Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2010, 13:38
Verwijderd
-

Laatst gewijzigd op 29-08-2010 om 13:33.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2010, 14:06
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Zoals ik het zie is dit juist een manier om de adel als gelijkwaardig te behandelen; mensen mochten namelijk al hun achternaam veranderen om die van hun moeder te includeren, maar dat was voor de adel nog niet het geval (blijkbaar?).
Fijn dat die luitjes hierbij gelijke rechten krijgen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 27-07-2010, 14:15
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Oh, ik wist wel dat er nog adel was, anders dan alleen het koningshuis, maar volgens mij stelt het niet zoveel voor. Meer last van de gemiddelde politieagent dan dat ooit iets van adel mijn pad heeft gekruist. Ik kan me er niet echt druk om maken, heb ook geen flauw idee hoe het allemaal zit. Alleen de bedragen die omgaan in het koningshuis vind ik wat minder, maar ook daar kan ik niet van wakker liggen.

Wat hebben ze precies op ons voor behalve een leuke titel en een gemiddeld rijkere familie - als dat überhaupt nog zo is?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2010, 16:34
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Goed nieuws me dunkt. Ik vraag wel af hoe bijzondere belangen worden getoetst bij een aanvraag. Zo kan ik me voorstellen dat het bij bepaalde beroepen lucratief is om vooraan in het telefoonboek te komen.
Over de adel zou ik me niet druk maken, dat zijn namelijk nette mensen.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.

Laatst gewijzigd op 27-07-2010 om 16:34. Reden: schaven
Met citaat reageren
Oud 27-07-2010, 17:36
Verwijderd
-

Laatst gewijzigd op 29-08-2010 om 13:33.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2010, 17:52
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Meer keuzevrijheid bij achternaam
Ouders die binnen een jaar tot de conclusie komen dat hun eerstgeboren kind de verkeerde achternaam heeft gekregen, kunnen die voortaan eenvoudig veranderen. Demissionair minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA) gaat hiertoe de wet wijzigen, schrijft hij dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Kan H.B. helemaal niet.

Citaat:
De bewindsman vindt dat ouders de kans moeten krijgen om voor de eerste verjaardag van hun kind terug te komen op de keuze voor de achternaam die bij de geboorte is gemaakt. Mochten de ouders ruzie krijgen over de achternaam van hun kroost, dan kunnen zij dit geschil in deze periode voorleggen aan de rechter

Ook wordt het makkelijker voor ouders om de keuze voor de achternaam van het kind kenbaar te maken bij de gemeente. Nu moeten gehuwde ouders allebei in persoon verschijnen bij de ambtenaar van de gemeentelijke stand wanneer zij hun kind de achternaam van de moeder willen geven. Dat geldt ook voor ongehuwde ouders die de naam van de vader willen doorgeven. Voortaan volstaat een schriftelijke verklaring aan deze ambtenaar.
lijkt me wel handig maar hoe gaat dat dan, als 1 ouder de ander een loer wil draaien?

Citaat:
Hirsch Ballin gaat de wet op meer punten wijzigen. Zo wordt het voor bepaalde categorieën volwassenen mogelijk om hun achternaam te wijzigen. Geadopteerde kinderen kunnen na hun achttiende verjaardag de oorspronkelijke familienaam aannemen.
lijkt me redelijk

Citaat:
Slachtoffers van mishandeling of incest kunnen hun naam voortaan gratis laten veranderen.
lijkt me ook in essentie wel goed maar of dat praktisch zo geweldig te doen is?

Citaat:
ik dacht dat in Nederland iedereen gelijk was.
Dacht je dat echt? ach wat naief.
Citaat:
maar blijkbaar is dat dus nog steeds niet.
Ik kan mezelf hier gewoon zo kwaad over maken....
waarom meestal is het familiefortuin en de glorie al lang en breed vergaan, het doet me altijd denken aan "koninklijke" bedrijven die eigenlijk niet meer rond kunnen komen.

Citaat:
dat er nog steeds mensen zijn die denken dat ze belangrijker zijn als anderen.
Daar heeft wettelijke gelijkheid dan weer niets mee te maken.
Ik ben natuurlijk ook veel belangrijker dan de rest,
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 08:32
Verwijderd
==

Laatst gewijzigd op 29-08-2010 om 13:34.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 12:25
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
ik dacht dat in Nederland iedereen gelijk was.
Als iemand van adel geflitst wordt krijgt hij dezelfde boete als ik.
Als iemand van adel na mij de snackbar binnenkomt, krijg ik eerst mijn kroket.
Als iemand van adel kleiner dan 1,50 is, mag hij niet in de achtbaan.

Kortom: als zij zichzelf belangrijker vinden dan mij, moeten ze het lekker zelf weten. Voor mij is de adel niet meer dan een wandelend museum.

Offtopic: En die grote, rode letters en bevelende titel zijn wel een beetje overdreven, vind je niet?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 14:29
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Volgens mij is die regel er toegevoegd om jouw adrenalineniveau wat op te krikken.
Lees je de alinea ervoor "En iemand die zijn achternaam wil wijzigen maar niet voldoet aan de voorwaarden, kan voortaan in beroep gaan wanneer hij of zij aantoont bijzondere belangen te hebben bij de naamswijziging"
De door jou vet rood gemarkeerde (enkele) zin kan dus gewoon vervangen worden door:
Tenslotte Daarmee wordt het bijvoorbeeld voor mensen van adel ook mogelijk om een uitgestorven of met uitsterving bedreigde geslachtsnaam van de moeder aan hun namen toe te voegen.

Niks om je over op te winden, behalve over de wijze van nieuws brengen.

Waar ik me bijvoorbeeld over kan opwinden is de dwingende beveelwijze waarmee je dit topic benoemd hebt.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 18:47
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
ik weet niet wat HB wel en niet mag en wat ervan klopt.
Wetgeving en wetsveranderingen worden doorgaans niet door 1 minister gedaan, vooruit het is mogelijk om via een zogenaamde ministeriele regeling e.e.a. te wijzigen maar dat geldt doorgaans voor kleine wijzigingen en er wordt bij justitie normaal niet veel gebruik van gemaakt.

nu ben ik niet geheel zeker hoe groot deze wijziging is, maar het klinkt als een forse, geheid dat er partijen over willen debateren.

Citaat:
maar het stond op msn vandaag dus dan is de kans groot dat het wel klopt
Want?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 21:09
Verwijderd
Citaat:
maar ik kan het niet uitstaan dat dingen als vmbo en autisme in die kringen vaak als een schande worden gezien
Waar baseer je dit op?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 22:43
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ja, vmbo en autisme. Dat somt het wel op.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Wat voor verhaal zou jij graag willen lezen? [Inspiratietopic]
flyaway
3 29-08-2013 20:47
Algemene schoolzaken Ik heb dyscalculie, dit betekent geen diploma voor mij! Help mij en vele anderen!
petitierekenen
34 03-01-2013 15:17
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog nederlands **please lees dit even**
_J4n@jU_
2 18-03-2006 20:56
De Kantine Lees dit topic!
Rabbi Daniel
3 15-08-2002 09:08
Psychologie Wat mankeert mij toch? Neem ff de tijd en lees...
HelpMePlease
32 13-01-2002 23:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:02.