Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2007, 18:11
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Hallo allemaal,

Momenteel zit ik in VWO6 en hierna wil ik graag geneeskunde doen. Ik hoop op een 7 punt nogwat uit te komen zodat ik een kans maak, maar ik weet niet welke opleiding ik moet doen als ik uitgeloot word. En die kans is zeer reeël.

Ik heb gekeken naar gezondheidswetenschappen, maar dat is me te algemeen. Biologie is het eerste jaar veel ecologie en evolutie e.d., en vooral de medische kant interesseert mij - daar kun je het tweede jaar bij instromen, maar heb ik dat eerste jaar daar voor over? Als ik niet word ingeloot de eerste keer, ga ik sowieso nog een keer loten (dus dan ga ik een jaar een andere studie doen).
Biomedische wetenschappen is heel ingewikkeld maar wel interessant, alleen tevens loting; ik ga wel meeloten met op 1 geneeskunde en op 2 biomedische wetenschappen.
Biopsychologie lijkt me een ondergeschoven studie en ik heb het idee dat ze je na de studie niet voor vol aanzien in de universiteitswereld.

Wat blijft er over, wat ook met (medische) biologie te maken heeft? Ik houd het graag op universiteitsniveau.
Ik weet absoluut niet wat te doen, ik heb al zoveel bekeken...

Heeft er iemand ideeën?

Bedankt!

Laatst gewijzigd op 02-12-2007 om 19:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2007, 18:31
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Er zijn nog wel een paar studies die een alternatief zouden kunnen zijn voor geneeskunde, maar die sluiten wel minder goed aan als Biomedische wetenschappen. Hier komen ze:

- Bio-exact aan de Uva
- Medische natuurwetenschappen aan de VU
- Farmacie aan de RuG (alleen hier geen loting)
- Farmaceutische wetenschappen aan de RuG en VU (vraag me niet wat het verschil tussen deze studie en farmacie is )

Je kan wel altijd inschrijven voor BMW aan de VU en UvA (daar geen loting), maar het niveau van de studie is daar erg laag en aan de UvA het eerste jaar gelijk aan biologie en psychobiologie.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2007, 22:10
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
@ duivelaartje: volgens mij wordt je bij farmacie vooral opgeleid voor het beroep van apotheker en bij farmaceutische wetenschappen meer om te gaan werken in de farmaceutische industrie en de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen maar ik kan er naast zitten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 03-12-2007, 06:50
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Je kunt ook nog altijd naar België gaan, daar heb je geen loting maar krijg je een test voorgeschoteld. Je doet daar wel 7jaar over de opleiding, in plaats van de 6jaar in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2007, 09:29
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik had hetzelfde probleem als jou. Overgens mocht ik me op dit moment niet inschrijven voor de loting van BMW omdat je je niet op 2 lotingen tegelijk in mag schrijven. Als er een 2e loting van kwam in juli kon je je er wel voor inschrijven (als er dus plekken over waren) Dat heb ik wel gedaan, maar ook voor uitgelood. Uiteindelijk ben ik medische biologie in Nijmegen gaan studeren. Dat is de eerste 3 blokken gewoon biologie (maar sommige van die vakken zijn toch nuttig als je uiteindelijk bij geneeskunde terecht komt) en het laatste blok medische biologie.
Het is niet echt wat ik wilde, maar een vak als evolutie was toch wel boeiend (en het duurde ook maar 2 weken) Plantkunde vond ik afgrijselijk, maar ja, moet je toch door. Het gedoe met DNA en histologie is uiteindelijk toch nuttig voor geneeskunde.
Tja, het is niet wat je wil, maar je moet wat. Ik was zelf wel blij met deze keuze achteraf. BMW was ook goed geweest, maar veel andere dingen denk ik niet. Iig is een zo dicht mogelijk aanverwante studie het slimste als je de meeste mogelijkheden wil om toch geneeskunde in te komen. (Stel dat je wil gaan zijinstromen, maar hiervoor mag je geen 3e keer zijn uitgelood, dus hou daar wel rekening mee)
Mijn advies is wel om de decentrale selectie te proberen, zeker volgend jaar als je een uitloting achter de kiezen hebt. Maar het kan geloof ik ook 2 keer die decentraal (verschillende plaatsen) Die extra kans zou ik wel nemen als je echt wil.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2007, 14:48
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
@ duivelaartje: volgens mij wordt je bij farmacie vooral opgeleid voor het beroep van apotheker en bij farmaceutische wetenschappen meer om te gaan werken in de farmaceutische industrie en de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen maar ik kan er naast zitten.
Ja, dat zou best goed kunnen ja. Farmacie duurt geloof ik ook 6 jaar (net zoals tandheelkunde, geneeskunde en diergeneeskunde) en farmaceutische wetenschappen heeft echt het 'standaard' BA-MA systeem, dat zal idd wel minder direct opleiden tot een beroep.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2007, 20:53
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Is biomedische wetenschappen tegenwoordig een loting aan de UvA? In 2005 was dat nog niet. Want ik was uitgeloot voor geneeskunde en ging toen bmw studeren aan de UvA voor een jaartje.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 13:52
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Is biomedische wetenschappen tegenwoordig een loting aan de UvA? In 2005 was dat nog niet. Want ik was uitgeloot voor geneeskunde en ging toen bmw studeren aan de UvA voor een jaartje.
Nee, volgens mij nog steeds geen loting.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 22:20
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Bedankt voor jullie reacties!

@ Duivelaartje: Bio-exact is, ja, te exact. Ik ben niet zo sterk in mijn exacte vakken eerlijk gezegd (ja, en dat wil geneeskunde doen, ik weet het. Maar wat ik wil, in dit geval geneeskunde, zou met een VWO-diploma en inzet haalbaar moeten zijn).
Naar medische natuurwetenschappen ga ik kijken. Farmacie lijkt me niet echt iets.
Bedankt voor je waardevolle tips!

@ Dysmorphofobist: Uit Nederland komen er maar weinig mensen door bij die test van België en ik vrees dat ik daar niet tussen zal zitten. Het valt altijd te proberen natuurlijk, maar de meeste mensen falen daar op wiskunde geloof ik, omdat dat zo anders is in Nederland dan in België (op VWO met een soortgelijk profiel). Enja ik denk gewoon niet dat ik het red.

@ Ieke: Bedankt voor adviezen en je persoonlijke verhaal!

@ ***ailá*** en Duivelaartje: volgens mij is biomedische wetenschappen nu wél een loting aan de UvA, maar níet aan de VU. Mijn nicht is namelijk speciaal naar de VU gegaan, omdat ze dan zeker wist dat ze binnen was; bij de UvA kon dat niet.

Meer reacties zijn wenselijk!
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 15:29
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Je zegt duidelijk dat je een studie wil gaan doen dus vergeef me als dit een irritante reactie is, maar even voor het geval je er niet aan hebt gedacht: je kunt als je wordt uitgeloot natuurlijk ook een halfjaar gaan werken, een paar maanden naar Nieuw-Zeeland of Afrika o.i.d. en dan volgend jaar weer meeloten. Ik ben heel blij dat ik heb gereisd.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 16:07
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Het nadeel daarvan is imo wat als je weer wordt uitgelood? (of decentraal wil gaan doen, dan zal je toch echt thuis een aantal dingen moeten doen, hier in NL) Je zal dan wat anders moeten doen en je 'verliest' minder jaren als je wil gaan zijinstromen.
Verder vind ik bij geneeskunde (afhankelijk van waar je studeerd) de tijd tussen je collegebanken en co-schappen een enorm mooie tijd om weg te gaan, vaak zit je dan toch met wachttijden. Daarbij kan je ook enorm veel in het buitenland doen tijdens je studie, dus als je echt wil is zoiets ook wel binnen je studie te regelen.
Ook ben je dan uit je studieritme en het is voor lang niet iedereen makkelijk om dat weer op te pikken.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 16:11
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
@ Duivelaartje: Bio-exact is, ja, te exact. Ik ben niet zo sterk in mijn exacte vakken eerlijk gezegd (ja, en dat wil geneeskunde doen, ik weet het. Maar wat ik wil, in dit geval geneeskunde, zou met een VWO-diploma en inzet haalbaar moeten zijn).
Naar medische natuurwetenschappen ga ik kijken. Farmacie lijkt me niet echt iets.
Bedankt voor je waardevolle tips!
Ja, medische natuurwetenschappen leek me inderdaad ook het meest 'leuk' van het lijstje wat ik noemde.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 18:23
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
@ Porcelain: Het is geen irritante reactie, hoor. Maar ik wil tussendoor niet een jaar gaan reizen. Sowieso omdat je met geneeskunde veel tijd kwijt bent (als in tien jaar), maar daarnaast vooral omdat ik bang ben dat ik dan nooit meer ga studeren. En ik wil gewoon graag studeren; in mijn ogen kan reizen juist altijd nog en studeren niet.
En natuurlijk wat Ieke zegt.

Verder ben ik bang dat ik, als ik ingeloot word, het eerste jaar niet haal, omdat het misschien te moeilijk zou zijn. Maar goed, dat zie ik dan wel.
Ik ga kijken naar medische natuurwetenschappen, in ieder geval.

Weet iemand iets af van neuropsychologie? Is dat hetzelfde als biopsychologie?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 23:47
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Geneeskunde is geen bijzonder moeilijke studie hoor, dus ik zou je niet te druk maken of je het eerste jaar wel haalt.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 14:09
Verwijderd
Ik had precies hetzelfde En ben uitgeloot.. maar dit jaar weer een kansje!
Ik doe nu Medische Natuurwetenschappen.. dus PM me maar als je vragen hebt.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 17:45
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Weet iemand iets af van neuropsychologie? Is dat hetzelfde als biopsychologie?
In Nijmegen heet het neuro- en revalidatiepsychologie en dat is een afstudeerrichting binnen de psychologie. Je krijgt vakken over hersenen maar ook klinische vakken zoals pathologie (afwijkingen).
Biologische psychologie gaat over de relatie tussen hersenen en gedrag. Hoe mensen zich gedragen wordt verklaard vanuit dingen die we (indirect) kunnen waarnemen in de hersenen. (Fysiologische processen in het brein, hormonen en dat soort dingen.)
Met citaat reageren
Oud 12-12-2007, 07:34
DJKJ
DJKJ is offline
Gewoon die 7. nog wat halen, decentrale selectie en 2 keer in belgie proberen. Decentrale selectie is redelijk pittig omdat je nog geen colleges gewend bent, maar een eitje in vergelijking met belgie.

Examen in belgie is wel moeilijk, als het goed is mag je geen rekenmachine gebruiken en wordt er een gis-correctie toegepast. Er wordt gewoon veel gevraagd naar de exacte wiskunde.

Veel succes
Met citaat reageren
Oud 15-12-2007, 20:12
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Citaat:
Biopsychologie lijkt me een ondergeschoven studie en ik heb het idee dat ze je na de studie niet voor vol aanzien in de universiteitswereld.
Een vriend van mij heeft dit gedaan voordat hij aan geneeskunde begon (heeft zelfs bachelor afgemaakt) en behalve dat de studie toen nog wat rommelig was opgezet, heeft hij er best veel aan bij geneeskunde.

Verder kun je natuurlijk ook naar HBO-opleidingen kijken: verpleegkunde, fysiotherapie enz. Ander alternatief is nog een jaar werken/buitenland/ enz, gewoon omdat het je een jaar stufi scheelt en omdat je daar ook erg veel van leert .

Edit: oh, sorry, zie nu pas dat je graag op WO-niveau zit ;-). Blijft dat HBO-opleidingen ook leuk kunnen zijn.
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-12-2007, 10:52
einie
Avatar van einie
einie is offline
Hey,

Het is misschien ook een idee om gezondheid- en levenswetenschappen te gaan studeren in de tussentijd. Dit is een opleiding aan VU Amsterdam en het is een combinatie tussen biomedische wetenschappen en Algemene gezondheidswetenschappen. Veel mensen die uitgeloot zijn voor geneeskunde gaan deze studie doen, en wat ik heb gehoord van mensen die uiteindelijk zijn ingeloot hebben ze wel wat gehad aan de voorkennis van GLW.
Hoop dat je er iets aan hebt, en in ieder geval succes
Met citaat reageren
Oud 01-01-2008, 19:54
Mriekk
Mriekk is offline
Toen ik met hetzelfde probleem zat, heb ik besloten om bij uitloten Bewegingswetenschappen te gaan doen. Misschien de moeite om 's naar de kijken als je dat nog niet hebt gedaan. Kan in Amsterdam en Groningen.

Gelukkig ben ik ingeloot
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 12:06
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
oja overigens, toen ik bmw studeerde aan de uva (dat was in 2005) waren er 3 studies in 1 gevoegd namelijk biologie, biomedische wetenschappen en psychobiologie. Het eerste half jaar hadden die dezelfde vakken daarna werd het gesplitst. Dus had je extra tijd om te bedenken welke van de 3 je kon doen terwijl je ondertussen de opleiding deed en dus een beter beeld had enzo. Als ze dat nog steeds zo doen, misschien een idee? Want reken maar dat er mensen waren die gingen switchen. Hoor deze: een jongen die ik kende ging biomedische wetenschappen studeren omdat hij uitgeloot was voor geneeskunde, net als ik. Jaar daarop zouden we weer meeloten. Maar tijdens de studie vond hij psychobiologie steeds interessanter worden en toen het moment kwam dat de studies gingen splitsen is hij overgestapt van biomedisch naar psychobiologie en hij wilde niet eens meer meeloten voor geneeskunde. En dat zonder studievertraging
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 16:25
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Inmiddels heb ik informatie aangevraagd over psychobiologie (of biopsychologie, schijnt hetzelfde te zijn) aan de UvA en over Medische Natuurwetenschappen aan de VU. Psychobiologie lijkt me echt leuk.
Kun je alleen aan de VU Medische Natuurwetenschappen studeren, heb ik geloof ik gezien?

Ik ga gewoon meeloten hoor, maar dan moet je nog wel binnenkomen natuurlijk; ik heb vandaag iemand gesproken die drie keer was uitgeloot en biologie is gaan doen. Biologie is misschien ook wel een optie.

@ Mriekk: Dat is voor mij te algemeen, denk ik. Evenals gezondheidswetenschappen.
@ einie: Naar gezondheid- en levenswetenschappen moet ik nog kijken, dat ga ik doen. Bedankt voor de tip.
@ DJKJ: Nu ben ik helemaal bang voor dat examen in België ik weet niet of ik dat wel moet doen. Misschien later.
@ Ieke: Bedankt voor de geruststelling.

Ik ga gewoon hard werken en hopen dat ik ingeloot word!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Twijfels
Verwijderd
19 08-08-2012 16:03
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52
Studeren Geneeskunde 'nieuwe methode'
ecrivaine
50 10-10-2006 14:21
Studeren Biomed. wetenschappen na uitloten geneeskunde?
Ryan.
39 18-07-2006 18:52
Studeren Doorstromen via omweg naar geneeskunde
charly not
19 31-05-2006 13:10
Studeren Wie vindt het ook zo moeilijk?
Vitamintje
115 18-02-2006 15:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:08.