Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2010, 19:07
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Vind jij dat het mogelijk zou moeten zijn voor mensen onder de achttien (vanaf 14 bijvoorbeeld) om je (al dan niet een volledige) politieke stem uit te brengen? Waarom?
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2010, 19:09
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Nee. Omdat je op je 18e nog niet eens weet wat belangrijk is voor jou en anderen, laat staan als je onder de 18 bent.

Verkiezingen zijn wat, over anderhalve week? Ik weet nog steeds niet wie en wat ik moet stemmen en ik ben de 18 al gepasseerd.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 19:32
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Nou, ik ben veertien en om eerlijk gezegd lijkt me geen erg goed idee, want mensen van mijn leeftijd zijn politiek totaal niet genuanceerd en lullen gewoon door wat ze thuis horen. En verder wat Phoebe zegt.
Ook zijn veel jongeren helemaal niet geïnteresseerd in politiek.
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller

Laatst gewijzigd op 26-05-2010 om 20:27.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 20:07
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Nou, ik ben veertien en om eerlijk gezegd lijkt me geen erg goed idee, want mensen van mijn leeftijd zijn politiek totaal niet genuanceerd en lullen gewoon door wat ze thuis horen. En verder wat Pip zegt.
Ook zijn veel jongeren helemaal niet geïnteresseerd in politiek.
Sorry hoor, maar ik heet Phoebe, niet Pippeloen
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 20:27
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Whops . Sorry Pheeb.

*edit*

Dingaantouwtje zegt: Doe niet dubbelposten ja!
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller

Laatst gewijzigd op 26-05-2010 om 20:35.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 20:35
hitz0r
Avatar van hitz0r
hitz0r is offline
Citaat:
Nee. Omdat je op je 18e nog niet eens weet wat belangrijk is voor jou en anderen, laat staan als je onder de 18 bent.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 20:46
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Citaat:
en lullen gewoon door wat ze thuis horen.
Precies dat. Op die leeftijd zijn mensen veel te makkelijk te beïnvloeden waar een 18-jarige er (over het algemeen) wel een eigen mening op nahoudt.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 21:00
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
ik ga waarschijnelijk ook hetzelfde stemmen als mijn ouders
Met citaat reageren
Oud 28-05-2010, 19:12
Verwijderd
Ik ook, nouja als 1 van mijn ouders want ze stemmen behoorlijk tegenovergesteld.

Maar ik ben tegen want <18 is vaak niet geïnteresseerd in politiek, laat staan dat ze een goed onderbouwde stem kunnen uitbrengen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2010, 14:29
Verwijderd
Ik ben totaal niet geïnteresseerd in de politiek en verder met ik het met Phoebe en Rivka eens.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2010, 22:16
anoniem93
anoniem93 is offline
Waarschijnlijk ben ik dan de enige die het er wel mee eens is dat mensen onder de 18 wél zouden mogen stemmen. Ik houd me dus ook wel bezig met politiek (als één van de weinigen blijkbaar) en ik vind het erg interessant. Wat m'n ouders overwegen te gaan stemmen heb ik veroordeeld, dus ik zal niet stemmen wat in ieder geval m'n pa stemt. We hebben ook vaak politieke discussies thuis, dus ik ben wel van mening dat er mensen zijn onder de 18 die kunnen stemmen.

Het is wel waar dat er heel veel mensen van mijn leeftijd zijn die beter niet kunnen gaan stemmen, want ze vinden het óf niet interessant óf ze zijn wel heel ongenuanceerd en hard.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2010, 22:34
silentbob
silentbob is offline
ik ben best wel geintresseerd in politiek, maar het heeft weinig zin me er echt in te verdiepen omdat ik toch nog niet mag stemmen dus hou ik het oppervlakkig...
als ik zou mogen stemmen zou het wss sp of groenlinks worden, met nog een kleine kans op d66 of pvda(vooral nu met cohen, dat klinkt tot nu toe wel als een goeie, al verdiep ik me nu te weinig in politiek om het zeker te weten)
met mn ouders heb ik 1 groot verschil, partij waar zij beide het meest tegen hebben is vvd(pvv even niet meegerekend, we zijn het er wel over eens dat wilders een idioot is), terwijl dat bij mij cda en cu/sgp zijn(en cu is weer waar mn vader bijna altijd op stemt...)
Met citaat reageren
Oud 08-06-2010, 21:26
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Ik ben totaal niet geïnteresseerd in de politiek en verder met ik het met Phoebe en Rivka eens.
Maar de politiek is wel in jouw geïnteresseerd, immers straks na de verkiezingen wordt in Den Haag wel bepaald hoe het verder gaat met studiefinanciering, hypotheekrente aftrek en hoeveel zorgpremie dat je komt te betalen. Dit zijn maar enkele voorbeelden.

Ik laat mijn stem wel horen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2010, 13:34
Verwijderd
Ik heb trouwens hetzelfde gestemd als mijn moeder, met als reden dat wij het vaak op dezelfde punten eens zijn. Maar alsnog denk ik dat er weinig <18 mensen zijn die écht een goed onderbouwde stem kunnen uitbrengen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2010, 19:13
silentbob
silentbob is offline
ik denk dat er ook zat >18 mensen zijn die een slechter onderbouwde stem uitbrengen dan een deel van de <18-jarigen zou doen
Met citaat reageren
Oud 10-06-2010, 21:18
Verwijderd
Maar die verdiepen zich er meestal meer in. Natuurlijk heb je altijd mensen die zomaar wat roepen en een random knopje indrukken/hokje inkleuren, maar het merendeel van de oudere stemmers weet echt wel waarom hij ergens op stemt. Verder merk ik dat <18 weinig goede argumenten geeft wanneer ik ze vraag om een motivatie. Meestal is ze aangepraat dat een bepaalde partij goed is of worden ze door hun ouders een willekeurige richting op geduwd. Bij >18 is dit toch minder.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 02:43
Verwijderd
Nee, dat heeft allemaal te maken met het betalen van belasting.

Als je stemt, dan geef jij aan iemand de verantwoordelijkheid mee over hoe jouw belastinggeld besteed moet worden. Bij 18 jaar zijn je ouders niet meer (financieel) verantwoordelijk voor je en heb je of werk of je studeert.

Kinderen onder de 18 betalen bijna geen belasting -op een paar vakantiebaantjes na, wat de moeite niet waard is en waarvan je de helft weer terugkrijgt- en de ouders betalen in principe alles voor hun kinderen.

Daarom geen stemrecht < 18.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Nee, dat heeft allemaal te maken met het betalen van belasting.

Als je stemt, dan geef jij aan iemand de verantwoordelijkheid mee over hoe jouw belastinggeld besteed moet worden. Bij 18 jaar zijn je ouders niet meer (financieel) verantwoordelijk voor je en heb je of werk of je studeert.

Kinderen onder de 18 betalen bijna geen belasting -op een paar vakantiebaantjes na, wat de moeite niet waard is en waarvan je de helft weer terugkrijgt- en de ouders betalen in principe alles voor hun kinderen.

Daarom geen stemrecht < 18.
De eerste redenering waar ik het volledig met je eens ben
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-06-2010, 19:31
Lijn_
Lijn_ is offline
Ook al ben ik wel veel met politiek bezig en zou ik mijn stem waarschijnlijk beter kunnen onderbouwen dan mijn ouders, toch denk ik dat stemmen onder de achttien een heel slecht idee is. Als ik hoor wat mijn klasgenoten zouden stemmen als ze nu mochten stemmen en waarom, zou dat écht slecht uitpakken. Natuurlijk zijn er meer mensen van onder de achttien die, net als ik, verkiezingdebatten kijken en kranten bijhouden omdat ze geïntreseerd zijn in politiek, maar het overgrote deel zou gewoon willekeurig wat aankruisen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 20:19
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
Ik denk dat mensen individueel bekeken moeten worden of ze met een gezond verstand kunnen stemmen.. Als je iemand hebt die 16 is en zich helemaal al bezig houd met de politiek dan wel, zo niet nee dan maar niet..

Nu heb je ook volwassene die er geen verstand van hebben, het niet volgen of gewoon niet geïnteresseerd zijn. Ik vind dat zulk soort mensen ook niet kunnen stemmen. Verstandelijk gehandicapte mogen van mij wel stemmen want dat mag nu niet maar er zullen vast wel gehandicapte zijn die politiek heel erg boeien...

Dus gewoon individueel bekijken.. alleen de overheid is lui dus doet dat niet.
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 20:50
Verwijderd
De overheid is niet lui, maar moet zijn geld beter besteden dan dit. Ik zou best willen stemmen, maar ik ben nou eenmaal nog geen achttien. Daar moet ik dan mee leren leven.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2010, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Ik ook, nouja als 1 van mijn ouders want ze stemmen behoorlijk tegenovergesteld.

Maar ik ben tegen want <18 is vaak niet geïnteresseerd in politiek, laat staan dat ze een goed onderbouwde stem kunnen uitbrengen.
En jij kan dat wel?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2010, 11:30
Verwijderd
Inmiddels wel, maar niet toen ik <18 was. Dan ben je sneller geneigd gewoon na te praten wat je hoort ipv te stemmen wat je zelf vindt, plus dat je meestal niet goed weet wat partijen echt willen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2010, 16:33
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
laat staan dat ze een goed onderbouwde stem kunnen uitbrengen.
Citaat:
En jij kan dat wel?
Citaat:
Inmiddels wel
Citaat:
Ik heb trouwens hetzelfde gestemd als mijn moeder, met als reden dat wij het vaak op dezelfde punten eens zijn.
Disagree!
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 17:28
Verwijderd
???

Voordat ik zomaar een stem uitbracht heb ik het verkiezingsprogramma bekeken. Ben tot de conclusie gekomen dat ik het daar voor minstens 75% mee eens ben, dus heb ik PVV gestemd. Dat mijn moeder dat ook stemde is eerder toeval dan een echte reden. Want die punten waar ik het mee eens ben, daar is zij het toevallig ook mee eens. Raar of niet dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten POLL WEDSTRIJD XII - Pied de Poule
CSN
223 02-05-2006 10:56
Algemene schoolzaken Arrest 13 mrt 1987
synclinorium
6 07-11-2005 17:14
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie kinderrechten
kimberly1
2 29-01-2005 08:49
De Kantine Groot Moppentopic [1]
Negrotiator
82 16-01-2004 07:44
Levensbeschouwing & Filosofie de bijbel klopt niet
Korsakoff
122 21-10-2003 17:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap stelling : kiesrecht leeftijd moet om laag!!!!!!
emmy1985
26 11-02-2002 09:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.