Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2010, 14:21
ganralph
ganralph is offline
Af en toe komt het onderwerp weer ter sprake en zo ook vandaag:

Citaat:
Als kinderen en jongeren verplicht een helm op de fiets dragen, kunnen een heleboel ongelukken worden voorkomen. Dat stelt TraumaNet AMC, het samenwerkingsverband van ziekenhuizen in de regio ten oosten en noordoosten van Amsterdam.

en de rest van het artikel op nu.nl
De fietsersbond is overigens niet bij voorbaat enthousiast over het voorstel, zo blijkt uit het artikel.


Stelling: het is goed om een fietshelmverplichting in te voeren voor kinderen en jongeren tot ±14 jaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2010, 15:17
Verwijderd
Ik ga even googlen want ik meen me enkele onderzoeken te herinneren waarin gezegd wordt dat het letsel niet afneemt bij het gebruik van een fietshelm. Stond op de Engelstalige wikipediapagina over fietsen ergens.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 17:07
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
GeenStijl to the rescue

http://www.trouw.nl/incoming/article1372335.ece
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 18:53
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Eerst noemen ze argumenten om wel een helm te dragen, ontkrachten ze de argumenten om geen helm te dragen, en dan is de conclusie dat je géén helm dragen moet.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 18:53
Verwijderd
Ik neem zulke artikelen (alles op nu.nl) niet serieus als er zulke slordigheden in staan. Je voorkomt met een helm niet het ongeluk, maar je maakt de gevolgen minder erg.

OT:
Nee, ik vind het onzin. Zo vaak vallen kinderen niet op hun hoofd.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 18:59
Verwijderd
Verplichten is onzin. Iedereen moet voor zichzelf kunnen uitmaken of hij/zij het wil dragen of niet..
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 19:01
Verwijderd
Maar aan de andere kant, de staat moet je wel beschermen. Zo zijn er bijv. accijnzen op tabak en krijg je een boete als je door rood loopt (bij een stoplicht).
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 19:06
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Als ouders niet beseffen dat fietsen zonder helm gevaarlijk kan zijn, is een verplichting wel zo handig. En aangezien veel mensen hun eigen kinderen overschatten (nou, de mijne kan heel goed zonder helm fietsen), is dit vast het geval.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 19:30
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Verplichten is onzin. Iedereen moet voor zichzelf kunnen uitmaken of hij/zij het wil dragen of niet..
Vergelijk het met een autogordel. Daarvan mag je ook niet zelf kiezen of je hem omdoet.

De vraag is inderdaad of het gewonden zal schelen want heel erg eenduidig zijn de bronnen niet.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 19:36
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
De bronnen die laten zien dat de helm niet veiliger is, gelden in heel andere verkeerssituaties. In Nederland hebben fietsers meestal een eigen rijbaan, In het buitenland is dit vaak niet het geval.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 20:21
jacobdb
Avatar van jacobdb
jacobdb is offline
kom op zeg, dit is grote onzin. nederland is een van de veiligste fietslanden ter wereld.
__________________
tux was here. ^ ^
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 22:06
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Eerst noemen ze argumenten om wel een helm te dragen,
„Fietshelmen zijn helemaal niet onveilig”, zegt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN). „De situatie in Engeland is heel anders dan de onze.” Bij Stichting Consument en Veiligheid noemen ze het onderzoek ’een beetje larie’. „Er is natuurlijk altijd een lobby van tegenstanders van fietshelmen die dit soort berichten aangrijpt. In Nederland is echter voldoende ruimte voor fietsers, auto’s hoeven helemaal niet vlak langs ze te rijden. In de grote steden en in veel recreatiegebieden zijn gescheiden fietspaden waar mensen veilig kunnen fietsen. Het is appels met peren vergelijken. In Engeland wordt fietsen gezien als sport terwijl de fiets in Nederland een vervoermiddel is. Je kunt hier rustig een helm dragen.”

Bedoel je dat? Want die woordvoerder zegt alleen dat het kan, maar geeft vooral argumenten waarom het eigenlijk niet nodig zou zijn.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 22:12
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Waar zie jij die argumenten tegen?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 22:53
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Gescheiden fietspaden waar mensen veilig kunnen fietsen. Voldoende ruimte. Waarom dan een helm?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2010, 07:14
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Volgens mij begrijp jij de Stichting Consument en Veiligheid niet.

Volgens een Engels onderzoek is het dragen van een helm onveilig, doordat andere mensen zich dan extra roekeloos gaan gedragen. In Nederland is dat niet het geval, want hier hebben we gescheiden fietspaden, en mag je niet op de snelweg fietsen. Bovendien denken Nederlanders niet dat alle fietsers topsporters zijn die weten wat ze doen.

In Nederland is een helm dus wel veiliger. Het gaat namelijk vooral om ongelukken waar geen auto bij betrokken is. Een klein kind dat met het hoofd tegen de stoeprand valt, bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2010, 16:17
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Volgens mij begrijp jij de Stichting Consument en Veiligheid niet.
Jawel hoor, die zijn van de lobby voor de fietshelm dus die zijn ook niet onafhankelijk.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2010, 16:57
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Is dit het, of heb je ook nog inhoudelijke argumenten?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2010, 17:20
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Keuzevrijheid > verbieden. Keer flink op je kop vallen word je hard van.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-10-2010, 07:26
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
of dood natuurlijk, rn dood > leven
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 07:38
Verwijderd
Citaat:
of dood natuurlijk, rn dood > leven
:') Ja dat zal het zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 10:49
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
of dood natuurlijk, rn dood > leven
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijkstijfheid

Ik zeg toch daar word je hard van.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 11:00
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Nounou, dat jij daar hard van wordt betekent dat niet dat het ook voor mij geldt .

Anyway, genoeg onzin
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 09:51
juno
Avatar van juno
juno is offline
Iedere skater of biker weet al dat hij maar beter wel een helm en een gebitsbeschermer kan dragen. Zo'n faceplant doet best pijn.

Maar ja, die lopen wel wat meer risico dan het gemiddelde kind op zijn fietsje. Is het niet een tikje overdreven?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 17:58
Verwijderd
ongelukken worden er niet mee voorkomen de gevolgen worden alleen kleiner volgens mij,
en ik betwijfel in hoeverre het helpt, het is namelijk een stuk lastiger om steeds achterom te kijken met zo'n dooie helm
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 19:52
bakfietsje2
bakfietsje2 is offline
alsjeblieft zeg...
sowiezo... de laatste keer dat ik van mn fiets afviel ofzo was 3 jaar geleden?
en toen viel ik niet keihard op mn hoofd, nee nee dit is misschien een beetje raar, maar ik viel op mn handen en knieen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2010, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Af en toe komt het onderwerp weer ter sprake en zo ook vandaag:


De fietsersbond is overigens niet bij voorbaat enthousiast over het voorstel, zo blijkt uit het artikel.


Stelling: het is goed om een fietshelmverplichting in te voeren voor kinderen en jongeren tot ±14 jaar.
Dat is uiteraard onzin. Er is denk ik geen verband met het dragen van een fietshelm en het deelnemen in een ongeluk. Wel is het zo dat de schade kleiner is bij een ongeval.
Verder vind ik het onzinnig omdat de kosten niet opwegen tegen de baten. Het moet een eigen keuze blijven. Darwin heeft het zo gewild.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2010, 06:49
Verwijderd
Citaat:
alsjeblieft zeg...
sowiezo... de laatste keer dat ik van mn fiets afviel ofzo was 3 jaar geleden?
en toen viel ik niet keihard op mn hoofd, nee nee dit is misschien een beetje raar, maar ik viel op mn handen en knieen!
Ja maar onze jeugd schijnt ook niet meer te kunnen vallen. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...zijn_miet.html
Met citaat reageren
Oud 15-10-2010, 22:09
bakfietsje2
bakfietsje2 is offline
Citaat:
Ja maar onze jeugd schijnt ook niet meer te kunnen vallen. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...zijn_miet.html
wat zijn wij toch een hopeloze waardeloze rotgeneratie he
Met citaat reageren
Oud 16-10-2010, 08:55
Verwijderd
Citaat:
wat zijn wij toch een hopeloze waardeloze rotgeneratie he
De generatie die na mij komt dan eah.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 15:08
sammydjee
Avatar van sammydjee
sammydjee is offline
Citaat:
Ja maar onze jeugd schijnt ook niet meer te kunnen vallen. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...zijn_miet.html
Maar wanneer je een auto ongeluk krijgt, is het toch wel fijn. Want ondanks jouw goed fietsstijl, kan een automobilist gemakkelijk in de fout gaan en JOU aanrijden. Dan ben je blij met deze regel.
Alleen de stelling is een beetje raar: want je houdt het aantal ongelukken, je verminderd alleen de pijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:54.