Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2013, 16:50
Woopa
Woopa is offline
Hey iedereen!
Ik heb een taak van wiskunde opgekregen maar ik twijfel bij een oefening. Ik weet dat de uitkomst -yz^8 (alleen die z tot de achtste) maar ik betwijfel of ze juist is. Ik weet dat het wat raar klinkt dat we de oplossingen weten als we taken op krijgen, maar met alleen het antwoord op te schrijven krijgen we geen punten. De vraag is als volgt:
(y^-3 z^-2 / -x^2 ) ^-1 * (yz^-3 / -x^-1 ) ^-2. Bij yz^-3 is het enkel z dat al tot de -3 verheft is. Die schuine streep is trouwens een breukstreep... En *'jes zijn maaltekens. Nu kwam ik dus aan y^3 z^2 / -x^-2 * y^-2 z^6 / -x^2. Dan ga ik verder en kom ik aan -x^2 y z^8 / -x^2 En dan weet ik het even niet meer. Mijn koppie zegt dan dat het antwoord yz^8 is. Want een negatief getal delen door een negatief getal is positief, een aangezien het verschil van de exponenten 0 is, valt deze 1 dan ook weg. Nu staat er dus achterin m'n boek dat het -yz^8 is. Ben ik juist of is mijn boek juist? En indien mijn boek juist is, zou er dan iemand zo vriendelijk willen zijn om me zeggen hoe dat kan?

Mvg Woopa
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2013, 17:24
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Maak gebruik van de rekenregels (am)n = am∙n en en werk vervolgens de uitdrukking uit.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 17-10-2013, 15:29
Woopa
Woopa is offline
Wel dan zou ik zeggen dat het resultaat -x^0 is en dat is dan gelijk aan -1 dus dan is het resultaat -yz^8
Met citaat reageren
Oud 17-10-2013, 19:15
ThomasJu
ThomasJu is offline
x^0 is inderdaad 1. Ik weet alleen niet hoe jij aan die min komt volgens jou bovenstaande berekeningen.


Die tussen stap die je opschreef is fout. In de tweede noemer moet je opletten dat je de hele noemer (-x^-1) kwadrateert. Die min daar valt dus weg!

Jou stap:


Juiste antwoord:



Tussenstappen (met ^2 ipv ^-2): Dus het eind antwoord nog even ^-1


Edit:
Het is beter om het in deze volgorde op te lossen (want x^-1 = 1/x)







ps:
Let bij het opschrijven van je formules op de rekenregels. Delen en vermenigvuldigen zijn van het zelfde niveau en gaan van links naar rechts.

Laatst gewijzigd op 17-10-2013 om 20:51.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2013, 20:13
Woopa
Woopa is offline
Het is (-x^-1) ^-2 hé. Dan krijg je -x^-2 * x^2 toch? En dan die exponenten optellen dan hou je nog dat minnetje over?
En het is zo dat we het antwoord zonder negatieve exponenten moeten schrijven...
Met citaat reageren
Oud 17-10-2013, 20:34
ThomasJu
ThomasJu is offline
Inderdaad!

Ik heb het aangepast. Maar de tussenstappen zij nog steeds het zelfde. Je moet daarna het eind antwoord alleen nog even ^-1 doen.

Ik heb ook een duidelijkere oplossings methode toegevoegt, deze maakt gebruikt van:


Laatst gewijzigd op 17-10-2013 om 20:52.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2013, 20:55
Woopa
Woopa is offline
Dus mijn antwoord van -yz^8 is juist?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2013, 21:05
ThomasJu
ThomasJu is offline
Dat stond ook in het antwoorden boek. Dus het antwoord is juist.

Of je berekening juist is kan ik vanaf hier niet ruiken.

(Als je dat wil weten moet je ff een foto maken van je tussen stappen
Je kan die op het forum zetten met behulp van het Bijlage/paperclip knopje
Met citaat reageren
Oud 17-10-2013, 21:23
Woopa
Woopa is offline
Nou, daarvoor is het net ietsie te laat, moet morgen m'n taak al ingeven. Maar als het antwoord klopt, ben ik er zeker van dat de tussenstappen ook kloppen! Bedankt voor de hulp!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2013, 23:00
ThomasJu
ThomasJu is offline
Tijd zat jôh!

Meestal is dat wel het geval ja. Graag gedaan!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.