Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2014, 10:35
Verwijderd
Hallo,

Mijn vriend werkt nu bijna 7 jaar en ik moet nog anderhalf jaar studeren. Maar wij willen graag gaan samenwonen. Het enige wat ons een beetje tegenhoud is dat enkel hij een inkomen heeft. Ik heb geen bijbaantje omdat ik het niet aankon met mijn taken voor school.

Ik ben nu al zo een 5 dagen op 7 bij hem dus woon ik er al bijna mee samen. Maar ik geef niets aan hem. (behalve zijn eten en drinken)

Nu heb ik ergens eens gelezen dat hij mij ten laste kan nemen maar hoe gaat dat in zijn werking? Heeft dit een invloed op mijn kindergeld en is dit genoeg om te kunnen samenwonen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2014, 10:39
Verwijderd
Ah, je noemt kindergeld, dus je woont in België? Dat is wel handig om te weten, België en Nederland hebben niet dezelfde wetgeving.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2014, 11:59
Verwijderd
Hallo,

Ja, ik woon in Belgie
Met citaat reageren
Oud 04-01-2014, 14:04
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Waarom denk je dat je twee inkomens nodig hebt om samen te wonen?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2014, 14:14
Verwijderd
Wel, omdat het al niet gratis is samenwonen en hij heeft zijn app. gekocht dus dat moet hij ook maandelijks afbetalen + dan alle andere rekeningen.
Daarom vroeg ik me af als hij mij ten laste neemt of dat het dan genoeg is..
Met citaat reageren
Oud 04-01-2014, 14:24
Verwijderd
Dat moet je aan hem vragen, niet aan ons.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2014, 14:39
Verwijderd
Ik wil jullie mening, daarom vraag ik dat..
En ook wil ik weten hoe het in z'in werking gaat als hij mij ten laste neemt want dat vind ik niet echt terug op internet..
Met citaat reageren
Oud 04-01-2014, 14:43
Verwijderd
Jullie moeten eens goed gaan praten over inkomens, rekeningen, verzekeringen etc. Je kan ook bij banken etc, langs gaan. Wij kunnen niks met je vraag.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2014, 16:22
Verwijderd
Citaat:
Ik wil jullie mening, daarom vraag ik dat..
Ik ben van mening dat dit per persoon verschilt en dat het dus een discussie is die je met je vriend moet hebben. De één reageert heel anders op dit soort zaken dan de ander. Daarom: overleg het met hem, niet met wildvreemden op internet.
Citaat:
En ook wil ik weten hoe het in z'in werking gaat als hij mij ten laste neemt want dat vind ik niet echt terug op internet..
Ten laste?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2014, 17:17
TOMMYHILFIGERRR
TOMMYHILFIGERRR is offline
Citaat:
Ah, je noemt kindergeld, dus je woont in België? Dat is wel handig om te weten, België en Nederland hebben niet dezelfde wetgeving.
Bestaat er geen kindergeld in Nederland dan?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2014, 17:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kinderbijslag maar dat is tot en met 18, daarna studiefinanciering maar ik weet niet of het inkomen van je partner daarvoor meetelt als je een samenlevingscontract oid hebt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2014, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Kinderbijslag maar dat is tot en met 18, daarna studiefinanciering maar ik weet niet of het inkomen van je partner daarvoor meetelt als je een samenlevingscontract oid hebt.
Nee, voor studiefinanciering maakt dat niet uit. Maar ik heb geen idee of dat ook voor kindergeld telt.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 12:20
Verwijderd
Ik heb dat ooit eens van iemand opgevangen dat wanneer een werkende persoon een niet werkende persoon ten laste neemt dat die daar ook geld of vergoeding voor zou kunnen krijgen..
Daarom vraag ik het, misschien dat er mensen zijn die daar ervaring mee hebben..

Ook heb ik hier natuurlijk al met met mijn vriend over gepraat.. Hij weet zelf niet of dat dat genoeg is..

Maar toch bedankt voor al jullie meningsuitingen/ antwoorden..
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Ook heb ik hier natuurlijk al met met mijn vriend over gepraat.. Hij weet zelf niet of dat dat genoeg is..
Dan maak je een berekeningetje. Qua kindergeld kun je beter de relevante overheidsinstantie even bellen voor meer informatie. Wat zijn jullie, 10?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 18:47
Verwijderd
Aan de vragen te zien weet ik niet of het een overdreven goed plan is samen te gaan wonen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 11:24
Parasietje
Avatar van Parasietje
Parasietje is offline
Momenteel ben je ten laste bij je ouders. Zij ontvangen dus ook kindergeld voor je. In ruil daarvoor voorzien zij in eten, een woonst en het financieren van je studie. Dat kost ongeveer € 8.000 / jaar als je bij je ouders woont, € 12.000 / jaar als je op kot zit ("op kamers" voor de Nederlanders onder ons).

Als je wettelijk samenwoont bij je vriend en ook ten laste wordt, moet 'jullie huishouden' in principe die kosten dragen. Hij krijgt daardoor een serieuze belastingsvermindering. Dat wordt in de praktijk gedaan als je bijvoorbeeld met een beurs gaat doctoreren, of als een van beide partners een veel lager inkomen heeft dan de ander.

Om nu op je vraag te antwoorden: wat moet ik doen?
Als je op kot zit, wordt het simpel. Je zegt je ouders dat je bij je vriend gaat wonen. Je betaalt het budget van een kot als huurgeld aan je vriend, waardoor je toch ook het recht hebt om er te wonen. Het beste is zelfs om een klein huurcontract op te stellen, zodat hij je niet zomaar op straat kan zetten als de relatie stukloopt.

Als je thuis woont, is het financieel wat moeilijker. Je ouders zien immers niet echt financieel voordeel als je ergens anders gaat wonen; ze kunnen de kamer niet plots verhuren en eten voor 5 personen kost niet zoveel meer als eten voor 4. Bovendien kan het ook moeilijk zijn voor je ouders om je los te laten.

Als jullie echt serieus zijn, kunnen jullie natuurlijk ook gaan trouwen. Dan betaalt je vriend voor je studies, je levensonderhoud, etc. Ik denk echter niet dat dat een faire deal is, omdat je ouders eigenlijk dat zouden moeten betalen.
__________________
Linux!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Samenwonen in een verre stad
Xpression
19 29-08-2013 18:53
Liefde & Relatie Hoe voel je je op relationeel gebied? #103
indigo
471 26-11-2009 08:46
Liefde & Relatie Samenwonen...
snowflakes
46 07-09-2009 20:47
Liefde & Relatie Jaloers op je vrienden omdat zij wel samenwonen
Blackeyed
34 01-02-2009 21:12
Liefde & Relatie studeren, samenwonen?
daniidtc
22 13-11-2008 09:04
Liefde & Relatie vragen over de toekomst?!
mizz-unknown
4 14-09-2005 21:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.