Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2004, 15:15
Quincy
Quincy is offline
[bron]Vakcentrales stellen minister ultimatum
Uitgegeven op 30-09-2004 om 15:02 uur

De vakcentrales FNV, CNV en MHP stellen minister van Sociale Zaken Aart Jan de Geus een ultimatum. Als de minister niet binnen twee weken afziet van zijn maatregel om CAO's niet algemeen verbindend te verklaren, starten de vakcentrales een bodemprocedure tegen de Nederlandse Staat.

De vakcentrales hebben de minister een sommatie gestuurd waarop de minister binnen twee weken moet reageren. "We zetten door", zei CNV-bestuurder Rienk van Splunder donderdag tegen Novum Nieuws. In een brief die De Geus vorige maand aan de Tweede Kamer stuurde, liet hij weten de regels per 1 november in te voeren.

Wanneer de bewindsman zijn plannen niet verandert, starten de vakcentrales op 13 oktober een bodemprocedure tegen de Nederlandse Staat. De sommatie is een juridische voorwaarde; zonder de schriftelijke eis kan geen bodemprocedure gestart worden.

Een andere optie voor de vakcentrales zou een kort geding tegen de Staat zijn geweest. Van Splunder denkt dat met de langdurige bodemprocedure gekozen wordt voor zorgvuldigheid. "Met een kort geding lopen we het risico dat de rechter de zaak doorverwijst." De bodemprocedure kan duren tot volgend jaar juni.

De vakcentrales vinden dat het niet algemeen verbindend verklaren van CAO's door de minister de fundamentele vrijheid van het collectief onderhandelen aantast. Half augustus reageerden zij furieus en 'volledig afwijzend' op het doorzetten van de maatregel door De Geus. Zij kondigden toen juridische stappen tegen de minister aan.[bron]

We leven in een land waarin iedereen voor zijn eigen belangen moet opkomen. Door zo'n bodemprocedure wordt er weer geld 'verspild' aan een vrij tijdvretende zaak. Aangezien de vakcentrales dit betalen zal het de niet-vakbondslid een zorg zijn maar het zal de staat zelf ook wat tijd en moeite kosten om dit te winnen.

Is dit nou de beste oplossing voor dit probleem? Waarom konden ze niet akkoord gaan met een goed akkoord, met de belangen voor de toekomst van het land zwaarder te laten wegen dan de eigen belangen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2004, 15:18
Verwijderd
Laat ze maar een bodemprocedure aanspannen. De moeite die het de overheid zal kosten is natuurlijk te verwaarlozen. Ik ben benieuwd naar een eventuele uitkomst. Bovendien is het altijd grappig om mannetjes als dhr. De Waal op hun bek te zien gaan.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 15:22
Quincy
Quincy is offline
Citaat:
Snees schreef op 30-09-2004 @ 16:18 :
Laat ze maar een bodemprocedure aanspannen. De moeite die het de overheid zal kosten is natuurlijk te verwaarlozen. Ik ben benieuwd naar een eventuele uitkomst. Bovendien is het altijd grappig om mannetjes als dhr. De Waal op hun bek te zien gaan.
Ik vraag me af of Lodewijck de Waal dom genoeg is om zichzelf op zijn bek te laten gaan. Waarschijnlijk zullen er toch alleen maar advocaten en vertegenwoordigers van het ministerie aanwezig zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 15:26
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Kijk, een individueel contract tussen werkgever en werknemer i geen contract tussen gelijkwaardige partijen; vandaar dat de arbeiders zichzelf hebben georganiseerd in vakbonden om een evenwichtige contractpartner te vormen van de werkgevers.

Hoewel natuurlijk vanwege hun geringe ledenaantal aan hun legitimiteit als vertegenwoordiger valt te twijfelen
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 15:30
Quincy
Quincy is offline
Idd. Ik heb ook begrepen dat de vakbonden qua ledenaantallen sterk achteruit gaan. Ik vraag me ook af hoe lang ze deze procedure kunnen volhouden.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 15:32
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Trouwens klijkt het me meer dat JP het poldermodel naar de klote aan het helpen is dan dat de vakbonden dit doen
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 15:34
Quincy
Quincy is offline
Citaat:
Joostje schreef op 30-09-2004 @ 16:32 :
Trouwens klijkt het me meer dat JP het poldermodel naar de klote aan het helpen is dan dat de vakbonden dit doen
Ja? Ik vind het altijd zo'n braaf mannetje?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 15:45
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Joostje schreef op 30-09-2004 @ 16:32 :
Trouwens klijkt het me meer dat JP het poldermodel naar de klote aan het helpen is dan dat de vakbonden dit doen
Er was een afspraak over loonmatiging.

die hebben de vakbonen vervolgens zonder verder overleg geschonden.


logisch gevolg is dat er op dat gebied niet meer onderhandelt wordt, aangezien ze min of meer bewijzen niet te vertrouwen te zijn.


dat is waarom, als de vakbonden proberen via de CAO's er hun mening doorheen te drukken ten koste van gemaakte afspraken, natuurlijk zal de Geus dan terug slaan door hen hun middel daartoe te ontnemen.



ik denk namelijk niet dat dit gebeurd zou zijn waneer de vakbonden zich aan hun afspraken zouden houden en om te tafel waren blijven zitten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 16:03
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
T_ID schreef op 30-09-2004 @ 16:45 :
Er was een afspraak over loonmatiging.

die hebben de vakbonen vervolgens zonder verder overleg geschonden.

logisch gevolg is dat er op dat gebied niet meer onderhandelt wordt, aangezien ze min of meer bewijzen niet te vertrouwen te zijn.

dat is waarom, als de vakbonden proberen via de CAO's er hun mening doorheen te drukken ten koste van gemaakte afspraken, natuurlijk zal de Geus dan terug slaan door hen hun middel daartoe te ontnemen.

ik denk namelijk niet dat dit gebeurd zou zijn waneer de vakbonden zich aan hun afspraken zouden houden en om te tafel waren blijven zitten.
De afspraak had ook betrekking op de regering; deze zou geen verdere maatregelen nemen die de positie van laageschoolden schaaden (ofzo). Hetgeen wel gebeurd is. Maar ik heb het niet echt gevolgd, en zou er dus 100 % naast kunnen zitten
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 16:14
Agamemnon
Avatar van Agamemnon
Agamemnon is offline
Goed plan, beetje de Balkenende aanklagen enzo
__________________
"War is a crime. Ask the infantry and ask the dead."
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 18:13
Verwijderd
Ik geef ze weinig kans. Het gaat om een bevoegdheid die de minister mag uitoefenen zoals hij dat zelf wil. Nu mag de overheid natuurlijk niet van links naar rechts zwalken in haar beleid (er is ook nog zoiets als rechtszekerheid en opgewekt vertrouwen) maar een procedure tegen de Staat omdat de minister ten onrechte geen gebruik maakt van zijn bevoegdheid CAO's AVV te verklaren lijkt me kansloos (en met kansloos bedoel ik hier geen kans dat-ie slaagt ).

Wat daarentegen wél kans van slagen heeft in mijn ogen, is een procedure tegen de Staat gericht tegen het afschaffen van de VUT-regelingen en het prepensioen. Hierover is enkele maanden geleden al gepubliceerd in o.a. het NJB (door Erik Lutjes, een hoogleraar socialezekerheidsrecht). En zoals de juristen onder ons weten kunnen wetten in formele zin wel degelijk getoetst worden aan algemene rechtsbeginselen en kan wetgeving in principe best een onrechtmatige daad opleveren (Landbouwvliegers, Harmonisatiewet enz.)
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 10:21
Quincy
Quincy is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-09-2004 @ 19:13 :
... maar een procedure tegen de Staat omdat de minister ten onrechte geen gebruik maakt van zijn bevoegdheid CAO's AVV te verklaren lijkt me kansloos.
Waarom zouden de vakcentrales deze procedure dan toch starten?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 10:25
Quincy
Quincy is offline
Minister Aart Jan de Geus van Sociale Zaken wil weer in overleg met vakbonden en werkgevers, ondanks de felle protesten van de vakbeweging tegen het kabinetsbeleid. "We moeten de dagen na de demonstratie weer om tafel gaan voor overleg", aldus De Geus vrijdag in het Radio 1 Journaal.


Het zal dan evenwel niet gaan over de vut en prepensioen, maar over een breed aantal onderwerpen, zoals jeugdwerkloosheid. De ingrepen van het kabinet in vut en prepensioen roepen juist de meeste weerstand op bij de bonden.

Zaterdag organiseren de vakbonden een grote demonstratie in Amsterdam tegen de kabinetsplannen. Volgens een vrijdag gepubliceerde peiling van Maurice de Hond nemen mogelijk tweehonderdduizend mensen deel aan de betoging. De minister ziet desondanks nog ruimte voor onderhandelen. "Als we het nu aanpakken, komen we misschien nog tot een draaglijke oplossing."

Ook VNO-NCW wil het overleg met de vakbonden het liefst hervatten. "Door te staken krijg je de economie niet op de rails", aldus de werkgeversorganisatie.

De coalitiepartijen dienden deze week al een wijzigingspakket in van 1,1 miljard euro om de kabinetsmaatregelen te verzachten. De bonden vinden de motie van de coalitie echter onvoldoende en zien zich gesterkt door de enquête van De Hond dat hun verzet noodzakelijk is. "Het lijkt er op dat Nederland wakker is geworden", denkt CNV-voorman Doekle Terpstra.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.