Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2004, 18:42
Verwijderd
Ik heb dus z'n programma via i-net, maar ik snap niet echt wat ze bedoelen en op de belasting site staat het ook niet.
Er wordt namelijk gevraagd of ik de arbeidskorting kan invullen dat lukt wel (moet ik dat bedrag naar beneden of boven afronden?). Maar vervolgens komt er dus loonheffing en ik geef dus een cumaltief bedrag van het afgelopen jaar wat op m'n strookje staat bij loon lh. Vervolgens moet ik m;n loon invullen, en dan krijg ik dus de foutmelding loonheffing is hoger dan loon En wat betekend trouwens svw?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2004, 08:15
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Je hebt een loon lh. wat betekent: Loon voor loonheffing. Dus het loon voor afdracht van belastingen.
En loonheffing of lh of bedrag loonheffing, dat is de loonheffing op zich. De belasting die moet worden afgedragen.

Staat die laatste niet op je strookje, heeft je werkgever geen loonheffing hoeven afdragen voor jou.

Heb je 1 baantje en minder dan ongeveer 5400 euro verdient, hoeft je werkgever geen belasting af te dragen. Daarboven moet je werkgever dat wel, maar jij ook. Dat houdt in dat je niets terug krijgt.

Vroeger kon je je belastingvrije voet terugvragen. Nu moet dat verekend zijn in je nettoloon of je werkgever moet toch afdragen.
Heeft je werkgever toch afgedragen, dan is dit bedrag ongeveer 30% van het loon lh.

Mag jij je bedenken hoeveel mensen zijn benadeeld door invoering van het nieuwe stelsel door hun werkgever. We geven de regering de schuld, maar volgens mij heeft niet iedereen in 2002 een flinke opslag gehad als ik het zo om me heen hoor. (kleine bedrijfjes)
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.

Laatst gewijzigd op 13-01-2004 om 08:18.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 16:40
graag gedaan
Avatar van graag gedaan
graag gedaan is offline
Ik heb 3000 euro verdiend dus nu mag ik wel me belasting terug vragen?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 17:33
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Mister P schreef op 13-01-2004 @ 17:40:
Ik heb 3000 euro verdiend dus nu mag ik wel me belasting terug vragen?
Ik zou zeggen wacht op je jaaropgave. Kijk dan daarop of er loonheffing is ingehouden. Zo ja diskette/formulier bestellen en invullen
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 22:23
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Loonheffing kan niet groter zijn dat je ontvangen loon.
Op je laatste loonstrook zal dus het volgende staan
- Heffingsloon(nodig om in te vullen bij LOON)
- Loonheffing (nodig om in te vullen bij LOONHEFFING)
- Arbeidkorting (nodig om in te vuillen bij ARBEIDSKORTING)
staan deze 3 dingen niet op je loonstrokk dan effe je jaaropgave afwachten

grtz
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 22:12
Verwijderd
De belasting is in dit geval MILD! Je mag alles afronden in jou voordeel! (das gunstig niet waar!)

Dus bij betaalde belasting (bv. 731.12) mag jezelf weten of je daar 731 of 732 van maakt?! Das afhankelijk of jij moet betalen of krijgen (TJ).

Vaak zijn je jaaropgaven al afgerond...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 22:13
Verwijderd
Citaat:
graag gedaan schreef op 13-01-2004 @ 17:40:
Ik heb 3000 euro verdiend dus nu mag ik wel me belasting terug vragen?
heb je loonheffingskorting ontvangen? waarschijnlijk wel... dat betekent dat je niks betaald heb, en dus niks terug te vragen hebt!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 20:37
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
Citaat:
iamcj schreef op 13-01-2004 @ 09:15:
Je hebt een loon lh. wat betekent: Loon voor loonheffing. Dus het loon voor afdracht van belastingen.
En loonheffing of lh of bedrag loonheffing, dat is de loonheffing op zich. De belasting die moet worden afgedragen.

Staat die laatste niet op je strookje, heeft je werkgever geen loonheffing hoeven afdragen voor jou.

Heb je 1 baantje en minder dan ongeveer 5400 euro verdient, hoeft je werkgever geen belasting af te dragen. Daarboven moet je werkgever dat wel, maar jij ook. Dat houdt in dat je niets terug krijgt.

Vroeger kon je je belastingvrije voet terugvragen. Nu moet dat verekend zijn in je nettoloon of je werkgever moet toch afdragen.
Heeft je werkgever toch afgedragen, dan is dit bedrag ongeveer 30% van het loon lh.

Mag jij je bedenken hoeveel mensen zijn benadeeld door invoering van het nieuwe stelsel door hun werkgever. We geven de regering de schuld, maar volgens mij heeft niet iedereen in 2002 een flinke opslag gehad als ik het zo om me heen hoor. (kleine bedrijfjes)
ik heb meerdere baantjes gehad is 5400 euro het max wat je mag hebben verdiend wil je wat terugvragen? dan is dat best kut want zit er net boven geloof ik echt scheelt een paar honderd euro... maar een paar maanden geleden zei de belasting over de telefoon dat ik onder de 15000 nog wat euro moest blijven hoe kom jij op dit bedrag dan? staat dat op die site ofzo? ik wacht sowieso mijn jaaropgaven af omdat het over meerdere baantjes gaat! ik hoop toch wel iets terug te vangen want heb heel veel belasting betaald!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 08:31
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Citaat:
MissBi@tch schreef op 16-01-2004 @ 21:37:
ik heb meerdere baantjes gehad is 5400 euro het max wat je mag hebben verdiend wil je wat terugvragen? dan is dat best kut want zit er net boven geloof ik echt scheelt een paar honderd euro... maar een paar maanden geleden zei de belasting over de telefoon dat ik onder de 15000 nog wat euro moest blijven hoe kom jij op dit bedrag dan? staat dat op die site ofzo? ik wacht sowieso mijn jaaropgaven af omdat het over meerdere baantjes gaat! ik hoop toch wel iets terug te vangen want heb heel veel belasting betaald!
Stel jij hebt 6000 euro verdient. Je inkomen valt in box 1

In box 1 zitten 4 belastingschijven. De eerste schijf is 33,15% over de eerste 15.883 euro die je verdient. Daar zit je onder.

33,15% van 6000 euro = 1989 euro. Dat is de belasting die je in theorie moet betalen.

Maar "iedereen" heeft de algemene heffingskorting. Deze bedraagt 1766 euro.

Theoretische belasting - korting = echte bedrag
1989 - 1766 euro = 223 euro wat je echt aan belasting moet betalen.

Stel jouw werkgevers hebben samen 1000 euro aan belastingen betaald.

Er is dus 1000 betaald.
Er moet 223 betaald worden.

1000 - 223 = 777 euro en dat is het bedrag wat je kan terugvragen.

Trouwens boven de ongeveer 15000 euro gaan ze korten op je studiefinanciering.

1766/33,15% = 5327,3 waar ik het over had.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.

Laatst gewijzigd op 17-01-2004 om 08:38.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 11:45
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ik heb dus net die uitleg uitgeprind hoe je kunt berekenen wat je trug kunt vragen... ik snap er alleen niks van er staat op de site dat als je trug krijgt je bericht krijgt maar vorig jaar kreeg ik ok 210 euro trug maar geen bericht gehad
en daarbij is het ook nog zo dat ik 3 baantjes heb gehad soms
maar k weet dat ik bruto ong 6000euro heb verdiend... misschien iets eronder of iets erboven omdat ik het globaal heb uitgerekend en ik zelf ook een beetje in de war raakte door die meerdere baantjes.. en met die schijven snap ik helemaal niet
ik hoop stiekem dat er vandaag of volgende week een overzicht van de belasting in de brievenbus valt want oh oh oh wat ben ik toch een rekenwonder wat dit betreft maar ik heb dus mn jaaropgaven nog niet ik denk dat als ik die heb het sowieso al wat makkelijker invullen is....
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 12:15
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
MissBi@tch schreef op 17-01-2004 @ 12:45:
ik heb dus net die uitleg uitgeprind hoe je kunt berekenen wat je trug kunt vragen... ik snap er alleen niks van er staat op de site dat als je trug krijgt je bericht krijgt maar vorig jaar kreeg ik ok 210 euro trug maar geen bericht gehad
en daarbij is het ook nog zo dat ik 3 baantjes heb gehad soms
maar k weet dat ik bruto ong 6000euro heb verdiend... misschien iets eronder of iets erboven omdat ik het globaal heb uitgerekend en ik zelf ook een beetje in de war raakte door die meerdere baantjes.. en met die schijven snap ik helemaal niet
ik hoop stiekem dat er vandaag of volgende week een overzicht van de belasting in de brievenbus valt want oh oh oh wat ben ik toch een rekenwonder wat dit betreft maar ik heb dus mn jaaropgaven nog niet ik denk dat als ik die heb het sowieso al wat makkelijker invullen is....
Ik denk....dat je inderdaad meot wachten op de jaaropgaves. Daar staan alle gegevens op die je nodig hebt.
Dan gewoon diskette/belastingformulier invullen. Als je dat stap voor stap doet dan blijkt wel hoeveel je terugkrijgt (of niet terugkrijgt natuurlijk)
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 15:11
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
jah is alleen makkelijker gezegd dan gedaan snap er de ballen niet van wat bedoelen ze bv met belastbaar inkomen is dat het totaal dat het hebt verdiend? en gaat dit dan om bruto of netto??
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 09:55
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Pak anders je jaaropgaven van vorig jaar erbij, gaan we die terugvragen. Heb je vragen, stel je ze hier.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 11:49
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
iamcj schreef op 18-01-2004 @ 10:55:
Pak anders je jaaropgaven van vorig jaar erbij, gaan we die terugvragen. Heb je vragen, stel je ze hier.
Is wel n goed idee denk ik....bovendien heb ik wel ns t idee dat t invullen makkelijker is dan het snappen van de uitleg....maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Ik weet ook nooit precies wat nu belastbaar inkomen is enzow, maar t invullen van de getalletjes op de goede plek lukt meestal wel.... (hooguit interpretatie-problemen soms, maar dat is bij mij vooral op t gebeid van studiekosten enzow)

Succes...
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 15:13
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
Goes15 schreef op 15-01-2004 @ 23:12:
De belasting is in dit geval MILD! Je mag alles afronden in jou voordeel! (das gunstig niet waar!)

Dus bij betaalde belasting (bv. 731.12) mag jezelf weten of je daar 731 of 732 van maakt?! Das afhankelijk of jij moet betalen of krijgen (TJ).

Vaak zijn je jaaropgaven al afgerond...
Reuze mild man, je wordt rijk door het af te ronden.


@Topicstarter:
Het is hopelijk nu wel duidelijk?
Jaaropgaaf afwachten en daarna alles netjes overnemen. Niet met loonstrookje prutten, jaaropgaven zijn er niet voor niks.

@Missbiatch:
Belastbaar inkomen is het werkelijk genoten bedrag uit je werk. Bruto dus. Want je netto loon = loon - belasting (en zaken als premies volksverzekeringen etc)

@graag gedaan:
kijk op je jaaropgaaf, die ontvang je rond deze tijd. Vraag anders je werkgever.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 19:28
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 18-01-2004 @ 16:13:


@Missbiatch:
Belastbaar inkomen is het werkelijk genoten bedrag uit je werk. Bruto dus. Want je netto loon = loon - belasting (en zaken als premies volksverzekeringen etc)
ok thanks
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 23:38
graag gedaan
Avatar van graag gedaan
graag gedaan is offline
er stond 42 euro
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 17:16
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ik heb alleen nog van 1baantje mn jaaropgaven gehad (3 stuks ging om 3 periodes) de rest komt in februari meen ik....
maar er staat nergens meer loonheffing apart alleen verrekende arbeidskorting incl loonheffing.. dus dan moet ik nog zelf gaan rekenen khoop dat ik snel mn jaaropgaven heb en iemand vind die t voor mij uitrekend en opstuurt
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-02-2004, 14:15
Flowtje
Avatar van Flowtje
Flowtje is offline
Ik heb van juni 2001 t/m juni 2003 gewerkt, kan ik daarvan nog belasing terug vragen? Zo jah, waar kan ik dat doen en hoe heet dat formulier?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 20:02
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
flowergurl schreef op 03-02-2004 @ 15:15:
Ik heb van juni 2001 t/m juni 2003 gewerkt, kan ik daarvan nog belasing terug vragen? Zo jah, waar kan ik dat doen en hoe heet dat formulier?
Dat kan je doen zodra je je jaaropgaaf hebt, in principe krijg je die in januari-februari van het jaar na het jaar waarop je geld kan terugkrijgen. Als je nooit jaaropgaven hebt gekregen van je werkgever wordt het tijd om daar wat aan te doen. Neem contact met ze op en vraag erom. Het is gebruikelijk dat je belasting terugvraagt in een niet al te lange tijd na het jaar waarin je gewerkt hebt. Volgens mij kan je ook wel van voorafgaande jaren terugvragen (volgens mij iets van 3 jaar ofzo), maar dat zou ik even moeten opzoeken en me boeken liggen niet hier.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 09:04
Flowtje
Avatar van Flowtje
Flowtje is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 13-01-2004 @ 18:33:
Ik zou zeggen wacht op je jaaropgave. Kijk dan daarop of er loonheffing is ingehouden. Zo ja diskette/formulier bestellen en invullen
Waar kan ik de diskette/formulier bestellen??
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 14:56
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
flowergurl schreef op 09-02-2004 @ 10:04:
Waar kan ik de diskette/formulier bestellen??
Site van de belastingdienst
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 16:13
Flowtje
Avatar van Flowtje
Flowtje is offline
Thnx, weet iemand ook hoelang het gaat duren voor ik dat formulier binnenheb?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 16:31
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
flowergurl schreef op 09-02-2004 @ 17:13:
Thnx, weet iemand ook hoelang het gaat duren voor ik dat formulier binnenheb?
Ik dacht een paar dagen....volgens mij niet meer dan n week ofzow
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 19:24
Verwijderd
Wat ik me afvraag: ik kan volgens het tj-programma ongeveer 200 euro extra aftrekken vanwege reiskosten die ik van een werkgever niet kreeg... maar ik heb ze zelf ook niet gemaakt (ov) mag ik het dan toch aftrekken? (heb het eigenlijk al gedaan maar ok )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2004, 19:49
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Alex schreef op 09-02-2004 @ 20:24:
Wat ik me afvraag: ik kan volgens het tj-programma ongeveer 200 euro extra aftrekken vanwege reiskosten die ik van een werkgever niet kreeg... maar ik heb ze zelf ook niet gemaakt (ov) mag ik het dan toch aftrekken? (heb het eigenlijk al gedaan maar ok )
Jah, dat mag wel.....heb t ook altijd gedaan....
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 20:05
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
hoi, wat betekend loon lh, is dat de loonheffing? en cumultatief is wat je hebt gehaald in totaal?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 18:10
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 09-02-2004 @ 20:49:
Jah, dat mag wel.....heb t ook altijd gedaan....
Kosten die je niet maakt, mag je niet aftrekken hoor. Komt de fiscus hier ooit achter dan kunnen ze dit terugvorderen+wettelijke rente. Dit kunnen ze volgens mij tot 7 jaar terug, geen zin om het op te zoeken.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 18:12
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
tommygirl.S schreef op 09-02-2004 @ 21:05:
hoi, wat betekend loon lh, is dat de loonheffing? en cumultatief is wat je hebt gehaald in totaal?
Loon lh is loonheffing. Cumulatief is de som van wat cumulatief is, dus optellen.

Alle gegevens die je in het TJ-biljet invult komen over het algemeen van de jaaropgaaf, niet van loonstrookjes!
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 07:48
Flowtje
Avatar van Flowtje
Flowtje is offline
Weet iemand een site waarmee ik kan uitrekenen hoeveel kilometer ik maak van huis naar werk?

EDIT: Ik heb het al gevonden. De 10 kilometer waar ze het over hebben, gaat het dan alleen over de heenreis, of bedoelen ze dat de heen- en terugreis minimaal 10 kilometer moet zijn?

Laatst gewijzigd op 11-02-2004 om 07:53.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 07:59
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
flowergurl schreef op 11-02-2004 @ 08:48:
Weet iemand een site waarmee ik kan uitrekenen hoeveel kilometer ik maak van huis naar werk?

EDIT: Ik heb het al gevonden. De 10 kilometer waar ze het over hebben, gaat het dan alleen over de heenreis, of bedoelen ze dat de heen- en terugreis minimaal 10 kilometer moet zijn?
Het gaat om enkelereisafstand. Maar dan wel met openbaar vervoer...misschien dat dat nog wat uitmaakt.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 08:20
Flowtje
Avatar van Flowtje
Flowtje is offline
Met de auto is het 6,5 kilometer (enkele reis), maar ik heb geen idee hoeveel dat is met openbaar vervoer. Weet iemand een site waar je kan uitrekenen hoeveel kilometers met het openbaar vervoer dat is?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 08:49
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Een routeplanner als bijvoorbeeld map24 biedt de mogelijkheid om zelf een afstand op te meten door ergens een beginpunt neer te zetten en dan een bepaalde route te volgen, bijvoorbeeld de busroute.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 10:24
Flowtje
Avatar van Flowtje
Flowtje is offline
Thnx, ik kom nu op 8,5 kilometer uit, en aangezien je mag afronden op hele kilometers zijndat er dan 9... Zou het lukken om vande 9 km er 10 te maken??
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 10:52
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Hmm, ns kijken, je kunt er natuurlijk wat bijdoen, omdat ed schaal misschien niet helemaal klopt....en dan wat afronden...en als je stelt dat je t zelf globaal hebt ingeschat ipv precies nagemeten met zo'n planner, dan moet t wel mogelijk zijn.

Hoewel ik geen idee heb hoe streng ze daarop zijn. Of ze t precies na gaan kijken enzo. Misschien kan Stijn-die-niet-met-de-trein-reist daar wat over zeggen?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 12:11
Flowtje
Avatar van Flowtje
Flowtje is offline
Ik kom er net achter dat je pas bij 11 kilometer geld terug krijgt, en bij 10 kilometer nix... Dat zou wel ruim geschat zijn

Maar van mijn huis naar werk is met het openbaar vervoer 2 zones...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-02-2004, 12:37
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Hmmm.


Bij alles boven de 10 km krijg je iets terug. Hoeveel dat is kan ik wel zeggen, maar dan moet je even aangeven hoevaak per week je reist en de enkele reisafstand per openbaar vervoer in km. Deze afstand blijkt niet uit de gegevens die jij opgeeftaan de fiscus, maar uit een verklaring die is afgegeven door de desbetreffende openbaar-vervoersonderneming(en). Bij de fiscus staat dit bekend als de openbaar-vervoersverklaring. Het is dus niet een kwestie van ruim schatten.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 13:10
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 11-02-2004 @ 13:37:
Hmmm.


Bij alles boven de 10 km krijg je iets terug. Hoeveel dat is kan ik wel zeggen, maar dan moet je even aangeven hoevaak per week je reist en de enkele reisafstand per openbaar vervoer in km. Deze afstand blijkt niet uit de gegevens die jij opgeeftaan de fiscus, maar uit een verklaring die is afgegeven door de desbetreffende openbaar-vervoersonderneming(en). Bij de fiscus staat dit bekend als de openbaar-vervoersverklaring. Het is dus niet een kwestie van ruim schatten.
Ik had kunnen weten dat er zoiets achter zat natuurlijk. Maar hoe gaat dat met een OV dan? Krijg je dan een OV-verklaring voor heel Nederland ofzo, ik bedoel die kaart is niet echt trajectgebonden.....Heb m og nooit aangevraagd, want k heb m nog niet nodig gehad.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 13:49
Flowtje
Avatar van Flowtje
Flowtje is offline
En weet je ook hoe ik aan die openbaar-vervoersverklaring kom? Misschien dat zij het ruim schatten??
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 14:50
Verwijderd
Citaat:
flowergurl schreef op 11-02-2004 @ 14:49:
En weet je ook hoe ik aan die openbaar-vervoersverklaring kom? Misschien dat zij het ruim schatten??
Die heb ik ook nodig, van een bedrijf waar ik nu niet meer werk.

Ik heb dit kunnen vinden:
De vereiste openbaar-vervoer-verklaring wordt door vervoerbedrijven verstrekt aan abonnementhouders. Wanneer je met losse kaartjes reist kan ook de werkgever zo'n verklaring verstrekken mits deze de kaartjes heeft ingenomen. Wanneer je zelfstandig bent bewaar je in plaats van een verklaring de vervoerbewijzen zelf.

Beetje jammer, want ik ging altijd gratis met mijn ov..

Laatst gewijzigd op 11-02-2004 om 14:55.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 22:06
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Op zich is het idee achter de reiskostenaftrek dat je die krijgt omdat je kosten maakt, dat is bij het gebruik van een OV-studenten jaarkaart niet het geval. Het is dus ook wel logisch dat dit je geen aftrekpost opleverd. Helaas, maar dit zijn officiele wetten, niet iets wat in een middagje is bedacht.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 22:12
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 11-02-2004 @ 23:06:
Op zich is het idee achter de reiskostenaftrek dat je die krijgt omdat je kosten maakt, dat is bij het gebruik van een OV-studenten jaarkaart niet het geval. Het is dus ook wel logisch dat dit je geen aftrekpost opleverd. Helaas, maar dit zijn officiele wetten, niet iets wat in een middagje is bedacht.
Citaat:
Een openbaarvervoerverklaring is het bewijs dat u met het openbaar vervoer heeft gereisd. De openbaarvervoerbedrijven verstrekken deze verklaring. Voor studenten wordt deze verklaring verstrekt door de Informatie Beheer Groep.
Bron: http://www.belastingdienst.nl/aangifte/5a592f8.htm
Ehm...t kan dus wel?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 22:40
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 11-02-2004 @ 23:12:
Bron: http://www.belastingdienst.nl/aangifte/5a592f8.htm
Ehm...t kan dus wel?

Als de belastingdienst zegt dat het kan, kan het.


Dit is een aftrekpost die tegen het principe 'kosten die je niet maakt mag je ook niet aftrekken' induist. Op zich niks mis mee. Ik beredeneerde meer uit logica toen het ging om de OV-studentenjaarkaart. Jammer alleen dat ik zelf niet naar mijn werk hoef te treinen.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 11:16
Flowtje
Avatar van Flowtje
Flowtje is offline
Ik had een busabbonement aangeschaft voor werk (en omdat ik best wel vaak 2 zones moet reizen) maar van mij huis naar werk is het in mijn voordeel afgerond 9 kilometer, dus dan neem ik aan dat ik in mijn geval geen vergoeding zou horen te krijgen toch?

Ik had wel zelf uitgerekend hoeveel het mij heeft gekost als ik elke dag naar werk moet gaan zonder abbonement (dus alleen met strippenkaarten) en het kostte my toch wel 241,92 euro Zou ik dat dan niet vergoed kunnen krijgen?

Laatst gewijzigd op 12-02-2004 om 12:32.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 15:31
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
flowergurl schreef op 12-02-2004 @ 12:16:
Ik had een busabbonement aangeschaft voor werk (en omdat ik best wel vaak 2 zones moet reizen) maar van mij huis naar werk is het in mijn voordeel afgerond 9 kilometer, dus dan neem ik aan dat ik in mijn geval geen vergoeding zou horen te krijgen toch?

Ik had wel zelf uitgerekend hoeveel het mij heeft gekost als ik elke dag naar werk moet gaan zonder abbonement (dus alleen met strippenkaarten) en het kostte my toch wel 241,92 euro Zou ik dat dan niet vergoed kunnen krijgen?
Het is geen vergoeding die je van de fiscus hiervoor krijgt. De belastingdienst is geen instelling die ervoor zorgt dat mensen gratis naar hun werk kunnen. Het is een aftrekpost, dat wil zeggen dat je het bedrag waarover je belasting bent verschuldigd kan verlagen. Je betaald belasting over je inkomen, oftewel je loon. Dat bedrag kan je verlagen. Als het bedrag waarover je belasting betaald negatief is krijg je wat terug. Aangezien je onder de benodigde 10 km zit zal je niets terug kunnen krijgen. Dat heeft er niks mee te maken hoeveel het jou heeft gekost. De overheid heeft dit ingesteld om mensen die veel met het OV naar hun werk gaan tegemoet te komen in hun kosten die zij hiermee maken.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 17:44
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
ik snap er geen ene reet van, ik heb twee jaaropgaves binnen, moet er nog 1 krijgen, de eerste die ik invulde was 500 euro terug, de tweede die ik invulde werd het 42 terugbetalen, waarschijnlijk moet ik dus 200 euro terugbetalen,( ik heb de derde van de loonstrook overgenomen) ik snap dat niet, hoe kan het gebeuren dat je moet terugbetalen?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 16:12
Verwijderd
Citaat:
tommygirl.S schreef op 12-02-2004 @ 18:44:
ik snap er geen ene reet van, ik heb twee jaaropgaves binnen, moet er nog 1 krijgen, de eerste die ik invulde was 500 euro terug, de tweede die ik invulde werd het 42 terugbetalen, waarschijnlijk moet ik dus 200 euro terugbetalen,( ik heb de derde van de loonstrook overgenomen) ik snap dat niet, hoe kan het gebeuren dat je moet terugbetalen?
teveel heffingskorting? Dit mag je maar bij een werkgever opgeven namelijk
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 10:30
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
ik heb geen dubbel heffingskorting gehad, daar heb ik goed opgelet, omdat ik weet dat je dan kan dokken!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 10:37
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
tommygirl.S schreef op 14-02-2004 @ 11:30:
ik heb geen dubbel heffingskorting gehad, daar heb ik goed opgelet, omdat ik weet dat je dan kan dokken!
Studenten/scholieren regeling dan? als alle werkgevers er apart rekening mee gaan houden dan klopt t aan t eind niet meer.....
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 20:25
matrix21
matrix21 is offline
Denken de thuiswonende studenten met studiefinanciering aan het aftrekken van hun studiekosten? Met Tj biljet kan dat niet volgens mij dus moet je wel een p-biljet vragen of natuurlijk het goede aangifteprogramma downloaden.
Ikzelf kon weer 94 euro terug krijgen. Toch snel verdiend met een kwartiertje uitzoekwerk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Het grote Belasting-topic
Verwijderd
482 18-12-2017 18:30
Werk, Geld & Recht [Centraal] Het Belasting-topic
Verwijderd
500 28-01-2010 13:12
Werk, Geld & Recht Belasting terug na ontslag
Magican
4 07-09-2006 21:31
Werk, Geld & Recht wel/geen belasting?
Verwijderd
7 07-07-2004 18:10
Werk, Geld & Recht belasting terugvragen
Breg
10 03-07-2004 19:45
Werk, Geld & Recht belasting terugvragen
bitchy
15 06-04-2003 14:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.