Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2011, 18:02
thijs5812
thijs5812 is offline
Hallo mensen,

ik zal me even voorstellen. Ik ben Thijs, ik ben 15 en woon in Dieren, in de buurt van Arnhem. Ik zit nu in het derde jaar van VWO, met latijn en grieks, en ga volgend jaar makkelijk over naar de vierde.

Ik heb het afgelopen jaar nauwelijks iets gedaan voor school. Natuurlijk, ik leerde wel, maar een halfuurtje voor een proefwerk was veel. Eerlijk gezegd heb ik me het laatste jaar stierlijk verveeld.
Daarbij ben ik op den duur helemaal gek geworden van het stroeve, starre en inefficiënte schoolsysteem, samen met de "strafcultuur" die op onze school heerst: doe je dit, dan krijg je die straf. Morgen hebben jullie een speciaal uur, absentie wordt gecontroleerd! Overal moet een dreigement bij, en de dreigementen worden steeds groter.

Al met al hoor je het al; ik ben niet een schoolgaand type. Ik wil best dingen leren, da's belangrijk en vind ik ook best leuk, maar het zou zo veel makkelijker en beter moeten kunnen! Ik vraag me daarom ook af, wat zijn alternatieven? Alternatieve scholen, zelfstudies en ervaringen met die dingen: ik ben er erg benieuwd naar! Want ik heb om eerlijk te zijn geen flauw idee hoe ik het nóg drie jaar ga volhouden op deze manier.

Goh, ik ben benieuwd ^^
alvast bedankt voor je reactie!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2011, 20:46
Robin93
Robin93 is offline
Hi, Ik heb met precies hetzlefde probleem rond gelopen. (Zit momenteel in 5vwo) maar had het stuk minder makkelijk dan jij op school xD maar ik vond de manier, er van uitgaande dat niemand wíl leren en zo tegen iedereen doen, ook heel raar, achterhaald, ouderwets en heel erg aan vernieuwing toe. Ik heb rond gekeken op scholen sommige waren best ok alleen het probleem was dat je bij ze allemaal weg ging met een getuigeschrift (een verhaal van je mentor) , en geen erkend diploma. Dus dat was voor mij geen optie. Nu ga blijf ik miss zitten in 5VWO, en aangezien ik weet dat het echt niet gezond voor mij is om nog twee jaar naar de midd school te gaan + veel meer redenen ga ik wss Luzac doen, dat is twee jaar in een ( maar miss als je het zo makkelijk hebt kan het ook wel drie jaar in een ) dan ben je er wel sneller van af maar het is wel nog veel strenger, nog meer regeltjes en langer op school zitten. Dus miss is dat het niet helemaal voor jou. Maar ik ben het 100% met je eens dat het reguliere onderwijs duizend keer zo interessant, educatief en aantrekkelijk gemaakt kan worden. Het ies eigelijk alleen gericht op leerlingen die niet willen leren, en daar wordt de hele school voor afgerekend. Maar aan deze info heb je denk ik niet zoveel. Dat weet je wss al!
Iig heel veel succes, studeren wordt sowieso leuker Hoop dat je iets uitdagender vind dat meer bij je past!
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 22:04
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Waarom heb je een alternatief nodig? Haal je diploma en doe intussen iets leuks met je vrije tijd.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 10:15
Edelweiss
Avatar van Edelweiss
Edelweiss is offline
Zoek een leuke hobby of leer een nieuwe taal naast je schoolwerk, als je toch zoveel tijd over hebt en het makkelijk red, dan kan je beter wat met je vrije tijd gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 10:51
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Al dat soort 'alternatieven' zijn juist dichtgespijkerd om te zorgen dat mensen een diploma halen dat een bepaalde inhoud heeft.

Je kunt wel naast school dingen gaan doen, maar niet in plaats van school dingen doen.

Na 3 VWO wordt het overigens nog wel een stuk lastiger, met proefwerken die je echt niet haalt met de dag ervoor pas gaan leren. Neem het aan van iemand die dat heeft geprobeerd.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 11:47
Verwijderd
Ik zou er een hobby naast gaan zoeken, of naast school nog iets gaan leren. En je moet er rekening mee houden dat het in de bovenbouw (waarschijnlijk) lastiger wordt. Dan zal je ook meer moeten gaan leren en heb je minder vrije tijd.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 13:04
thijs5812
thijs5812 is offline
Ik zie jullie punten, en jullie hebben natuurlijk gelijk. Maar ik heb genoeg hobby's. Ik speel (veel) toneel, speel trompet, en ben semi-professioneel goochelaar (heb onlangs derde prijs gewonnen op het NK). Het probleem zit hem niet in te weinig te doen, sorry als dat verkeerd overkwam. Het probleem zit hem erin, dat ik niets te doen heb op school. 's ochtends ga ik naar school, vervolgens wacht ik acht uur en ga ik weer naar huis. Af en toe maak ik een toetsje, voldoende en geen probleem. Het frustrerende is juist dat ik zo veel andere en betere dingen te doen heb, maar dat dat niet kan omdat ik op school moet wachten tot de les voorbij is.

Daarbij moet ik nog iets erbij zeggen. Op de basisschool heb ik een héél ergens kuttijd achter de rug, met veel ruzies met leraren e.d. op deze school leek het goed te gaan, maar nu gaat het weer de verkeerde kant op. Ik ben vastbesloten om het niet weer zo ver te laten komen als op de basisschool.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 13:25
Verwijderd
Maar er zijn weinig alternatieven denk ik. Kan je niet met leraren gaan praten om te kijken of je extra opdrachten kan gaan maken? Dan heb je in ieder geval wat te doen in de les en misschien zit daar wel weer wat uitdaging in. Ik begrijp je punt, maar er is weinig aan te doen denk ik. Sowieso gaat het waarschijnlijk in de bovenbouw al wat lastiger worden, en nu is je jaar bijna om.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 13:43
Robin93
Robin93 is offline
Of zorg dat je echt hoge cijfers hebt en dat je evt. vrijstelling kunt regelen, dat je zegt dat je gewoon thuis aan je studie gaat.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 16:43
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik zie jullie punten, en jullie hebben natuurlijk gelijk. Maar ik heb genoeg hobby's. Ik speel (veel) toneel, speel trompet, en ben semi-professioneel goochelaar (heb onlangs derde prijs gewonnen op het NK). Het probleem zit hem niet in te weinig te doen, sorry als dat verkeerd overkwam. Het probleem zit hem erin, dat ik niets te doen heb op school. 's ochtends ga ik naar school, vervolgens wacht ik acht uur en ga ik weer naar huis. Af en toe maak ik een toetsje, voldoende en geen probleem. Het frustrerende is juist dat ik zo veel andere en betere dingen te doen heb, maar dat dat niet kan omdat ik op school moet wachten tot de les voorbij is.

Daarbij moet ik nog iets erbij zeggen. Op de basisschool heb ik een héél ergens kuttijd achter de rug, met veel ruzies met leraren e.d. op deze school leek het goed te gaan, maar nu gaat het weer de verkeerde kant op. Ik ben vastbesloten om het niet weer zo ver te laten komen als op de basisschool.
Ik herken je probleem wel, mijn ervaring is dat je als je geen problemen met leraren zoekt, ze ook een stuk meer door de vingers zien. Bij Engels bijvoorbeeld zat ik meestal gewoon een boek te lezen of te praten met een vriend, maar ik was niet druk en haalde goede punten, dus de leraar had er geen problemen mee.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2011, 08:07
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Zo is school. Een beetje jammer maar, leer ermee leven
Of je gaat natuurlijk heel goed opletten, zodat je wat leert in de tijd dat je daar zit ipv dat je maar 8 uur zit te 'wachten'
__________________
Zo beter?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2011, 11:13
Kesa
Kesa is offline
Het is natuurlijk niet fijn dat je school meer ziet als uren 'wachten' totdat je weer naar huis mag gaan. Je kunt vragen of je extra projecten mag doen ter verdieping, terwijl de anderen gewoon de reguliere lessen volgen. Al kan ik me wel voorstellen dat extra projecten snel kunnen gaan vervelen.

Als het in de bovenbouw jouw ook zo makkelijk af zou gaan zat ik te denken of je misschien kunt kijken of je sommige vakken al in de 5e zou kunnen afsluiten via het pilot-examen. Al zie ik hier dat er na dit jaar geen pilot-examens meer worden afgenomen. Zoals Robin93 al zegt zou je kunnen kijken op het Luzac?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2011, 21:00
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het probleem zit hem erin, dat ik niets te doen heb op school. 's ochtends ga ik naar school, vervolgens wacht ik acht uur en ga ik weer naar huis. Af en toe maak ik een toetsje, voldoende en geen probleem.
Je zou kunnen proberen gewoon simpelweg hogere cijfers te halen.

Sommige zaken zoals idioomtoetsen van een taal kun je niet maken op nadenken of beredeneren, die moet je gewoon leren. En als er iets is waarvan je altijd profijt hebt dan is dat het wel. Voor Duits heb ik altijd mijn best gedaan, Frans boeide me niet. Resultaat is dat ik ondanks meer ervaring in het spreken ervan, met Frans nauwelijks uit de voeten kan, en op vakantie in Duitsland prima uit de voeten kan.

En Engels al helemaal. Op de universiteit krijg je stof soms/vaak in Engels, en gecompliceerd Engels ook. Niet meer van dat VWO Engels dat is klaargezet zodat jij het begrijpt, maar gewoon een native speaker die voor vakgenoten schrijft en alles dat hij zegt als bekend verondersteld.
Het scheelt enorm in hoeveel moeite je dan moet doen, of je op het VWO een 6 had, of ronduit native speaker niveau hebt.


Dit boek bijvoorbeeld moest ik vorig jaar binnen twee maanden kennen. Worstel je maar eens door een hoofdstuk heen:
http://books.google.com/books?id=p0-...page&q&f=false
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-06-2011, 16:18
thijs5812
thijs5812 is offline
Citaat:
Je zou kunnen proberen gewoon simpelweg hogere cijfers te halen.

Sommige zaken zoals idioomtoetsen van een taal kun je niet maken op nadenken of beredeneren, die moet je gewoon leren. En als er iets is waarvan je altijd profijt hebt dan is dat het wel. Voor Duits heb ik altijd mijn best gedaan, Frans boeide me niet. Resultaat is dat ik ondanks meer ervaring in het spreken ervan, met Frans nauwelijks uit de voeten kan, en op vakantie in Duitsland prima uit de voeten kan.

En Engels al helemaal. Op de universiteit krijg je stof soms/vaak in Engels, en gecompliceerd Engels ook. Niet meer van dat VWO Engels dat is klaargezet zodat jij het begrijpt, maar gewoon een native speaker die voor vakgenoten schrijft en alles dat hij zegt als bekend verondersteld.
Het scheelt enorm in hoeveel moeite je dan moet doen, of je op het VWO een 6 had, of ronduit native speaker niveau hebt.


Dit boek bijvoorbeeld moest ik vorig jaar binnen twee maanden kennen. Worstel je maar eens door een hoofdstuk heen:
http://books.google.com/books?id=p0-...page&q&f=false
Ik denk dat ik me niet duidelijk genoeg heb gemaakt. Ik heb niet een probleem met leren, ik zie duidelijk het nut in van leren, en wil dan ook zeker graag met goede cijfers een gymnasium diploma halen. Ik impliceer ook niet dat ik alles al weet, dat zou belachelijk zijn. Er is nog veel te leren, dat is zeker!
Mijn probleem is alleen, dat ik er ook het nut niet van in zie om er onnodig lang over te doen. Waarom zou je in godsnaam lopend van Arnhem naar Amsterdam gaan, als je voor hetzelfde geld met de sneltrein kan? Natuurlijk zie je lopend meer van het landschap, maar laten we dat buiten beschouwing laten, . Daarom vraag ik naar de mogelijkheden die er zijn om er korter over te doen, of om er iets naast te doen.

Daarbij vraag ik me dus met oprechte zorg af of ik het voor elkaar kan krijgen om me altijd goed te blijven gedragen als ik me blijf vervelen op school. Ik wil niet met grote problemen voortijdig mijn school verlaten, en daarom probeer ik nu me alvast te oriënteren op de andere mogelijkheden, voordat ik het écht verpest.

@T_ID dat boek klinkt interessant! ik heb de eerste vijf pagina's gelezen, en het is grappig want dat is precies het gebied waar ik me de laatste maanden voor interesseer. Als ik het goed begrijp, bedoelt de schrijver dat de zogenaamde "globalisering" tegelijkertijd ook zorgt voor veel kleinere gebieden (steden) met hun eigen regels en zelfs wetten, om het gebied zo productief mogelijk te laten werken op de wereldmarkt. Het hele staatsbeeld wordt geherdefiniëerd. Een interessant idee, want dat zou inhouden dat globalisering juist niet zorgt voor uniformisering!
Wat studeer je precies? Staatkunde?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2011, 22:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik ga iets hieronder in op het boek en je vraag over mijn studie. Eerst even ontopic.


Mijn hele punt was eigenlijk niet dat je harder zou moeten werken. Ik stelde dat voor als bezigheidstherapie zodat school niet saai wordt.

Ik had namelijk precies hetzelfde probleem als jij, alles was makkelijk en saai... Ik ging daardoor onderpresteren, en dat heeft me heel wat gekost. 4e klas en 5e klas krijg je dingen die je niet meer in een half uurtje kunt leren. Ik probeerde dat wel, en bleef erdoor zitten. 5 VWO overdoen was met een enkele uitzondering daargelaten behoorlijk saai, en erg demotiverend.

Uiteindelijk kwam ik daar wel weer doorheen, maar op de universiteit nekte het me weer. Ik heb door niet gestructureerd te werken en stof te onderschatten veel vakken niet gehaald, en de wiskunde was een nachtmerrie doordat ik op het VWO dik tevreden was met een 5,5 voor wiskunde. Op de universiteit echter was heel het VWO en twee onderwerpen die ik nog nooit had gehad, één college, en daarna gingen ze direct uitbouwen op die stof.
Mijn inzet op het VWO bezorgde me dus bij voorbaat een onvoldoende, en mijn inzet bezorgde me daarna een dramatische onvoldoende.


Als je een manier vind om jezelf te motiveren en niet op te geven, of te denken in termen als 'goede kans dat ik het niet haal', kun je jezelf nu een hoop problemen besparen.

Je moet niet denken in termen van 'dit ben ik niet, dit is niets voor mij'. Dat is niet constructief, en demotiveert je. Iedereen moet naar de middelbare school. En als het toch moet, kun je beter zorgen dat je het naar je zin hebt.

Toen ik stopte met kloten op de middelbare school 'omdat het toch saai was' kreeg ik bijvoorbeeld ook een stuk minder te maken met die strafcultuur waar jij het over hebt. Maakte het toch weer een stukje aangenamer.
Citaat:
@T_ID dat boek klinkt interessant! ik heb de eerste vijf pagina's gelezen, en het is grappig want dat is precies het gebied waar ik me de laatste maanden voor interesseer. Als ik het goed begrijp, bedoelt de schrijver dat de zogenaamde "globalisering" tegelijkertijd ook zorgt voor veel kleinere gebieden (steden) met hun eigen regels en zelfs wetten, om het gebied zo productief mogelijk te laten werken op de wereldmarkt. Het hele staatsbeeld wordt geherdefiniëerd. Een interessant idee, want dat zou inhouden dat globalisering juist niet zorgt voor uniformisering!
Wat studeer je precies? Staatkunde?
Mijn studie heet voluit 'sociale geografie en planologie'. Eigenlijk is dat aardrijkskunde, maar dan alles dat door mensen gemaakt is, dus geen bergen, weersystemen, and so on. Dat boek is van een subgebied dat politieke geografie heet, politiek en staatsbestuur, benaderd vanuit ruimtelijk perspectief.

En wat je zegt over globalisering is correct. De lezing van 'alles wordt hetzelfde' is achterhaald. Regionale verschillen blijven bestaan en worden soms zelfs versterkt. Soms spreekt men van 'glocalisation', waar localisation in zit.

Brenners verhaal gaat over hoe die dingen in West-Europa hebben uitgepakt op gebied van staatsinrichting. Veel meer dingen zijn decentraal geregeld.

In Nederland bijvoorbeeld worden steeds meer dingen overgedragen aan gemeentes, en gemeentes en provincies zijn al lang niet meer simpele instrumenten die doen wat de rijksoverheid wil.


Als je het een interessant onderwerp vindt, dan is er nog een boek, dat ze voorschrijven voor de voorloper van dat vak. Daarin gaat het o.a. over hoe kapitalisme is gevormd in relatie tot politiek, staten zijn gevormd, en over hoe er een systeem van staten in de wereld is ontstaan.

http://books.google.com/books/about/...d=GXz9xHdHeZcC

Enige nadeel is dat ze nogal vol van zichzelf zijn over hun benadering. Ik zou de introductie van elk hoofdstuk overslaan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-06-2011, 23:18
Daantjerr
Avatar van Daantjerr
Daantjerr is offline
Ik herken je probleem, hoewel het bij mij dusdanig uit de hand is gelopen dat ze me van school getrapt hebben. Ik had eerlijk gezegd de tijd van mijn leven, ik heb in een maand gedaan waar ik een jaar over had mogen doen.
Veel alternatieven zijn er niet, helaas. Een andere vorm van onderwijs (Dalton, domeinsysteem, iets in die richting, zolang het maar redelijk zelfstandig is) zou iets kunnen zijn. Je kunt ook denken aan een onderwijsvorm als Sudbury onderwijs: zelf kiezen wat je wanneer leert. Daarmee is het mogelijk om een VWO-diploma te halen via de staatsexamens.

Maar ja, er is gewoon niks, eigenlijk. We gaan er vanuit dat leerlingen dingen niet willen leren, en baseren ons onderwijs daarop. Terwijl het is aangetoond dat leerlingen die willen leren, dat ook kunnen, met de goede begeleiding. Ik heb een betoog geschreven over de stelling: "Ons schoolsysteem is zwaar verouderd en aan hervorming toe" geschreven, en daarvoor behoorlijk wat research gedaan, en toen is het me weer pijnlijk duidelijk geworden.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2011, 15:52
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Wat een optie is zijn programma's op universiteiten voor middelbare scholieren. Die staan geloof ik pas open voor zesdejaars, maar als je fantastische cijfers haalt mag je misschien in 5V er ook wel heen. Het zijn verdiepende programma's voor scholieren die niet genoeg uitdaging halen uit de reguliere middelbare school. Dat klinkt wel als iets voor jou.

Verder kampte ik met exact jouw probleem. Ik heb vooral muziek geluisterd en boeken gelezen, en na 4V ben ik van school gegaan om vijf en zes VWO in één jaar te doen. Dat was top.

Mocht je overigens hopen dat het op de universiteit beter wordt, dat valt zwaar tegen. Het is nog steeds dezelfde cultuur, alleen nu met minder verplichtingen. Je moet jezelf leren om er zelf iets van te maken, anders is het een probleem waar je de rest van je leven mee zit. Ik heb het (deels) opgelost door minder school en meer dingen daarbuiten te doen; ik ben nu een soort-van-gemiddelde student maar superactief op mijn studentenvereniging en stiekem leer ik daar veel meer van dan van Infinitesimaalrekening A of Inleiding tot de Algemene Literatuurwetenschappen. Je moet voor jezelf ook de uitdaging zoeken.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 12:10
thijs5812
thijs5812 is offline
Citaat:
(...)

Maar ja, er is gewoon niks, eigenlijk. We gaan er vanuit dat leerlingen dingen niet willen leren, en baseren ons onderwijs daarop. Terwijl het is aangetoond dat leerlingen die willen leren, dat ook kunnen, met de goede begeleiding. Ik heb een betoog geschreven over de stelling: "Ons schoolsysteem is zwaar verouderd en aan hervorming toe" geschreven, en daarvoor behoorlijk wat research gedaan, en toen is het me weer pijnlijk duidelijk geworden.
klinkt interessant, heb je dat betoog nog? Ik ben benieuwd naar andere meningen en kijken hierop. Op welke manier is het je pijnlijk duidelijk geworden?

Zijn er ook mensen hier die zulke andere schoolsystemen aan den lijve hebben ondervonden? Wat zijn jullie ervaringen?

trouwens bedankt voor alle reacties op dit topic tot nu toe, het is sowieso al fijn om erover te praten met anderen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-06-2011, 15:22
Verwijderd
Beste Thijs5812, ik ben het volkomen met je eens! Ons onderwijs zou een stuk efficiënter gemaakt kunnen worden voor diegenen die echt willen leren. Het liefst zou ik dan ook om mijn eigen tempo werken, bij sommige dingen wat langer stilstaan, bij sommige dingen iets korter.

Maar ik daag mezelf puur uit om hoge cijfers te halen: Pas met een acht ben ik tevreden, eerder niet. Ik zie school ook niet als verplichting, of uurtjes wachten. Nee, ik probeer er écht wat van te maken van de tijd dat ik op school zit. Ik zit er immers toch!

Verder merk ik inderdaad vrij weinig van de 'strafcultuur'. Bij ons is het meer dat wanneer je niks doet, je het wel merkt bij de toetsen. En dan ga je er vanzelf wel voor werken
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 15:37
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Beste Thijs5812, ik ben het volkomen met je eens! Ons onderwijs zou een stuk efficiënter gemaakt kunnen worden voor diegenen die echt willen leren. Het liefst zou ik dan ook om mijn eigen tempo werken, bij sommige dingen wat langer stilstaan, bij sommige dingen iets korter.
Alsof motivatie en hoge cijfers halen gelijk aan elkaar staan...
Er zijn zat leerlingen die wel wat willen leren en alsnog niet voor elke toets een 9 halen. Ja natuurlijk zijn er leerlingen die geen motivatie hebben en lage cijfers halen, maar dat betekent niet dat iedereen die lage cijfers haalt ongemotiveerd is.

Het schoolsysteem is zoals het nu is. tenzij je van plan bent het schoolsysteem te veranderen, zul je er mee moeten leren leven. Als je dan nog tijd over hebt en de wil om andere dingen te leren, kan je dit ook al in je vrije tijd doen over de onderwerpen die jou interesseren. Je kan maar alvast iets weten over het onderwerp wat je later wilt gaan studeren . Iedereen in z'n eigen tempo laten werken is gewoon onmogelijk, omdat dan ook niet iedereen tegelijk door de stof heen is en de toetsen ook niet tegelijk gehouden kunnen worden, etc etc.
Als je op school goed oplet tijdens de les hoor je als het goed is altijd een ander/nieuw verhaal en verveel je je dus niet. Als docenten dingen 5x opnieuw uit gaan leggen (terwijl de stof al gesnapt wordt), zegt dit meer over jouw docent dan over het schoolsysteem.

/ mijn mening
__________________
Zo beter?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 16:38
thijs5812
thijs5812 is offline
Citaat:
Alsof motivatie en hoge cijfers halen gelijk aan elkaar staan...
Er zijn zat leerlingen die wel wat willen leren en alsnog niet voor elke toets een 9 halen. Ja natuurlijk zijn er leerlingen die geen motivatie hebben en lage cijfers halen, maar dat betekent niet dat iedereen die lage cijfers haalt ongemotiveerd is.
/ mijn mening
Natuurlijk niet, en dat beweert ook niemand hier. Het gaat erom dat leerlingen gemotiveerd worden te werken tot ze een bepaald niveau bereiken, namelijk het niveau dat nodig is om over te gaan. Ook al zou je veel meer kunnen, het loont niet om door of verder vooruit te werken.
Sterker nog, verder werken wordt ontmoedigt. Je kan immers wel voor jezelf leerstof gaan doen van de klas boven je, of van verderop dit jaar, maar als de klas dan eenmaal is aangekomen bij die stof heb je nóg minder te doen.

Een schoolsysteem waarbij elke leerling zou kunnen werken op het tempo dat hij aankan, wel natuurlijk met wat sturing, zou geweldig zijn. Natuurlijk, het systeem is zoals het is, en we moeten er nu mee leven. Maar erover praten kan alleen maar goed zijn. Vergeet niet, hoe arrogant het ook klinkt: wíj zijn de (nabije) toekomst! (als jongeren)
Zonder dromen kom je nergens!

(sorry trouwens voor het offtopic bericht ^^)
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 18:12
Verwijderd
Spoiler

Laatst gewijzigd op 17-06-2011 om 15:11.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 18:26
thijs5812
thijs5812 is offline
@wout, volgens mij heb je helemaal gelijk. Het is trouwens allemaal wel een beetje offtopic, maar ik heb het topic gestart en heb er geen probleem mee..

Ons schoolsysteem is daarbij niet alleen verouderd, maar ook een vreemdsoortig systeem; het systeem waarbij leerlingen op leeftijd worden ingedeeld en niet op hun kunnen, zeker in zulke grote klassen, bestaat pas sinds de industriële revolutie, uitgerekend de tijd dat onderwijs (voor de arbeiders) zwaar achtergesteld werd.

Een goed idee zou zijn om gewoon een "berg" stof te geven, en te zeggen: dit moet je allemaal weten als je examen wilt doen. Vervolgens gaat iedereen daaraan werken, en iedereen moet minimaal aan het einde van een jaar op een bepaald niveau zitten, zoals nu ook het geval is. Als je echter harder door kunt/wilt werken, kan dat ook.
Dat is natuurlijk (op dit moment) een utopie, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is! Met behulp van goed gebruik van computers kan veel meer gedaan worden dan eerst mogelijk was, omdat administratie en planning een eitje worden. Lessen kunnen op afstand aangevraagd worden, toetsen kunnen onafhankelijk op elk moment gegeven worden.

De komende twintig jaar zie ik het nog niet gebeuren, maar het is denk ik wel waar we langzaam naartoe gaan.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 19:12
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
jup, sorry ik had het verkeerd gelezen.

Prima als jullie alternatieven voor willen dragen voor een ander soort onderwijs, maar ik probeerde natuurlijk alleen duidelijk te maken dat het NU is zoals het is en we het er met zn allen maar mee moeten doen. Als er een nieuw systeem zou komen gaat dit natuurlijk niet meer op.
excuus
__________________
Zo beter?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 19:16
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ik ben van mening dat ons schoolsysteem zoals het nu is hopeloos verouderd is en een zinkend schip. We zakken niet voor niks terug in de top-10 van kennislanden. Dat ligt aan ons onderwijs, en daar moet SNEL wat aangedaan worden.
Jij bent al wel op de hoogte van de strengere eindexamenregels ( maar 1x een 5 voor Nederlands/Engels/Wiskunde ) en het eventuele afschaffen van de Grafische Rekenmachine bij enkele vakken voor het eindexamen? Ik schat zo in dat door deze regels die de komende jaren ingevoerd gaan worden het aantal leerlingen dat gaat zakken zal gaan stijgen. Tegelijkertijd zullen leerlingen die het niveau niet meer aankunnen - immers gaat de druk voor de leerlingen omhoog door de strengere regels - gaan afzakken naar een lager niveau waar ze wel thuis horen. Zo komt iedere leerling weer op zijn plaats terecht, op het niveau waar hij of zij ook daadwerkelijk thuis hoort. Op ieder niveau kan het tempo en het lesniveau weer omhoog, omdat degenen die het niet aankunnen eruit 'gefilterd' zijn.

Dat was ook het probleem van de afgelopen jaren. De examenregels waren erg mild waardoor je al snel kon slagen en eveneens waren de examenprogramma's niet erg moeilijk t.o.v. voorgaande jaren. Dat is ook de reden dat het gemiddelde kennisniveau in Nederland iets is gedaald en daarom worden de nieuwe examenregels ingevoerd om de kennis en het niveau weer iets op te krikken.

Laat ik er wel duidelijk over zijn dat ik met het 'uitfilteren' het erg globaal probeer te stellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2011, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Jij ... stellen.
Natuurlijk ben ik het hiermee eens. Ben benieuwd of het ook nog echte invloed heeft op het kennisniveau in mijn generatie..

Citaat:
@wout, ... gaan
Ik denk dat het overigens in de toekomst veel meer thuis werken wordt, en veel minder uurtjes op school - misschien zelfs alleen de toetsen. Dat is iets wat ik het liefst zou zien, met lessen op de laptop.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 21:12
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ik denk dat het overigens in de toekomst veel meer thuis werken wordt, en veel minder uurtjes op school - misschien zelfs alleen de toetsen. Dat is iets wat ik het liefst zou zien, met lessen op de laptop.
Alleen voor de toetsen nog naar school? Ik verwacht niet dat dan ook maar 50% van alle leerlingen het dán nog gaat halen op school. Men heeft behoefte aan een docent in de buurt die je altijd kan helpen in de klas. Niet iemand die van een afstandje een poging doet jouw probleem te begrijpen en je daarbij te helpen. 'Real life' is toch altijd het beste middel.

En lessen op de laptop vind ik ook zoiets raars. Dat je voor projecten of zo nu en dan een computer/laptop gebruikt, oké. Maar het lijkt mij niet gezond als de lessen standaard op een laptop of iPad staan, het is alleen al slecht voor je ogen, naar zo'n schermpje staren.

Laten we bovenstaande wel houden op het voortgezet onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 22:01
chiara_
Avatar van chiara_
chiara_ is offline
Het huidige schoolsysteem is niet ingericht op mensen die bovengemiddeld intelligent zijn of sneller werken. Veel mensen/docenten denken: "Nou, jij bent toch zo slim, dan moet je jezelf maar zien te redden." (zo heb ik het ervaren dan)
Ik weet niet hoe jou school er tegenover staat, misschien kun je eerst proberen met je leraren erover te praten, of zij een idee hebben hoe je voor hun eigen vak sneller zou kunnen werken of verdiepende opdrachten zou kunnen doen. Anders zelfstudie? Die projecten waar Roosje het over had, kunnen ook een idee zijn. Heb ik zelf gedaan en het was echt geweldig leuk
Naast dat heb ik echt een rottijd gehad op school; verveelde me te pletter en hoewel ik zoveel mogelijk uitdaging voor mezelf zocht, werd ik daarbij dwars gezeten door mijn leraren (die mij continu voor hielden dat ik niets waard was en mij toch maar eens moest laten onderzoeken, omdat ik nooit helemaal 100% kon zijn). Het is dus niet zo dat als je maar je best doet en je niet lastig bent, je er wel komt. Ik voelde mij toen zo ellendig, dat ik de afgelopen drie jaar geen klap meer heb uitgevoerd, wat het er niet beter op maakte natuurlijk, maar omdat mijn cijfers hoog bleven, konden ze niets zeggen. Gelukkig heb ik dit jaar eindexamen gedaan (en gehaald), dus hoef ik er nu nooit meer naar toe
Ideaal was het niet, verre van, dus ik raad je aan het in ieder geval niet zo ver te laten komen. En als je merkt dat je op jouw school niet verder komt, is het misschien handiger niet oneindig door te discussiëren daarzo en ergens anders te gaan kijken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.