Oud 20-08-2005, 20:50
brinta
brinta is offline
Stel :
Ik ontwerp honkbalkleding. Van het bedrijf dat mijn kleren produceert, krijg ik een gesigneerde, houten honkbalknuppel kado omdat ik een bepaalde hoeveelheid producten heb afgenomen.
Ik leg de knuppel in mijn auto om hem te gebruiken als ik met mijn broer wil honkballen. Hij ligt in de achterbak van mijn auto, onbedekt.
De politie ontdekt bij een preventieve fouilleeractie de knuppel. De agent zegt dat het om verboden wapenbezit gaat. Ik ben nog nooit eerder met dergelijke aanklachten in aanraking geweest. Wat is mijn straf/boete?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2005, 21:02
Verwijderd
Mag je geen honkbalknuppel in je auto hebben liggen?!
(Kijk, als je het ding bij je hebt terwijl je naar een voetbalwedstrijd gaat waar men al bang is dat de gemoederen wat hoog op zullen lopen, ok, maar het ding mag toch zeker wel gewoon in je auto liggen?)

Laatst gewijzigd op 20-08-2005 om 21:05.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 21:02
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
straks met ik niet meer met mij golfclubs over straat omdat het een wapen is?
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 21:17
brinta
brinta is offline
Precies! Dat dacht ik ook.
Het probleem is: de honkbalknuppel wordt nergens specifiek vernoemd in de wet, maar de officier van justitie (geloof ik) mag bepalen of een voorwerp onder verboden wapenbezit valt.

De agent zei dat de knuppel in beslag werd genomen met als aanklacht/reden (pin me niet vast op juridische termen ) verboden wapenbezit.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 21:26
Verwijderd
Gaat me erg ver
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 21:33
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Dat is algemeen bekend dat je zoiets niet in je auto mag hebben liggen... en logisch ook vind ik
Je zou maar in een situatie terrecht komen dat je erg pissig bent op iemand... wanneer je normaal weg zou rijden heb je dan misschien eerder de neiging te zeggen:"wacht maar, ik heb toch een knuppel in mn auto liggen"
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 00:21
brinta
brinta is offline
Leuk dat er een pro/con discussie ontstaat , maar ik ben echt op zoek naar de straf of boete die erop staat



ik kan verboden wapenbezit namelijk niet vinden in de boetewijzer van het Openbaar Ministerie
dus ik denk: 't is een strafbaar feit ipv een overtreding
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 00:22
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Citaat:
brinta schreef op 20-08-2005 @ 21:17 :
Precies! Dat dacht ik ook.
Het probleem is: de honkbalknuppel wordt nergens specifiek vernoemd in de wet, maar de officier van justitie (geloof ik) mag bepalen of een voorwerp onder verboden wapenbezit valt.

De agent zei dat de knuppel in beslag werd genomen met als aanklacht/reden (pin me niet vast op juridische termen ) verboden wapenbezit.
Het is dus nog niet gebeurd toch, of wel??
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 00:28
brinta
brinta is offline
Citaat:
MaHo schreef op 21-08-2005 @ 00:22 :
Het is dus nog niet gebeurd toch, of wel??
Het is vandaag gebeurd maar niet met mij
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 01:58
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
MTpower schreef op 20-08-2005 @ 21:33 :
Dat is algemeen bekend dat je zoiets niet in je auto mag hebben liggen... en logisch ook vind ik
Je zou maar in een situatie terrecht komen dat je erg pissig bent op iemand... wanneer je normaal weg zou rijden heb je dan misschien eerder de neiging te zeggen:"wacht maar, ik heb toch een knuppel in mn auto liggen"
Het is sowieso niet algemeen bekend en als je die sport beoefend zou het wel erg raar zin als je de knuppel niet mee mocht nemen in je auto.

Volgens mij wordt de boete gewoon bepaald door de ovj, degene die het delict heeft gepleegd zal wel een schikking thuisgestuurd krijgen en dan kan hij daar wel of neit op ingaan. Duurder dan 240 euro kan het bijna niet zijn, want bij ons op het gemeentehuis hangt een affice dat de boete bij een pistool 240 euro is
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 13:11
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Hm mijn vader heeft wel eens verhalen verteld van woedende mensen in het verkeer die een knuppel tevoorschijn haalden en daarmee flink op los ramden... Dus ik snap het wel. Maar het lijkt mij dat ze het ding alleen in beslag mogen nemen en je geen boete mogen geven? Zo wel: dat zou dan inderdaad wat ver gaan ja.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 13:20
MB
Avatar van MB
MB is offline
Het gaat sowieso te ver, zeker als je een goed excuus hebt. Dan mag je zeker als je gaat duiken, ook je mes niet meer meenemen?

Bovendien kun je als automobilist altijd die ijzeren buis van de krik pakken, dat komt net zo hard aan en dat is toch ook neit illegaal?
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 13:30
brinta
brinta is offline
Citaat:
MB schreef op 21-08-2005 @ 01:58 :
Het is sowieso niet algemeen bekend en als je die sport beoefend zou het wel erg raar zin als je de knuppel niet mee mocht nemen in je auto.

Volgens mij wordt de boete gewoon bepaald door de ovj, degene die het delict heeft gepleegd zal wel een schikking thuisgestuurd krijgen en dan kan hij daar wel of neit op ingaan. Duurder dan 240 euro kan het bijna niet zijn, want bij ons op het gemeentehuis hangt een affice dat de boete bij een pistool 240 euro is
Aha! Dat is nuttige informatie, dankjewel!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 19:03
Verwijderd
als de knuppel gewoon met handschoen en ballen in je auto ligt, lijkt mij het erg raar dat ze er moeilijk mee gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 19:21
Ivo
Ivo is offline
Definitieve inbeslagname lijkt mij erg onlogisch, aangezien de ovj en agent nooit kunnen aantonen dat de honkbalknuppel van de betreffende persoon als wapen bedoelt is, zolang ze er geen getuige van zijn geweest dat dit ook is gebeurt. Het is tenslotte geen bij wet verboden wapen.
De eigenaar van de knuppel kan door z'n banden met de honkbalsport juist erg aannemelijk maken dat hij de knuppel als sportattribuut gebruikt.
Een eventuele boete zou ik dan ook altijd tegen in beroep gaan in zo'n geval.
Ik zelf heb af en toe te maken met bijlen in de auto (van klein tot groot) voor scouting. Ik let er hierbij wel altijd op dat ik m'n scoutingblouse + lidmaatschapspasje ook bij me heb en dat de bijlen in de afgesloten achterklep liggen. Dat maakt het bij problemen ook weer wat aannemelijker dat ik de bijlen echt als gereedschap gebruik.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 19:55
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
met deze redenering is autobezit an sich al 'verboden wapenbezit'. als je over iemand heen kan rijden, heb je die hele knuppel al niet meer nodig hoor...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 21:17
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
brinta schreef op 21-08-2005 @ 00:21 :
Leuk dat er een pro/con discussie ontstaat , maar ik ben echt op zoek naar de straf of boete die erop staat


Als je het zeker wilt weten, vraag het gewoon na op het politieburo.

Wel niet de knuppel meenemen!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 04:01
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-08-2005 @ 19:55 :
met deze redenering is autobezit an sich al 'verboden wapenbezit'. als je over iemand heen kan rijden, heb je die hele knuppel al niet meer nodig hoor...
Dat is onzin.. als je iemand met die knuppel dood zou slaan lijkt mij dat je moord met voorbedachte rade opgelegd krijgt, terwijl als je iemand aanrijdt met de auto dat niet perse het geval hoeft te zijn, mits je het expres doet natuurlijk.
Waarom zou je die knuppel eigenlijk altijd in je auto hebben liggen
Als je besluit ergens te gaan honkballen, ok, dan leg je hem op dat moment in je auto, maar om hem daar nu standaard te hebben liggen...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-08-2005, 07:44
Verwijderd
Citaat:
wann schreef op 22-08-2005 @ 04:16 :
De wet op wapens en munitie geeft het antwoord.
Graag gedaan. Indien het dus anders is dan op die pagina staat, moord en brand schreeuwen en ontslag van agent eisen enzo.

Lukken zal dat niet, maar als er reprimande gegeven wordt is dat alweer een stapje voor de mens.
Mochten ze je 'pakken' met een knuppel, lijkt het me dat wanneer je een logisch verhaal hebt, er geen probleem zal zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:24
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
MTpower schreef op 22-08-2005 @ 04:01 :
Dat is onzin.. als je iemand met die knuppel dood zou slaan lijkt mij dat je moord met voorbedachte rade opgelegd krijgt, terwijl als je iemand aanrijdt met de auto dat niet perse het geval hoeft te zijn, mits je het expres doet natuurlijk.
Waarom zou je die knuppel eigenlijk altijd in je auto hebben liggen
Als je besluit ergens te gaan honkballen, ok, dan leg je hem op dat moment in je auto, maar om hem daar nu standaard te hebben liggen...
Dan kun je dus nooit spontaan besluiten om een potje honkbal te gaan spelen...
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:28
Verwijderd
Het ligt eraan in wat voor gebied je bevindt. Als je bevindt in een gebied waar prefentief fouilleren is toegestaan dan kan je hem beter niet in de auto hebben.
Er zal een proces verbaal worden opgemaakt.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:30
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 22-08-2005 @ 04:01 :
Dat is onzin.. als je iemand met die knuppel dood zou slaan lijkt mij dat je moord met voorbedachte rade opgelegd krijgt, terwijl als je iemand aanrijdt met de auto dat niet perse het geval hoeft te zijn, mits je het expres doet natuurlijk.
Waarom zou je die knuppel eigenlijk altijd in je auto hebben liggen
Als je besluit ergens te gaan honkballen, ok, dan leg je hem op dat moment in je auto, maar om hem daar nu standaard te hebben liggen...
ja neem dan op zijn minst een honkbal mee ;x
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 16:59
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
brinta schreef op 20-08-2005 @ 20:50 :
Stel :
Wat is mijn straf/boete?
Als je dat gebeurt gewoon netjes de boete betalen en vragen of de agent je verhaal opneemt in het procesverbaal en daarna tegen die boete in beroep gaan. Meestal loopt het dan wel met een sisser af.
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 17:52
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Ik heb zo vaak een honkbalknuppel in m'n auto!
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 23:41
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Cornel schreef op 21-08-2005 @ 21:17 :
Als je het zeker wilt weten, vraag het gewoon na op het politieburo.

Wel niet de knuppel meenemen!
moet ie nu wel of niet de knuppel meenemen

Maar damn, als dit echt verboden wapenbezit is vind ik het idd érg ver gaan!
met een hockeystick kan je iemand ook behoorlijk raken enzo...
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2005, 23:55
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 22-08-2005 @ 23:41 :
moet ie nu wel of niet de knuppel meenemen

Maar damn, als dit echt verboden wapenbezit is vind ik het idd érg ver gaan!
met een hockeystick kan je iemand ook behoorlijk raken enzo...
Voor een hockeystick geldt dan ook hetzelfde als een honkbalknuppel
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 10:48
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
MTpower schreef op 22-08-2005 @ 23:55 :
Voor een hockeystick geldt dan ook hetzelfde als een honkbalknuppel
ja maar... ja maar...!
na vooruit, ik had dat gepost voordat ik die uitleg erover op internet had gelezen.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 11:59
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MTpower schreef op 22-08-2005 @ 04:01 :
Dat is onzin.. als je iemand met die knuppel dood zou slaan lijkt mij dat je moord met voorbedachte rade opgelegd krijgt, terwijl als je iemand aanrijdt met de auto dat niet perse het geval hoeft te zijn, mits je het expres doet natuurlijk.
Waarom zou je die knuppel eigenlijk altijd in je auto hebben liggen
Als je besluit ergens te gaan honkballen, ok, dan leg je hem op dat moment in je auto, maar om hem daar nu standaard te hebben liggen...
kerel, t was niet letterlijk bedoelt.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 13:25
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-08-2005 @ 11:59 :
kerel, t was niet letterlijk bedoelt.
Dan moet je dat er in het vervolg bijzetten, voor het geval mensen er om 4 uur 's nachts op willen reageren
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 01:30
Mr.Hypert€xt
Avatar van Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Wat is dus de tip:

Leg het honkbalpetje, balletje en balletje ook in je achterbak, misschien nog een leuke sticker erbij plakken en je hebt altijd een alibi.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 14:23
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
en de handschoen niet te vergeten.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 14:31
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 24-08-2005 @ 14:23 :
en de handschoen niet te vergeten.
En de zelfontworpen kleding.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 15:11
brinta
brinta is offline
Dat wordt waarschijnlijk in beroep gaan want de preventieve fouilleeractie vond plaats in de omgeving van een uitgaansgelegenheid...

Ik begrijp natuurlijk wel dat in zo'n omgeving met een honkbalknuppel rondrijden verkeerd uitgelegd kan worden
ik hoop dat de kledingontwerp-link goed opgevat zal worden door de rechter...

De knuppel lag iig in een afgesloten achterbak (die door een defect niet eens open kan ). Je moet de achterbank naar beneden klappen voordat je bij de knuppel kan...volgens mij is het daardoor niet als verboden wapen op te vatten omdat je er niet met 1 makkelijke handeling bij kunt...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 16:33
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MTpower schreef op 23-08-2005 @ 13:25 :
Dan moet je dat er in het vervolg bijzetten, voor het geval mensen er om 4 uur 's nachts op willen reageren
mwah, ik vond t nogal wiedes dat ik t niet letterlijk bedoelde. (maar ik ga dr dan ook vanuit dat de hele wereld mij begrijpt )
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 24-08-2005 @ 14:31 :
En de zelfontworpen kleding.
Dat hoeft niet, ik ken iemand die het had en die zij gewoon dat hij af en toe honkbalde en die had ook handschoenen en ballen bij zich, dus was geen probleem.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:19.