Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2004, 10:25
Ovidius
Avatar van Ovidius
Ovidius is offline
Wat is niet-geloven? Bestaat dat?

Een Christen zal zeggen dat hij gelooft, een atheïst dat hij niet gelooft. Is dat echter wel waar? Is het niet zo dat zij beiden twee verschillende dingen geloven, te weten respectievelijk dat er een God is en dat er geen God is?

Hoe stóp je werkelijk te geloven en wat gebeurt er dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2004, 10:51
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Ovidius schreef op 16-02-2004 @ 11:25:
Wat is niet-geloven? Bestaat dat?

Een Christen zal zeggen dat hij gelooft, een atheïst dat hij niet gelooft. Is dat echter wel waar? Is het niet zo dat zij beiden twee verschillende dingen geloven, te weten respectievelijk dat er een God is en dat er geen God is?

Hoe stóp je werkelijk te geloven en wat gebeurt er dan?
duh
geloven heeft een speceficatie nodig, die gaat over dat waar je in gelooft. in deze tijd, en vooral op levensbeschouwingsfora, is geloven echter al lang een synoniem voor in god geloven. vraag je een hindoe of hij gelooft, dan zal hij waarschijnlijk zeggen: nee ik ben hindoe

niet geloven doe je als je een baby bent he, als je nog geen enkel vooroordeel hebt waarvan je gelooft dat het waar is.

je stopt niet met geloven, OF je weet alles zeker. (als je alles zeker weet hoef je niet te geloven dat iets waar is)
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 10:56
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Ovidius schreef op 16-02-2004 @ 11:25:
Wat is niet-geloven? Bestaat dat?

Een Christen zal zeggen dat hij gelooft, een atheïst dat hij niet gelooft. Is dat echter wel waar? Is het niet zo dat zij beiden twee verschillende dingen geloven, te weten respectievelijk dat er een God is en dat er geen God is?

Hoe stóp je werkelijk te geloven en wat gebeurt er dan?
Je stopt met geloven als je weet..een diep innerlijk weten.
Dan kun je zeggen dat 'je bent'
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 11:12
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Er zijn twee betekenissen van atheïsme.

1. Geloven dat God niet bestaat.

2. Niet geloven dat God bestaat. (Agnostisch Atheïsme)

Je kan proberen niks te geloven, maar in de praktijk geloof je altijd wel wat.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 16:14
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Als je zelf zegt dat je gelooft dan haal je je eigen religie (oid) onderuit. Als je katholiek bent dan 'weet' je immers dat god bestaat etc. Maar strict genomen gelooft iedereen, omdat je helemaal niets zeker kunt weten.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 17:18
Verwijderd
Dit is een nutteloze cirkel en een woordspelletje. Als iemand zegt dat hij niet gelooft, bedoelt hij daarmee dat hij geen van de wereldreligies en ook geen levensbeschouwing met een opperwezen oid. aanhangt. Niet dat hij 'niet gelooft' in de grammaticale zin des woords.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 18:54
actionhank
actionhank is offline
Alle nare man replies r0x0ren
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 19:04
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
JaJ schreef op 16-02-2004 @ 11:51:
duh
geloven heeft een speceficatie nodig, die gaat over dat waar je in gelooft. in deze tijd, en vooral op levensbeschouwingsfora, is geloven echter al lang een synoniem voor in god geloven. vraag je een hindoe of hij gelooft, dan zal hij waarschijnlijk zeggen: nee ik ben hindoe

niet geloven doe je als je een baby bent he, als je nog geen enkel vooroordeel hebt waarvan je gelooft dat het waar is.

je stopt niet met geloven, OF je weet alles zeker. (als je alles zeker weet hoef je niet te geloven dat iets waar is)
babys geloven wel.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 19:09
Ovidius
Avatar van Ovidius
Ovidius is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-02-2004 @ 18:18:
Dit is een nutteloze cirkel en een woordspelletje. Als iemand zegt dat hij niet gelooft, bedoelt hij daarmee dat hij geen van de wereldreligies en ook geen levensbeschouwing met een opperwezen oid. aanhangt. Niet dat hij 'niet gelooft' in de grammaticale zin des woords.
Welke persoon op Aarde gelooft dan níet, en als er niemand is, wat zou dat dan voor een persoon zijn?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 19:16
actionhank
actionhank is offline
Citaat:
Isa schreef op 16-02-2004 @ 20:04:
babys geloven wel.
Baby's geloven niet.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 20:22
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
actionhank schreef op 16-02-2004 @ 20:16:
Baby's geloven niet.
en ik herhaal: baby's geloven niet
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 18:48
10iej
Avatar van 10iej
10iej is offline
geloven baby's nou wel of niet?
__________________
+ L0ve me like I l0ve u +
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 19:20
Lief Bloempje
Lief Bloempje is offline
Citaat:
Isa schreef op 16-02-2004 @ 20:04:
babys geloven wel.
Om er een eind aan te maken: Wat kunnen baby's dan geloven?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 19:29
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Als ik het goed begrijp vraag je je af of als iemand zegt: ik geloof in niets, of dat geloven in niets het geloven in iets(namelijk niets) is, of dat het geloven in niets gewoon niet geloven in god ofzo betekent?

Als niets iets is geloof je altijd in iets, maar als niets iets is is het niet niets meer-->in niets geloven betekent dus niet in een god geloven.

Wou je dat weten?


En hoe kun je weten of een baby gelooft als hij nog niet in staat is zijn denkbeelden over te brengen?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 19:36
Savagé
Avatar van Savagé
Savagé is offline
Citaat:
10iej schreef op 17-02-2004 @ 19:48:
geloven baby's nou wel of niet?
ik denk dat baby's WEL geloven.. (klinkt zoveel leuker )
__________________
Heal my broken wings, Mend my bleeding heart
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 07:55
nova7
Avatar van nova7
nova7 is offline
Citaat:
Ovidius schreef op 16-02-2004 @ 11:25:
Wat is niet-geloven? Bestaat dat?

Een Christen zal zeggen dat hij gelooft, een atheïst dat hij niet gelooft. Is dat echter wel waar? Is het niet zo dat zij beiden twee verschillende dingen geloven, te weten respectievelijk dat er een God is en dat er geen God is?

Hoe stóp je werkelijk te geloven en wat gebeurt er dan?
geloven in God?
een atheïst zegt dat hij niet in het bestaan van God gelooft, maar hij kan nog in zichzelf geloven ,in de toekomst geloven...
is het ook geloven? (geloven gaat nu heel gek klinken )
ik denk dat de mens altijd onbewust ergens in gelooft, misschien om zekerheid te hebben.
is het "geloven" in niets(leegte) , weten of geloven?
__________________
white material will stain, my pocket knife's gotta shiny blade
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 07:55
nova7
Avatar van nova7
nova7 is offline
Citaat:
Lief Bloempje schreef op 17-02-2004 @ 20:20:
Om er een eind aan te maken: Wat kunnen baby's dan geloven?
waarin?
__________________
white material will stain, my pocket knife's gotta shiny blade
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 09:00
Verwijderd
Citaat:
Noodle-boi schreef op 17-02-2004 @ 20:36:
ik denk dat baby's WEL geloven.. (klinkt zoveel leuker )
je gelooft dat baby's wel geloven.

Verder: ik ben zeer benieuwd naar hoe men heeft kunnen vaststellen dat baby's van zichzelf geloven (en dan neem ik aan in God).

Ten slotte sluit ik me aan bij het Nare Man-kamp.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-02-2004, 09:54
Ovidius
Avatar van Ovidius
Ovidius is offline
Citaat:
nova7 schreef op 18-02-2004 @ 08:55:
geloven in God?
een atheïst zegt dat hij niet in het bestaan van God gelooft, maar hij kan nog in zichzelf geloven ,in de toekomst geloven...
is het ook geloven? (geloven gaat nu heel gek klinken )
ik denk dat de mens altijd onbewust ergens in gelooft, misschien om zekerheid te hebben.
is het "geloven" in niets(leegte) , weten of geloven?
Ook het geloven in niets/leegte is geloven, totdat je ook dat loslaat. Ik denk dat geloven is wat je doet als je nog niet weet, en dat weten is wat je nog niet doen als je nog niet onthecht bent.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 11:35
actionhank
actionhank is offline
Ja maar dan zou je dus in alles moeten geloven, want je weet helemaal niks zeker. Misschien bestaat Sinterklaas ook wel. Je zegt toch ook niet: ik geloof dat sinterklaas niet bestaat?

Als je niet in God geloofd, zoals ik, weet je voor jezelf echt zeker dat "het geloof" onzin is. Dan denk je niet bij jezelf: "het kán natuurlijk..." Voor mij is God namelijk net zoiets als Sinterklaas. Omdat toevallig meer mensen in God geloven dan in Sinterklaas wil dat nog niet zeggen dat het moeilijk moet zijn voor mensen die níet geloven om dat met zekerheid te zeggen. Maar misschien is dat voor gelovigen moeilijk te begrijpen omdat God zo'n belangrijk deel van hun leven is.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 11:55
Fgank
Avatar van Fgank
Fgank is offline
Citaat:
JaJ schreef op 16-02-2004 @ 11:51:
duh
geloven heeft een speceficatie nodig, die gaat over dat waar je in gelooft. in deze tijd, en vooral op levensbeschouwingsfora, is geloven echter al lang een synoniem voor in god geloven. vraag je een hindoe of hij gelooft, dan zal hij waarschijnlijk zeggen: nee ik ben hindoe

niet geloven doe je als je een baby bent he, als je nog geen enkel vooroordeel hebt waarvan je gelooft dat het waar is.

je stopt niet met geloven, OF je weet alles zeker. (als je alles zeker weet hoef je niet te geloven dat iets waar is)
precies!
__________________
"let me forget about today until tomorrow"->Bob Dylan{The Artist}<-
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 13:51
nova7
Avatar van nova7
nova7 is offline
Citaat:
Ovidius schreef op 18-02-2004 @ 10:54:
Ook het geloven in niets/leegte is geloven, totdat je ook dat loslaat. Ik denk dat geloven is wat je doet als je nog niet weet, en dat weten is wat je nog niet doen als je nog niet onthecht bent.
en de onthechting is de verlichting, je hebt immers alles losgelaten,zodat je het weet, datgene wat je ervoor deed en wat je 'geloven' noemde.Volgens mij weet je niet zeker of datgene wat je weet zeker is. Geloven is onthechten en onthechten is geloven.
__________________
white material will stain, my pocket knife's gotta shiny blade
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 15:58
Ovidius
Avatar van Ovidius
Ovidius is offline
De verlichte is de niet-gelover, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 17:42
whatsreal
whatsreal is offline
Geloof is de opium van het volk. (Marx)

Het geloof is er om mensen te kalmeren, niet om te helpen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 19:06
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Ovidius schreef op 18-02-2004 @ 16:58:
De verlichte is de niet-gelover, denk ik.
de verlichtte heeft dan waarschijnlijk al lang zelfmoord gepleegt, want alles weten is vast niet plezierig
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2004, 19:09
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
lovetear schreef op 17-02-2004 @ 20:29:

En hoe kun je weten of een baby gelooft als hij nog niet in staat is zijn denkbeelden over te brengen?
(in de zin van religie)
vanwege de volgende deductie is het aannemelijk: baby's die Christelijk worden opgevoed geloven, en kinderen die dat niet worden, geloven niet (eventueel tot ze WEL van god horen). let wel dat onwetendheid hetzelfde is als niet geloven.
conclusie -> geloof komt i.e.i. van ouders, en aangezien een baby's die nog niet verstaan...

wat ik bedoel is: kom nou...
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 19:36
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
JaJ schreef op 18-02-2004 @ 20:09:
(in de zin van religie)
vanwege de volgende deductie is het aannemelijk: baby's die Christelijk worden opgevoed geloven, en kinderen die dat niet worden, geloven niet (eventueel tot ze WEL van god horen). let wel dat onwetendheid hetzelfde is als niet geloven.
conclusie -> geloof komt i.e.i. van ouders, en aangezien een baby's die nog niet verstaan...

wat ik bedoel is: kom nou...
Duurde even voor ik doorhad wat i.e.i. betekende, maar nu snap ik hem .

Het ligt er natuurlijk aan wat je als uitgangspunt neemt, er zijn zat mensen die zeggen dat ze altijd al gevoeld hebben dat god bestond, daar hoef je niet perse christelijk voor te worden opgevoed. Het kan ook zijn dat een baby wel in iets als een god gelooft, maar doordat hij atheistische ouders heeft niet zal erkennen dat dat iets god is.

Punt is dat het niet onmogelijk is dat een pasgeborene in god gelooft, aangezien het geloven in een god vooral op een gevoel gebaseerd is en baby's wel gevoel hebben(dacht ik). Ik kan niet meer op de naam komen, wat was ook alweer het tegenovergestelde van empirisme? Dat is wat ik bedoel.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 21:34
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Maar baby's zullen nooit in een god geloven, omdat ze het fenomeen 'god' niet kennen. Ze zouden dus eventueel wel kunnen 'voelen' dat er iets is, maar er nooit het etiket 'god' aan hangen.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 21:39
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
lovetear schreef op 18-02-2004 @ 20:36:
Duurde even voor ik doorhad wat i.e.i. betekende, maar nu snap ik hem .

Het ligt er natuurlijk aan wat je als uitgangspunt neemt, er zijn zat mensen die zeggen dat ze altijd al gevoeld hebben dat god bestond, daar hoef je niet perse christelijk voor te worden opgevoed. Het kan ook zijn dat een baby wel in iets als een god gelooft, maar doordat hij atheistische ouders heeft niet zal erkennen dat dat iets god is.

Punt is dat het niet onmogelijk is dat een pasgeborene in god gelooft, aangezien het geloven in een god vooral op een gevoel gebaseerd is en baby's wel gevoel hebben(dacht ik). Ik kan niet meer op de naam komen, wat was ook alweer het tegenovergestelde van empirisme? Dat is wat ik bedoel.
hmm, vreemd dat dat "voelen" wordt uitgeschakeld als iemand zijn gevoelens kan uitdrukken. waarom wordt god door pratende mensen niet gevoeld? (nouwja, een baby in de maak heeft kieuwen, dus waarom zou hij niet paranormaal zijn)(owja: )

maar goed, je weet het niet.
(ik ken alleen deduceren enne,,, enne, shit, bij anw nog gehad. uhm, shit ik weet het echt niet , nouwja, de tegenpool. en provoceren natuurlijk
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 16:20
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
JaJ schreef op 18-02-2004 @ 22:39:
hmm, vreemd dat dat "voelen" wordt uitgeschakeld als iemand zijn gevoelens kan uitdrukken. waarom wordt god door pratende mensen niet gevoeld? (nouwja, een baby in de maak heeft kieuwen, dus waarom zou hij niet paranormaal zijn)(owja: )

maar goed, je weet het niet.
(ik ken alleen deduceren enne,,, enne, shit, bij anw nog gehad. uhm, shit ik weet het echt niet , nouwja, de tegenpool. en provoceren natuurlijk
Mwa, ik zeg niet dat ze paranormaal begaafd zijn, maar dat ik niet weet met welke kennis een baby geboren wordt .
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 10:17
nova7
Avatar van nova7
nova7 is offline
Citaat:
Ovidius schreef op 18-02-2004 @ 16:58:
De verlichte is de niet-gelover, denk ik.
een ateist is de niet-gelover,denkt hij
zo is hij ook geen verlichte

ik zie wat ik eet , ik eet wat ik zie
(L.Carroll)
__________________
white material will stain, my pocket knife's gotta shiny blade
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Niet geloven ook geloven...?!
WärteR
181 08-10-2006 22:13
Levensbeschouwing & Filosofie Niet-gelovig
Christiana
253 09-01-2006 15:04
Levensbeschouwing & Filosofie wel of niet gelovig
Verwijderd
91 08-12-2005 00:35
Algemene schoolzaken Enquête: grote verschillen in denkwijzen gelovigen en niet-gelovigen?
Syzygy
128 21-06-2005 17:02
Levensbeschouwing & Filosofie niet-gelovigen in de ogen van gelovigen.
Fantôme
57 21-12-2004 19:49
Levensbeschouwing & Filosofie [B]Geloven of gewoon NIET geloven??![/B]
Rachida1986
0 29-01-2004 20:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55.