Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2010, 11:30
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Scheringa terug in bankierswereld

Dirk Scheringa keert terug als bankier. De voormalig topman van de ter ziele gegane DSB Bank is gevraagd voor een nieuwe internetbank die de aanval wil openen op de gevestigde financiële orde in Nederland.

Dat zegt hij in een interview in De Telegraaf. "Mij krijgen ze niet kapot. Ik ben gevraagd voor een internetbank."

Scheringa zegt verder over drie weken aangifte te gaan doen tegen de Nederlandsche Bank en DNB-directeur Nout Wellink.

Die laatste zou een deal hebben gesloten met AFM-voorzitter Hans Hoogervorst. "Een tsunami van tegenstand, haat en jaloezie, dat was het."

Kartelvorming

"Ik beschik over een honderd pagina's dik dossier waaruit blijkt dat er eind 2008 een pact is gesloten om mij en mijn bank kapot te maken.

"Iedereen zal het straks zien. Maar het doet de grondvesten onder het bestaan van mensen die DSB toen pootje hebben gehaakt, schudden."

Volgens Scheringa heeft de val van de bank geleid tot kartelvorming in de bankenwereld. Kartelwaakhond NMa doet daar nu onderzoek naar. "Het kwam ze maar wat goed uit dat wij van het toneel verdwenen. Daardoor is nu de spaarrente laag en de hypotheekrente hoog."

Film

Naast een boek Project Homerus, dat volgende week verschijnt, over de opkomst en ondergang van het imperium van Scheringa, moet er ook een film komen.

"The Banker, met een Amerikaanse acteur in mijn rol. Engelstalig, want de film, dit verhaal, is natuurlijk grensoverschrijdend. Dit ontstijgt het Hollandse polderniveau. Hier smult iedereen van."
bron: nu.nl

(enige achtergrondinformatie)

Wat hiervan te denken? Zou jij persoonlijk nog in zee gaan met een bank die door Scheringa geleid wordt? En is het überhaupt wenselijk dat hij zich zo kort na de DSB-affaire weer in de financiële sector begeeft?

De stelling: het is niet verstandig dat Dirk Scheringa weer een bank gaat leiden op korte termijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2010, 12:45
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nee het is niet verstandig dat lutsers als Wellink en Hoogervorst nog steeds leiding geven aan de instituten die de banken en mensen als scheringa moeten controleren.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 18:01
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
De DSB heeft zich schuldig gemaakt aan het geven van te hoge hypotheken en koppelverkoop van verzekeringen.
Voor de eerste fout heb ik mijn bedenkingen; vaak is de netto huur hoger dan een hypotheek, waarom deze mensen afwijzen?
Voor de tweede (en gedeeltelijk ook de eerste) is ook de klant verantwoordelijk voor het lezen van de overeenkomst en het vragennaar de risico's. Hij hoort ook bij meerdere aanbieders langs te gaan en informatie in te winnen. Je koopt je auto toch ook niet bij de eerste autowinkel die je tegenkomt?

Ikzelf heb ook eens een hypotheekaanvraag bij de DSB gedaan, die hypotheek viel €10.000 hoger uit door de gekoppelde verzekering. De maandlasten waren echter wel lager dan alle andere aanbieders. Echter, met een eventuele renteverhoging in het achterhoofd ben ik toch naar een andere aanbieder gegaan.

Kortom; niets mis met wat extra concurrentie, let echter wel op de kleine lettertjes.

De streek om een bedrijf middels de media te laten vallen is gewoon heel laag en zou aanklaagbaar moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 18:06
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
geleid tot kartelvorming, hahaha, die was er al.

Nu was het DSB imperium ook een absoluut waardeloos project gebasseerd op meer gebakken lucht dan in een pizza-oven, maarja.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 20:44
Verwijderd
Waarom zou het niet mogen? Als hij de hoogste rente geeft wil ik mijn spaargeld (als het minder dan 100K is) er best stallen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 17:59
Verwijderd
Scheringa mag doen wat hij wil, maar wellicht is het een stuk zorgelijker dat deze man op vrije voeten rondloopt.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 18:36
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
vaak is de netto huur hoger dan een hypotheek, waarom deze mensen afwijzen?
De gevolgen van je huur niet kunnen betalen zijn niet zo groot als de gevolgen van je hypotheek niet kunnen betalen.

Citaat:
Waarom zou het niet mogen? Als hij de hoogste rente geeft wil ik mijn spaargeld (als het minder dan 100K is) er best stallen.
Citaat:
Scheringa mag doen wat hij wil, maar wellicht is het een stuk zorgelijker dat deze man op vrije voeten rondloopt.
Ik zeg ook niet dat hij het niet mag, maar ik vraag me af of die bank die hem "gevraagd heeft" er verstandig aan doet om hem een (hoge) positie aan te bieden. Al heb je stabiele producten, dan compenseert dat zelden een imagoschade.

Ik ben zelf altijd wijs genoeg om kleine letters te lezen en onderzoek te doen, maar ook die mensen zijn gedupeerd geworden door de DSB (het is op zijn minst een paar dagen lastig als je bank omvalt). Als ik moet gaan schiften tussen de tientallen hypotheekaanbieders in Nederland, dan speelt het "verleden" of "imago" van een bank toch wel een rol.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 21:36
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
De gevolgen van je huur niet kunnen betalen zijn niet zo groot als de gevolgen van je hypotheek niet kunnen betalen.
In beide gevallen moet je je huis uit. Bij een koophuis moet je gewoon geen "over the top" hypotheek willen, dus; ten hoogste de waarde van huis in de markt. Dat lijkt me toch logisch..

Citaat:
Als ik moet gaan schiften tussen de tientallen hypotheekaanbieders in Nederland, dan speelt het "verleden" of "imago" van een bank toch wel een rol.
Uiteraard, en toch draaien de ABN en Fortis nog lekker door..
Als iemand roept; dat de DSB stout is en afraadt hypotheken bij ze af te sluiten vind ik dat uitstekend. Maar om Nederland op te roepen alle rekeningen leeg te plunderen en daarmee vele andere Nederlanders te duperen is gewoon van de gekke. Als de DSB gewoon voor hun praktijken op de vingers was getikt was het hele circus waarschijnlijk nooit gebeurd en had de DSB zich kunnen opkrikken naar een "echte" bank. Gedupeerden kunnen dan ook beter hun verhaal halen bij Pieter Lakeman.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 00:04
Verwijderd
Citaat:
Scheringa mag doen wat hij wil, maar wellicht is het een stuk zorgelijker dat deze man op vrije voeten rondloopt.
Eens. Maar iets zegt me dat er een taalfout in je antwoord zit
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 08:26
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
In beide gevallen moet je je huis uit. Bij een koophuis moet je gewoon geen "over the top" hypotheek willen, dus; ten hoogste de waarde van huis in de markt. Dat lijkt me toch logisch..
Bij een huurhuis sta je dan buiten; bij een koophuis sta je dan buiten met mogelijk een schuld van tienduizenden euro's en beslag op je loon. Toch een verschil.

Je kunt doorgaans tot 125% van de executiewaarde van je woning als hypotheek krijgen. Maar zelfs dat is een risico, omdat de bank geen gegarandeerde prijs krijgt als ze je huis verkopen. De restschuld is toch echt voor jou.
Dat "marktwaarde" een gevaarlijker uitgangspunt is, bleek afgelopen twee jaren wel, dus 125% executiewaarde is verstandiger (en wordt door de meeste banken dan ook al jaren gehanteerd).

Citaat:
Uiteraard, en toch draaien de ABN en Fortis nog lekker door..
Als iemand roept; dat de DSB stout is en afraadt hypotheken bij ze af te sluiten vind ik dat uitstekend. Maar om Nederland op te roepen alle rekeningen leeg te plunderen en daarmee vele andere Nederlanders te duperen is gewoon van de gekke. Als de DSB gewoon voor hun praktijken op de vingers was getikt was het hele circus waarschijnlijk nooit gebeurd en had de DSB zich kunnen opkrikken naar een "echte" bank. Gedupeerden kunnen dan ook beter hun verhaal halen bij Pieter Lakeman.
Dat er dingen niet goed zitten/zaten bij ABN, Fortis en Pieter Lakeman doet niets af en het feit dat de naam Dirk Scheringa ernstig belast is.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 16:11
Verwijderd
Alsof iemand hier nog vertrouwen in heeft.

Neen!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 17:14
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
en had de DSB zich kunnen opkrikken naar een "echte" bank.
Nogal onwaarschijnlijk met zo weinig eigen vermogen.

Citaat:
Gedupeerden kunnen dan ook beter hun verhaal halen bij Pieter Lakeman.
Onzin, het is niet verboden om je mening over een bank te geven, dat een hoop mensen als schapen die raad opvolgen zegt dan meer over het volk, is het niet?

Of misschien is het zo dat de mensen best al besefte dat de DSB amper te vertrouwen was en niet over enig vermogen beschikte om klappen op te vangen zodat men na lakemans visie inderdaad besloot de spreekwoordelijke eieren voor het geld te kiezen.

als er iets gefaald heeft, is het het toezicht op banken, immers met zo'n slechte dekking had een vergunning nooit uigegeven mogen worden, laat staan dat de DSB door controles had mogen komen, maarja, kapitalisme he.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 14-09-2010, 09:10
deking23
deking23 is offline
het is wél verstandig dat scheringa weer een bank opstart, voor hemzelf om geld te verdienen.
het is níet verstandig om met hem in zee te gaan
Met citaat reageren
Oud 15-09-2010, 12:18
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
..dat een hoop mensen als schapen die raad opvolgen zegt dan meer over het volk, is het niet?.
Daar zit 'm de kneep, de mensen die de raad NIET opvolgden waren de dupe van de schapen die het wel deden. Wie heeft nou schuld?

100 Afrikanen op een roeibootje vanuit Libie onderweg naar Italië; Het bootje blijft nèt drijven, de kustwacht roept; "dat redden jullie nooit ! Spring eraf !".
30 man springt in het water, het bootje kapseist en 70 man verzuipt.
Ja, ze zijn uitgebuit door een mensenhandelaar, maar nee, ze hadden niet hoeven verzuipen. (Ze waren met een beetje verstand niet eens aan boord gegaan, maar ja, de mensenhandelaar was zo overtuigend...)
Met citaat reageren
Oud 17-09-2010, 22:06
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Daar zit 'm de kneep, de mensen die de raad NIET opvolgden waren de dupe van de schapen die het wel deden. Wie heeft nou schuld?
Niemand dat is het leuke van speculeren, kwestie van risico-analyse en -spreiding.

de schuld tja daarvoor blijf ik bij deze uitspraak:
Citaat:
als er iets gefaald heeft, is het het toezicht op banken, immers met zo'n slechte dekking had een vergunning nooit uitgegeven mogen worden, laat staan dat de DSB door controles had mogen komen, maarja, kapitalisme he.
Citaat:
100 Afrikanen op een roeibootje vanuit Libie onderweg naar Italië; Het bootje blijft nèt drijven, de kustwacht roept; "dat redden jullie nooit ! Spring eraf !".
30 man springt in het water, het bootje kapseist en 70 man verzuipt.
Ja, ze zijn uitgebuit door een mensenhandelaar, maar nee, ze hadden niet hoeven verzuipen. (Ze waren met een beetje verstand niet eens aan boord gegaan, maar ja, de mensenhandelaar was zo overtuigend...)
kwoot T_id: recht op eigen domheid.

ook in dit voorbeeld lijkt me dat de schuld niet bij een persoon of organisatie op zich ligt, maar bij het hele systeem, het kapseizen van een bootje op een gegeven moment is louter een logisch en onvermijdelijk gevolg van het systeem van ongelijkheid.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:32.