Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2002, 17:04
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
De vakantie komt eraan. Voor sommigen is het al zover, voor anderen duurt het nog even. Hét uitgesproken moment om nét dat ene boek van Hawking, nét dat ene artikel van Dijkgraaf of nét die ene recensie van Vincent Icke nog eens door te lezen.

Dit is het exacte boekentopic... welke boeken willen jullie ons allen aanraden? Wat zijn nu echt de topboeken op Exact gebied? Waar heb je vareeselijk van genoten? Welk boek raakte je? waarvan heb je het meest geleerd? Kortom: wat is een regelrechte aanrader.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2002, 17:04
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
ik begin met een quote
Citaat:
damaetas schreef:
ok, mijn moeder heeft het eindelijk voor elkaar gekregen, ik ben aan een boek over chaos-theorie begonnen.

Complexity van M. Mitchell Waldrop
the emerging science at the edge of order and chaos.



je mag em lezen als je weet wat sikkelcelaanemie is en de tweede wet van de thermodynamica. OFZOW, nee lees em maar gewoon, echt basisbegrippen-boek.
hij vertelt het verhaal van de wetenschappers die middenjaren 80 over complexiteit een resaerchnetwerk oprichtten in Santa Fe (VS)

heel simpel engels, maar voor de taalsnullen onder u vast wel vertaald naar het nederlands.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 17:46
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Voor de mensen die in astronomie geïnteresseerd zijn kan ik Het Heelal van Stephen Hawking en Stephen Hawkings Universum van David Filkin (een voormalige studiegenoot van Stephen Hawking) aanbevelen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 17:52
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
voor die filosofie en vooral chemie intressant vinden:

Mendeliev's droom van Paul strathern


nouja, het gaat over de evolutie van chemie, en het ontdekken van alle elementen, over mensen die belangrijke dingen ontdekt hebben enzo en over hoe Mendeliev aan zn tabel is gekomen.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 18:22
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
'A Brief History of Time' ook van Stephen Hawking...moet hem zelf nog aanschaffen, maar moet een klassieker zijn.

'Introduction to Astrophysics' is wel in het engels dus en 1400 bladzijden...en Oh ja, 240 piek!!!

The Theory of Chaos...ik geloof dat dat de titel is(of chaos theory), maar weet het niet zeker. Heb het boek thuis liggen namelijk(en verblijf nu enkele weken elders).

Gaat dus over een 'nieuw' soort theorie waar chaos bij komt kijken. Moet het ook nog lezen...hehe

En mogen het ook andere boeken zijn dan alleen exact?? In dat geval zal ik mijn bibliotheek even overtypen(ISBN-nummers dan hè!! )

Groetjes
Ben(die boeken sneller koopt dan hij ze leest
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 20:27
Verwijderd
*leest graag boeken over filosofie*

@Demon of Fire:
Welk boek was je nou aan het lezen?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 20:51
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
'A Brief History of Time' ook van Stephen Hawking...moet hem zelf nog aanschaffen, maar moet een klassieker zijn.
In vertaling verschenen als Het Heelal, speciaal voor diegenen die liever de Nederlandse vertaling dan de oorspronkelijke Engelstalige versie wensen te lezen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:
ISBN-nummers dan hè!!
Zoiets heet ISB-nummer, of ISBN.
Niet ISBN-nummer.

Enniewee, Ik heb net 'De wereld van Sofie' uitgelezen (filosofie, ik weet het ) en in de kast heb ik de niet-in-de-winkel-verkrijgbare-maar-zelf-uitgeprintte 'Art of Assebmly'. Voor de programmeurs onder ons
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 23:24
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
*kuchj*

Ben: open maar een boekentopic op Algemene vakken odner het mom van.. en plemp daar maar je hele collectie neer
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 06:00
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

In vertaling verschenen als Het Heelal, speciaal voor diegenen die liever de Nederlandse vertaling dan de oorspronkelijke Engelstalige versie wensen te lezen.


Wat een rare vertaling van de titel, nee, dan heb ik het boek wel....weird!


Groetjes
Ben(die dacht dat het om een geheel ander boek ging
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 06:13
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
******** schreef:
*leest graag boeken over filosofie*

@Demon of Fire:
Welk boek was je nou aan het lezen?

Geschiedenis van de Filosofie van Hans Joachim Störig.....is een goed boek.(bijna uit dus)

Hierna 'Geschiedenis van de Westerse filosofie vanuit de Politieke en sociale omstandigheden van de Griekse Oudheid tot in de twintigste eeuw' van Bertrand Russel.

'Verbeelding van het Denken' ....is een taaltechnisch boek, dus een woordenboek is zeker aan te raden.

Ik heb nog een Atlas van de Filosofie en een Filosofie woordenboek daarvoor

Een essay over Descartes, 2 boeken van Nietzsche, 1 van Berkeley (dialogen), 1 van een Frans socioloog ben even de naam vergeten, 'Opleiding tot Redenaar van Quintillianus', Doel en aard van de moderne wetenschap van Longinus(geloof ik), Postdialectische zedelijkheid van Hegel, en nog een aantal boeken...maar ja, zoals ik al zei, ik bevind mij tijdelijk niet thuis, dus ik kan het ook niet even snel nakijken.


Groetjes
Ben(die boeken heeft over de meest uiteenlopende onderwerpen
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 08:11
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef:
Ik heb net 'De wereld van Sofie' uitgelezen
Nu pas?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 11:42
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Nu pas?
Ja... ik ben niet zo'n snelle lezer. Ik zit meer te forummen en spelletjes te spelen

Nadat Hilde het boek had gekregen voor haar verjaardag werd het interessanter

oeps... spoiler?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 13:58
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
******** schreef:
Nu pas?

Hoezo nu pas??

IK ben meteen met het ECHTE werk begonnen en ga geen kinderboek lezen!


Groetjes
Ben(die hem overigens nog wel eens een keer wil lezen
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 14:15
Miess
Miess is offline
Lees toch allemaal eens wat makkelijkere boeken!
Voor degenen die een makkelijk boek over wiskunde willen lezen kan ik je het volgende boek aanbevelen:
De Telduivel
Auteur: Hans M. Enzensberger, vertaald door Piet Meeuse.

Het boek is gewoon in basisschooltaal geschreven en het leest ook erg gemakkelijk. Ik heb het boek voor de eerste keer vlak voor mijn eindexamen gelezen en het heeft ervoor gezorgd dat ik het onderdeel combinatoriek goed ben gaan snappen. Ik heb het laatst nog een keer overgelezen, vlak voor een tentamen over combinatoriek/kans, iedereen lachte me uit, maar ik had wel een 9. En dat kan geen enkele medestudent me navertellen
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 16:03
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Miess schreef:
combinatoriek
euh??? what the fuck is combinatoriek???
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 16:44
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Hoezo nu pas??
Eddie had hem op dezelfde dag besteld als mij

En ik heb hem een paar maanden geleden uitgelezen Hij ligt alweer in een stoffige hoek

Citaat:
IK ben meteen met het ECHTE werk begonnen en ga geen kinderboek lezen!
Ik zie het als een leuke inleiding, maar wil ook wel serieuzere dingen gaan lezen
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 16:46
Miess
Miess is offline
Citaat:
damaetas schreef:
euh??? what the fuck is combinatoriek???
Ik denk dat je dat wel kent onder de naam 'combinatieleer'. Jullie belgen hebben wat andere termen op wiskundig gebied.
Bijvoorbeeld: Op hoeveel manieren kan uit 17 mensen een bestuur worden gekozen als:
- ieder bestuurslid 'gelijk' is
- als er eerst een voorzitter, dan een penningmeester, dan een secretaris moet worden aangewezen.

Dit waren twee makkelijke voorbeelden, maar simpelweg zijn het gewoon 'telproblemen met grote getallen'.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-07-2002, 20:25
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Miess schreef:


Ik denk dat je dat wel kent onder de naam 'combinatieleer'. Jullie belgen hebben wat andere termen op wiskundig gebied.
Bijvoorbeeld: Op hoeveel manieren kan uit 17 mensen een bestuur worden gekozen als:
- ieder bestuurslid 'gelijk' is
- als er eerst een voorzitter, dan een penningmeester, dan een secretaris moet worden aangewezen.

Dit waren twee makkelijke voorbeelden, maar simpelweg zijn het gewoon 'telproblemen met grote getallen'.
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah zegt da dan
hier is dat stochastiek (heb ik ook vorig jaar gezien, en volgend jaar weer wat uitgebreider, lees 'veel uitgebreider' :/ )
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 20:31
Miess
Miess is offline
Citaat:
damaetas schreef:


aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah zegt da dan
hier is dat stochastiek (heb ik ook vorig jaar gezien, en volgend jaar weer wat uitgebreider, lees 'veel uitgebreider' :/ )
Aha.. Ik was op de middelbare school nooit zo heel erg goed in dat onderdel, totdat ik het boek las. Dat was vlak voor mijn examen van wiskunde A, ik stond toen voor de schoolonderzoeken een 7,8 en haalde een 9,2 voor het eindexamen. Daardoor was mijn eindcijfer voor wiskunde A een 9. Die van wiskunde B was een 10
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 20:34
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
damaetas schreef:


aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah zegt da dan
hier is dat stochastiek (heb ik ook vorig jaar gezien, en volgend jaar weer wat uitgebreider, lees 'veel uitgebreider' :/ )
Weet je zeker dat je het uitsluitend over telproblemen hebt? Stochastiek (zoals ik de term althans ken) houdt zich bezig met het bestuderen van kansprocessen, ook wel stochastische processen genoemd. De combinatoriek (de studie van telproblemen) is op zich op te vatten als een onderdeel van de discrete wiskunde, waartoe ook de coderingstheorie en de grafentheorie hoort.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 20:54
Miess
Miess is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Weet je zeker dat je het uitsluitend over telproblemen hebt? Stochastiek (zoals ik de term althans ken) houdt zich bezig met het bestuderen van kansprocessen, ook wel stochastische processen genoemd. De combinatoriek (de studie van telproblemen) is op zich op te vatten als een onderdeel van de discrete wiskunde, waartoe ook de coderingstheorie en de grafentheorie hoort.
Even geheel buiten deze vraag om hoor, maar was jij nou ook afgestudeerd in de technische wiskunde? Als wat werk je nu?
Ik studeer op het moment zelf technische wiskunde @ TU/e(Eindhoven) en geef daarnaast wiskunde-les op een middelbare school.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 17:11
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Miess schreef:


Even geheel buiten deze vraag om hoor, maar was jij nou ook afgestudeerd in de technische wiskunde? Als wat werk je nu?
Ik studeer op het moment zelf technische wiskunde @ TU/e(Eindhoven) en geef daarnaast wiskunde-les op een middelbare school.
Ik heb wel geprobeerd om aan de TU Eindhoven de studie voor wiskundig ingenieur te volgen, maar moest daar wegens slechte studieresultaten mee stoppen. Ik houd me echter nog steeds met wiskunde bezig door middel van zelfstudie.
Momenteel ben ik werkzaam als administratief medewerker bij de Atlant Groep, de sociale werkvoorziening in Helmond. Vanaf 12 augustus ga ik daar samen met een collega van mij het archief opnieuw opzetten.
Ik geef zelf sinds oktober 1990 bijles in wis-, natuur- en scheikunde op v.m.b.o.-, h.a.v.o.- en v.w.o.-niveau in mijn woonplaats en hoop eind september, begin oktober weer met een nieuwe serie bijlessen van start te kunnen gaan.
Indien je er wat voor zou voelen om buiten het forum om met mij over wiskundige onderwerpen te praten, dan kun je me bereiken op mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 19:16
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Weet je zeker dat je het uitsluitend over telproblemen hebt? Stochastiek (zoals ik de term althans ken) houdt zich bezig met het bestuderen van kansprocessen, ook wel stochastische processen genoemd. De combinatoriek (de studie van telproblemen) is op zich op te vatten als een onderdeel van de discrete wiskunde, waartoe ook de coderingstheorie en de grafentheorie hoort.
nou dat was 1 boek en daar zat een heleboel in euh wat mij nu ff ontsnapt tis ook al een jaar geleje, telproblemen zaten er wel bij denkik, en kansberekening, en nog iets
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 19:44
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
damaetas schreef:

nou dat was 1 boek en daar zat een heleboel in euh wat mij nu ff ontsnapt tis ook al een jaar geleje, telproblemen zaten er wel bij denkik, en kansberekening, en nog iets
Ik denk dat het inderdaad om een boek over kansrekening gaat. Dat er een stukje combinatoriek bij zit heeft te maken met het feit dat je bij het berekenen van een kans ook moet kijken naar het aantal mogelijkheden dat bij een gebeurtenis optreedt. Denk maar aan het probleem van een vaas met 2 soorten balletjes (bijvoorbeeld rode en witte) waarbij je bijvoorbeeld moet berekenen wat de kans op 2 rode balletjes is als je zonder terugleggen een gegeven aantal balletjes trekt.
Ikzelf was nooit goed in kansrekenen, mede doordat het me niet aansprak. Ik was veel beter in analyse en vectormeetkunde.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2002, 21:08
Miess
Miess is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Ik denk dat het inderdaad om een boek over kansrekening gaat. Dat er een stukje combinatoriek bij zit heeft te maken met het feit dat je bij het berekenen van een kans ook moet kijken naar het aantal mogelijkheden dat bij een gebeurtenis optreedt. Denk maar aan het probleem van een vaas met 2 soorten balletjes (bijvoorbeeld rode en witte) waarbij je bijvoorbeeld moet berekenen wat de kans op 2 rode balletjes is als je zonder terugleggen een gegeven aantal balletjes trekt.
Dat zal inderdaad ja. Zowel kansberekenen en combinatoriek zijn niet bepaald mijn favorite onderdelen van de wiskunde.

Citaat:

Ikzelf was nooit goed in kansrekenen, mede doordat het me niet aansprak. Ik was veel beter in analyse en vectormeetkunde.
Dat probleem had ik vroeger ook, totdat ik het boek van Hans M. Enzensberger las. Ik vind blokken over combinatoriek en kansrekenen ook het vervelendst. Hetzelfde had ik vroeger trouwens bij statistiek, dus zeg maar zo ongeveer de gehele wiskunde A stof. Ik vind het raar dat ik er toch nog met een 9 voor ben geindigd. In wiskunde B was ik juist heel erg goed, stond een 10, omdat meetkunde en functieanalyse naar mijn mening veel 'logischere' onderdelen van de wiskunde zijn.

Ik merk ook dat ik het lastig vind om dit aan mijn leerlingen uit te leggen. Het is namelijk zo dat combinatoriek en kans (voorheen alleen onderdeel van wiskunde A) nu ook onderdeel van wiskunde B zijn geworden in de tweede fase.

De onderdelen combinatoriek, kans, statistiek ed. liggen mensen die goed zijn in talen vaak beter omdat je er eigenlijk gewoon 'niet te ver voor moet doordenken'. Beta's kunnen dit vaak niet. Ik heb dit probleem bij mezelf verholpen door veel te oefenen en het boek 'de Telduivel' van Hans M. Enzensberger te lezen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 10:39
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
ik vin het ook ni echt het intressantste onderdeel. maar hier krijg je in bijna elke opleiding een cursus statistiek
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 16:58
Miess
Miess is offline
Citaat:
damaetas schreef:
ik vin het ook ni echt het intressantste onderdeel. maar hier krijg je in bijna elke opleiding een cursus statistiek
Dat is opzich natuurlijk niet verkeerd.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 09:18
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Miess schreef:


Dat is opzich natuurlijk niet verkeerd.
neej daarom doen ze het ook waarschijnlijk
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 07:52
heumen
heumen is offline
Voor diegene die Hawking's boek het Heelal (of A brief history of time)hebben gelezen maar er geen reet van begrepen (zoals ik, student natuurkunde die het boek pas begreep na een college Algemene relativiteits theorie) is de nieuwe Hawking aan te raden. Hij heet the universe in a nuttshell en is beter te lezen. Verder is Einstein's "Relativiteit" nog steeds goed te lezen (alhoewel de gebruikte wiskunde wat ouderwets is opgeschreven.
En dan de echte aanrader van de week:
R.P. Feynman's boeken. Deze man was briljant, grappig en erug goed in Natuurkunde.
Enkele titels:
"Surely, your joking mr. Feynman"
"What do you care what other people think"
"QED"

Deze zijn zonder wiskunde. Het zijn meer anekdotes uit het leven van deze Nobelprijswinnaar (hij bedacht onder andere de Quantum Electro Dynamica).
__________________
heumpje
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 10:37
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
heumen schreef:

En dan de echte aanrader van de week:
R.P. Feynman's boeken. Deze man was briljant, grappig en erug goed in Natuurkunde.
Enkele titels:
"Surely, your joking mr. Feynman"
"What do you care what other people think"
"QED"

Deze zijn zonder wiskunde. Het zijn meer anekdotes uit het leven van deze Nobelprijswinnaar (hij bedacht onder andere de Quantum Electro Dynamica).
Ik heb zelf een exemplaar van The Feynman Lectures on Physics, een 3-delig boekwerk waarin de colleges staan beschreven die Feynman van 1961 t/m 1963 aan eerste- en tweedejaars natuurkundestudenten aan Caltech (California Institute of Technology) heeft gegeven. Feynman maakte ook deel uit van de commissie die de ramp met de Space Shuttle Challenger onderzocht, waarbij hij met behulp van een glas ijswater de invloed van kou op rubber O-ringen (de oorzaak van de ramp) aantoonde. Een van zijn beroemde uitspraken is: "Iedereen die naar een psychiater gaat zou zich eens moeten laten nakijken."
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 23:46
cmoi
cmoi is offline
ehmmz 'kkan me niet herinneren ooit een boek uit vrije wil gelezen te hebben
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 09:07
heumen
heumen is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Ik heb zelf een exemplaar van The Feynman Lectures on Physics, een 3-delig boekwerk waarin de colleges staan beschreven die Feynman van 1961 t/m 1963 aan eerste- en tweedejaars natuurkundestudenten aan Caltech (California Institute of Technology) heeft gegeven.
Die heb ik zelf ook maar dat is nou niet echt lekker leesvoer voor in de vakantie.. (toch?)
Wel heel goeie boeken om natuurkunde uit te leren.
Ik denk alleen dat je die niet in een vakantie uitleest
Als we dan toch een kleine historie van Feynman's leven beginnen:

Op 20 jarige leeftijd werd hij door zijn mentor Hans Bethe begleid bij zijn afstudeerproject. Nog voordat hij aan het project was begonnen werd Bethe door het leger gevraagd om te helpen bij de ontwikkeling van de atoombom (1941). Feynman werd meegevraagd en zo kon het gebeuren dat hij, zonder diploma, in Los Alamos meehielp bij de bouw.
Hij deed dat blijkbaar erg goed want hij leidde na een jaartje een fabriek die verrijkt uranium moest produceren (eigenlijk was dit toeval:hij was een van de weinige mensen in de wereld die iets wist over radioactiviteit en de enige die in Los Alomos gemist kon worden).
Na de ontploffing van "Mike", de eerste atoombom ooit gebruikt, was hij de enige mens op deze aardkloot die ooit een "paddestoel" had gezien. Medici dachten dat de straling je ogen kon aantasten en dus moest iedereen gedurende de eerste minuten de andere kant op kijken. Feynman wist echter (hij hoopte) dat het geen kwaad kon en bleef dus kijken.

Na de oorlog heeft hij onder andere op Caltech gewerkt. Hij kon redelijk schilderen (geleerd van een kunstenaar die hij in ruil natuurkunde probeerde te leren. Dat laatste is niet gelukt aldus Feynman) en bedacht zijn grootste 'idee' aan een tafeltje in een striptease club.

Hij heeft allerlei problemen aangepakt: quantumtheorie van de elektrodynamica, quantumgravitatie, nanoscience (ik dacht zelfs dat hij de uitvinder van het woord is),
quantumcomputing etc., etc.

Al met al een zeer briljant figuur die ook nog eens erg grappig kon zijn. Zijn hele leven is beschreven in de bovengenoemde boeken.
__________________
heumpje
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 09:32
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
heumen schreef:


Die heb ik zelf ook maar dat is nou niet echt lekker leesvoer voor in de vakantie.. (toch?)
Wel heel goeie boeken om natuurkunde uit te leren.
Ik denk alleen dat je die niet in een vakantie uitleest
Het ligt er maar net aan waar je voorkeur voor het lezen van boeken naar uitgaat. Ik lees net zo gemakkelijk iets over spectraalanalyse van lineaire operatoren in een Banach- of Hilbertruimte in mijn Encyclopedic Dictionary of Mathematics als de verhalen Blokken en Bint van Bordewijk of de roman De trein der traagheid van Johan Daisne, waarvan ik gisteren een exemplaar bij De Slegte in Eindhoven kocht, samen met een 2-delig Lexikon der Physik uit 1959.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 09:58
Miess
Miess is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Het ligt er maar net aan waar je voorkeur voor het lezen van boeken naar uitgaat. Ik lees net zo gemakkelijk iets over spectraalanalyse van lineaire operatoren in een Banach- of Hilbertruimte in mijn Encyclopedic Dictionary of Mathematics als de verhalen Blokken en Bint van Bordewijk of de roman De trein der traagheid van Johan Daisne, waarvan ik gisteren een exemplaar bij De Slegte in Eindhoven kocht, samen met een 2-delig Lexikon der Physik uit 1959.
Zozo, een echte boekenfreak dus. Dat kan ik niet over mezelf zeggen, ik lees zelf alleen mijn studieboeken.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 10:19
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Miess schreef:


Zozo, een echte boekenfreak dus.
Dat kun je zo wel stellen. Je kunt me wat dat betreft gerust als een vaste klant bij De Slegte en Van Piere beschouwen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-07-2002, 11:02
Miess
Miess is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Dat kun je zo wel stellen. Je kunt me wat dat betreft gerust als een vaste klant bij De Slegte en Van Piere beschouwen.
Aha... Ben je van plan om ooit weer te beginnen aan een wiskunde studie?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 11:40
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Miess schreef:

Ben je van plan om ooit weer te beginnen aan een wiskunde studie?
Dat kan ik op dit moment nog niet zeggen. Ik weet wel dat ik door middel van zelfstudie de gelegenheid heb om zelf mijn studie-onderwerpen te kiezen omdat ik dan niet aan een bepaald curriculum vastzit. Wat dat betreft heeft zelfstudie zo zijn voordelen.
Ik vind het jammer dat er bij de Open Universiteit geen aparte wiskundestudie wordt gegeven, anders zou ik alsnog via de Open Universiteit een academische graad in de wiskunde proberen te halen. De LOI biedt inmiddels wel de mogelijkheid om een lerarenopleiding wiskunde te volgen via LOI Hogeschool. Mocht de LOI alsnog een volledige wiskundecursus aanbieden waarmee een academische graad kan worden behaald, dan ben ik in ieder geval een van de eersten die zich daarvoor inschrijft.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 13:14
Miess
Miess is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Dat kan ik op dit moment nog niet zeggen. Ik weet wel dat ik door middel van zelfstudie de gelegenheid heb om zelf mijn studie-onderwerpen te kiezen omdat ik dan niet aan een bepaald curriculum vastzit. Wat dat betreft heeft zelfstudie zo zijn voordelen.
Haha, als je het zo bekijkt heeft het inderdaad zijn voordelen. Jammer is alleen, dat je er geen baan mee kunt krijgen.

Citaat:
Ik vind het jammer dat er bij de Open Universiteit geen aparte wiskundestudie wordt gegeven, anders zou ik alsnog via de Open Universiteit een academische graad in de wiskunde proberen te halen. De LOI biedt inmiddels wel de mogelijkheid om een lerarenopleiding wiskunde te volgen via LOI Hogeschool. Mocht de LOI alsnog een volledige wiskundecursus aanbieden waarmee een academische graad kan worden behaald, dan ben ik in ieder geval een van de eersten die zich daarvoor inschrijft.
Dan zit je toch ook aan een curriculum vast, of zie ik het nu verkeerd? Ik las trouwens in een ander topic dat je ook op de lerarenopleiding wiskunde hebt gezeten. Zie je er niks in om alsnog wiskunde docent te worden via de LOI 3,5 jarige hbo-lerarenopleiding wiskunde?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 13:55
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Miess schreef:


Dan zit je toch ook aan een curriculum vast, of zie ik het nu verkeerd? Ik las trouwens in een ander topic dat je ook op de lerarenopleiding wiskunde hebt gezeten. Zie je er niks in om alsnog wiskunde docent te worden via de LOI 3,5 jarige hbo-lerarenopleiding wiskunde?
Als ik via de Open Universiteit of de LOI een wiskundestudie ter verkrijging van een academische graad zou kunnen volgen zou ik inderdaad ook aan een curriculum vast zitten, maar ik heb dan in ieder geval het voordeel dat ik me de stof door middel van zelfstudie eigen heb weten te maken, zodat ik, als daar mogelijkheden voor zouden zijn, het curriculum versneld zou kunnen doorlopen.
Ik voel er op zich wel iets voor om via de LOI die lerarenopleiding wiskunde te doen, en ik heb me op 14 oktober ook wel aangemeld bij www.wordleraar.nl als potentiële zij-instromer, maar omdat ik moeilijk contact maak met anderen en daardoor sociaal gehandicapt ben zoals dat heet, is het contactueel gezien niet mogelijk voor mij om leraar te worden. Gelukkig weerhoudt mij dat er niet van om hier op het forum en door middel van de bijlessen die ik geef alsnog mijn kennis aan anderen over te kunnen dragen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 15:52
Miess
Miess is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Als ik via de Open Universiteit of de LOI een wiskundestudie ter verkrijging van een academische graad zou kunnen volgen zou ik inderdaad ook aan een curriculum vast zitten, maar ik heb dan in ieder geval het voordeel dat ik me de stof door middel van zelfstudie eigen heb weten te maken, zodat ik, als daar mogelijkheden voor zouden zijn, het curriculum versneld zou kunnen doorlopen.
Ik voel er op zich wel iets voor om via de LOI die lerarenopleiding wiskunde te doen, en ik heb me op 14 oktober ook wel aangemeld bij www.wordleraar.nl als potentiële zij-instromer, maar omdat ik moeilijk contact maak met anderen en daardoor sociaal gehandicapt ben zoals dat heet, is het contactueel gezien niet mogelijk voor mij om leraar te worden. Gelukkig weerhoudt mij dat er niet van om hier op het forum en door middel van de bijlessen die ik geef alsnog mijn kennis aan anderen over te kunnen dragen.
Dat is inderdaad wel jammer. Veel mensen in mijn jaargroep (waaronder ikzelf) geven al of geven per volgend schooljaar les op een middelbare school. Ik ben zelf in mei/juni begonnen (inval) en ga na de zomer verder. Het is in het begin inderdaad knap lastig om goed contact met iedereen te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 08:51
heumen
heumen is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Als ik via de Open Universiteit of de LOI een wiskundestudie ter verkrijging van een academische graad zou kunnen volgen zou ik inderdaad ook aan een curriculum vast zitten, maar ik heb dan in ieder geval het voordeel dat ik me de stof door middel van zelfstudie eigen heb weten te maken, zodat ik, als daar mogelijkheden voor zouden zijn, het curriculum versneld zou kunnen doorlopen.
Je hoeft toch niet perse het curriculum te volgen? Als je het doet voor jezelf (lijkt me wel in jouw geval) kun je toch ook zelf bepalen wat je wanneer doet en op welke manier. Hier in Leiden zijn ze aan het experimenteren met studeren via het internet. Je werkt voornamelijk thuis en je kan via het net vragen e.d stellen. Ik weet alleen niet zeker of dat ook bij wiskunde kan.
__________________
heumpje
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 10:04
Miess
Miess is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Als ik via de Open Universiteit of de LOI een wiskundestudie ter verkrijging van een academische graad zou kunnen volgen zou ik inderdaad ook aan een curriculum vast zitten, maar ik heb dan in ieder geval het voordeel dat ik me de stof door middel van zelfstudie eigen heb weten te maken, zodat ik, als daar mogelijkheden voor zouden zijn, het curriculum versneld zou kunnen doorlopen.
Ik voel er op zich wel iets voor om via de LOI die lerarenopleiding wiskunde te doen, en ik heb me op 14 oktober ook wel aangemeld bij www.wordleraar.nl als potentiële zij-instromer, maar omdat ik moeilijk contact maak met anderen en daardoor sociaal gehandicapt ben zoals dat heet, is het contactueel gezien niet mogelijk voor mij om leraar te worden. Gelukkig weerhoudt mij dat er niet van om hier op het forum en door middel van de bijlessen die ik geef alsnog mijn kennis aan anderen over te kunnen dragen.
Je kunt je toch trouwens ook met die LOI opleiding specialiseren in het MBO- en volwassenonderwijs? Dat kun je dan toch ook doen, want contact maken is belangrijker bij het voortgezet onderwijs (lijkt mij dan).
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 12:06
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Miess schreef:


Je kunt je toch trouwens ook met die LOI opleiding specialiseren in het MBO- en volwassenonderwijs? Dat kun je dan toch ook doen, want contact maken is belangrijker bij het voortgezet onderwijs (lijkt mij dan).
Dat is inderdaad mogelijk, maar dan nog blijft het contactuele aspect van belang. Voorlopig laat ik het nog maar zoals het nu is. Ik overweeg overigens wel om zelf een wiskundecursus op universitair niveau te ontwikkelen, enerzijds vanwege mijn "liefde voor het vak" en anderzijds vanwege de didactische uitdaging die het ontwikkelen van zo'n cursus biedt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 20:19
Miess
Miess is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Ik overweeg overigens wel om zelf een wiskundecursus op universitair niveau te ontwikkelen, enerzijds vanwege mijn "liefde voor het vak" en anderzijds vanwege de didactische uitdaging die het ontwikkelen van zo'n cursus biedt.
Oh leuk, dan wil ik wel proefkonijn zijn
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 20:40
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Miess schreef:

Oh leuk, dan wil ik wel proefkonijn zijn
Het zal nog wel even duren voor het er van komt. Als het zo ver is neem ik er in ieder geval contact met je over op. Ik heb nu vakantie tot 12 augustus en wil die tijd benuten om voor een Belgisch meisje van 17 een wiskundecursus op te zeten als voorbereiding op de informaticastudie die ze straks in september wil gaan volgen. Ik heb haar al iets over logica en verzamelingen, relaties en functies gestuurd. Het volgende onderdeel dat ik ga opstellen gaat over de opbouw van de natuurlijke t/m de complexe getallen, waarbij de nadruk ligt op het gebruik van geschikte equivalentierelaties om zo'n opbouw mogelijk te maken. Verder komt nog de analyse van functies van een en meer variabelen, lineaire algebra en discrete wiskunde en een onderdeel over tralies en Boole-algebra's aan bod, dus dat betekent dat ik nog volop bezig ben met het ontwikkelen van die cursus.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 08:58
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

voor een Belgisch meisje van 17 een wiskundecursus op te zeten als voorbereiding op de informaticastudie die ze straks in september wil gaan volgen.
vergeet ook ni te vermelden, da diene fysica heeeeeel zwaar is. allez, als ze het op univ gaat doen he. (beruchte gevreesde boek van 1500pag , had ook een hele stoere naam )
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 09:10
Miess
Miess is offline
Citaat:
damaetas schreef:


vergeet ook ni te vermelden, da diene fysica heeeeeel zwaar is. allez, als ze het op univ gaat doen he. (beruchte gevreesde boek van 1500pag , had ook een hele stoere naam )
Ben ik ff blij dat ik niet op een Belgische universiteit studeer. Er zijn redelijk wat Nederlanders die, als ze hier worden uitgeloot voor geneeskunde/tandheelkunde/diergeneeskunde naar België gaan. Die zullen het daar vast erg zwaar hebben .
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 09:17
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Miess schreef:


Ben ik ff blij dat ik niet op een Belgische universiteit studeer. Er zijn redelijk wat Nederlanders die, als ze hier worden uitgeloot voor geneeskunde/tandheelkunde/diergeneeskunde naar België gaan. Die zullen het daar vast erg zwaar hebben .
hier moet je ook een ingansexamen doen voor geneskunde enzo. dan worden ze vanzelf uitgeloot al ze niet genoeg chemie/fysica/wiskunde kennen

ja, nederlandse universiteiten zijn makkelijker, voor de meeste studies, so what: als ik later zeg dat ik van de Kul kom heb ik sowieso voorrang op iemand van een nederlandse universiteit om aan een job te geraken.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 09:58
Miess
Miess is offline
Citaat:
damaetas schreef:

ja, nederlandse universiteiten zijn makkelijker, voor de meeste studies, so what: als ik later zeg dat ik van de Kul kom heb ik sowieso voorrang op iemand van een nederlandse universiteit om aan een job te geraken.
Ik zeg niet dat Nederlandse universiteiten makkelijker zijn, ze zijn over het algemeen (voor wat ik heb gehoord en heb ervaren) meer praktijkgericht. Het onderwijs in België is in vergelijking tot Nederland dan ook een stuk ouderwetser, dit staat algemeen bekend.

Citaat:
so what: als ik later zeg dat ik van de Kul kom heb ik sowieso voorrang op iemand van een nederlandse universiteit om aan een job te geraken.
Haha, ik hoop voor je dat het uitkomt. In België zal je idd sneller aan een baan komen dan een Nederlander, maar in Nederland denk ik niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Pro-ana sites
Ana
29 04-08-2002 15:55
Psychologie Hoe om te gaan met verdriet?
Ellennr4
7 18-04-2002 18:29
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekentips?
Martin The Martian
9 22-01-2002 13:32
Lichaam & Gezondheid Zó dik ben ik, ik durf echt nooit sex te hebben met een jongen!
Severus
33 24-12-2001 17:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:39.