Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2020, 10:38
Verwijderd
https://nos.nl/artikel/2362511-wette...uari-2021.html

Jan Marijnissen geef je mening eens
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2020, 13:33
Verwijderd
Ja ik vind hier vanalles van en tegelijkertijd niet zo veel maar wil op één ding graag inzoomen; de hypotheekregels.

- overdrachtsbelasting gaat omlaag voor jongeren (onder de 35 jaar) (van 2% naar 0%)
- koppels mogen meer lenen (inkomen tweede partner telt mee voor 90%, was 80%)
- studieschuld telt minder zwaar mee dus ook meer hypotheek te lenen
- nhg garantie grens gaat omhoog, dus lagere rente voor meer woningen, dus men kan meer lenen

Vier maatregelen die allemaal linksom of rechtsom er toe leiden dat iemand (een koppel) meer kan betalen voor een huis.

De woningmarkt is overspannen, er zijn te weinig woningen. Ofte wel; veel mensen betalen ook meer als ze meer kunnen betalen. Dat is de tucht van de markt nu eenmaal. En bij welke woningen is de markt vooral extreem overspannen? Starterswoningen en woningen tot een ton of drie, vier - precies waar al deze maatregelen vaak voor gelden!

Er zijn zeker nuances aan te brengen (beleggers betalen juist meer overdrachtsbelasting bijvoorbeeld) maar ik denk dat deze sympathiek bedoelde maatregelen de huizenprijzen in het segment onder de vier ton nog verder omhoog gaan duwen. De belastingvoordelen verdwijnen in de zakken van de verkopende partijen. Kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2020, 13:40
Verwijderd
Tering, daar had ik nog niet eens over nagedacht en helemaal overheen gelezen

Ik zie vooral veel halve maatregelen inderdaad die weer geen zoden aan de dijk zetten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38.