillen

Gelukkig is er nu een Protestantse Kerk van Nederland, waarin al die kleine rotgemeenten in opgenomen zijn (behalve de "bible-belt" natuurlijk en onze lieve zwarte kousen op de Veluwe)
Oud 25-02-2004, 21:37
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 25-02-2004 @ 22:35:
onze lieve zwarte kousen op de Veluwe)
leuke menseen zijn dat he?
Oud 25-02-2004, 21:41
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 25-02-2004 @ 22:37:
leuke menseen zijn dat he?
Tjsa kweetniet...laatst hoorde ik dat mensen die vreemd ging in Urk (Bible-belt) nog tot in de jaren '70 (let wel van de 20ste eeuw) publiekelijk de stad (nou ja stad... ) werden rond gereden op een STRONTKAR....en dat betrefde dan vooral de vrouwen.
I bedoel, get real, get some fucking brains....
Oud 25-02-2004, 23:18
actionhank
actionhank is offline
Ik moet toegeven dat ik dat dan weer wel een sterke actie vind.
Oud 26-02-2004, 11:19
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 25-02-2004 @ 22:41:
Tjsa kweetniet...laatst hoorde ik dat mensen die vreemd ging in Urk (Bible-belt) nog tot in de jaren '70 (let wel van de 20ste eeuw) publiekelijk de stad (nou ja stad... ) werden rond gereden op een STRONTKAR....en dat betrefde dan vooral de vrouwen.
I bedoel, get real, get some fucking brains....
tja en kan jij je een leven zonder tv voorstellen? of altijd een rok moeten dragen ik kots al bij de gedachte. en super vaak naar de kerk hellup
Oud 26-02-2004, 11:35
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 26-02-2004 @ 12:19:
tja en kan jij je een leven zonder tv voorstellen? of altijd een rok moeten dragen ik kots al bij de gedachte. en super vaak naar de kerk hellup
Ik mag me gelukkig prijzen in de Stad geboren te zijn, zonder al die onzin. Thank GOD
Oud 26-02-2004, 12:49
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Ik vind het wel een interessante vraag. Ik vraag het mezelf ook al tijden af. Is er niet een website waarop alles overzichtelijk staat ofzo?
__________________
Hm... Larstig... ;)
Oud 26-02-2004, 14:01
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
http://www.kerkenregister.com/denominatie.htm
daar staan er vrij veel in, met behoorlijke uitleg.

weet wel waar je aan begint. dit zijn alleen de gereformeerden:
Oud 26-02-2004, 14:05
Verwijderd
het is echt onbegrijpelijk.... gelukkig is het nu weer een kerk...
maar ik snap de verschillen tussen al die mensen niet...
Oud 26-02-2004, 14:07
Verwijderd
Citaat:
cartman666 schreef op 26-02-2004 @ 15:01:
http://www.kerkenregister.com/denominatie.htm
daar staan er vrij veel in, met behoorlijke uitleg.

weet wel waar je aan begint. dit zijn alleen de gereformeerden:
[afbeelding]
op zich wel een duidelijke site
Oud 26-02-2004, 14:55
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
De PKN (Protestantse Kerk Nederland) zijn niet alle kleine 'rotkerkjes' bij elkaar. Het zijn de Nederlands Hervormde Kerk (wat lange tijd de staatskerk is geweest), de Gereformeerde Kerken (Synodaal) en de Lutherse Evangelische Kerken (die anders binnen twintig jaar zouden zijn uitgestorven. De Ned. Herv. gemeente in Katwijk heeft in z'n eentje meer leden dan heel de Luth. Evang. in heel Nederland...). Andere kerken zijn nog 'over'. De Christelijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerd Vrijgemaakt Kerken (waar ik lid van ben) zijn al een tijd bezig met samensprekingen, wat al een beetje aan 't opschieten is. Ook zijn die twee weer bezig met samensprekingen met de Nederlands Gereformeerde Kerken. De Gereformeerde Gemeenten (alledrie de vormen) zullen niet zo gauw samensprekingen gaan doen denk ik. Die kerken zijn de zgn. 'zwarte kousen'-kerken. Tv's e.d. komen daar nauwelijks voor, en men is zeer pessimistisch.
De PKN bestaat nu uit twee(en een halve ) kerk, die weer bestaan uit een aantal stromingen. In de Ned. Herv. Kerk bijv., heb je een best grote groep mensen die trouw zijn aan de Bijbel en qua leer sterk lijken op de Chr. Geref. en de Geref. Vrijg. Kerken. Die groep heet de Gereformeerde Bond. Maar is ook een groep die zeer vrijzinnig is en de Bijbel eigenlijk helemaal niet zo serieus nemen. In de Geref. Syn. Kerken is ongeveer hetzelfde aan de hand, alleen zijn er iets minder vrijzinnigen geloof ik, en zijn de groepen wat minder uitgesproken. (De Geerformeerde Bond heeft allerlei eigen organisaties, en is eigenlijk een hele kerk binnen de Ned. Herv. Kerk.)
Dat zijn ongeveer de grote verschillen, en als je meer wilt weten, moet je maar eens wat opzoeken op internet, of aan je dominee vragen ('k neem aan dat je zelf ook lid van een kerk bent) of aan je godsdienstleraar ofzo. Ik wil ook best nog veel meer uitleggen, als je dat wilt, moet je me maar even pm-en.
__________________
...
Ads door Google
Oud 26-02-2004, 17:09
Verwijderd
Citaat:
GeritoDM schreef op 26-02-2004 @ 15:55:
De PKN (Protestantse Kerk Nederland) zijn niet alle kleine 'rotkerkjes' bij elkaar. Het zijn de Nederlands Hervormde Kerk (wat lange tijd de staatskerk is geweest), de Gereformeerde Kerken (Synodaal) en de Lutherse Evangelische Kerken (die anders binnen twintig jaar zouden zijn uitgestorven. De Ned. Herv. gemeente in Katwijk heeft in z'n eentje meer leden dan heel de Luth. Evang. in heel Nederland...). Andere kerken zijn nog 'over'. De Christelijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerd Vrijgemaakt Kerken (waar ik lid van ben) zijn al een tijd bezig met samensprekingen, wat al een beetje aan 't opschieten is. Ook zijn die twee weer bezig met samensprekingen met de Nederlands Gereformeerde Kerken. De Gereformeerde Gemeenten (alledrie de vormen) zullen niet zo gauw samensprekingen gaan doen denk ik. Die kerken zijn de zgn. 'zwarte kousen'-kerken. Tv's e.d. komen daar nauwelijks voor, en men is zeer pessimistisch.
De PKN bestaat nu uit twee(en een halve ) kerk, die weer bestaan uit een aantal stromingen. In de Ned. Herv. Kerk bijv., heb je een best grote groep mensen die trouw zijn aan de Bijbel en qua leer sterk lijken op de Chr. Geref. en de Geref. Vrijg. Kerken. Die groep heet de Gereformeerde Bond. Maar is ook een groep die zeer vrijzinnig is en de Bijbel eigenlijk helemaal niet zo serieus nemen. In de Geref. Syn. Kerken is ongeveer hetzelfde aan de hand, alleen zijn er iets minder vrijzinnigen geloof ik, en zijn de groepen wat minder uitgesproken. (De Geerformeerde Bond heeft allerlei eigen organisaties, en is eigenlijk een hele kerk binnen de Ned. Herv. Kerk.)
Dat zijn ongeveer de grote verschillen, en als je meer wilt weten, moet je maar eens wat opzoeken op internet, of aan je dominee vragen ('k neem aan dat je zelf ook lid van een kerk bent) of aan je godsdienstleraar ofzo. Ik wil ook best nog veel meer uitleggen, als je dat wilt, moet je me maar even pm-en.
duidelijk verhaal...
ik heb alleen geen dominee, ik ben katholiek
Oud 26-02-2004, 17:38
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 26-02-2004 @ 18:09:
duidelijk verhaal...
ik heb alleen geen dominee, ik ben katholiek
Das de goeie kant. Katholieken leven teminste!

Iets slechts gedaan? Och, maakt niet uit! Even biechten en als het écht te erg is een aflaat vragen (of kopen). Zo gepiepten je kunt weer verder leven met in het achterhoofd dat je weer zondevrij bent...Heerlijk, wat een gemak
Oud 26-02-2004, 19:11
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 26-02-2004 @ 18:09:
duidelijk verhaal...
ik heb alleen geen dominee, ik ben katholiek

Nou dan probeer je je pastor?
__________________
...
Oud 27-02-2004, 11:07
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 26-02-2004 @ 18:38:
Das de goeie kant. Katholieken leven teminste!

Iets slechts gedaan? Och, maakt niet uit! Even biechten en als het écht te erg is een aflaat vragen (of kopen). Zo gepiepten je kunt weer verder leven met in het achterhoofd dat je weer zondevrij bent...Heerlijk, wat een gemak
makkelijk he
Oud 28-02-2004, 22:51
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 27-02-2004 @ 12:07:
makkelijk he
heeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk
Oud 29-02-2004, 04:06
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Blabla
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Bestaat God?
couw
268 21-06-2012 12:06
Levensbeschouwing & Filosofie Andries Knevel: creationisme-> intelligent design-> theïstisch evolutionist
Hernuel Fan
32 25-02-2009 02:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bijna net als wij, de wortels van vreemdelingenhaat
Verwijderd
17 09-09-2006 14:56
Levensbeschouwing & Filosofie Compleetste bijbel
Missy1234567890
47 30-06-2006 09:33
Levensbeschouwing & Filosofie Verschillende tussen Christelijke stromingen
Missy1234567890
71 22-05-2005 09:05
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Protestantisme
liesje861
6 31-03-2004 21:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.