Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2007, 19:19
Sophie01
Sophie01 is offline
Hallo,

Ik ben al een hele tijd op zoek naar een soort kloonprogramma, wat je kan doen via een webcam. Ik bedoel dat je dan een filmpje maakt van jezelf, daarna nog een op dezelfde achtergrond, en dat je dat dan samenvoegd, met een webcam dus. Heeft iemand daar een programma voor dat ik kan downloaden?

Groetjes, Sophie

ps: Hier is een voorbeeld
(na de intro zie je het) http://uk.youtube.com/watch?v=_AizNhWbjG4
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2007, 19:53
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Dat gaat met de meeste videobewerkingsprogramma's wel, gok ik, maar of iedereen zomaar met dergelijk programma kan werken is iets anders. En zo te zien is het ook niet echt met een simpele webcam gedaan (daarvoor is de kwaliteit iets aan de hoge kant).

Waar het eigenlijk op neerkomt is gewoon: je maakt een keer een videofeed van jezelfs links, een keer rechts. Dan is het een kwestie van timing om tegen jezelf te praten (gaat waarschijnlijk wel door gewoon je tekst goed te kennen EN op je pc die video van de andere kant af te spelen). Een derde feed voor de achtergrond kan ook altijd van pas komen. Het volgende dat je nodig hebt is een techniek die 'keying' genoemd wordt, dit zorgt ervoor dat er bepaalde delen van je videofeed weggefilterd worden uit het uiteindelijke resultaat. Waar ik over twijfel, is dat heel wat programma's volgens mij niet de juiste instelling voor keying zouden bevatten, want wat je de keying-functie moet laten doen is je beide feeds met jezelf op enkel jezelf in laten (wat dus neerkomt voor de keyingfunctie: alles wat verschillend is tussen je persoonfeeds en je achtergrondfeed moet transparant worden).

In een videobewerker ga je op de tijdslijn dan iets dergelijks krijgen:
------------------
video feed 1 met jezelf
video feed 2 met jezelf
video feed 3 met enkel de achtergrond
------------------
Waarbij de keying functie op feed 1 en 2 ingesteld staat, met als vergelijkingsmateriaal feed 3.

Anyhow, dat doet me vermoeden dat de goedkopere pakketten die specifieke functie niet zullen hebben, maar een Adobe Premiere Pro/Adobe After Effects waarschijnlijk wel.

Maar er bestaat wel een andere techniek, ook gebaseerd op keying, en de simpele variant die vaker toegepast wordt: Chroma Keying, ook beter bekend onder Blue/Green Screen. En die techniek zit in de meeste pakketten die deftig zijn (dus ook Adobe Premiere Elements, Pinnacle Studio, Window Movie Maker misschien ook zelfs (al blijf je daar beter af, vermits die enkel lineair kan bewerken, en geen feeds boven elkaar laat monteren (met wat gepriegel valt dat natuurlijk wel werkend te krijgen, maar je gaat je er suf op ergeren en het vereist veel meer precisie))).

Voor chroma keying heb je ook 3 videofeeds nodig. Maar je hebt ook een extra attribuut nodig: een groene of blauwe achtergrond (een andere egale achtergrond werkt ook wel, hoor; maar groen en blauw worden traditioneel gebruikt omdat je normaal geen groene of blauwe tint hebt in gezichten; in principe kan je ook een witte achtergrond nemen, maar dan kan het bv. zijn dat je ogen ook mee verdwijnen) . Je mag verder ook geen andere voorwerpen in dezelfde kleur ergens in beeld hebben staan (want die verdwijnen ook, zoals je op tv soms ook ziet gebeuren met kledingstukken). Hier moet je echter feed 1 en 2 opnemen voor dat scherm, feed 3 blijft identiek. Net zoals bij de normale keying-techniek laat je de 3 feeds boven elkaar afspelen, met op de bovenste 2 het chromakey-effect toegepast en de kleur van het scherm als referentie.

Zoals je ziet is het geen simpele bewerking. Voor zover ik weet is er dan ook geen programma dat zoiets automatisch voor je doet, niet dat de achterliggende wiskunde echt moeilijk is, om uit te voeren; maar ik zie niet veel mensen enkel daarvoor een programma schrijven. Wat dus betekent dat je vooral moet rekenen op commerciële videobewerkingsprogramma's.

Je moet sowieso zelf op jezelf inspelen. Verder zijn er nog enkele dingen waarop gelet moet worden, bij alle technieken die ik hierboven beschrijf:
- je moet zelf goed op de tijd letten (kan dus met de ene feed af te spelen als je de 2e opneemt, zonder geluid weliswaar), best blijf je ook tijdens de stukken dat je kloon praat stil.
- je moet erop letten dat je niet over je eigen kloon komt of probeert aan te raken (want dat laatste is moeilijk, van daar ook dat het slechts foto's zijn: je kan makkelijk 2 shots nemen uit elke feed en die samenhangen, of beter zelfs 2 foto's in Photoshop smijten; in het voorbeeld dat je geeft moet je trouwens maar eens pauzeren op die aanraakstukken, als je goed kijkt, zie je dat hij nooit echt zijn kloon vastheeft (omdat dat gewoon heel moeilijk is om te faken) ) (als het in een gelijkaardige setting is als hier)
- die nabewerking is niet zo heel moeilijk als je wat geoefend bent in het monteren van films, maar volgens mij had je het bovenstaande dan ook wel geweten (vermits ik allesbehalve een expert ben in het monteren van films, ik kan enkel deftig met een computer werken). Zelf vind ik videobewerking (zeker voor dergelijke effectjes) moeilijker dan fotobewerking; waarmee ik wil zeggen: als je echt slecht bent in fotobewerking, blijf je hier misschien beter af.

Je kan natuurlijk altijd google proberen of er toch niet zoiets makkelijks bestaat, maar ik zou er niet op hopen. Je kan natuurlijk altijd aan die kerel op YouTube vragen hoe hij het gedaan heeft; maar ik gok dat het een van de klassieke videobewerkingspakketten gedaan geweest is (vermits er ook ingezoomd wordt op de foto's en dergelijke, en sowieso voor het aan elkaar zetten heb je een videobewerkingsprogramma nodig, al kan je voor het aan elkaar zetten van stukkjes video gewoon Windows Movie Maker gebruiken).

Ik hoop dat je hiermee iets bijgeleerd hebt, en vooral dat je zelf aan de slag kan gaan.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Films, TV & Radio Mijn vieze, vette, vervelende Baas!
levi's
34 15-05-2005 22:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.