Oud 02-11-2008, 18:32
Verwijderd
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af wat het gezondste en lekkerste is om in te bakken en braden. Mijn moeder gebruikt altijd die blok boter van Blue Band, en soms een blok boter van Croma. Mijn oma gebruikt altijd roomboter (diverse merken). Van die drie vind ik dat eten bereid met roomboter het lekkerst is (maar dat zal ongetwijfeld niet zo gezond zijn), met Blue Band op de tweede plaats (ik vind die wat gewoontjes, zeg maar) - de Croma vind ik ronduit smerig.

Wat is een beter alternatief voor deze, zodat het toch best gezond is en het eten toch lekker smaakt? Ik heb al geprobeerd met Blue Band vloeibaar en Bertolli vloeibaar, waarvan ik vooral vind dat die handig zijn qua aanbranden/aanbakken: het eten brandt daar minder snel mee aan. Toch vind ik de smaak van de vloeibare Blue Band en Bertolli minder dan die van de blokken boter, alhoewel het vloeibare vast gezonder is. Ik heb ook extra vierge olijfolie geprobeerd, maar dit beïnvloedt de smaak van het eten in negatieve zin - en bovendien heb ik ook op Internet gelezen dat bakken en braden met extra vierge olijfolie ongezond is en dat men beter gewone olijfolie kan gebruiken.

Dus ik vraag me af: hoe zit het bij jullie? Waar zweren jullie bij? Ik ben wel een lekkerbek en vind dat eten goed moet smaken, maar helemaal ongezond moet het nu ook weer niet worden: hopelijk kunnen jullie me helpen om een betere balans te vinden tussen lekker en gezond.

Alvast bedankt voor de reacties!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2008, 19:25
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
kokosvet
Met citaat reageren
Oud 02-11-2008, 22:58
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
Citaat:
Ik heb ook extra vierge olijfolie geprobeerd, maar dit beïnvloedt de smaak van het eten in negatieve zin - en bovendien heb ik ook op Internet gelezen dat bakken en braden met extra vierge olijfolie ongezond is en dat men beter gewone olijfolie kan gebruiken.
Waarom gebruik je dan ook geen gewone olijfolie
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Met citaat reageren
Oud 03-11-2008, 01:05
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Waarom gebruik je dan ook geen gewone olijfolie
ik denk dat hij eerst die extra vierge geprobeerd had en toén las dat dat niet zo goed is dûh ...
Met citaat reageren
Oud 03-11-2008, 20:19
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Ik denk dat het afhangt van wat je wilt bakken. Uitjes fruiten voor in de hutspot doe je in roomboter, maar een net aan biefstukje bakken kun je beter in olie doen omdat dat heter kan worden dan boter.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2008, 21:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wij bakken thuis vaak in Becel (dieet) Olie:


Volgens mij is dat erg gezond en ik proef er nooit iets van.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2008, 22:00
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Ik denk dat het afhangt van wat je wilt bakken. Uitjes fruiten voor in de hutspot doe je in roomboter, maar een net aan biefstukje bakken kun je beter in olie doen omdat dat heter kan worden dan boter.
Dat ja, behalve dat ik het net andersom doe. Een ui kan prima in een paar lepels olie, maar je gaat toch geen vlees bakken in olijfolie? Zeker geen biefstuk

Ik koop trouwens meestal Croma vloeibaar, maar die pakjes margarine van 30 cent werken ook best. Ik denk dat het qua gezondheid niet veel uitmaakt allemaal. Roomboter is natuurlijk niet zo gezond, olijfolie is wel gezond, en margarine, Croma etc. zullen daar wel ergens tussenin zitten.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 06:34
Calyx
Avatar van Calyx
Calyx is offline
Vetten, volgens voedingscentrum.nl
Bij voorkeur: Margarine in een kuipje met maximaal 40% vet, alle soorten olie, vloeibare margarine en vloeibare bak-, braad- en frituurproducten
Middenweg: Margarine in een kuipje met meer dan 40% vet.
Bij uitzondering: Margarine in pakjes, roomboter, hard bak, braad- en frituurvet.

En verder, ind wat M@rco zegt, ui in olie maar vlees eerder met met boter. En extra vierge olijfolie, dat is voor salades etc, dat moetje niet verhitten.
__________________
Indien mogelijk omdraaien, liefje..
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 06:54
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Hehe, iedereen vindt me altijd raar omdat ik alles met olijfolie eet. Ik heb alleen olijfolie in huis en daar bak ik alles mee. Smaakt prima.
__________________
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 08:48
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb olijfolie (gewone, AH huismerk) in huis en iets van vloeibare bakboter. Als ik ga wokken dan doe ik dat meestal in olijfolie, de rest bak ik in vloeibare bakboter. Als ik een tip mag geven: bak nooit een ei met olijfolie, dat is echt ontzettend vies.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 15:49
KiMZz
Avatar van KiMZz
KiMZz is offline
Alles in olijfolie behalve vlees, dat het liefst in bakboter. Thuis gebruiken we altijd Becel Bak&Braad uit zo'n blok, bij mijn vriend thuis gebruiken ze altijd Blue Band en dat vind ik ook wel lekker.
Maar gewone olijfolie is denk ik wel het gezondst.
__________________
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 19:18
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Zonnebloemolie. Dat is goedkoper dan olijfolie en beinvloed de smaak van wat je eet ook minder. Oh en je kan het beter verhitten.
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 08:44
Verwijderd
Citaat:
Zonnebloemolie. Dat is goedkoper dan olijfolie en beinvloed de smaak van wat je eet ook minder. Oh en je kan het beter verhitten.
Dat ja. Olijfolie is voor over de salade. Distelolie kan overigens ook prima.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 21:19
PV
PV is offline
Citaat:
Wij bakken thuis vaak in Becel (dieet) Olie:
[afbeelding]


Volgens mij is dat erg gezond en ik proef er nooit iets van.
die heb ik ook, ik bak d'r alles mee.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2008, 09:05
hermanf
hermanf is offline
Arachide/pindaolie. Verkrijgbaar bij de grotere AH's. Ook uitermate geschikt om in te frituren.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2008, 09:48
Verwijderd
Wij doen bijna alles met zonnebloemolie, behalve het bakken van vlees-vlees (dus niet als het ergens in zit) dat gaat met blueband boter.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 13:29
palindrome
Avatar van palindrome
palindrome is offline
Biefstuk kun je beter niet in olijfolie bakken. In olijfolie moet je ook geen vlees braden.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2008, 22:33
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Als ik een tip mag geven: bak nooit een ei met olijfolie, dat is echt ontzettend vies.
Gaat bij mij prima hoor, niets mis met de smaak
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-11-2008, 12:49
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
die heb ik ook, ik bak d'r alles mee.
Het enige wat ik er echt niet goed in krijg zijn gebakken aardappelschijfjes.
Die branden bij mij standaard aan in olie, dus dan gebruik ik vloeibare boter.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 13:36
KiMZz
Avatar van KiMZz
KiMZz is offline
Wokolie is ook heerlijk trouwens! Alleen de geur al.. Hmmm!
Maar wel voor wokgerechten dan, kip of roerbakmix ofzo...
__________________
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 09:48
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Gaat bij mij prima hoor, niets mis met de smaak
Misschien ligt het dan ook aan de soort olijfolie (of aan mijn smaakpapillen ) Ik had AH olijfolie traditioneel.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-11-2008, 11:06
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ik heb gehoord dat het niet goed is om in olijfolie te bakken, wij gebruiken zonnebloemolie. Geen bron helaas... ooit gehoord.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2008, 11:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Zonnebloemolie is nog ongezonder.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2008, 12:06
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Zonnebloemolie is nog ongezonder.
idd, niet geschikt voor warme bereidingen
Met citaat reageren
Oud 14-11-2008, 12:11
Verwijderd
http://www.fonteine.com/bakken_braden.html
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2008, 12:33
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
yeah, lang leve kokosvet van de natuurwinkel! echt superspul, en in de zomer is het idd vloeibaar
Met citaat reageren
Oud 15-11-2008, 23:45
Verwijderd
Wat is er zo ongezond aan Roomboter?

Je moet het alleen niet combineren met een standaard dieet van vette hap, dikke plakken boter op je broodje kaas, etc.


Braden doe ik meestal met (room)boter, roerbakken toch meer arachide olie, en olijfolie gebruik ik meer als ik vooral groente aan het bakken ben.

Ik heb onlangs ook Ghee uit zitten proberen, ben er nog niet helemaal over uit hoe ik dat moet vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2008, 09:53
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Wat is er zo ongezond aan Roomboter?
a) dierlijke vetten
b) melk, en melk is niet zo goed voor elk


?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 17:14
Verwijderd
Ik bak eigenlijk alles in olijfolie (ook ei, en dat smaakt prima) en anders zonnebloemolie. nooit problemen mee gehad, en dat gezeur over kankerverwekkend... ja alles is tegenwoordig kankerverwekkend, je kunt eigenlijk sowieso maar beter ophouden met eten.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 17:19
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
ja alles is tegenwoordig kankerverwekkend,
Tegenwoordig wordt er met veel aspecten, die een nadelig effect op de gezondheid kunnen hebben rekening gehouden.
Citaat:
je kunt eigenlijk sowieso maar beter ophouden met eten.
ja natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 16:13
Verwijderd
Ik gebruik altijd olijfolie, voor alles, nu heb ik geloof ik een milde olijfolie in gebruik (en dan niet de hele bodem vol, gewoon een scheutje). Ik heb nog nooit gehad dat ik het vies vond of liever boter gebruikte.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 23:04
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Ik gebruik voor alles olijfolie, behalve voor zoete dingen, daarvoor boter.

Als ik biefstuk bak, doe ik eerst heel veel olijfolie in de pan voor de hitte (olie wordt heter) en dan heel veel boter voor de smaak.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Tegenwoordig wordt er met veel aspecten, die een nadelig effect op de gezondheid kunnen hebben rekening gehouden.

ja natuurlijk
Oeh spot, onbegrijpelijk!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.