Oud 23-10-2013, 14:25
Gastvraag
Hoi, tot nu toe dacht ik altijd dat de bij de formule van de lorentzkracht (F=BIl) dat ze met l de lengte van de spoel bedoelden als je het op een tafel zou leggen (dus lengte van a naar b recht op een tafel).
Maar bij een opgave gaven ze de diameter en moest ik de lengte berekenen daaruit.
Dus de lengte is de omtrek van 1 winding x het aantal windingen.

Is dit juist of heb ik het fout?
Wat is bedoelen ze met de lengte van een spoel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2013, 15:11
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Die lengtes zijn beiden hetzelfde maar omdat lorentzkrachten in spoelen werken is 1 winding maal aantal windingen veel beter toepasbaar.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 23-10-2013, 15:13
ThomasJu
ThomasJu is offline
l is in deze formule de lengte van de geleider binnen het magnetisch veld.

Dus heb je een staaf van 20 cm in een magnetisch veld van 5cm dan heb je: l = 5cm
Zeggen ze in de opgave dat een spoel zich in een magnetisch veld bevindt dan is de lengte l inderdaad te verkrijgen met:
l = omtrek * n
waarin n het aantal windingen is.

Ik begrijp niet wat je allemaal duidelijk probeert te maken met een tafel. Misschien is het handig om voordat je iets post nog even je verhaaltje door te lezen. (En er dan een aantal malen 'de' en 'dat' uit haalt, dat maakt het een stuk duidelijker)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.