Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2005, 14:51
-Liene-
-Liene- is offline
hallohwaa,
Om met de deur in huis te vallen, ik ben Liene (17) en zit dus in humane wetenschappen. Bij ons wordt dat gezien als mindere... soms zelfs de vuilbak van het ASO. Ik kan mij daar behoorlijk in opjagen en ben ook een vechter voor deze richting, omdat ik vind dat we onterecht worden behandeld!!! Terwijl wij vele vakken samen krijgen met de Grieks-Latijns, moderne talen wiskunde en al de andere mogelijkheden worden wij als 'minderen' bestempeld! Je zou zeggen verdraagzaam zijn en dat mensen maar zeggen he over iets wat ze niet weten maar het is soms echt wel afschuwelijk hoe mensen ons behandelen!!!!
Ik heb drie jaar geleden voor Humane wetenschappen gekozen omdat ik zeer graag psychologie zou gaan studeren... nu komt men zeggen dat dat uit humane wetenschappen totaal onmogelijk is... hmmm we zijn de enige in het ASO die beginnende psychologie hebben... (gedragswetenschappen) voor mij is dat een goede basis en ik ben zeker dat ik psychologie aan de univ ga doen... ondanks al de negatieve reacties!!!!
Zo brengt men leerlingen hun motivatie of hun kracht om iets te doen waar men volle 100% voor gaat wel in gevaar... Ik hou vol en ga het doen.
Ik vroeg me af of er mensen uit de humane wetenschappen ook zoveel negatieve reacties kregen...? en hoe ermee omgaan? je kan n iet blijven negeren toch?!
Advertentie
Oud 10-07-2005, 15:42
Verwijderd
Volgens mij kan je wel gewoon psychologie gaan doen, als je niet al te slecht bent in wiskunde dan (statistiek.. )

Ik zit min of meer in een vergelijkbare situatie: economie-talen gedaan en nu ga ik sociologie doen. Wij hadden ook vaak het idee dat er op onze richting werd neergekeken, hoewel alle leerkrachten zeiden dat dat niet zo was Voor een deel zal het wel zo zijn, maar je moet je daar gewoon niks van aantrekken. Tenslotte studeert iedereen af en dan moet je opnieuw beginnen, dus dan is iedereen terug 'gelijk'.

Het is natuurljik wel zo dat veel mensen (inclusief ik) beginnen in een 'hogere' (dwz met meer wiskunde) richting en dan afzakken naar et of mw omdat ze de wiskunde niet aankunnen..
Oud 10-07-2005, 15:55
Verwijderd
Is humane wetenschappen vergelijkbaar met Cultuur en Maatschappij? Psychologie gaat juist prima, als je je ook een beetje op statistiek richt bij wiskunde. Wat een onzin verkopen de mensen dan, die zeggen dat het niet kan, of dat het minder is. Tegen hen moet je vooral zeggen dat ze DOM en KORTZICHTIG zijn en ik zou ze vooral niet serieus nemen.
Oud 10-07-2005, 16:56
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 10-07-2005 @ 16:55 :
Is humane wetenschappen vergelijkbaar met Cultuur en Maatschappij? Psychologie gaat juist prima, als je je ook een beetje op statistiek richt bij wiskunde. Wat een onzin verkopen de mensen dan, die zeggen dat het niet kan, of dat het minder is. Tegen hen moet je vooral zeggen dat ze DOM en KORTZICHTIG zijn en ik zou ze vooral niet serieus nemen.
Mwa, ik zou dat niet zo'n complete onzin noemen. Ik heb eens een overzichtje gezien met slaagcijfers gerangschikt naar de richting die je in het middelbaar gedaan hebt, en universiteit en hogeschool. Et en mw'ers hebben duidelijk minder slaagkansen volgens de statistieken.
Maar dat hangt natuurlijk van jezelf af, als jij denkt dat je het aankan is dat waarschijnlijk ook wel zo.
Oud 10-07-2005, 18:24
Verwijderd
Citaat:
doezel schreef op 10-07-2005 @ 17:56 :
Mwa, ik zou dat niet zo'n complete onzin noemen. Ik heb eens een overzichtje gezien met slaagcijfers gerangschikt naar de richting die je in het middelbaar gedaan hebt, en universiteit en hogeschool. Et en mw'ers hebben duidelijk minder slaagkansen volgens de statistieken.
Maar dat hangt natuurlijk van jezelf af, als jij denkt dat je het aankan is dat waarschijnlijk ook wel zo.
Wat bedoel je met mw'ers?

Slagingspercentage heeft niet heel veel te maken met het niveau van een bepaalde richting. Dat ligt voor een heel erg groot deel aan de persoon die het volgt, en hoeveel motivie diegene heeft. Natuurlijk is het complete onzin om te zeggen dat meer maatschappelijk of cultureel georienteerde mensen minder of zelfs aso's zijn. Daarnaast heeft het te maken met je aanleg, en sommige mensen kiezen soms iets waar ze minder aanleg voor hebben. Voor wiskunde moet je een bepaald gevoel hebben en dat geldt voor taal net zo goed.
Oud 10-07-2005, 19:33
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 10-07-2005 @ 19:24 :
Wat bedoel je met mw'ers?

Slagingspercentage heeft niet heel veel te maken met het niveau van een bepaalde richting. Dat ligt voor een heel erg groot deel aan de persoon die het volgt, en hoeveel motivie diegene heeft. Natuurlijk is het complete onzin om te zeggen dat meer maatschappelijk of cultureel georienteerde mensen minder of zelfs aso's zijn. Daarnaast heeft het te maken met je aanleg, en sommige mensen kiezen soms iets waar ze minder aanleg voor hebben. Voor wiskunde moet je een bepaald gevoel hebben en dat geldt voor taal net zo goed.
Ten eerste kom jij uit Nederland, dus je begrijpt waarschijnlijk niet helemaal hoe het systeem hier werkt.
Die slaagcijfers die ik heb zijn anders wel een afspiegeling van het al dan niet slagen van duizenden leerlingen, gesorteerd per richting. Als jij zegt dat het niveau van bijvoorbeeld menswetenschappen niet veel te maken heeft met de kans van slagen als zo'n leerling universiteit gaat doen, dan zit je echt fout.

Ik heb die cijfers eens opgezocht (het is een studie van de onderwijsinspectie obv een populatie van 6825 studenten) en om nu maar een voorbeeldje te geven:

richting - aantal - academisch (in 1 keer geslaagd)
Wetenschappen-wiskunde / 1134 / 59%
Menswetenschappen / 627 / 24%
Economie-talen / 1307/ 24%

Dan lijkt het mij helaas toch duidelijk dat studenten van richtingen met meer wiskunde ook meer slaagkans hebben.
Het niveau van de richting hangt kortweg gewoon samen met het niveau van de wiskunde..

Mw'ers zijn mensen die mens-wetenschappen volgen.
En aso betekent algemeen secundair onderwijs, en niet asociaal zoals jij blijkbaar begrepen hebt?
Oud 10-07-2005, 20:07
Verwijderd
Humane wetenschappen is de Belgische equivalent van Cultuur & Maatschappij. C&M wordt ook gezien als de minste van de vier profielen, en dat is helemaal onterecht! Go C&M, go Humane wetenschappen!

Over je keuze betreft: je hebt dan misschien wel Gedragswetenschappen, maar ik denk niet echt dat dat helemaal noodzakelijk is. Ik weet niet of er op jouw school de mogelijkheid bestaat extra uren wiskunde te doen? Zo ja, dan zou ik dat zeker doen. Statistiek kan best lastig zijn.
Oud 10-07-2005, 20:15
swie
swie is offline
slechts 1 ding is van belang wil je echt? als ja zie ik geen probleem. slecht 40% slaagt als het je niet lukt na dat eerste jaar kanje nog altijd naar de hogeschool komen. ik heb een tso gedaan dat gevoel en gezever van ge kunt het eb weet je kan dierichting niet aan heb ik maar al te vaak gehoord. wat was mijn verasing groot toen ik maar 3 herexamens had van de 13 vaken. ik kan nu nog slagen in 1 keer en volgens mijn leerkrachten van het middelbaar was dat veel te moeilijk voor mij.

zelfs nog erger ik had tso chemie gedaan en waar buis ik dan op juist ja 2 chemie vaken

dus luister niet naar je leerkrachten en doe je zin als je het echt niet kunt dan zul je dat dan wel zien
Oud 21-01-2011, 20:11
aureeeelie
aureeeelie is offline
Citaat:
hallohwaa,
Om met de deur in huis te vallen, ik ben Liene (17) en zit dus in humane wetenschappen. Bij ons wordt dat gezien als mindere... soms zelfs de vuilbak van het ASO. Ik kan mij daar behoorlijk in opjagen en ben ook een vechter voor deze richting, omdat ik vind dat we onterecht worden behandeld!!! Terwijl wij vele vakken samen krijgen met de Grieks-Latijns, moderne talen wiskunde en al de andere mogelijkheden worden wij als 'minderen' bestempeld! Je zou zeggen verdraagzaam zijn en dat mensen maar zeggen he over iets wat ze niet weten maar het is soms echt wel afschuwelijk hoe mensen ons behandelen!!!!
Ik heb drie jaar geleden voor Humane wetenschappen gekozen omdat ik zeer graag psychologie zou gaan studeren... nu komt men zeggen dat dat uit humane wetenschappen totaal onmogelijk is... hmmm we zijn de enige in het ASO die beginnende psychologie hebben... (gedragswetenschappen) voor mij is dat een goede basis en ik ben zeker dat ik psychologie aan de univ ga doen... ondanks al de negatieve reacties!!!!
Zo brengt men leerlingen hun motivatie of hun kracht om iets te doen waar men volle 100% voor gaat wel in gevaar... Ik hou vol en ga het doen.
Ik vroeg me af of er mensen uit de humane wetenschappen ook zoveel negatieve reacties kregen...? en hoe ermee omgaan? je kan n iet blijven negeren toch?!
Wat heb je dan gedaan?
Ik doe nu economie-wisk , het interesseert mij niet , maar mijn ouders verplichten mij dit te doen, ik zou later ook graag psychologie gaan studeren , en als dat gaat met humane wetenschappen, ga ik dat ook doen. (:
Oud 21-01-2011, 21:13
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Oh. Maar denk je echt dat jouw reactie na vijf jaar nog iets toevoegt?
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Op welk niveau zit jij?
Verwijderd
389 18-07-2012 12:42
Algemene schoolzaken Dé examen-topic
ULTRA8
39 26-03-2007 15:42
Algemene schoolzaken Scholen in belgie
Igorrrai
51 30-07-2005 13:56
Levensbeschouwing & Filosofie Is het juist om mensen te hypnotiseren?
Dotcom
16 28-08-2004 04:14
Algemene schoolzaken Humane Wetenschappen of Economie-Moderne Talen ????
Aradiake
27 16-08-2004 22:53
Algemene schoolzaken Belgisch schoolsysteem
songeur
14 18-03-2004 22:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.