Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2003, 09:20
italianboy
Avatar van italianboy
italianboy is offline
"Eey man, fawakka?"
De tijd staat niet stil. Talen vermengen zich razendsnel met elkaar de laatste jaren. Je kan geen semi-populistisch programma tegenkomen of er worden engelse termen tussen de nederlandse woorden gepropt. Waar gaat dit naartoe? Hebben we niet genoeg aan onze eigen taal. Onze prachtige oh zo ingewikkelde moerstaal.
Laatst keek ik naar een discussieprogramma op Ned. 3 en daar was een Amerika-kenner te gast, genaamd R. van Nachtegaal. De man, eruit ziend dat hij een goede opleiding had genoten wist geen onderscheid te maken tussen de twee talen. Verschrikkelijk om te horen hoe mensen onze taal vergallen met woorden die het nederlandse synoniem nooit zullen overtreffen.

Het klinkt lekker snel, dat geef ik toe. Een paar engelse kreten in je woorduitstoting en menigeen denkt dat je het helemaal gemaakt hebt. Is er wat mis met ons taaltje? Is het de internationalisering die dit proces zo versneld heeft? Het moet haast wel, maar een 10 jaar geleden hoorde je toch veel minder vreemde woorden in onze taal? Is het blijvend of een trend?
Ik heb me aan deze woordentroep ook al eens, of eigenlijk meerdere keren vuil gemaakt; dat ik een engels woord gebruikte in een oerdegelijke hollandsche zin. Het sluipt je woordgebruik in.

Komt er een einde aan? Ik denk nog lang niet. De globalisering is nog steeds gaande, landen raken overspoeld met vreemdelingen, of taalbrekers genoemd. In amsterdam word ik in winkels aan de Kalverstraat aangesproken in het Engels. Het mecca van ons kikkerlandje moet onze taal uitdragen, maar er is gebrek aan goedsprekende werknemers. Zonde.

Ik wil vechten voor onze eigen taal, en waarom? Omdat wij, als piepklein landje zoveel bereikt hebben, al hebben we dat grotendeels aan andere volkeren te danken, die er nog steeds onder lijden. Het patriotisme komt in mij boven. We moeten ons blijven onderscheiden van de rest van de wereld, we hebben al geen eigen munt meer, onze grenzen zijn open en culturen vermengen zich. Mogen we onze taal dan wel puur houden?

Maar ach, waar maak ik me druk om denk je vast..

Laatst gewijzigd op 06-02-2003 om 09:31.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2003, 09:26
italianboy
Avatar van italianboy
italianboy is offline
ohh
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 10:50
Esmée
Avatar van Esmée
Esmée is offline
nice try
__________________
Terug in NL!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 11:15
Verwijderd
je nickname ontkracht je verhaal
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 11:42
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Wim Wok schreef:
je nickname ontkracht je verhaal
idd
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 11:43
qghp
qghp is offline
Ik heb er geen problemen mee zolang het maar verstaanbaar blijft,

kijk, woorden als cool milkshake fuck enzovoorts zijn ook uit het buitenland overgenomen maar ze zijn zo normaal geworden dat iedereen het gebruikt en ook begrijpt, Maar tegenwoordige heb je mensen die een taaltjes creeren dat een mengelmoes is van turks/nederlands/surinaams/antiliaans en dat valt soms gewoon niet meer te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 13:37
DarkRaven
Avatar van DarkRaven
DarkRaven is offline
Als je in de grote stad bent opgegroeid (zoals ik) dan maak je je er amper druk om. Op iedere middelbare school praten ze wel 'straattaal'. Op de ene meer dan de andere Dus ja...I don't care De meeste mensen die ik ken verstaan straattaal wel en zo moeilijk is het ook helemaal niet
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 14:10
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Je kunt je er wel druk om maken, maar te stoppen is het niet. We worden nu eenmaal beinvloed door de tv en de immigranten. Een taal staat niet stil een taal evolueert. Of je het nu leuk vindt of niet.
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 14:48
italianboy
Avatar van italianboy
italianboy is offline
maak ik eindelijk eens één serieuze topic
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 16:24
Spirit
Spirit is offline
Citaat:
Wim Wok schreef:
je nickname ontkracht je verhaal
valt wel mee als je half/heel buitenlands bent en je woont al je hele leven hier mag je toch ook patriotisch zijn net als de amerikanen !.... hmmzz vind ik wel een goed idee trouwns we mogen trots zijn over ons piepkleine land die niet zo'n corrupte Bush aan de macht hebben... ze zeggen trouwns over amerikanen dat ze egoistisch zijn en ze interesseren zich niet over wat er buiten amerika gebeurt pffffffff zouden wij ook moeten doen lekker bezig houden met ons eigen land..
en geen geld in de oorlog steken heheh najah dwaal een beeetjuh heeeel errug af en ja dit topic is ook al geweest
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 17:53
Günther
Avatar van Günther
Günther is offline
Citaat:
marlies schreef:
Je kunt je er wel druk om maken, maar te stoppen is het niet. We worden nu eenmaal beinvloed door de tv en de immigranten. Een taal staat niet stil een taal evolueert. Of je het nu leuk vindt of niet.
__________________
spoorontwijkend gedrag
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 17:53
Verwijderd
Het ergste vind ik het aankleden van allerlei begrippen en functies met 'interessante' Engelse uitdrukkingen. Zo heet ineens iedereen vanaf VMBO met economie in z'n pakket een manager, is reclame niet alleen meer vervelend maar ook nog eens 'human interest' en heet een brochure niet meer een vlugschrift maar een reader (kots).
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 19:06
Verwijderd
En dan al die bedrijfs-/studiewoorden: Planner, time management, efficiency, reader, brainstormen..;o om moe van te worden
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 19:10
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
N00dles schreef:
En dan al die bedrijfs-/studiewoorden: Planner, time management, efficiency, reader, brainstormen..;o om moe van te worden
Soms weet je niet eens meteen wat ze er nou mee bedoelen. Vooral bij het vak marketing is dat erg nu...
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 19:21
strafcorner
Avatar van strafcorner
strafcorner is offline
Mensen die dat soort verschrikkelijke verbasteringen v/d neerlandse taal gebruiken kan ik niet meer serieus nemen.
Maar goed het is natuurlijk wel stoer en vlot! En daar gaat het om want stel je voor dat je geen spange chikkiez meer kan playa terwijl ju ju brEezah drinkt en lekker flex staat te chillen op die faya beatz terwijl je aan je mattiez vraagt of alles gucci/prada of boss is....
__________________
A master race mentality of liberty for those with superiority. Your moral civilized society is built on brutality and cruelty.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 19:33
RuffThugg
Avatar van RuffThugg
RuffThugg is offline
Hum, in je aanhef gebruik je surinaams en voorderest heb je het alleen maar over Engelse indringerij van de Nederlandse taal.

Maar voorderest, mij boeit het niet.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 20:14
ESCO
Avatar van ESCO
ESCO is offline
Citaat:
Maar goed het is natuurlijk wel stoer en vlot! En daar gaat het om want stel je voor dat je geen spange chikkiez meer kan playa terwijl ju ju brEezah drinkt en lekker flex staat te chillen op die faya beatz terwijl je aan je mattiez vraagt of alles gucci/prada of boss is....
Als ze zeggen dat alles gucci/prada is, zijn het wel de grootste wanna b wiggers kneusjes die er rondlopen.
__________________
110% ANTI Pharell Williams & Kayne West
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 20:50
Verwijderd
Vier uur cup a soup, dat zouden meer companies moeten doen.

Ge-ni-aal
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-02-2003, 21:19
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ja ik dacht er ook meteen aan. 'Ik ben een inspirator!' en 'op deze afdeling is iedereen sabbatical'
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 11:53
Verwijderd
Er is ook zo'n reclame van unox erwtensoep geloof ik (?) waar die ''manager'' alleen maar Engelse termen gebruikt.. als we die richting iig maar NIET opgaan..
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 12:54
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
Citaat:
Milk schreef:
Er is ook zo'n reclame van unox erwtensoep geloof ik (?) waar die ''manager'' alleen maar Engelse termen gebruikt.. als we die richting iig maar NIET opgaan..
"Uh.. mag ik ook zo'n kop erwtensoep"

Die is écht geniaal
__________________
Subtiel

Laatst gewijzigd op 07-02-2003 om 12:58.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 18:27
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
levelen sabbatical managen

*puke*
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 18:29
the exploding boy
Avatar van the exploding boy
the exploding boy is offline
Ach Nederland wil graag interessant lijken...
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 16:34
Verwijderd
Citaat:
AtHell schreef:
"Uh.. mag ik ook zo'n kop erwtensoep"

Die is écht geniaal
Idd
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 11:34
Verwijderd
Citaat:
AtHell schreef:
"Uh.. mag ik ook zo'n kop erwtensoep"

Die is écht geniaal
Voor een reclame wel

Voor het dagelijks leven..nou nee..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2003, 12:27
mood indigow
Avatar van mood indigow
mood indigow is offline
engels is gewoon een mooie taal.. ( vind ik dan)
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 13:13
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
italianboy schreef:


Maar ach, waar maak ik me druk om denk je vast..
Idd.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 07:28
thisisfun
thisisfun is offline
ik wil niej zeiken maar het is fawaka
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 07:42
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
thisisfun schreef:
ik wil niej zeiken maar het is fawaka
Jah JOh ItALianboy, STomme Wannabeeeeeeee
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 08:01
strafcorner
Avatar van strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
thisisfun schreef:
ik wil niej zeiken maar het is fawaka
wow jij komt zeker uit de ghetto!
__________________
A master race mentality of liberty for those with superiority. Your moral civilized society is built on brutality and cruelty.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 09:16
De Ideale Schoonzoon
Avatar van De Ideale Schoonzoon
De Ideale Schoonzoon is offline
Citaat:
ESCO schreef:
Als ze zeggen dat alles gucci/prada is, zijn het wel de grootste wanna b wiggers kneusjes die er rondlopen.
ben ik het helemaal mee eens ja...
__________________
You can have any drink you want, as long as it's a Corona...
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 12:13
Verwijderd
Volgens mij is het toch echt fawakka hoor.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 13:33
Morphia
Avatar van Morphia
Morphia is offline
Citaat:
nare man schreef:
Het ergste vind ik het aankleden van allerlei begrippen en functies met 'interessante' Engelse uitdrukkingen. Zo heet ineens iedereen vanaf VMBO met economie in z'n pakket een manager, is reclame niet alleen meer vervelend maar ook nog eens 'human interest' en heet een brochure niet meer een vlugschrift maar een reader (kots).
Inderdaad.
__________________
I hide my soiled hands behind my back.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 14:29
Faery
Faery is offline
Oh goddomme, nou heet zelfs de LeerlingenVereniging bij ons op school Crew Unit!
__________________
Genocidealisme.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 14:32
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
Citaat:
Faery schreef:
Oh goddomme, nou heet zelfs de LeerlingenVereniging bij ons op school Crew Unit!
Niet zeiken jij, arjan en paula hebben daar heeeeel goed over na gedacht, en die weten vast wel wat ze doen.. *proest*
__________________
Subtiel
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 14:36
Faery
Faery is offline
Citaat:
AtHell schreef:
Niet zeiken jij, arjan en paula hebben daar heeeeel goed over na gedacht, en die weten vast wel wat ze doen.. *proest*
Die combinatie van een LPF'er en een EO-freak hebben de LLV geen goed gedaan
__________________
Genocidealisme.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:18.