Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2003, 15:58
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
De stelling is dat de economie een cyclisch piramidespel is en dat dit de verklaring en dat daarom mensen erg rijk en erg arm zijn.

Vb:

Een bedrijf A heeft 1000 werknemers

1 werknemer maakt 1 product per dag en verient daar 100 euro mee.

Het bedrijf verkoopt de producten voor 200 euro.

De duizend werknemers hebben 1 product per 2 dagen nodig, dat kunnen ze dus precies bekostigen.
Het bedrijf heeft dan echter nog 1000 afnemers nodig.

In een wereld van 1000 mensen kan dit bedrijf dus niet bestaan.

Echter bedrijf B bestaan ook, maakt dezelfde producten en heeft ook 1000 werknemers.

Alleen de werknemers an bedrijf B kopen hun producten bij bedrijf A. Bedrijf B gaat failliet, werknemers ontslagen, worden arm en zijn afhankelijk van de belasting die Bedrijf A en zijn werknemers betalen.

Bedrijf A wordt rijk.

In onze huidige wereld lenen mensen het geld om dingen te kopen en de bedrijven lenen geld om producten te maken.
Dit moet een keer fout gaan toch?, om vervolgens weer overnieuw te beginnen.

Eens/oneens
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2003, 20:14
BTL_BTR
BTL_BTR is offline
Oneens,

Ik vind dat hele verhaal een beetje erg ver gezocht en behoorlijk eenvoudig. En waarom zou dat geld lenen nou een keer mis moeten gaan? Het gebeurd natuurlijk wel afzondelijk, maar is dit de oorzaak dat in een paar jaar de hele economie ten einde is. Gelukkig zijn er ook genoeg mensen/bedrijven die geld sparen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 20:21
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
in een kapitalistische maatschappij zoals de onze is het juist buitengewoon belangrijk dat geld blijft roeleren.
...Denk dat het wel goed gaat...
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 23:14
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
ik vind je idee koel, je gedachtegang diep en jij zelf bent het koelst.

Tis nacht en ik ga accord. Waarneer het fout gaat ? ik schat zodra de olie op is.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 03:33
//ItsJustMe\\
Avatar van //ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
duyvel schreef:
in een kapitalistische maatschappij zoals de onze is het juist buitengewoon belangrijk dat geld blijft roeleren.
Citaat:
Waarneer het fout gaat ? ik schat zodra de olie op is.
dat denk ik.

De cyclische stelling die hier gemaakt is, is wel heel erg simpel.
Zolang er werkelijk wat geproduceert kan worden uit de productiefactoren zal het wel goed gaan.
(oneens dus)
__________________
Mag ik een samenvatting van de werking van de wereld aub?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 11:00
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Citaat:
BTL_BTR schreef:
Oneens,

Ik vind dat hele verhaal een beetje erg ver gezocht en behoorlijk eenvoudig. En waarom zou dat geld lenen nou een keer mis moeten gaan? Het gebeurd natuurlijk wel afzondelijk, maar is dit de oorzaak dat in een paar jaar de hele economie ten einde is. Gelukkig zijn er ook genoeg mensen/bedrijven die geld sparen.
Wat ik duidelijk probeer te maken met mijn voorbeeld is dat alle bedrijven van de wereld mensen nodig hebben op hun produkten aan af te zetten. Die zelfde mensen werken echter bij die bedrijven. Per defintie is er dus niet genoeg afzet. Het totale spel kan groeien met de snelheid van de bevolkingstoename.

Maar het economiespel is gedoemd te mislukken en weer te herleven omdat het gebruik maakt van een piramide. Als de onderkant van de piramide niet meer kan kopen stagneert deze en brokkelt vervolgens af omdat investeringen niet meer terugverdiend kunnen worden. Vervolgens wordt hij weer opgebouwd. Het verschil tussen rijk en arm zal blijven.

Alleen een communistisch systeem zonder winst kan continu op hetzelfde niveau voortbestaan. Een dorp met een slager, een bakker, een boer, een dokter enz. kan zichzelf in totaliteit in leven houden en is qua groei alleen gebonden aan de hoeveelheid beschikbaar voedsel.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.