Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2001, 14:19
jungle_brother
jungle_brother is offline
Ik heb laatst voor het eerst een PC in elkaar geknutselt, wat overigens goed ging. Alleen
heb ik problemen met de DVD speler en mogelijk ook met mijn HD. Als ik een DVD film bekijk dan
gebeurd het nog weleens dat Windows of vastloopt (bluescreen) of gewoon opnieuw opstart!
Ook krijg ik voortdurend een foutmelding na enkele minuten (soms seconden) en kan ik
gelijk Windows opnieuw op gaan starten. Het verdachte is dat als het ene DVD programma
vastloopt, de andere ook gelijk geen DVD film meer kan afspelen (totdat je opnieuw opstart).
Aan de software ligt het waarschijnlijk dus niet. Een ander verdacht punt wat er mee te
maken zou kunnen hebben, is dat mijn HD van 30 GB slecht herkend wordt door Windows als
een 7 GB HD! Ik heb de drivers die meegeleverd werden met het moederbord geinstalleerd, en
heb geen foutmeldingen van hardware (ook niet onder hardware beheer) tijdens het opstarten.
Nu vroeg ik mij af of het probleem met mijn HD in verband staat met het DVD probleem.
Wat overigens laatst een paar keer is gebeurd dat Windows opnieuw werd opgestart terwijl
ik bezig was met een zware audio bewerking (zware CPU en HD belasting), en DVD decode (weer met de HD).
Om een iets duidelijker beeld te scheppen van dit probleem zijn hier de diverse
apparaten en instellingen zoals ze van toepassing zijn op mijn huidige situatie.

OS: Windows98

Moederbord: MSI K7T Pro2-A (MS-6330)
HD: Maxtor DiamondMax Plus 60 7200 RPM 30 GB AT (Op Primary IDE) model 5T030H3
DVD: Creative PC-DVD Blaster 12x (Op secondary IDE)

Dit zag ik verder nog tijdens het opstarten:

Pri. Master Disk: LBA, ATA 100, 30737 MB
Sec. Master Disk: CDROM, ATA 33

En net zoals in de BIOS werd hier de schijfgrootte wel goed herkend!
Wie kan mij hier meer over vertellen en b.v. een oplossing voordragen....
(Niet te technisch...ben n.m. niet zo super technisch op hardware gebied...ook weer geen newbie )
__________________
Ik ben Kermit the frog
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2001, 14:56
Verwijderd
Nou, ik weet niet zo heel veel van DVD's...kan het proberen

Dat je HD niet voor de volledige grootte herkend wordt, heeft niets te maken met je BIOS, maar met het bestandssysteem van Windows. Jouw BIOS herkend wel keurig dmv de LBA mode de volledige 30gig, maar het FAT-systeem waar Windows mee werkt kan dat niet - dat heeft een maximale grootte per partitie die onder de 30gig ligt (ik geloof 8,4 gig, maar ik kan er naast zitten). Ik weet niet of het ook voor FAT32 onder 98 geldt, maar ik ken wel mensen die hetzelfde soort probleem hebben onder 95 OSR2 en 98 met FAT16. Je schrijft niet onder welk systeem je je HD hebt geformatteerd - check dus even of je wel FAT32 hebt gekozen.

Over die DVD-speler: zoals jij het bescrijft, lijkt het me meer een conflict tussen je DVD-software en een ander deel van het systeem (conflict met je HD is zéér onwaarschijnlijk). Probeer gewoon overal de nieuwste drivers voor te installeren, en gebruik de DVD playback-software die met je speler mee werd geleverd (if any). Verder kan ik er ook niet veel van zeggen, sorry.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2001, 15:59
jungle_brother
jungle_brother is offline
Win98 draait op een FAT-32 bestandssysteem zie ik in verkenner...maar is dat standaard? Wat als ik hiervoor Win95 had, en dus eerst geformatteerd had met een FAT-16, en er daarna Win98 overheen heb gedaan? Heb je dan nog steeds met FAT-16 of met FAT-32 te maken?
__________________
Ik ben Kermit the frog
Met citaat reageren
Oud 20-05-2001, 19:15
Verwijderd
Als je die 30gig harddisk onder Win95 hebt geformatteerd bestaat er een kansje dat je inderdaad FAT16 gebruikt. Maar als, zoals jij zegt, Win98 aangeeft dat-ie op FAT32 draait, dan moet er in principe niks aan de hand zijn. In de PC waar ik nu op typ zit ook een 40gig Maxtor Diamondmax Plus, die (jammer genoeg) in één grote partitie van 40gig is ingedeeld en dat werkt perfect.

Misschien heeft iemand (jijzelf misschien?) in FDISK de harde schijf gewoon niet goed gepartitioneerd. Probeer een keer het volgende:

- Ga naar MS-DOS (Puur MS-DOS of een Windows98-DOS prompt, dat maakt niet uit)
- typ FDISK.
- Kies bij het scherm wat je ziet voor Ja, ondersteuning voor grote schijven inschakelen.
- Kies optie 4, partitiegegevens weergeven.
- Je ziet nu een overzichtje van de partities (=de indeling) die op de schijf aanwezig zijn. Als je het scherm wat je daar ziet ff hier zou kunnen posten, kan ik je misschien wel verder helpen.

Met citaat reageren
Oud 20-05-2001, 20:41
jungle_brother
jungle_brother is offline
Ik begin een spoor te vinden in de wondere wereld van Microsoft! Ok, hier zijn de gegevens van FDISK (Ik heb al een soort van conclusie kunnen trekken...)


Huidige vaste schijf: 1 (Jep HD)
Partitie: C:1 (Klopt weer)
Status: A (Inderdaad actief)
Volumenaam: ...doe ik niet aan
Mbytes: 8025 <---- Hier begint het...
Systeem: FAT32 (Windows98)
Gebruik: 27% <---- Van wat?
Totale schijfruimte is: 29306 MB (Daar heb ik dus voor betaald!)


Conclusie (Lijkt wel een verslag ), ik heb blijkbaar tijdens het fragmenteren niet volledige ruimte gekozen voor de PRI. partitie, want 8025 van 29306 = 27%......
Klopt dit of ben ik nu een boel shit aan het vertellen? Kan ik die PRI. partitie nu ook de volle 100% geven (Of zou ik achter de huidige partitie nog een systeem kunnen zetten )?

[Dit bericht is aangepast door jungle_brother (20-05-2001).]
__________________
Ik ben Kermit the frog
Met citaat reageren
Oud 20-05-2001, 21:43
Verwijderd
Dat dacht ik dus al

Ik weet niet precies hoe bekend je bent met FDisk maar het bovenstaande wil dus zeggen dat er maar 27% van de harddisk in gebruik is...partitioneren is zeg maar nog een stapje onder formatteren.

De meeste mensen delen hun schijf in meerdere delen in, omdat je anders een berg data van 30gb krijgt, wat erg onoverzichtelijk is. Bij jou is de schijf dus ingedeeld in een deeltje van 8025mb, en de rest is nog niet ingedeeld. Je kunt het volgende doen:

Kies voor optie 1 in het hoofdmenu, DOS-partitie of logisch station maken. Kies dan voor optie 2, Uitgebreide DOS-partitie maken. Je ziet nu een overzichtje met, als het goed is, die 8025mb/27% erin vermeld. Je kunt nu aangeven hoeveel procent (of mb) van de schijf je wil gebruiken voor de uitgebreide partitie. Het is aan te raden om hier gewoon het restant van de schijf voor te gebruiken, dus de andere 73%. Maak de partitie aan. Als het goed is staat er een melding van "Uitgebreide DOS-partitie aangemaakt" of iets in die geest. Ga één menu terug, en kies nu voor optie 3, Logisch DOS-station maken in uitgebreide DOS-partitie. Je kunt nu de schijf indelen. Als je bijvoorbeeld nog drie schijven van ongeveer 7500mb wil maken, dan kies je voor 33% (van die resterende 73% dus). Het aantal mb's wat hiermee overeenkomt word meteen weergegeven. Eigenlijk wijst het vanaf dit moment zich de weg vanzelf. Je kunt in die zogenaamde uitgebreide DOS-partitie de schijf indelen - als je geen zin hebt in moeilijk doen kies je gewoon voor de volle 100%. Dan krijg je dus een schijf van 27%, die je al had, en een schijf van 73%.

Als je dit gedaan hebt ga je terug naar het hoofdmenu, en kijk je voor de zekerheid nog even bij optie 4, Partitiegegevens weergeven. Als het goed is staat er nu een Uitgebreide DOS-partitie bij, die vervolgens is ingedeeld in 1 logisch DOS-station.

Ga uit Fdisk en start de computer opnieuw op. Als het goed is, is de nieuwe schijf nu station D: geworden. Formatteer station D: en voilà

Het is een beetje een theoretisch verhaal, maar als je een beetje door de menu's in FDisk bladert word de logica snel duidelijk...je moet in ieder geval NIET de Primaire DOS-partitie weghalen (dat is namelijk gewoon je C: ) maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al begrepen...

Met citaat reageren
Oud 21-05-2001, 12:30
jungle_brother
jungle_brother is offline
Maar stel dat je de overige 73% gebruikt voor de uitgebreide partitie, kun je dan in die partitie ook Linux installeren? Stel ik maak 2 logische stations in die uitgebreide partitie, kan ik daar dan 1 voor Linux gebruiken? En hoe zorg ik bijvoorbeld dat ik tijdens het booten kan kiezen tussen de verschillende OS?

[Dit bericht is aangepast door jungle_brother (21-05-2001).]
__________________
Ik ben Kermit the frog
Met citaat reageren
Oud 21-05-2001, 20:20
Verwijderd
Het kan inderdaad heel goed dat je op één van de schijven Windoos en op de andere Linux installeert.

Volgens mij kun je zelfs wel op dezelfde partitie zowel Linux en Windows naast elkaar installeren, dan moet je een zogeheten multiboot maken...jammer genoeg heb ik daar niet zoveel (zeg maar gerust geen) verstand van, hopelijk dat iemand anders je hiermee kan helpen...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2001, 11:20
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Het kan inderdaad heel goed dat je op één van de schijven Windoos en op de andere Linux installeert.

Volgens mij kun je zelfs wel op dezelfde partitie zowel Linux en Windows naast elkaar installeren, dan moet je een zogeheten multiboot maken...jammer genoeg heb ik daar niet zoveel (zeg maar gerust geen) verstand van, hopelijk dat iemand anders je hiermee kan helpen...


als je Mandrake installeert op een 2e partitie maakt hij tijdens de installatie automatisch een multiboot aan, als hij een ander OS 'vind'.. wel makkelijk..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49.