Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2007, 17:50
timvl1987
timvl1987 is offline
Hoi

Ik ben 19 jaar oud en mijn vriend 20 en we willen graag samenwonen.
Nu is het zo dat ik stuffi krijg en zorgtoeslag. En als we samen gaan wonen, dacht ergens omgeving Hoorn (Noord Holland), dat ik daar een nieuwe bijbaan moet gaan zoeken.
Mijn vriend heeft een bijbaan en zorgtoeslag. Met die bijbaan verdiend die een aardig bedrag..

Wat voor kosten komen er nu allemaal kijken bij het samenwonen. Ik kwam al op het volgende:

collegegeld voor opleiding (2 keer)
zorgverzekering (2 keer)
huur
gas / water / licht
eten

- mijn ouders weten het nu al dat wij dat graag willen, ze zeggen dat ik het zelf moet weten, maar dat ik reeel moet blijven en dat je het nooit redt met 2 studenten 1 huishouden...

wie hebben er ervaring mee.
wat voor kosten komen er nog meer bij kijken?

gr. Tim
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2007, 18:14
Verwijderd
Er zijn zoveel studenten die op zichzelf wonen en in hun eentje een huishouden moeten financieren, waarom zou je het met z'n tweeën dan ivn niet kunnen redden...? De huur ed hoef je maar één keer te betalen, dus dat scheelt al als je met z'n tweeën bent (je woont misschien iets groter dan iemand die alleen is, maar een compleet huis is nou ook weer niet noodzakelijk) en zo zijn er nog wel meer dingen die met z'n tweeën gewoon voordeliger zijn.

Mijn vriend en ik studeerden allebei toen we gingen samenwonen...de kosten per persoon zijn vrijwel hetzelfde als wanneer je alleen woont (zie de tigmiljoen topics die daar al over zijn voor de precieze prijzen) en sommige dingen zijn dus voordeliger (bv. huur en gas/water/licht).
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 18:39
Verwijderd
Ik zou zeggen dat 't met z'n tweeën juist makkelijker is, omdat de huur in verhouding al lager is. Twee kamers huren is duurder dan een klein appartement huren. Als je 't nu redt in je eentje en hij ook, dan redt je 't straks ook. Als je nu nog bij je ouders woont, dan krijg je straks uitwonende stufi. Qua kosten wordt het ook meer, maar dat moet wel lukken, de meeste studenten krijgen het voor elkaar, dus waarom jullie niet?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 18:51
PV
PV is offline
Kosten als tv, internet, telefoon, kleding, vervoer, uitgaan, cadeautjes, huishoudelijke artikelen enz. Maargoed die kosten heb je in je eentje ws ook.

En wat ook het nadenken waard is, wat doe je als het uit gaat?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 11:30
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
timvl1987 schreef op 16-03-2007 @ 18:50 :
collegegeld voor opleiding -> +/- €150 p/m
zorgverzekering -> +/- €200 p/m
huur -> +/- €250 - €500 p/m
gas / water / licht -> €100 p/m
eten -> €200 p/m
En dan nog:
TV -> +/- €15 p/m
Internet -> +/- €15 p/m
Telefoon (mobiel) -> +/- €20 p/m
Verzekeringen (inboedel, WA, rechtsbijstand) -> +/- €30 p/m
Gemeentelijke belastingen -> +/- €35 p/m
Sparen voor kleding/schoolboeken/uitgaan/cadeautjes -> €50 - €100 p/m

Dit is ongeveer wat wij aan verschillende kosten hebben. Mijn vriend en ik wonen in juli een jaar samen, wat je vooral niet moet vergeten als je op jezelf gaat wonen zijn belastingen e.d. Wij moeten voor dit jaar bijvoorbeeld 400 euro aan gemeentebelasting betalen, als je hier niet voor spaart, dan komt het als een erg onaangename verrassing.

Als jullie gaan samenwonen krijgen jullie beide stufi voor uitwonenden, dat is dus al ruim 500 euro p/m, je kan zorgtoeslag aanvragen voor jullie beiden, en dat kan een aardig bedrag worden (want stufi telt niet mee als inkomen), hetzelfde geldt voor huurtoeslag. Enneh, leveren jullie ouders niet nog een bijdrage aan de studie? Bijvoorbeeld collegeld en/of boeken? Meeste ouders willen tijdens de studie nog wel een beetje bijspringen. Trouwens, als jullie niet al te veel verdienen (en op een spaarrekening hebben staan) kun je soms ook je gemeentebelastingen terugvragen, maar daar moet je bij de gemeente maar eens naar vragen.

Het maakt trouwens ook wel heel erg uit waar je gaat wonen. Ik heb in Delft in een studentenwoning gewoond (zelfstandig), en vanwege allerlei collectieve contracten was ik maar €2,50 kwijt voor TV, was internet inclusief, en was ik voor de inboedelverzekering ook maar €2,50 kwijt.

Laatst gewijzigd op 17-03-2007 om 11:33.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 21:37
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Rioolbelasting gaat flink omhoog als je met twee woont, weet ik toevallig...
Zullen wel andere dingetjes zijn die net wat duurder zijn dan als je alleen woont, maar zo zijn er ook dingen die weer goedkoper zijn
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 21:40
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 17-03-2007 @ 22:37 :
Rioolbelasting gaat flink omhoog als je met twee woont, weet ik toevallig...
Maar twee keer rioolbelasting (of afvalstoffenheffing of hoe het ook heten mag), wat je moet betalen als je allebei apart woont, zal waarschijnlijk nog meer zijn...?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 08:49
Anika
Citaat:
Leonoor schreef op 17-03-2007 @ 22:40 :
Maar twee keer rioolbelasting (of afvalstoffenheffing of hoe het ook heten mag), wat je moet betalen als je allebei apart woont, zal waarschijnlijk nog meer zijn...?
Nee, als je alleen woont word je aangeslagen voor één eenheid, en als je met meer dan één persoon woont word je aangeslagen voor drie eenheden. Dus met z'n tweeën betaal je iets meer dan twee keer alleen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 10:36
dext0r
Avatar van dext0r
dext0r is offline
van gemeentelijke heffingen, afvalstoffenheffing en waterschaps belasting kun je ontheffing krijgen (hier in zwolle altans) . Gewoon aanvragen bij de gemeente. je moet vervolgens 300kopien meesturen met ongeveer je hele financiele hebben en houden..en dan wordt je ontheffing al dan niet toegekend. 2 pauperige studenten mag je wel vanuit gaan dat je ontheffing krijgt en dat scheelt toch zo'n 300 euro op jaarbasis.
__________________
hoi
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 15:40
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
dext0r schreef op 18-03-2007 @ 11:36 :
van gemeentelijke heffingen, afvalstoffenheffing en waterschaps belasting kun je ontheffing krijgen (hier in zwolle altans) . Gewoon aanvragen bij de gemeente. je moet vervolgens 300kopien meesturen met ongeveer je hele financiele hebben en houden..en dan wordt je ontheffing al dan niet toegekend. 2 pauperige studenten mag je wel vanuit gaan dat je ontheffing krijgt en dat scheelt toch zo'n 300 euro op jaarbasis.
Dat wil niets zeggen, als je geld op je spaarrekening hebt staan kan de gemeente ook aangeven dat je het maar daarvan moet betalen.

Ken ook iemand die naast stufi eigenlijk geen inkomen heeft, maar wel iedere maand geld spaart op zijn spaarrekening voor zijn collegegeld en vervolgens zij gemeente Delft: Geen vrijstelling, gewoon betalen van dat spaargeld, je hebt het geld toch?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 16:26
dext0r
Avatar van dext0r
dext0r is offline
ja dat klopt. je moet ook opgave / kopie van spaarrekening mee sturen.

en terecht toch, dat je geen vrijstelling krijgt als je een goedgespekte spaarrekening hebt?

over je voorbeeld:
zo'n gemeente snapt heus wel dat dat voor collegegeld bedoelt kan zijn. die persoon die jij dan 'kent' had daar gewoon bezwaar tegen moeten intekenen en dan had die hoogstwaarschijnlijk gelijk gekregen.
__________________
hoi
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 17:01
Anika
Citaat:
dext0r schreef op 18-03-2007 @ 17:26 :
over je voorbeeld:
zo'n gemeente snapt heus wel dat dat voor collegegeld bedoelt kan zijn. die persoon die jij dan 'kent' had daar gewoon bezwaar tegen moeten intekenen en dan had die hoogstwaarschijnlijk gelijk gekregen.
In Delft niet dus. Ik had ook zoiets en bezwaar aantekenen zou niet helpen zeiden ze bij de gemeente, moest gewoon betalen. Maar als de aanslag op naam van een andere huisgenoot had gestaan hadden we misschien weer niet moeten betalen, als die geen spaargeld had gehad
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 17:01
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
dext0r schreef op 18-03-2007 @ 17:26 :
ja dat klopt. je moet ook opgave / kopie van spaarrekening mee sturen.

en terecht toch, dat je geen vrijstelling krijgt als je een goedgespekte spaarrekening hebt?

over je voorbeeld:
zo'n gemeente snapt heus wel dat dat voor collegegeld bedoelt kan zijn. die persoon die jij dan 'kent' had daar gewoon bezwaar tegen moeten intekenen en dan had die hoogstwaarschijnlijk gelijk gekregen.
Die persoon heeft bezwaar aangetekend, en hij heeft geen gelijk gekregen. Het hangt heel erg van de gemeente af hoe soepel ze hiermee omgaan. Een goedgespekte spaarrekening is heel wat anders dan een student die halverwege het jaar 800 euro op zijn spaarrekening heeft staan om in juli zijn collegegeld te kunnen betalen.

Ik bedoel er ook alleen maar mee te zeggen dat je er niet al bijvoorbaat van uit moet gaan dat je vrijstelling krijgt, sommige gemeenten doen hier gewoon erg moeilijk over. Maar zeker altijd proberen als je weinig inkomen hebt.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 21:00
dext0r
Avatar van dext0r
dext0r is offline
volgend jaar je spaargeld in een oude sok dus
__________________
hoi
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 21:08
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
toevallig ken ik iemand in Delft wel vrijstelling heeft gekregen maar voor zover ik weet mag je een spaarreking van ong 2000 euro hebben hoor, maarja als dat het probleem was... Dan zou ik er omheen gaan door een rekening te openenen voor mn zusje of op naam van mn ouders, of desnoods mn geld in een sok Als je dit soort dingen van te voren weet, kan je er heel makkelijk omheen zeilen. Auto op naam van de ouders, spaarrekening op naam van zusje, loon gestort op een geheime rekening in Zwitserland etc
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 12:43
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Tsja, ik herhaal ook alleen maar wat ik gehoord heb . Maar goed, die persoon spaart nu inderdaad gewoon op een rekening van zijn ouders. Ik weet niet meer precies hoeveel hij op die spaarrekening had staan, maar het was in ieder geval nog niet al zijn collegegeld (dus sowieso geen 2000 euro).
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 15:48
elledc
elledc is offline
Ik woon samen en als ik eens uitreken hoeveel ik gemiddeld uitgeef aan noodzakelijke dingen per maand dan kom ik aan +/- 750 euro voor 2 personen. (zonder etentjes en kledij)
Dus dat is de huur en de bijkomende kosten daarbij + voeding.
Maar ook trein, internet en bellen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 11:48
the exploding boy
Avatar van the exploding boy
the exploding boy is offline
Ik woon ook samen en wij zijn €800 in totaal kwijt,
dit is huur €400
gas/water/licht €130
en de rest voor boodschappen, extra uitgaven etc. En hier komen wij prima mee uit.

Ik heb hier niet de zorgverzekering enzo bijgerekend, want die betalen we gewoon van onze eigen rekening.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-03-2007, 17:26
Verwijderd
wij storten allebei maandelijk 300 euro op een gezamenlijke rekening, daar gaat de huur, gas en licht, tv, internet en de verzekering af
boodschappen doen we gewoon om de beurt en dat kost zo'n 200-400 euro per maand, afhankelijk van hoe lui en verwend we zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht G/W/L-kosten appartement
MiBe
14 23-05-2013 19:02
Werk, Geld & Recht Vraagje energie / kosten (eneco)
dwight88
15 24-08-2011 07:43
Werk, Geld & Recht 15jaar, samenwonen later :]
Verwijderd
3 19-10-2009 11:03
Liefde & Relatie Samenwonen met vriendin + vrienden
Verwijderd
14 28-09-2009 20:40
Werk, Geld & Recht samenwonen en Stufi
Tuinkabouter9
13 09-09-2007 21:11
Werk, Geld & Recht hoeveel kost het samenwonen in groningen?
mira_love
11 18-04-2007 18:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:13.