Oud 17-09-2006, 11:07
joes
Avatar van joes
joes is offline
In principe zou schrijven geen moeilijk vak moeten zijn. Maar er zijn zoveel ambitieuze schrijvers, die het toch niet maken, wat maakt het zo moeilijk? dit is een vraag die ik moet stellen voor mijn PW. En ideen zijn altijd welkom
__________________
You're such a fucking freakshow
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2006, 11:55
baboon
Avatar van baboon
baboon is offline
waarom zou schrijven in principe geen moeilijk vak moeten zijn?
__________________
~ I want something good to die for, to make it beautiful to live ~
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 11:56
Verwijderd
Schrijven is niet moeilijk, schrijven wat mensen willen lezen is moeilijk, is mijn mening. Het is net als met iedere vorm van kunst denk ik: het doen is één ding, gewaardeerd worden een ander. Ook denk ik dat je om goed te kunnen schrijven én een heel goed taalgevoel moet hebben, én een verhaal te vertellen moet hebben, én je moet kunnen inleven in de mens (kennis van psychologie) en nog zo veel meer dingen. Veel schrijvers hebben wel een aantal van deze talenten, maar niet allemaal.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 11:57
Verwijderd
Citaat:
baboon schreef op 17-09-2006 @ 11:55 :
waarom zou schrijven in principe geen moeilijk vak moeten zijn?
Ja, dat vroeg ik me eigenlijk ook al af.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 12:01
baboon
Avatar van baboon
baboon is offline
eens met Quis. Als je graag tekent en vreselijk ambitieus bent wil dat toch ook niet zeggen dat je het gaat redden in het tekenwereldje.
__________________
~ I want something good to die for, to make it beautiful to live ~
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 12:05
joes
Avatar van joes
joes is offline
Omdat uiteindelijk schrijven letterlijk schrijven is. Iedereen kan schrijven, iedereen die kennis van de taal heeft of van computers en het toetsenbord kan schrijven.
__________________
You're such a fucking freakshow
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 12:20
baboon
Avatar van baboon
baboon is offline
& iedereen in het bezit van een potlood en papier of een pc met paint/photoshop oid heeft kan tekenen

edit: maargoed. Ik denk dat schrijven juist zo moeilijk is omdat iedereen het in principe kan. De kunst is om mensen aan te spreken met je schrijfsels, zo veel mogelijk. Je moet je onderscheiden van de rest, anders is het standaard, niet boeiend. Verder eens met wat Quis al zei.

Citaat:
Quis schreef op 17-09-2006 @ 11:56 :
Ook denk ik dat je om goed te kunnen schrijven én een heel goed taalgevoel moet hebben, én een verhaal te vertellen moet hebben, én je moet kunnen inleven in de mens (kennis van psychologie) en nog zo veel meer dingen. Veel schrijvers hebben wel een aantal van deze talenten, maar niet allemaal.
__________________
~ I want something good to die for, to make it beautiful to live ~

Laatst gewijzigd op 17-09-2006 om 12:46.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 13:55
Verwijderd
Ik denk dat je gedachten op papier zetten het moeilijkste is van schrijven.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Queasy schreef op 17-09-2006 @ 13:55 :
Ik denk dat je gedachten op papier zetten het moeilijkste is van schrijven.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Sommige mensen praten makkelijk (over gedachtes die ze hebben) andere schrijven makkelijk, anderen doen het beiden makkelijk en weer andere kunnen zich op geen van beide manieren uitdrukken (maar hebben dan vast andere uitingsvormen).
Bovendien was het niet de vraag van TS.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 16:22
Verwijderd
er zijn een aantal dingen lastig aan het schrijven van een paper of boek.

Om die laatste als voorbeeld te nemen, som ik vene van kritieke punten op.

Je moet:

1. Discipline hebben om met regelmaat te schrijven (dus ook als je even geen "inspiratie" hebt)

2. Het overzicht hebben over de verhaalopbouw/plotontwikkelling óf je moet goed kunnen 'editten'. Het is namelijk wel prettig als het verhaal/boek enigszins consistent is.

3. Niet de illusie hebben een "eigen schrijftstijl" te hebben vanaf het moment dat je begint. Je zult toch andere schrijvers wat kopiëren qua stijl. Dit is op zich geen probleem. Al schrijvende ontwikkel je een eigen stijl.

4. Talent hebben om situaties treffend te beschrijven en gedachtengang(en) van de hoofdperso(o)n(en) volgbaar te maken zonder de diepgang er te veel uti te halen.

5. Het leuk vinden om te schrijven. Dit klinkt mss wat simpel, maar als je alleen maar schrijft omdat je graag tot de elite van intellectueel Nederland wil toetreden, dan ben je verkeerd bezig.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 17:16
homehapero
Avatar van homehapero
homehapero is offline
volgen mij is écht goed schrijven vooral moeilijk omdat je niet alleen de verhaallijn moet uitwerken, maar ook de personages en wat errond gebeurt.
In échte literatuur zeggen de personages vaak heel mooie verheven dingen die niets met het verhaal te maken hebben.
Je moet dus (een beetje cru) soms kunnen zeiken over niets
__________________
"nu nog hopen dat niemand anders een verhaal instuurt en de kat is in het bakkie..."
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 17:40
Verwijderd
Schrijven is niet moeilijk. Iedereen kan een pen pakken en duizendmaal het woord 'aapje' schrijven. Krijg je hiermee een bestseller? Twijfelachtig. Mensen zoeken originaliteit, maar ook een verhaal dat goed geschreven is, meeslepend is, helder, enzovoort enzovoort. Om al die eigenschappen van een verhaal te combineren, is wel wat talent, en heel veel oefening, vereist. Maar goed, als je denkt dat het makkelijk is, dan zie ik na de Kerst wel een boek van jou internationaal doorbreken
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 18:41
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 17-09-2006 @ 17:40 :
Schrijven is niet moeilijk. Iedereen kan een pen pakken en duizendmaal het woord 'aapje' schrijven. Krijg je hiermee een bestseller? Twijfelachtig. Mensen zoeken originaliteit, maar ook een verhaal dat goed geschreven is, meeslepend is, helder, enzovoort enzovoort. Om al die eigenschappen van een verhaal te combineren, is wel wat talent, en heel veel oefening, vereist.
Dat is wat ik ook wilde zeggen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 20:02
Verwijderd
Hmm, ik moet zeggen dat het me bevreemdt dat je voor zo'n opdrachtje deze ogenschijnlijk simpele vraag moet beantwoorden: het is namelijk een draak van een literatuurwetenschappelijk vraagstuk. Om deze vraag echt goed uit te werken (een sluitend antwoord vinden zul je nooit) zul je je vraag vanuit meerdere invalshoeken moeten bekijken: vooral psychologie (wat vinden lezers esthetisch?) en sociologie (wat vinden lezers/uitgeverijen mooi? Wat voor zaken spelen er allemaal mee bij het kiezen van te lezen titels? Wie bepaalt welke boeken in de winkel komen te liggen? In hoeverre spelen zaken als de aard van opvoeding, onderwijs en rolpatronen een rol?). Ik neem aan dat je voor een werkstukje van een paar pagina's kunt volstaan met opmerken welke zaken een rol spelen en het bespreken van enkele belangrijke onderzoeken en theorieën.

Sterkte.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 20:04
Verwijderd
Waar je trouwens echt veel informatie over kunt vinden is de rol van de zogenaamde 'nieuwe media', zoals bijvoorbeeld internet, maar ook radio en televisie.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 20:13
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
joes schreef op 17-09-2006 @ 11:07 :
In principe zou schrijven geen moeilijk vak moeten zijn. Maar er zijn zoveel ambitieuze schrijvers, die het toch niet maken, wat maakt het zo moeilijk? dit is een vraag die ik moet stellen voor mijn PW. En ideen zijn altijd welkom
Continue doorgaan met een verhaal en daar een samenhangend geheel van maken.

Mij lukt het niet echt om dingen lang voort te zetten, halverwege ga je dingen veranderen en op een gegeven wordt het gewoon lastig om van alles te herschrijven, dan stop je ermee.

Er zwerven dus nog een paar documenten van ieder een pagina of 50 rond in mijn documentenmap die allemaal nog niet af zijn en mezelf kennende dat ook niet zullen worden.


Ik denk dat je het beste eerst kunt beginnen met voor jezelf een samenvatting van het gehele verhaal te schrijven. Dan per hoofdstuk wat er gebeurd totdat dat erin past. Daarna alle personen opschrijven die je wilt gebruiken, wie ze zijn en hoe ze reageren.

Dat dwingt je het uit te denken van tevoren en is een handig naslagwerk voor jezelf tijdens het schrijven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 17-09-2006 om 20:16.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 21:17
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Queasy schreef op 17-09-2006 @ 13:55 :
Ik denk dat je gedachten op papier zetten het moeilijkste is van schrijven.
Ik vind van niet. Ik snap heel goed dat andere mensen dat wel moeilijk vinden aan schrijven en dat heb ik soms ook wel. Zo van, in mijn hoofd zijn alle zinnen perfect, maar als ik eenmaal ga schrijven, wordt het altijd veel minder goed.
Toch vind ik het letterlijke "gedachten op papier zetten" niet moeilijk. Ik ben een schrijver, geen prater. Als ik iemand iets wil vertellen, iets belangrijks, schrijf ik het diegene waarschijnlijk eerder dan dat ik het echt vertel. Je wilt niet weten hoevaak ik mijn vriendje al stukjes uit mijn dagboek heb laten lezen.

Wat schrijven moeilijk maakt?
Schrijven is niet moeilijk. Goed schrijven is moeilijk.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 12:17
nepstier
Avatar van nepstier
nepstier is offline
In mijn ogen is het heel simpel. Iedereen kan schrijven, maar lang niet iedereen kan goed schrijven. Daarvoor is een combinatie van doorzettingsvermogen, interesse, taalkundige kennis en een klein beetje aanleg nodig.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-09-2006, 12:49
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Schrijven is niet moeilijk. Iedereen kan een pen pakken en duizendmaal het woord 'aapje' schrijven. Krijg je hiermee een bestseller? Twijfelachtig.

Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 21:30
Verwijderd
Citaat:
joes schreef op 17-09-2006 @ 12:05 :
Omdat uiteindelijk schrijven letterlijk schrijven is. Iedereen kan schrijven, iedereen die kennis van de taal heeft of van computers en het toetsenbord kan schrijven.
Zoals Stephen King al zei, iedereen kan schrijven, maar niet iedereen is een goed schrijver.

En zoals Radiohead zei: Anyone can play guitar. Nou, als je het intro van dat nummer hoort ben je blij dat zij het wel goed kunnen
Citaat:
Simoen schreef op 20-09-2006 @ 12:49 :
Schrijven is niet moeilijk. Iedereen kan een pen pakken en duizendmaal het woord 'aapje' schrijven. Krijg je hiermee een bestseller? Twijfelachtig.

Apen kunnen ook letters schrijven.

Maar, nee, schrijven is niet moeilijk. Dat is een vaardigheid. Het creeëren van verhalen is een heel ander verhaal...

Laatst gewijzigd op 20-09-2006 om 21:32.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 08:40
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik geloof dat we de conclusie nu wel zo'n beetje kunnen trekken:

Schrijven is niet moeilijk, goed schrijven wel.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 13:55
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Wat ik persoonlijk altijd het lastigste vind, is de verhaallijn die je zo mooi verzonnen hebt, ook daadwerkelijk op papier te zetten.

(wat moet ik nu aan met die jongen die in het bos verschijnt? )
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 16:27
Skyler
Skyler is offline
Het blijven vasthouden aan je verhaal maakt het schrijven (voor mij in ieder geval moeilijk)
het niet van de hak op de tak springen, omdat je opeens andere ideeën hebt. Eerst het één afmaken en dan iets nieuws beginnen.

Die discipline moet je wel hebben, wil je iets goeds neer willen schrijven denk ik.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 16:53
heldine
Avatar van heldine
heldine is offline
Citaat:
Skyler schreef op 25-09-2006 @ 16:27 :
Het blijven vasthouden aan je verhaal maakt het schrijven (voor mij in ieder geval moeilijk)
Eens. Daar wil ik nog aan toevoegen, dat het erg moeilijk is om tevreden te zijn met wat je schrijft, of ontevreden. Ik bedoel, dat ik zelden iets schrijf wat ikzelf echt de moeite waard vind, en dat het daardoor moeilijk is gemotiveerd te blijven.
__________________
Ben ik weer.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 17:12
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Je hebt/neemt er niet altijd de tijd voor en komt daardoor niet verder.
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2006, 19:48
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Skyler schreef op 25-09-2006 @ 16:27 :
Het blijven vasthouden aan je verhaal maakt het schrijven (voor mij in ieder geval moeilijk)
Ja, dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie zit ik in de frienzone of niet. of wat wilt zij mij duidelijk maken? THNX :)
tony1357
5 26-01-2014 20:14
Liefde & Relatie Zijn Vrouwen Nou Zo Moeilijk Of Mannen Nou Zo Makkelijk?
JonathanJohnson
20 19-01-2010 18:54
Verhalen & Gedichten Wat vind je moeilijk?
Black Sugar
13 02-10-2002 23:39
ARTistiek Wat vind je moeilijk?
Black Sugar
13 02-10-2002 23:39
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen gedichtenbespreking deel 3
Wouty
6 19-10-2001 19:07
ARTistiek gedichtenbespreking deel 3
Wouty
5 18-10-2001 15:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.