Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2014, 16:34
IngeZ.
IngeZ. is offline
Hallo,

Voor school moeten we voor maarliefst 3 vakken (Geschiedenis, Duits en Engels) een opdracht maken. Als onderwerp hebben wij 'de bouw van de Berlijnse Muur' en we moeten de voorpagina van een krant maken zoals die in die tijd uitgegeven zou kunnen worden. Dit moet in het Engels en in het Duits. Hiervoor moet ik een interview maken waarbij ik een persoon uit West- en een persoon uit Oost-Duitsland interview. Maar het probleem is dus, dat ik geen idee heb hoe ik dit grammaticaal in goed Duits kan zetten. De Engelse versie heb ik wel al. Mijn vraag is dus, is er misschien iemand die goed is in Duits en deze Duitse versie (ik heb dit vertaald met mijn hoofd en hulp van google vertaler, niet zo goed dus..) voor mij zou willen verbeteren?

Groetjes,
mij
3 vwo

Engelse versie
A lot of people, here, in East Germany don’t want me to interview them. But, as the lucky person I am, I did manage to find a lovely 54 year old lady who does want to answer my questions.

What do you think is going on in Germany at this moment?
What I think is going on in Germany right now… What I know is that all of a sudden there was a wall, I think it was build by people form the Soviet Union, that we can’t cross.

What do you think of the Berlin Wall?
I think it’s terrible. I just got the feeling that I’m nowhere safe anymore and that the government can arrest me any moment. A big part of my family lives is West Germany and my 24 year old son was so pigheaded that he tried to flee to the West. But he didn’t make it. While he was climbing the wall, he was shot and died right away.

Would you rather move to the West?
To be honest, yes. I heard that there is a lot more freedom there and the economy is also a lot better. And, of course, I could see my family again.

If someone told you that there was a spot on the wall where you could easily cross over to the West. Would you take the risk and go?
No, I don’t think so. Even though I really want to go, I don’t want to risk my life for that. And because of what happened to my son I now know how easily they will shoot you. So no, I don’t think that’s an option for me. I’d rather lay low until everything is over.

Are you, under these conditions, still happy with your life?
I hardly dare to say, but actually not. But with all this stuff here in Germany it’s hard to be happy I think.

Also in West Germany I interviewed someone. A 24 year old guy.

What do you think is going on in Germany at this moment?
Germany is divided into four occupation zones: the United States, the United Kingdom, France and the Soviet Union. And a few days ago the Soviet Union built a wall around East Germany. I think they have done that because the people from East Germany fled to the West all the time.

What do you think of the Berlin Wall?
To be honest with you, I don’t really mind. The only thing that isn’t very nice is that my grandma lives in the East. The last time I visited her it was going really good with her so actually I don’t have anything to worry about.

Would you rather move to the East?
No, definitely not. I’m really enjoying myself here and except my grandma my whole family is here and also all of my friends.

If there would be a spot on the wall that isn’t guarded really good, would you cross that to pick up your grandma so she is here with your in the West?
No, I won’t do that. My grandma is in really good health and also all here friends are with her. And wouldn’t be brave enough anyway to risk my life twice.

Are you, under these conditions, still happy with your life?
Yes, I think so. I’m really having a good time with my friends I even got married a few weeks ago.

Duitse versie (nog niet helemaal af)
Viele Leute hier, wollen nicht das ich sie interviewen. Sie haben Angst das sie festgenommen werden. Zum Glück habe ich noch jemand können finden wo meine fragen wollte antworten. Es ist eine 54-jährige Frau.

Was denken Sie ist derzeit in Deutschland los?
Was ich denke ist derzeit los… Was ich weiß ist dass plötzlich eine Mauer erbaut ist, durch die Menschen von der Sowjetunion, wo wir nicht mehr durchgelassen werden.

Was halten Sie von der Berliner Mauer?
Schrecklich, ich habe das Gefühl das ich nirgends mehr sicher bin und das ich jeder Moment verhaftet kann werden. ein großer Teil von meiner Familie lebt in West-Deutschland und mein 24-jähriger Sohn war so hartnäckig dass er versucht in denWesten zu fliehen. Aber er hat es nicht geschafft, er wurde erschossen weil ihr über die Mauer kletterte.

Möchten Sie lieber nach den Westen verschieben?
Um ehrlich zu sein, ja. Ich habe gehört das da viel mehr Freiheit ist und dass die Wirtschaft da auch viel besser ist. Und dann kann ich natürlich den Rest von meiner Familie wiedersehen.

Wenn jemand Sie würde vetellen dass er ein Ort is tan der Mauer wo man leict überqueren nach den Westen kann, würde Sie dass tun?
Nein, dass glaube ich nicht. Wie viel ich auch nach das Westen will, ich gehe nicht meine Leben dafür riskieren. Und durch was meinem Sohn passiert ist, weiß ich jutzt wie leicht es dich erschießen. So nein, das sist keine Option für mich, ich halte lieber ein niedriges Profil.

Sind Sie, nach den Bedingungen, weder glückich im Leben?
Ich wage kaum zu sagen, aber eigentlich nicht. Aber mit all diesem Hektik hier in Deutschland kann man nicht wirklich glücklich sein denke ich.

Auch in West-Deutschland interviewte ich jemand. Eine 24-jährige Mann.

Was denken Sie ist derzeit in Deutschland los?
Deutschland ist unter Frankreich, Großbritannien, den Vereinigten Staaten und der Sowjetunion aufgeteilt. Und wenig später baute die Sowjetunion eine Mauer um ihren besitzen Teil. Ich denke das ihre das tun weil sie nich wollen das die Menschen nach das Westen gehen.

Was halten Sie von der Berliner Mauer?
Um ehrlich zu sein, finde ich das nicht sehr schlecht. Das einzige was nicht so toll ist, ist dass meine Oma im Osten wohnt. Glücklicherweise ging es das letzte Mal noch richtig gut mit ihr, so da ist eigentlich nichts für mich zu kümmern.

Möchten Sie lieber nach den Osten verschieben?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2014, 17:02
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
*ik geef hieronder de correcte Engelse tekst met de correcte Duitse vertaling weer*
A lot of people here in Eastern Germany don’t want me to interview them. They are afraid that they will be arrested. Fortunately, I still managed to find someone who wanted to answer my questions. It's a 54 year old woman.
Viele Leute hier in der DDR wollen nicht, dass ich sie interviewe. Sie haben Angst, dass sie festgenommen werden.
*das is een persoonlijk, aanwijzend of betrekkelijk voornaamwoord, maar je dient het voegwoord dass te gebruiken*
Zum Glück habe ich noch jemand finden können wer meine Fragen beantworten wollte.
*wo betekent waar, wie vertaal je hier met wer omdat er sprake is van een eerste naamval*
Es ist eine 54-jährige Frau.
*merk op dat ik je Engelse vertaling heb aangepast om consequent in de vertaling naar het Duits te blijven*
What do you think is going on in Germany at this moment?
What I think is going on in Germany right now… What I know is that all of a sudden there was a wall, built by people form the Soviet Union, where we will no more be let through.
Was denken Sie was derzeit in Deutschland los ist?
Was ich denke was derzeit in Deutschland los ist… Was ich weiß ist dass plötzlich eine Mauer erbaut ist, von Menschen von der Sowjetunion, wo wir nicht mehr durchgelassen werden.

What do you think of the Berlin Wall?
I think it’s terrible. I just got the feeling that I’m nowhere safe anymore and that I can be arrested by the government any moment. A big part of my family lives in West Germany and my 24 year old son was so pigheaded that he tried to flee to the West. But he didn’t make it., He was shot while he was climbing the wall and died right away.
Was halten Sie von der Berliner Mauer?
Ich finde dass es schrecklich ist, ich habe nur das Gefühl das ich nirgends mehr sicher bin und das ich jeder Moment von der Regierung verhaftet werden kann. Ein großer Teil von meiner Familie lebt in West-Deutschland und mein 24-jähriger Sohn war so hartnäckig dass er versuchte in den Westen zu fliehen. Aber er hat es nicht geschafft, er wurde erschossen während er über die Mauer kletterte und starb gleich.
*while betekent "terwijl" en wordt in het Duits als während vertaald, weil betekent "omdat"*

Would you rather move to the West?
To be honest, yes. I heard that there is a lot more freedom there and that the economy there is also a lot better. And, of course, I could see the rest of my family again.
Möchten Sie lieber nach den Westen umziehen?
*to move betekent hier verhuizen, dus dien je dat als umziehen te vertalen*
Um ehrlich zu sein, ja. Ich habe gehört, dass da viel mehr Freiheit ist und dass die Wirtschaft da auch viel besser ist. Und dann kann ich natürlich den Rest von meiner Familie wiedersehen.

If someone told you that there was a spot on the wall where you could easily cross over to the West, would you take the risk and go?
No, I don’t think so. Even though I really want to go, I don’t want to risk my life for that. And because of what happened to my son I now know how easily they will shoot you. So no, that’s no option for me. I’d rather lay low until everything is over.
Wenn jemand Sie erzählen würde, dass es eine Stelle an der Mauer gibt wo man leicht nach dem Westen überqueren kann, würden Sie das tun?
Nein, das glaube ich nicht.
*je gebruikt hier das omdat er sprake is van een aanwijzend voornaamwoord*
Obwohl ich wirklich gehen will, will ich nicht mein Leben dafür riskieren. Und wegen was meinem Sohn passiert ist, weiß ich jetzt wie leicht sie dich erschießen wollen. Also nein, das sist keine Option für mich, ich halte mich lieber ruhig bis alles vorbei ist.

Are you, under these conditions, still happy with your life?
I hardly dare to say, but actually not. But with all this stuff here in Germany it’s hard to be happy I think.
Sind Sie, unter diesen Umständen, noch immer glückich im Leben?
*weder betekent noch, wat iets anders betekent dan het Duitse noch*
Ich wage es kaum zu sagen, aber eigentlich nicht. Aber mit all diesem Hektik hier in Deutschland ist es schwer glücklich zu sein denke ich.

I also interviewed someone in Western Germany. A 24 year old man.

What do you think is going on in Germany at this moment?
Germany is divided into four occupation zones by the United States, the United Kingdom, France and the Soviet Union. And a few days ago the Soviet Union built a wall around Eastern Germany. I think they have done that because the people from Eastern Germany fled to the West all the time.
Auch in West-Deutschland interviewte ich jemand. Ein 24-jähriger Mann.
*ein is een woord uit de ein-Gruppe, Mann is mannelijk en heeft hier de eerste naamval, dus jährig krijgt de verbuigingsuitgang -er*
Was denken Sie was derzeit in Deutschland los ist?
Deutschland ist von Frankreich, Großbritannien, den Vereinigten Staaten und der Sowjetunion in vier besetzungsgebiete aufgeteilt worden. Und vor einigen Tagen baute die Sowjetunion eine Mauer um die DDR. Ich denke dass sie das getan haben weil die Menschen von der DDR immer nach dem Westen flohen.

What do you think of the Berlin Wall?
To be honest with you, I don’t really mind. The only thing that isn’t very nice is that my grandma lives in the East. The last time I visited her she was fortunately doing really well, so actually I don’t have anything to worry about.
Was halten Sie von der Berliner Mauer?
Um ehrlich zu sein, kümmere ich mich nicht darum. Das einzige was nicht so toll ist, ist dass meine Oma im Osten wohnt. Das letzte Mal dass ich sie besuchte ging es glücklicherweise gut mit ihr, so da ist eigentlich nichts für mich zu kümmern.

Would you rather move to the East?
No, definitely not. I’m really enjoying myself here and except my grandma my whole family is here and also all of my friends.
Möchten Sie lieber nach den Osten umziehen?
Nein, bestimmt nicht. Ich amusiere mich wirklich hier, und außer meiner Großmutter ist meine ganze Familie hier und auch alle meiner Freunde.

If there would be a spot on the wall that isn’t guarded really good, would you cross that to pick up your grandma so she is here with you in the West?
No, I won’t do that. My grandma is in really good health and also all her friends are with her. And I wouldn’t be brave enough anyway to risk my life twice.
Wenn es eine Stelle auf der Mauer wäre die nicht wirklich gut überwacht wird, würden Se die überqueren um Ihre Großmutter auf zu holen, so dass sie hier bei Ihnen im Westen ist?
Nein, das werde ich nich tun. Meine Großmutter ist bei guter Gesundheit, und auch all ihre Freunde sind bei ihr. Und ich wäre übrigens nicht mutig genug um mein Leben zweimal zu riskieren.

Are you, under these conditions, still happy with your life?
Yes, I think so. I’m really having a good time with my friends. I even got married a few weeks ago.
Sind Sie, unter diesen Umständen, noch immer glückich im Leben?
Ja, ich glaube schon. Ich amusiere mich wirklich mit meinen Freunden. Ich habe sogar vor einigen Wochen geheiratet.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-06-2014, 17:56
IngeZ.
IngeZ. is offline
Heel erg bedankt! Ook de tips die je erbij heb gegeven waren handig.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2014, 18:56
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Heel erg bedankt! Ook de tips die je erbij heb gegeven waren handig.
Graag gedaan.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Duits vertalen
iemand00
2 12-02-2010 17:50
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wie wil Nederlands -> Duits voor mij vertalen Spoed!
jahoorr
1 25-01-2010 22:18
Huiswerkvragen: Exacte vakken duits:S:S
19lotte93
4 12-05-2007 12:39
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen NL tekst naar Duits vertalen !!!
Acres
5 06-03-2006 14:09
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [verzoekje] Klein stukje vertaling van Nederlands naar Duits
KoffieKoek
5 14-10-2003 16:01
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Nederlands naar Duits vertalen.
Eva*
4 13-05-2002 18:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.