Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2004, 18:20
Miep#1
Miep#1 is offline
Misschien beetje vreemde vraag maar ik weet het echt niet.....
Wat moet je doen bij Tekenen en wat moet je doen op je examen Tekenen?
Ik snap dat je moet tekenen maar wat en hoe weet ik niet precies.......
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2004, 18:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Welk niveau/klas?
En gecombineerd met ckv2 of niet?

Ik heb vwo gedaan en tekenen hield daarbij in dat je zo'n 3 of 4 opdrachten per jaar kreeg die je uit moest voeren. Opvallend was dat het vooronderzoek vele malen belangrijker was dan het eindresultaat.

Bij het examen tekenen hangt het er vanaf of je ook ckv2 erbij hebt. Zo ja, dan telt tekenen maar voor de helft van je diplomacijfer mee.
Wij kregen een boekje met 6 onderwerpen (een gedicht, een gezegde, een paar opdrachten, een foto enz.) waar je d'r 1 uit mocht kiezen. Die moest je uit gaan werken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 19:17
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Citaat:
Balance schreef op 15-06-2004 @ 19:51 :
Wij kregen een boekje met 6 onderwerpen (een gedicht, een gezegde, een paar opdrachten, een foto enz.) waar je d'r 1 uit mocht kiezen. Die moest je uit gaan werken.
Das ook gaaf . Bij ons op school krijg je gewoon een schoolexamen en uiteindelijk centraal examen met theoretische vragen. Bij de thema's die we elk jaar behandelen hoort dan een stencilpakket (stilleven, portretkunst, perspectief...), en daar moet je dan de theorie van kennen bij het schoolexamen.

In de les houden we deze thema's ook aan; ik doe VWO, en daar hebben ze ook 3/4 thema's per jaar. Die van dit jaar waren: een zelfportret schilderen, een stilleven schilderen, schilderen in chinese stijl (met behulp van rijstpapier ed.) en het maken van een beeld (met gips, of klei, of ijzer enz.).

Zóveel tekenen komt er dus eigenlijk ook weer niet bij kijken .
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 20:38
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
xineof schreef op 15-06-2004 @ 20:17 :
Das ook gaaf .
dat is het officiële praktische examen van het CEVO voor tekenen.
het is precies een zelfde boekje als die je met centrale examens krijgt. Maar scholen zijn niet verplicht om dit examen van het CEVO te gebruiken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 22:03
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Citaat:
Balance schreef op 15-06-2004 @ 21:38 :
dat is het officiële praktische examen van het CEVO voor tekenen.
het is precies een zelfde boekje als die je met centrale examens krijgt. Maar scholen zijn niet verplicht om dit examen van het CEVO te gebruiken.
O, dat wist ik niet . Dat is dan eigenlijk vreemd toch, dat er niet één centraal examen voor tekenen is, maar dat die kunnen verschillen per school? Alhoewel, voor zo'n vak is het lesprogramma natuurlijk ook wel heel verschillend per school...

Heette het vak bij jullie ook echt tekenen, of beeldende vorming?
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 23:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
xineof schreef op 15-06-2004 @ 23:03 :
O, dat wist ik niet . Dat is dan eigenlijk vreemd toch, dat er niet één centraal examen voor tekenen is, maar dat die kunnen verschillen per school? Alhoewel, voor zo'n vak is het lesprogramma natuurlijk ook wel heel verschillend per school...

Heette het vak bij jullie ook echt tekenen, of beeldende vorming?
Ckv2,3 tekenen

Ckv2 is kunstgeschiedenis. Daar heb ik SE's voor gemaakt en centraal examen in gedaan. Dat laatste dus gewoon in de gymzaal net als andere examens.
Maar dan noemen ze het toch weer 'tekenen' op het eindexamenboekje.

Ckv3 is het praktijkgedeelte, dus echt tekenen zelf. Ook hierbij heb je SE's en daarnaast doe je er dus ook centraal praktisch examen in met de opdrachten van het CEVO (althans, onze school doet daar dus aan mee)

En het cijfer wat er op m'n diploma komt is te berekenen door:
(SE ckv2 + CE ckv2 + SE ckv3 + CP ckv3) : 4

Om het maar ff makkelijk te maken
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 08:30
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Haha, tis wel lekker ingewikkeld .

Bij ons is CKV2 ook kunstgeschiedenis (nouja, de leraar blijft het hardnekkig cultuurgeschiedenis noemen ), en CKV3 heet dan beeldende vorming; tekenen klonk ze vast te kinderachtig ofzo .

Als je ckv2 + 3 hebt hier, komt dat samen op de eindlijst te staan, maar je kan ook gewoon of alleen ckv2 hebben of alleen ckv 3. En als ze het echt moeilijk willen maken, willen ze ook nog weleens gaan smijten met termen als ckv2bv3 en bv2 (dat staat dan weer op het PTA) .
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 12:50
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Ik heb tekenen op havo-niveau gehad, het was geen CKV-iets, op mijn examenboekje stond "Tekenen, handenarbeid, textiele werkvormen (niewe stijl en oude stijl)" dit was dus een examen met algemene en aparte vragen, en meerdere bijlages: enkele algemene, enkele voor tekenen, enkele voor handenarbeid en enkele voor textiele werkvormen. Je maakte alleen de algemene en die van jou vak, tekenen in mijn geval.

Wat we in de les moesten doen als huiswerk was (in het examenjaar) voor de kerst: 3x waarneming, 3x fantasie, 2x functionele werkvorm en 1x grafisch werk. Dit allemaal ook nog een keer na de kerst. Dit moest je overigens allemaal maken over een onderwerp die je vooraf hebt gekozen: een thema. Ik had het thema Water maar er waren ook velen die hadden thema's als Natuur, de Mens, Liefde ed. Van deze dingen moest je ook telkens een werkboek-blad maken met een beschrijving van je werkstuk, een beschrijving van de techniek en een mening van een persoon.
Verder moest je in de les een aantal stillevens maken, in kleur en in zwart-wit.

En uiteraard hadden we ook een deel kunstgeschiedenis. (zoals ook het examen is) In de 4e hadden we hier nog toetsen van, in de 5e niet meer. Wel werd zo 1 à 2 uur per week daaraan besteedt.

Ik vond het vak altijd best leuk, het was alleen wel heel veel werk! Je moet ook erg creatief kunnen nadenken, want als je 18 werkstukken (tekeningen of schilderijen of collages oid) moet maken over 1 thema dan loop je op een gegeven moment echt vast aangezien je niet meerdere keren ongeveer hetzelfde mag doen.

Maar zo zie je maar weer dat elke school een andere invulling heeft van het vak tekenen! En niet alleen elke school, ook nog elke leraar!
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 18:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
alpha schreef op 16-06-2004 @ 13:50 :
Ik heb tekenen op havo-niveau gehad, het was geen CKV-iets, op mijn examenboekje stond "Tekenen, handenarbeid, textiele werkvormen (niewe stijl en oude stijl)"
stond bij mij ook op het boekje. Dat was mijn ckv2 Centraal Examen. Er was alleen geen algemeen deel en specifiek deel. Iedereen (ongeacht tekenen, handvaardigheid of textiele werkvormen) maakte hetzelfde examen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 14:32
Miep#1
Miep#1 is offline
Ik zit op de HAVO en ik zit volgend jaar in de vierde.
Ik heb volgens mij dan CKV2 en 3. (Weet ik niet helemaal zeker omdat het bij ons op school allemaal wat anders loopt dan op de meeste scholen......) Heb in ieder geval Kunstgeschiedenis, al een aantal jaar gehad en kan dus kiezen voor tekenen erbij....
Profiel is CM

Bedankt voor de reacties, ik weet nu wat het ongeveer inhoud! Het lijkt me erg leuk en ik weet nu in ieder geval zeker dat ik tekenen erbij neem!

Met citaat reageren
Oud 20-06-2004, 21:37
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Citaat:
Miep#1 schreef op 19-06-2004 @ 15:32 :
Ik zit op de HAVO en ik zit volgend jaar in de vierde.
Ik heb volgens mij dan CKV2 en 3. (Weet ik niet helemaal zeker omdat het bij ons op school allemaal wat anders loopt dan op de meeste scholen......) Heb in ieder geval Kunstgeschiedenis, al een aantal jaar gehad en kan dus kiezen voor tekenen erbij....
Profiel is CM

Bedankt voor de reacties, ik weet nu wat het ongeveer inhoud! Het lijkt me erg leuk en ik weet nu in ieder geval zeker dat ik tekenen erbij neem!

Zou ik zeker doen; voor mij is het in ieder geval echt altijd een opluchting als ik weer tekenen heb; even iets helemaal anders . Succes ermee enzo .
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 14:50
Miep#1
Miep#1 is offline
Dankje!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Algemene schoolzaken Welke (middelbare school) richting volg jij?
rijk_v
134 27-10-2004 06:53
Psychologie tips om zin te krijgen
Poesket
28 06-03-2004 16:15
Eindexamens 2003 HAVO Tekenen examen = krankzinnig!!
D@mien
19 07-05-2003 20:30
Verhalen & Gedichten [verhaal] CKV eindopdracht: Het regime van een scherpschutter.
Vlooienband
8 05-11-2002 11:21
Psychologie Het gaat weer KUT, KUT en nog eens KUT...
An0ukj3
11 29-03-2002 17:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.