Oud 09-04-2020, 11:33
liveyourlife7
liveyourlife7 is offline
Hii people,

ik moet voor school een verslag schrijven over de verschillen tussen de zorgverzekering van Amerika en NL. Ik heb naar de health insurance van de VS gezocht, maar ik zie heel erg vaak dat sites het alleen hebben over de health care system en niet specifiek over the insurance. Of ze hebben het over de Obamacare. De Obamacare heeft te maken met het Patiënt Protection and Affordable Care Act. Is dat dan hetzelfde als de zorgverzekering? En is de zorgwet of ziektewet hetzelfde als de zorgverzekeringswet, want ik kan geen verschil online vinden.
Sorry als het misschien een domme vraag is, maar ik kan er zelf niet uitkomen.

Dank alvast!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2020, 15:35
Verwijderd
Ik denk niet dat je een verslag moet schrijven over het verschil in zorgverzekeringen maar over het voor wat betreft het zorgstelsel in het algemeen, gok ik dan.
Het grootste verschil is dat in de VS (historisch) de zorgverzekering wordt gezien als een arbeidsvoorwaarde; je gaat ergens werken en dan krijg je er een goede verzekering bij. In Nederland is iedereen verplicht om zich te verzekeren voor de zorg uit de basisverzekering, die ieder jaar vastgesteld wordt door de overheid. Dat doe je vervolgens bij een private verzekeraar.

Kortweg heb je in de VS drie verschillende verzekeringen:
- Private Insurance: Dit is waar ik het over had; je gaat ergens werken en dan krijg je van je werkgever een netwerk waar je in verzekerd kan worden
- Medicare: Verzekering voor iedereen die met pensioen is en niet meer werkt (en ook voor jongeren met een bepaalde chronische ziekte)
- Medicaid: Verzekering voor werklozen en armen wiens werkgever of contract geen medische verzekering biedt

Hoe het Nederlandse en het Amerikaanse stelsel zich tot elkaar verhouden is heel breed uitgemeten, aangezien bij de invoering van de Affordable Care Act (Obamacare) juist gewezen werd naar Nederland bij het inrichten van alle Exchanges. Dat moet ook niet zo moeilijk te googlen zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2020, 20:41
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Private insurance kan ook individueel zijn, als je werkgever minder dan een bepaald aantal werknemers heeft, of om een andere reden is uitgezonderd, maar je verdient te veel om in aanmerking te komen voor Medicaid.

Daarnaast heb je ook nog een apart compleet zorgsysteem voor veteranen, de VA.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Zorgen om zorg
hookee
74 14-03-2009 21:30
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Toch proces tegen Geert Wilders
Verwijderd
500 07-03-2009 16:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17.