Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2004, 10:53
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Ik wil graag een rattenkooi bouwen. (vinden m'n ouders niet zo leuk maar ik lijd nou eenmaal aan het gmr-virus).
Maar wie heeft er nog tips, goede sites en wat voor gaas kan je het best gebruiken en hoe maak je een deurtje?
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2004, 11:29
Boozle
Avatar van Boozle
Boozle is offline
Als ik jouw was, zou ik naar een dierenwinkel gaan omwat ideen op te doen voor je hok. Maar zelf een hok bouwen voor een dier moet je heel netjes doen. Mijn opa bouwde ook altijd zelf konijnenhokken en toen was er een hok af en toen deed ie er een konijn in, en dat konijn haalde zijn poot helemaal open omdat er een spijkerpuntje uitstak. Dus je moet het heel netjes doen, misschien is het daarom beter om gewoon een kooi te kopen in de dierenwinkel.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 11:34
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Dat is het probleem nou juist, mijn ouders vinden het maar niks als ik een 4e hok koop (ik koop steeds een grotere). Dus daarom dacht ik dat ze het een beter idee zouden vinden als ik het zelf maak enzo.
Ik heb wel vaker zelf dingen voor ze gemaakt, slaaphuisjes enzo en ik snap wel dat het heel precies enzo moet.
En die prijzen van dieren-winkel kooien vind ik gewoon abnormaal hoog.
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 12:17
Belle
Avatar van Belle
Belle is offline
Wij hebben het ooit eens gedaan,maar dat ding is 3 maanden later bij de vuilnis beland. Hoewel we het hout goed gelakt hadden is het toch gaan stinken en je krijgt het niet meer schoon.
Als ik jou was zou ik voor een tweedehands voliere op marktplaats zoeken, zo ben ik ook aan de 4 die hier nu staan gekomen
__________________
*geen sig*
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 12:32
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Hmm, ja , dat dacht ik dus ook maar ik ben al 2 maanden aan het zoeken. En ik was ook van plan om een stalen stellingkast als frame te gebruiken en geen hout.
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 12:41
Belle
Avatar van Belle
Belle is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 27-07-2004 @ 13:32 :
Hmm, ja , dat dacht ik dus ook maar ik ben al 2 maanden aan het zoeken. En ik was ook van plan om een stalen stellingkast als frame te gebruiken en geen hout.
dan moet je heel erg oppassen met het gaten boren dat je het goed afvijlt.
Op marktplaats staan zat volieres, even goed zoeken en met een beetje mazzel heb je voor 60 euro een mooie. Wij hebben toen een zelfbouw gemaakt omdat we dachten dat het goedkoper was, maar waren in totaal (gaas is DUUR) 120 euro kwijt, en daarvoor hebben we maar 3 maanden plezier gehad. We hebben toen een voliere gekocht 2de hands voor 100 euro (een dubbele , voor 30 ratjes) en daar hebben we nu nog plezier van
__________________
*geen sig*
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 18:43
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 27-07-2004 @ 12:34 :
Dat is het probleem nou juist, mijn ouders vinden het maar niks als ik een 4e hok koop (ik koop steeds een grotere). Dus daarom dacht ik dat ze het een beter idee zouden vinden als ik het zelf maak enzo.
Ik heb wel vaker zelf dingen voor ze gemaakt, slaaphuisjes enzo en ik snap wel dat het heel precies enzo moet.
En die prijzen van dieren-winkel kooien vind ik gewoon abnormaal hoog.
Ik herken me hier helemaal in
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 18:48
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Als je een kooi van hout maakt, dan moet je m wel water dicht maken, anders gaat de vocht+stank wel in het hout trekken ja
Wij hebben ooit een heel mooi hok zelf gemaakt hier thuis, die is echt jaren meegegaan. Ook alles netjes afgekit en zo. Hij was niet eens kapot toen ie op de vuilnisbelandde, alleen de ruimte in de schuur was beperkt

Ik zit er ook aan te denken om zelf een hok voor mijn cavia's te maken. Dan wil ik een hoog hok maken met leuke trappetjes (met leuningen want ik zie die van mij er af lazeren) maarja, het hele plan is leuk en aardig, maar ik ben te lui om een bouwtekening te maken Ik had wel een proef gedaan met een hok van 4 verdiepingen of zo. Naja, misschien he? Ooit nog!
Ik was wel van plan om een ijzeren/metalen bak onderin te maken, desnoods van een oude kooi.

Hehe, misschien kunnen we samen een kooi gaan maken?
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 18:53
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
haha, is goed hoor .
Maar nu zit ik met nog een probleempje.
Als ik een grotere kooi maak dan moet deze op mijn kamer staan en als ik het laat bij wat het is mogen ze in de huiskamer blijven.
Ik kan niet aan ze vragen wat ze liever willen dus.......
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 18:54
Belle
Avatar van Belle
Belle is offline
Citaat:
Eend schreef op 27-07-2004 @ 19:48 :
Als je een kooi van hout maakt, dan moet je m wel water dicht maken, anders gaat de vocht+stank wel in het hout trekken ja
Wij hebben ooit een heel mooi hok zelf gemaakt hier thuis, die is echt jaren meegegaan. Ook alles netjes afgekit en zo. Hij was niet eens kapot toen ie op de vuilnisbelandde, alleen de ruimte in de schuur was beperkt

Hadden we gedaan, en toch trok het erin. echt walgelijk ,je kon schoonmaken wat je wilde, maar vergeet het maar
__________________
*geen sig*
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 18:56
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 27-07-2004 @ 19:53 :
haha, is goed hoor .
Maar nu zit ik met nog een probleempje.
Als ik een grotere kooi maak dan moet deze op mijn kamer staan en als ik het laat bij wat het is mogen ze in de huiskamer blijven.
Ik kan niet aan ze vragen wat ze liever willen dus.......
Mijn beestjes staan al een tijd op mijn kamer. Ze vinden het fantastisch. Ik soms wat minder... Maar als je de juiste bodembedekking neemt (die houtkorrels van de plusmarkt!!!) dan stinken ze niet eens!

Ik zat er ook wel eens aan te denken om 2 kooien aan elkaar te maken

Wat voor afmeting heb jij nu dan als ik vragen mag?
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 18:57
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Belle schreef op 27-07-2004 @ 19:54 :
Hadden we gedaan, en toch trok het erin. echt walgelijk ,je kon schoonmaken wat je wilde, maar vergeet het maar
Ook van die witte afdekverf gebruikt? Wij hebben iets van 3 keer zo'n verf laag er over gedaan voor het hok gemaakt werd zeg maar. 1 zo'n laag beschermt niet goed
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 19:02
Belle
Avatar van Belle
Belle is offline
Citaat:
Eend schreef op 27-07-2004 @ 19:57 :
Ook van die witte afdekverf gebruikt? Wij hebben iets van 3 keer zo'n verf laag er over gedaan voor het hok gemaakt werd zeg maar. 1 zo'n laag beschermt niet goed
we hebben het geverfd, daarna 3 lagen botenlak en toen beplakt met formica, en nog was het een regelrechte ramp
__________________
*geen sig*
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 19:05
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Ik bedoel meer dat ze dan minder gezelligheid hebben dan als ze in de huiskamer staan. Over de stank maak ik me geen zorgen.

De kooi die ik nu heb is ong. 70 bij 45 bij 65 (l, d, h) voor twee grotere en een kleintje (wel volwassen ratje maar ze groeit niet meer).

Het is geen saai hok ofzo maar toch. Ik wil ze gewoon het allerbeste geven dus vandaar.
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 19:20
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Belle schreef op 27-07-2004 @ 20:02 :
we hebben het geverfd, daarna 3 lagen botenlak en toen beplakt met formica, en nog was het een regelrechte ramp
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 19:21
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 27-07-2004 @ 20:05 :
Ik bedoel meer dat ze dan minder gezelligheid hebben dan als ze in de huiskamer staan. Over de stank maak ik me geen zorgen.

De kooi die ik nu heb is ong. 70 bij 45 bij 65 (l, d, h) voor twee grotere en een kleintje (wel volwassen ratje maar ze groeit niet meer).

Het is geen saai hok ofzo maar toch. Ik wil ze gewoon het allerbeste geven dus vandaar.
hmm, ik ben op dit moment een bouwtekening van een knaagdierenhok van 1 meter lang, 50 cm diep en 60 cm hoog aan het ontwerpen
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 20:10
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
ik heb ook even een ideetje in elkaar geflanst....

__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 20:12
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 27-07-2004 @ 21:10 :
ik heb ook even een ideetje in elkaar geflanst....

[afbeelding]
Ik zal m ook even simpel voor je uittekenen
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-07-2004, 20:28
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline


De kooi wordt licht gemaakt omdat er veel gaas in zit, zodat ie te verplaatsen valt. Ik kies voor de rest toch voornamelijk voor hout, wat ik misschien nog af ga dekken met ijzeren/metalen plaatjes.
De trappetjes en de verdiepingen worden met een tryplex muurtje afgesloten zodat de cavia's er niet perongeluk af kunnen gaan vallen.

De verdiepingen worden 60x30, zodat er een huisje op gezet kan worden. Ik heb gekozen voor gaas, zodat de verdieping met een laagje stro toch makkelijk zijn om schoon te maken.

verder heb ik een luik in het dak, zodat ik de eigenwijze drollen van de eerste en de tweede verdieping af kan tillen en het luik beneden is om de bak schoon te maken.

De bak beneden zet ik af met een 10/15 cm hoge muur, zodat de cavia's niet in de tocht zullen zitten.

Op de bovenste verdieping gaat er een loopbrug naar de andere kant van de kooi, zodat daar ook nog ruimte is om te zitten.

Voor 3 cavia's zal dit hok een feestje zijn
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 20:29
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Owja, de vader van mn vriend gaat mijn bouwtekeningen waarschijnlijk helemaal uitwerking in een speciaal bouwtekening programma, zodat ik ook een 3d plaatje krijg van het door mij ontworpen hok en misschien wilt ie me ook wel helpen met de bouw van t hok
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 20:42
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Dat is wel handig!

Ik heb dit gevonden, leek me wel een goed frame

Hoe ga jij de openingen maken? want daar ben ik nog niet helemaal uit.
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 21:27
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 27-07-2004 @ 21:42 :
Dat is wel handig!

Ik heb dit gevonden, leek me wel een goed frame [afbeelding]

Hoe ga jij de openingen maken? want daar ben ik nog niet helemaal uit.
Dat is een mooi ding ja

Ik heb de opening via luiken. Bovenop zit een luik, die je openzet en dan kan je gewoon die beesten pesten vanaf bovenaf
En op de begane grond zit een klep, zodat ik heel handig de zooi kan verschonen

Ik heb het hele bouwplan af. Elk moment zullen er foto's komen
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 21:36
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Het boekje


De aanzicht tekeningen met afmeting:


En het eindresultaat:
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 22:01
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
hahahah LOL.
Maar het is wel mooi, vooral de laatste.
Maar goed dat je waarschijnlijk wat hulp krijgt want het ziet er best lastig uit.
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 22:27
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 27-07-2004 @ 23:01 :
hahahah LOL.
Maar het is wel mooi, vooral de laatste.
Maar goed dat je waarschijnlijk wat hulp krijgt want het ziet er best lastig uit.
uhuh
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2004, 12:37
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
Wij hebben bij de kringloop gwoon houten kasten gehaald.
De panelen hebben we uit de deuren gezaagd en we hebben er gaas achter gespannen.
FF schildederen en een achteruitgang erin voor de ren, klaar!
Ook kasten met planken erin zijn handig, want daar hebben we een verdieping van gemaakt.


Hout wordt inderdaad aangetast door de plas, maar wat geeft het? gwoon 1x per jaar uitschrobben en verder gwoon een laagje stro erop. Onze dieren hebben er jarenlang in geleefd
__________________
zing bid huil vecht lach werk bewonder
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 13:20
Belle
Avatar van Belle
Belle is offline
Citaat:
Marloes-Nanouk schreef op 09-08-2004 @ 13:37 :
Wij hebben bij de kringloop gwoon houten kasten gehaald.
De panelen hebben we uit de deuren gezaagd en we hebben er gaas achter gespannen.
FF schildederen en een achteruitgang erin voor de ren, klaar!
Ook kasten met planken erin zijn handig, want daar hebben we een verdieping van gemaakt.


Hout wordt inderdaad aangetast door de plas, maar wat geeft het? gwoon 1x per jaar uitschrobben en verder gwoon een laagje stro erop. Onze dieren hebben er jarenlang in geleefd
stro????????????
je hebt er geen ratten in gehouden hoop ik?
__________________
*geen sig*
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 09:30
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
*zucht* pa en ma vinden het maar een gedoe, zo'n grote kooi, want dan moeten er een paar meubels in de huiskamer verschoven worden. Ik denk dat het alleen maar netter zal taan want nu staat de kooi op een kist met een lelijk kleed erover voor het raam en bij een voilere hoeft dat niet meer, maargoed.....ouders........

Ik heb dus nog even een vraag voor alle rattenliefhebbers hier. Wat zouden jullie doen. Óf een wat kleinere (ook niet zoo kleine ) kooi in de gezellige huiskamer of een hele grote (super-grote) kooi in mijn slaapkamer, waar ik niet zo vaak ben (huiswerk, slapen, enzo). (over stank maak ik me geen zorgen want ik heb ge-wel-di-ge bodembedekking )
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 10:13
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik heb m op mn slaapkamer
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 23:37
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 10-08-2004 @ 10:30 :
*zucht* pa en ma vinden het maar een gedoe, zo'n grote kooi, want dan moeten er een paar meubels in de huiskamer verschoven worden. Ik denk dat het alleen maar netter zal taan want nu staat de kooi op een kist met een lelijk kleed erover voor het raam en bij een voilere hoeft dat niet meer, maargoed.....ouders........

Ik heb dus nog even een vraag voor alle rattenliefhebbers hier. Wat zouden jullie doen. Óf een wat kleinere (ook niet zoo kleine ) kooi in de gezellige huiskamer of een hele grote (super-grote) kooi in mijn slaapkamer, waar ik niet zo vaak ben (huiswerk, slapen, enzo). (over stank maak ik me geen zorgen want ik heb ge-wel-di-ge bodembedekking )
Sommige mensen hebben een fretten/chinchilla-kooi voor hun ratten erg hoog, veel verdiepingen en veel ruimte. Maar ik weet niet wat je nu hebt...
Dacht, zeg het maar even...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 10:55
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Ik heb nu een kooi van ong. 70 lang, 45 diep en 65 hoog. Ik zou een voilere van 90 bij 60 bij 160 ofzo willen.....
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 20:17
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 11-08-2004 @ 11:55 :
Ik heb nu een kooi van ong. 70 lang, 45 diep en 65 hoog. Ik zou een voilere van 90 bij 60 bij 160 ofzo willen.....
Ik ga mijn hok morgen in elkaar zetten en verven en zo. Als de gamma het hout tenminste op tijd af levert

Mijn afmeting wordt 130 lang, 66 diep en 70/80 hoog
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 20:23
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 11-08-2004 @ 11:55 :
Ik heb nu een kooi van ong. 70 lang, 45 diep en 65 hoog. Ik zou een voilere van 90 bij 60 bij 160 ofzo willen.....
Ik heb van een caviaforum een hele goede houtsoort te horen gekregen. Dat is DMF hout. Het is nog 1 van de goedkoopste ook! Je hebt daar ook speciaal MDFgrondverf voor nodig, maar dat is even duur als normale grondverf.
(1 plaat is bij de gamma 17,00 en de verf 14,00). De platen zijn 2,44 bij 1,22 maar je kunt m gratis op maat laten zagen. Zorg wel dat je het verder goed afkit.
De dikte van de MDF plaat moet 18mm zijn.

Als je daar nou eens een bak van maakt, dan heb je al een begin Ik zit nu zelf ff te denken hoe je m zo hoog maar en dat is toch makkelijk schoon te maken valt.
Ik heb zelf gewoon een puppyren van 25 euro gekocht en een bak gemaakt. De ren kan los en ook in een 6hoek gevormd worden. De caafs lopen momenteel rond in de tuin hier

Het hele verdiepingenverhaal gaat niet meer door, maar dit hok wordt ook mooi. Lekker groot en wijd!
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 21:04
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
tsjah, maar ratten blijven ratten en ze hebben al een keer in 1 nacht een heel ontsnappingsgat in de plastic bak geknaagt...... Laat staan dat ik ze in een houten bak kan zetten .

Maar iig bedankt voor de tip
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 21:38
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 11-08-2004 @ 22:04 :
tsjah, maar ratten blijven ratten en ze hebben al een keer in 1 nacht een heel ontsnappingsgat in de plastic bak geknaagt...... Laat staan dat ik ze in een houten bak kan zetten .

Maar iig bedankt voor de tip
Ik denk niet dat ze snel door dit hout heen zullen komen, en in het ergste geval zou je er gaas omheen kunnen doen
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 00:52
vixen
Avatar van vixen
vixen is offline
Ik heb bij een kast de raampjes eruit gezaagd, daar gaas voor gedaan en in de kast trapjes gespijkerd, een plankje, een touw en wat dozen erin gezet. de rat zelf zit vaak in de la onedr de kast waar ook zaagsel in zit en waar ook weer dozen staan.
Hartstikke groot en heel mooi en makkelijk. En goedkoop
__________________
you spread like peanut butter
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic #119
Verwijderd
500 05-10-2020 18:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.