Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2005, 18:19
Kapee
Kapee is offline
De drijfjacht op zwijnen is enkele jaren geleden afgeschaft als ik me niet vergis. Dit uiteraard tot genoegen van een groot aantal 'dierenliefhebbers' die jagen zielig vinden. Maar wat mij niet verbaast is dus dat er gelazer komt. We hebben nu een aantal jaren te weinig gedaan aan de wilde zwijnen-stand en nog zijn er boswachters (ongetwijfeld anti) die durven te zeggen dat we het even zijn gang moeten laten gaan.

Ik vind het vreemd: Mensen verstoren veel evenwichten. Neem als duidelijk voorbeeld het broeikaseffect. Dit is miljoenen jaren in een relatief stabiel evenwicht geweest. Wij komen om het hoekje kijken en we gaan dit onbedoeld verstoren. We komen er (vrij) laat achter dat we dit evenwicht verstoord hebben. Maar we doen er nu vrij veel aan om dit evenwicht niet nog verder te verstoren.
Ik zie een sterke overeenkomst met de zwijnen-populatie op de Veluwe. Daar is de zwijnen-stand jarenlang constant geweest. De jacht wordt gedeeltelijk verboden, en de zwijnenpopulatie gaat behoorlijk stijgen. We hebben de mogelijkheden om het natuurlijk evenwicht weer terug te brengen (hadden we dat maar bij het broeikaseffect), waarom doen we dat dan niet??? Elk evenwicht dat we verstoord hebben, willen we herstellen. Waarom doen we dan niets aan de wilde zwijnen-populatie??? Omdat het zielig is? Wat is zieliger? Doodgeschoten worden of verhongeren...

Kortom: de dierenbescherming moet ophouden, met behulp van ware propaganda, de Tweede Kamer aan te zetten tot grootschalige experimenten met 'natuur' in Nederland door jacht af te schaffen...

Laatst gewijzigd op 29-01-2005 om 22:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2005, 02:27
Rgv
Rgv is offline
Wat heet "teveel" wilde zwijnen? Waar ligt volgens jou de grens? Zijn er al tientallen mensen gedood door teveel wilde zwijnen? Zijn er al huizen omver geworpen? Zo niet, waarom zou de populatie dan moeten worden ingedamd?
Een natuurlijk evenwicht bereik je niet door te jagen. Een natuurlijk evenwicht bereikt zich vanzelf. Als er geen voedsel is, zal een dier vanzelf sterven, immers als de draagkracht van een gebied is bereikt, dan is er geen ruimte meer voor meer wilde zwijnen.
Jagers (waartoe jij ook zal behoren) horen dit niet graag, want ze willen niks liever dan jagen. Dat de populatie nu wat hoger ligt is ook een natuurlijk proces, immers een populatie kan in het ene jaar hoger liggen dan in het andere jaar. Ook een reden voor de nu hogere populatie kan zijn het bijvoederen van wilde zwijnen. Dit zou betekenen dat jagers zelf debet zijn aan een hogere populatie.
Ik vrees voor je dat het een kwestie van tijd is voordat de jacht verdwenen is uit Nederland. De jacht is met de nieuwe flora en fauna wet al behoorlijk teruggedrongen, en in Europees verband is bijv. Engeland druk bezig de vossenjacht af te schaffen.
Dus laat Nederland lekker "experimenteren" met natuur. De reden dat jij dat wat minder zint, is dat jij niet meer zou mogen jagen.
__________________
Sick liaisons raised this monumental mark, the sun sets forever over Blackwater Park

Laatst gewijzigd op 30-01-2005 om 02:45.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 08:37
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Ik heb liever dat ze verhongeren dan dat ze doodgeschoten worden, ja dat is zieliger, maar DAT is de natuur en jagen niet.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 10:55
underthabridge
Avatar van underthabridge
underthabridge is offline
Citaat:
autodropje schreef op 30-01-2005 @ 09:37 :
Ik heb liever dat ze verhongeren dan dat ze doodgeschoten worden, ja dat is zieliger, maar DAT is de natuur en jagen niet.
Tegen de tijd dat er genoeg verhongerd zijn is er dus een ander groot probleem ontstaan: veel te weinig eten en dus een ernstig verstoorde flora, iets dat ook voor andere diersoorten veel problemen met zich meebrengt en dat lijkt me ook erg onwenselijk. Je kan toch allang niet meer spreken van de ontwikkeling van een natuurlijk evenwicht, want daarvoor hebben wij de situatie al teveel verstoord. Waar zijn bijvoorbeeld de natuurlijke vijanden van het everzwijn in Nederland? Die zijn er niet meer, dus een natuurlijk evenwicht kan helemaal niet meer ontstaan op deze plekken.
Natuurlijk komen er nu mensen die zeggen dat we weer roofdieren uit moeten zetten, maar zie jij het al voor je dat er weer wolven, lynxen of beren op de veluwe gaan rondlopen? Daarvoor hebben wij de natuur ook al veel teveel ingeperkt, er is helemaal geen voor hen ruimte voor deze dieren om een rustig leventje te leiden.
Beter gezegd: afschieten is mijns inziens in dit geval weldegelijk noodzakelijk. Maar goed, ik ben een gemene dierenhater
__________________
En toch heb ik gelijk.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 11:04
Rgv
Rgv is offline
Citaat:
Tegen de tijd dat er genoeg verhongerd zijn is er dus een ander groot probleem ontstaan: veel te weinig eten en dus een ernstig verstoorde flora, iets dat ook voor andere diersoorten veel problemen met zich meebrengt en dat lijkt me ook erg onwenselijk. Je kan toch allang niet meer spreken van de ontwikkeling van een natuurlijk evenwicht, want daarvoor hebben wij de situatie al teveel verstoord. Waar zijn bijvoorbeeld de natuurlijke vijanden van het everzwijn in Nederland? Die zijn er niet meer, dus een natuurlijk evenwicht kan helemaal niet meer ontstaan op deze plekken.
Als er te weinig voedsel is leggen de dieren vanzelf het loodje. Dan ontstaat er dus vanzelf wel degelijk een natuurlijk evenwicht.

Citaat:

Natuurlijk komen er nu mensen die zeggen dat we weer roofdieren uit moeten zetten, maar zie jij het al voor je dat er weer wolven, lynxen of beren op de veluwe gaan rondlopen? Daarvoor hebben wij de natuur ook al veel teveel ingeperkt, er is helemaal geen voor hen ruimte voor deze dieren om een rustig leventje te leiden.
Beter gezegd: afschieten is mijns inziens in dit geval weldegelijk noodzakelijk. Maar goed, ik ben een gemene dierenhater
Van uitzetten ben ook niet zo'n voorstander. Als een gebied geschikt is voor een bepaalde diersoort zoals de wolf, dan komt deze vanzelf naar toe. In Duitsland komt de wolf steeds meer voor, en bestaat er dus een kans dat deze zich vanzelf hier vestigt. Maar voor een natuurlijk evenwicht is een wolf niet perse nodig.
__________________
Sick liaisons raised this monumental mark, the sun sets forever over Blackwater Park
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 12:18
underthabridge
Avatar van underthabridge
underthabridge is offline
Citaat:
Rgv schreef op 30-01-2005 @ 12:04 :
Als er te weinig voedsel is leggen de dieren vanzelf het loodje. Dan ontstaat er dus vanzelf wel degelijk een natuurlijk evenwicht.
Dat dan dus al ten koste is gegaan van de gehele flora. Het natuurlijk evenwicht zal dan zijn, dat er dankzij ons helemaal geen zwijnen meer voorkomen, omdat ze door een tekort aan roofdieren alles in zoverre hebben opgevroten, dat ze zichzelf volledig uitroeien. (Wel eens gehoord van een plaag?)

Citaat:
Van uitzetten ben ook niet zo'n voorstander. Als een gebied geschikt is voor een bepaalde diersoort zoals de wolf, dan komt deze vanzelf naar toe. In Duitsland komt de wolf steeds meer voor, en bestaat er dus een kans dat deze zich vanzelf hier vestigt. Maar voor een natuurlijk evenwicht is een wolf niet perse nodig.
Even down to earth... jij denkt toch niet serieus dat de natuurgebieden in (letwel) Oost-Duitsland met gigantisch uitgestrekte (oer)bossen, bergen e.d. te vergelijken zijn met onze Veluwe en de overige sporadische plukjes groen in dit kikkerlandje? En hoe moesten die beesten hierheen komen? Er zitten heel wat snelwegen, grote steden, rivieren en industriegebieden in de 1000 km van Oost-Duitsland naar de Veluwe. Een goed roofdierenbestand is gewoon nodig, maar omdat wij mensen dat onmogelijk hebben gemaakt zullen we moeten zorgen dat we het wel eerlijk houden voor de zwijnen. Zij lijden uiteindelijk anders het meest onder deze situatie.
__________________
En toch heb ik gelijk.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 12:37
Verwijderd
Hmm.... dat is eigenlijk ook weer ons werk, maar in deze mate kan ik me er niet zo'n zorgen over maken. Het gebeurt in de natuur ook soms op deze manier. Van mij mogen ze ze doodschieten, als ze er maar niet achteraan gaan jagen (stressvol) en ze ook opeten. Het probleem is alleen dat ze ze niet opeten... dus dan vind het ik het weer niet mogen. Laat ze dan maar aan ' de natuur' over.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 13:45
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
Rgv schreef op 30-01-2005 @ 03:27 :
Wat heet "teveel" wilde zwijnen? Waar ligt volgens jou de grens? Zijn er al tientallen mensen gedood door teveel wilde zwijnen? Zijn er al huizen omver geworpen? Zo niet, waarom zou de populatie dan moeten worden ingedamd?
Beetje flauw om op deze manier te beginnen. Natuurlijk zijn er nog niet tientallen mensen gedood, huizen omver geworpen e.d. Zowel boswachters als jagers op de Veluwe luiden de noodklok, dus is er een overschot. Maar kijk ook naar de gevolgen voor de natuur. Het ging jarenlang met meer jacht goed. Dit is ook een evenwicht. Maar de mens helpt hier een beetje bij en dus is het niet volledig natuurlijk. Maar de mens vervangt natuurlijke predators van het wilde zwijn en dus kan je het vergelijken met een natuurlijk evenwicht.


Citaat:
Een natuurlijk evenwicht bereik je niet door te jagen. Een natuurlijk evenwicht bereikt zich vanzelf. Als er geen voedsel is, zal een dier vanzelf sterven, immers als de draagkracht van een gebied is bereikt, dan is er geen ruimte meer voor meer wilde zwijnen.


Je kan de natuur best zijn gang laten gaan, maar dan zal er een evenwicht vormen wat niet wenselijk is. De natuur op de Veluwe is al honderden jaren lang ingesteld op de aanwezigheid van de mens. Daar valt ook de jacht onder. Als je de jacht vermindert nemen bepaalde diersoorten toe.
Ten eerste kost het tijd om een nieuw evenwicht in te stellen. Ten tweede gaat het ten koste van andere diersoorten, waaronder ook de dieren met een hoge aaibaarheidsfactor zoals het damhert/edelhert (aahhh zielag). Ten derde krijg je in/na piekjaren van de zwijnenpopulatie ook een pieksterfte. Dan gaan mensen die daar op vakantie zijn, klagen. Men vindt het over het algemeen niet echt prettig om een aantal keer per dag een zwijnenlijk tegen te komen wat weer helemaal tot leven gekomen is...


Citaat:
Jagers (waartoe jij ook zal behoren) horen dit niet graag, want ze willen niks liever dan jagen. Dat de populatie nu wat hoger ligt is ook een natuurlijk proces, immers een populatie kan in het ene jaar hoger liggen dan in het andere jaar. Ook een reden voor de nu hogere populatie kan zijn het bijvoederen van wilde zwijnen. Dit zou betekenen dat jagers zelf debet zijn aan een hogere populatie.


Je bedoelt dus dat jacht puur voor het plezier is? Een populatie kan met de jaren fluctueren. Maar als de mensen die op de hoogte zijn van een fluctuatie in de populatie toch de noodklok luiden is er iets aan de hand.
Het bijvoederen heeft tot doel om voederplekken te maken, waar de zwijnen komen en waar ze afgeschoten mogen worden, als vervanging voor de drijfjacht. Echt bijvoederen om de populatie op pijl te houden / te vergroten, wordt alleen gedaan in zeer strenge winters.


Citaat:
Ik vrees voor je dat het een kwestie van tijd is voordat de jacht verdwenen is uit Nederland. De jacht is met de nieuwe flora en fauna wet al behoorlijk teruggedrongen, en in Europees verband is bijv. Engeland druk bezig de vossenjacht af te schaffen.


In ons poldermodel-landje jacht afschaffen? Onder Kok zijn er een aantal pogingen gedaan om het jagers behoorlijk moeilijk te maken, maar nu krabbelt men al terug. Hier zijn een aantal goede voorbeelden van. De vossenjacht werd verboden, maar dat werd hetzelfde jaar nog weer deels teruggedraaid omdat het desastreuze gevolgen bleek te hebben voor onder andere weidevogels. Zelfde geldt voor kraai-achtigen. De ganzenjacht werd verboden, maar wordt nu weer toegestaan omdat de schadeclaims van boeren de pan uit rijzen. Zelfde nu met de jacht op wilde zwijnen. Het gaat fout en er gaan weer stemmen op om jagers meer ruimte te geven.


Citaat:
Als er te weinig voedsel is leggen de dieren vanzelf het loodje. Dan ontstaat er dus vanzelf wel degelijk een natuurlijk evenwicht.
Als we het broeikaseffect zijn gang laten gaan ontstaat er ook een nieuw natuurlijk evenwicht. Willen wij dat?


Citaat:
Sovreze schreef op 30-01-2005 @ 13:37 :
Van mij mogen ze ze doodschieten, als ze er maar niet achteraan gaan jagen (stressvol) en ze ook opeten. Het probleem is alleen dat ze ze niet opeten... dus dan vind het ik het weer niet mogen. Laat ze dan maar aan ' de natuur' over.
Geloof me, elk grammetje eetbaar vlees wordt van het zwijn gehaald. Het is gezonder en lekkerder vlees dan van vee.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 14:43
Rgv
Rgv is offline
Citaat:
underthabridge schreef op 30-01-2005 @ 13:18 :
Dat dan dus al ten koste is gegaan van de gehele flora. Het natuurlijk evenwicht zal dan zijn, dat er dankzij ons helemaal geen zwijnen meer voorkomen, omdat ze door een tekort aan roofdieren alles in zoverre hebben opgevroten, dat ze zichzelf volledig uitroeien. (Wel eens gehoord van een plaag?)
Hoe kom je erbij dat ze zichzelf volledig zouden uitroeien? Zodra er minder voedsel is, zal de populatie krimpen. Niet volledig instorten.
Citaat:

Even down to earth... jij denkt toch niet serieus dat de natuurgebieden in (letwel) Oost-Duitsland met gigantisch uitgestrekte (oer)bossen, bergen e.d. te vergelijken zijn met onze Veluwe en de overige sporadische plukjes groen in dit kikkerlandje? En hoe moesten die beesten hierheen komen? Er zitten heel wat snelwegen, grote steden, rivieren en industriegebieden in de 1000 km van Oost-Duitsland naar de Veluwe. Een goed roofdierenbestand is gewoon nodig, maar omdat wij mensen dat onmogelijk hebben gemaakt zullen we moeten zorgen dat we het wel eerlijk houden voor de zwijnen. Zij lijden uiteindelijk anders het meest onder deze situatie.
Als er voldoende wordt ontsnipperd door middel van ecoducten, passages etc. wordt de kans groter dat de wolf zich hier vestigt. In theorie zou de Veluwe ruimte bieden aan enkele tientallen wolfen, mits de jacht op prooidieren wordt stopgezet.
Laat de wilde zwijnen dus lekker hun gang gaan, het hoeft niet "eerlijk" voor de wilde zwijnen gehouden te worden. Ik vind het zelf persoonlijk veel oneerlijker voor een wild zwijn dat er drijfjacht op hun gehouden worden.
__________________
Sick liaisons raised this monumental mark, the sun sets forever over Blackwater Park
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Kapee schreef op 30-01-2005 @ 14:45 :
Geloof me, elk grammetje eetbaar vlees wordt van het zwijn gehaald. Het is gezonder en lekkerder vlees dan van vee.
Als dat werkelijk gedaan wordt, neerschieten die hap. Scheelt namelijk ook weer stress voor die diere hun habitat (kadavers, raken ze in overvloed ook beetje verward van)
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 15:37
Rgv
Rgv is offline
Citaat:
Kapee schreef op 30-01-2005 @ 14:45 :
Beetje flauw om op deze manier te beginnen. Natuurlijk zijn er nog niet tientallen mensen gedood, huizen omver geworpen e.d. Zowel boswachters als jagers op de Veluwe luiden de noodklok, dus is er een overschot. Maar kijk ook naar de gevolgen voor de natuur. Het ging jarenlang met meer jacht goed. Dit is ook een evenwicht. Maar de mens helpt hier een beetje bij en dus is het niet volledig natuurlijk. Maar de mens vervangt natuurlijke predators van het wilde zwijn en dus kan je het vergelijken met een natuurlijk evenwicht.

Wat heet "evenwicht" volgens jou? Dat het goed gaat met het wilde zwijn komt behalve de verminderde jacht ook door het grootschalig bijvoeren door jagers zelf. Stopt men daarmee, dan zal er al een stuk minder sprake zijn van een "overpopulatie".
Dat een jager de noodklok luidt is natuurlijk al helemaal hilarisch. Zij zien hun kans schoon om eens even flink te "oogsten" omdat er nu toch wel genoeg van zijn.

Citaat:

Je kan de natuur best zijn gang laten gaan, maar dan zal er een evenwicht vormen wat niet wenselijk is. De natuur op de Veluwe is al honderden jaren lang ingesteld op de aanwezigheid van de mens. Daar valt ook de jacht onder. Als je de jacht vermindert nemen bepaalde diersoorten toe.

Bepaal jij wat wenselijk is en wat niet wenselijk is? Laat de natuur dat vooral zelf bepalen. Als de mens werkelijk fysiek bedreigt wordt door een populatie (wat niet zo gauw zal voorkomen) dan is er als laatste redmiddel altijd nog wel het geweer mogelijk. En ja, als de jacht verminderd dan nemen bepaalde diersoorten toe. Mooi he?

Citaat:

Ten eerste kost het tijd om een nieuw evenwicht in te stellen. Ten tweede gaat het ten koste van andere diersoorten, waaronder ook de dieren met een hoge aaibaarheidsfactor zoals het damhert/edelhert (aahhh zielag). Ten derde krijg je in/na piekjaren van de zwijnenpopulatie ook een pieksterfte. Dan gaan mensen die daar op vakantie zijn, klagen. Men vindt het over het algemeen niet echt prettig om een aantal keer per dag een zwijnenlijk tegen te komen wat weer helemaal tot leven gekomen is...


Tja dan gaan mensen klagen. Die worden dan geconfronteerd met de natuur. Zoals het feit dat het ontzettend nuttig is voor bepaalde diersoorten om dode dieren te laten liggen. Zo komen er allerlei insecten op dode beesten af, profiteren vogels als raven hiervan etc. Een groter plezier kan je de natuur dus niet doen. Laten liggen dus, en als het midden op een wandelpad ligt kan het natuurlijk nog altijd worden opgeruimd.
Citaat:

Je bedoelt dus dat jacht puur voor het plezier is? Een populatie kan met de jaren fluctueren. Maar als de mensen die op de hoogte zijn van een fluctuatie in de populatie toch de noodklok luiden is er iets aan de hand.
Het bijvoederen heeft tot doel om voederplekken te maken, waar de zwijnen komen en waar ze afgeschoten mogen worden, als vervanging voor de drijfjacht. Echt bijvoederen om de populatie op pijl te houden / te vergroten, wordt alleen gedaan in zeer strenge winters.

Ik geloof inderdaad dat de jacht in Nederland vooral voor het plezier wordt gedaan. Jagers proberen vooral de nadruk te leggen op het beeld van natuurbeheerder, waar ik vanwege eerdergenoemde redenen sterk aan twijfel.
Overigens blijkt uit onderzoek van Alterra uit 2000 dat bijvoederen grootschalig gebeurd, ook buiten strenge winters.
Citaat:

In ons poldermodel-landje jacht afschaffen? Onder Kok zijn er een aantal pogingen gedaan om het jagers behoorlijk moeilijk te maken, maar nu krabbelt men al terug. Hier zijn een aantal goede voorbeelden van. De vossenjacht werd verboden, maar dat werd hetzelfde jaar nog weer deels teruggedraaid omdat het desastreuze gevolgen bleek te hebben voor onder andere weidevogels. Zelfde geldt voor kraai-achtigen. De ganzenjacht werd verboden, maar wordt nu weer toegestaan omdat de schadeclaims van boeren de pan uit rijzen. Zelfde nu met de jacht op wilde zwijnen. Het gaat fout en er gaan weer stemmen op om jagers meer ruimte te geven.

Dat klopt wat je zegt. Maar als je het over een wat grotere tijd ziet, zie je dat de jacht behoorlijk is afgenomen in vergelijking met bijv. vijftig jaar terug. Ook wat er nu in Engeland gebeurt is typisch. In deze tijd van modernisering waarin ook het platteland sterk aan verandering onderhevig is, zal jacht een steeds minder prominente rol spelen. Ook met verdwijnen van de agrarische sector uit Nederland zal de jacht verder teruggedrongen.
__________________
Sick liaisons raised this monumental mark, the sun sets forever over Blackwater Park
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 20:36
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
underthabridge schreef op 30-01-2005 @ 11:55 :
Tegen de tijd dat er genoeg verhongerd zijn is er dus een ander groot probleem ontstaan: veel te weinig eten en dus een ernstig verstoorde flora, iets dat ook voor andere diersoorten veel problemen met zich meebrengt en dat lijkt me ook erg onwenselijk. Je kan toch allang niet meer spreken van de ontwikkeling van een natuurlijk evenwicht, want daarvoor hebben wij de situatie al teveel verstoord. Waar zijn bijvoorbeeld de natuurlijke vijanden van het everzwijn in Nederland? Die zijn er niet meer, dus een natuurlijk evenwicht kan helemaal niet meer ontstaan op deze plekken.
Natuurlijk komen er nu mensen die zeggen dat we weer roofdieren uit moeten zetten, maar zie jij het al voor je dat er weer wolven, lynxen of beren op de veluwe gaan rondlopen? Daarvoor hebben wij de natuur ook al veel teveel ingeperkt, er is helemaal geen voor hen ruimte voor deze dieren om een rustig leventje te leiden.
Beter gezegd: afschieten is mijns inziens in dit geval weldegelijk noodzakelijk. Maar goed, ik ben een gemene dierenhater
Dat evenwicht komt er alleen als je lang genoeg niets doet, het is verstoord ja, en dat zal het met menselijk ingrijpen altijd blijven ook.

Wilde zwijnen staan volgens mij sowieso al aan de top van de voedselketen in dit gebied, ook al zouden er wolven zijn. En er kan ook een natuurlijk evenwicht ontstaan terwijl er dieren zijn die geen natuurlijke vijanden hebben in dat gebied.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 22:11
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
Rgv schreef op 30-01-2005 @ 16:37 :

Wat heet "evenwicht" volgens jou? Dat het goed gaat met het wilde zwijn komt behalve de verminderde jacht ook door het grootschalig bijvoeren door jagers zelf. Stopt men daarmee, dan zal er al een stuk minder sprake zijn van een "overpopulatie".
Dat een jager de noodklok luidt is natuurlijk al helemaal hilarisch. Zij zien hun kans schoon om eens even flink te "oogsten" omdat er nu toch wel genoeg van zijn.
Volgens mij was er sprake van een redelijk evenwicht voor de afschaffing van de drijfjacht. Jagers zijn, net zo goed als boswachters, natuurbeheerders. En een beetje jager doet alles in zijn macht om natuur te behouden.


Citaat:
Bepaal jij wat wenselijk is en wat niet wenselijk is? Laat de natuur dat vooral zelf bepalen. Als de mens werkelijk fysiek bedreigt wordt door een populatie (wat niet zo gauw zal voorkomen) dan is er als laatste redmiddel altijd nog wel het geweer mogelijk. En ja, als de jacht verminderd dan nemen bepaalde diersoorten toe. Mooi he?
De mens bepaalt in Nederland ten aanzien van de natuur inderdaad wat wenselijk is.
Citaat:
Door de verwachte hoge aanwas volgend voorjaar wordt een recordaantal van ruim 4000 wilde zwijnen verwacht. "Heel opmerkelijk. Dat moet welhaast het maximale zijn dat de Veluwe kan herbergen", zegt G.J. Spek uit Vaassen, grofwildcoördinator op de Veluwe.
Het wenselijke aantal is bereikt. Als je grofwildcoordinator bent op de Veluwe lijk je me behoorlijk goed op de hoogte van de wildstand. Dit artikel is enigzins verouderd, maar sindsdien is er geen grote of onverwachte sterfte geweest van wilde zwijnen dus is het maximum nu echt wel bereikt.


Citaat:
Tja dan gaan mensen klagen. Die worden dan geconfronteerd met de natuur. Zoals het feit dat het ontzettend nuttig is voor bepaalde diersoorten om dode dieren te laten liggen. Zo komen er allerlei insecten op dode beesten af, profiteren vogels als raven hiervan etc. Een groter plezier kan je de natuur dus niet doen. Laten liggen dus, en als het midden op een wandelpad ligt kan het natuurlijk nog altijd worden opgeruimd.


Ik zeg ook niet dat het opgeruimd moet worden, maar mensen gaan klagen, het is slecht voor de reputatie van het gebied en dan komt er vanzelf gelazer van hogerop (belanghebbenden, ministerie). Dat was ook het geval in de Alde Feanen in Friesland, waar een reeënoverschot ontstond.

Citaat:
Ik geloof inderdaad dat de jacht in Nederland vooral voor het plezier wordt gedaan. Jagers proberen vooral de nadruk te leggen op het beeld van natuurbeheerder, waar ik vanwege eerdergenoemde redenen sterk aan twijfel.
Zou je die redenen eens duidelijk uit kunnen werken? Ik ben wel benieuwd. Waarom is jacht voor het plezier en niet uit beheersoverwegingen, die toch wettelijk vastgelegd zijn...

Citaat:
Overigens blijkt uit onderzoek van Alterra uit 2000 dat bijvoederen grootschalig gebeurd, ook buiten strenge winters.
http://www.alterra.wur.nl/NL/nieuws/....htm?nwsID=812 Dit is het enige wat ik bij Alterra heb kunnen ontdekken over bijvoeren. Nergens staat iets over dat er grootschalig bijgevoerd wordt. Ik zie, als ik bij google zoek, wel allerlei dierenbeschermingssites met deze bewering zwaaien, maar nergens kan ik het eigenlijke rapport vinden. Wat ik wel uit verscheidene artikelen heb kunnen opmaken is dat het om een ecoloog gaat die anti is... niet objectief dus.


Citaat:
Dat klopt wat je zegt. Maar als je het over een wat grotere tijd ziet, zie je dat de jacht behoorlijk is afgenomen in vergelijking met bijv. vijftig jaar terug. Ook wat er nu in Engeland gebeurt is typisch. In deze tijd van modernisering waarin ook het platteland sterk aan verandering onderhevig is, zal jacht een steeds minder prominente rol spelen. Ook met verdwijnen van de agrarische sector uit Nederland zal de jacht verder teruggedrongen.
Er vindt inderdaad modernisering plaats en jacht zal steeds minder prominent worden. Er is minder amino en noodzaak toe en het imago van de jacht is ook behoorlijk achteruitgegaan de laatste 20 jaar. Maar we willen onze natuur in Nederland behouden en dan blijft jacht noodzaak. Anders krijg je een zeer monotone fauna waarin enkele diersoorten die zich goed kunnen aanpassen aan de mens zeer sterk gaan overheersen, terwijl andere fauna volledig verdwijnt.

Laatst gewijzigd op 30-01-2005 om 22:25.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 08:55
Verwijderd
Ik heb wel zin in een grootschalige barbeque op de Veluwe

Ik ben het met Rvg eens, de natuur vind zijn balans wel weer terug. En het broeikaseffect argument vind ik waardeloos, er is aangetoond dat er vroeger wel eerder warmere periodes waren. En volgens mij hadden de neanderthalers nog geen auto's etc.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 12:39
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
Dukko schreef op 31-01-2005 @ 09:55 :
IEn het broeikaseffect argument vind ik waardeloos, er is aangetoond dat er vroeger wel eerder warmere periodes waren. En volgens mij hadden de neanderthalers nog geen auto's etc.
Dan mis je het punt... het is inderdaad wel eens warmer geweest. Sterker nog, we leven in een van de koudste periodes die de aarde ooit gekend heeft. Maar het klimaat warmt wel abnormaal snel op. Dit komt door menselijk toedoen. Wij hebben dat evenwicht verstoord, en we doen er nu alles aan om die verstoring binnen de perken te houden.

Tot enkele jaren geleden heerste er een mooi evenwicht op de Veluwe met betrekking tot het aantal wilde zwijnen. Dan wordt er besloten om de jacht gedeeltelijk af te schaffen (vergelijk dit met het begin van anthropogene verstoring van de atmosfeer). Daardoor begint de populatie te stijgen (vergelijk dit met toename van CO2). Om het evenwicht terug te brengen moeten er dus wilde zwijnen verwijderd worden (vergelijk dit met pogingen om de CO2-uitstoot en -concentratie terug te brengen naar een normaal niveau).
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 17:47
Jefas
Jefas is offline
Teveel wilde zwijnen is inderdaad een probleem, ik kan me voorstellen dat de populatie in 'bedwang' moet worden gehouden. Maar moet dat nou per sé met een drijfjacht? Ik heb sowieso een hekel aan jacht, maar al helemaal aan dríjfjacht. En het natuurlijkevenwichtherstellen-argument vind ik ook een beetje zwak, want een echt herstel komt er sowieso niet. Dan zou de mens er zich helemaal niet mee hoeven te bemoeien, maar zou de natuur het zelf oplossen (nee, ik zeg niet dat je dan maar beter helemaal niks kan doen, ik vind het alleen geen overtuigend argument).
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 18:03
Verwijderd
Je punt is dus in feite dat die wilde zwijnen (volgens jou) dreigen te verhongeren en de jacht daarom weer moet worden toegestaan.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 15:10
Random Moron
Random Moron is offline
Ik was in de veluwe vorig jaar.. voordat er flink wat afgeschoten was.

Er kwamen wilde zwijnen naar je toe, bedelen. Nou lijkt me dit ook geen goed beeld van dit soort beesten en allesbehalve goed gedrag.

Nu er heel wat afgeschoten zijn, staan de struiken weer mooier, zijn er heel wat minder kale bomen en zie je nog wel zwijnen. Maar hoef je niet meer voor ze uit te kijken.

Vorig jaar waren er sowieso flink veel zwienen met jonkie's..

Nou, kom er dan maar liever geen tegen, want dan zijn ze bloedlink. Het is goed dat de populatie onder controle gehouden word. Zo heeft de natuur kans om zichzelf te herstellen..
__________________
A trainstation is where the train stops... A bus station is where the bus stops. So what about my workstation?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-02-2005, 16:33
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Random Moron schreef op 03-02-2005 @ 16:10 :
Het is goed dat de populatie onder controle gehouden word. Zo heeft de natuur kans om zichzelf te herstellen..
Ehm, alles met menselijk ingrijpen is per definitie geen natuur, dus waar dit op slaat
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 17:10
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
autodropje schreef op 03-02-2005 @ 17:33 :
Ehm, alles met menselijk ingrijpen is per definitie geen natuur, dus waar dit op slaat
Als je het zo bekijkt, bestaat natuur dan nog wel?

Wilde zwijnen zijn vrij destructief voor flora en fauna. Als ze afgeschoten worden neemt dat destructieve effect af en krijgen flora en fauna dus tijd om zich te herstellen... Zo beter?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 15:19
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
Citaat:
Rgv schreef op 30-01-2005 @ 16:37 :

En ja, als de jacht verminderd dan nemen bepaalde diersoorten toe. Mooi he?
[/B]
Dat is niet altijd waar. Wanneer er te veel van 1 soort is, in dit geval zwijnen, kan de diversiteit van flora en fauna afnemen. Immers zwijnen moeten eten. Als er te veel zijn neemt inderdaad het beschikbare voedsel af, simpelweg omdat wat ze eten ( planten bijvoorbeeld) ook verdwijnt. Die plekken die dan, door het verdwijnen van die planten leeg komen, kunnen worden ingenomen door andere soorten planten. Meestal door planten die in de omgeving al dominant aanwezig zijn. Met het verdwijnen van een planten soort, zullen in sommige gevallen ook diersoorten verdwijnen. Met andere woorden de Flora en de fauna diversiteit zal afnemen. En dat wil je ook niet. Kort gezegd jacht, met een te grote populatie, is dus wel aan te bevelen.

Overgens is het omgekeerde ook waar. Wanneer er te weinig zwijnen is het ook mogelijk dat 1 soort plant dominant wordt, simpelweg omdat andere planten geen kans krijgen om te groeien.

Kort gezegd is er een goed evenwicht nodig, en wat in dit geval alleen bereikt kan worden door jagen.
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 16:06
Verwijderd
ik heb miljoenen jaren op de veluwe gewoond en nee er is geen overschot. Daarbij gaan ze wel op natuurlijke wijze dood. Drijfjacht is iets onnatuurlijks.
Gecontroleerd afschieten door SBB vind ik al iets heel anders.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 17:25
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Kapee schreef op 03-02-2005 @ 18:10 :
Als je het zo bekijkt, bestaat natuur dan nog wel?

Wilde zwijnen zijn vrij destructief voor flora en fauna. Als ze afgeschoten worden neemt dat destructieve effect af en krijgen flora en fauna dus tijd om zich te herstellen... Zo beter?
Dat is de definitie van natuur hoor

Ja, en als je niets doet neemt het ook vanzelf wel af, dus waarom zou je?
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Jacht op dieren
Roadrunner
129 27-12-2005 22:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:32.