Oud 12-05-2006, 19:42
JNR
JNR is offline
Allo!

Ik wil graag volgend jaar geneeskunde gaan studeren, maar aangezien mijn cijfers niet echt voor mijn plaatsing spreken ben ik opzoek naar alternatieven. Ik ben benieuwd of er hier iemand is die geneeskunde studeert in belgie en misschien wat vragen voor mij zou kunnen beantwoorden. Allereerst: hoe zwaar zijn de toelatings toetsen? Is het te doen voor een VWO leerling, (NG met schei2)? Hoe heeft hij/zij zich voorbereid? En dan nog wat vraagjes over de studie zelf: Aan welke universiteit studeer je? En hoe ziet het studentenleven en de studie er in Belgie uit? Hoe werkt het school systeem daar, m.b.t aanwezigheidsplicht, min aantal punten enz?

Ik hoop dat iemand wat van deze vragen voor me kan beantwoorden! Thnx!
JNR
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2006, 12:28
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Ik heb zelf geen ervaring met geneeskunde in België, maar ik weet wel dat die toelatingstest heel erg moeilijk is. Het niveau is hoger dan VWO en je mag ook geen GR gebruiken, dus alle dingen die je nu op de GR doet, moet je op de een of andere manier uit je hoofd weten te doen.
Kun je eigenlijk niet zowel in NL meeloten als in B de test doen?
Voor de rest duurt geneeskunde in B zeven jaar, waarbij het eerste jaar vooral natuur/scheikunde en biologie is, het heeft weinig met geneeskunde nog te maken. (dit is tenminste in Leuven zo) Dit doen ze om je een betere ondergrond te geven voor de rest van de geneeskundestudie, maar het is wel een heel zwaar jaar, waar je erg gemotiveerd voor moet zijn. Ook is het in Leuven erg theoretisch, ik weet van een 3 of 4 jaars dat ze een 'prakticum' lichamelijk onderzoek hadden en dat dat onderzoek bij 1 persoon voor de collegezaal werd uitgevoerd en dat ze het daarmee moesten doen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 17:41
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
ik heb vorig jaar examen in belgie gedaan (niet gehaald, 4 honderdste punt te weinig) toen heb ik wat bijles genomen en het blijkt dat het examen helemaal niet zo moeilijk is.. ze vragen voornamelijk basiskennis omdat je toch nix kan berekenen. Maar dat moet je dan wel herkennen en dat is het moeilijkste. En het is waar dat je (vooral bij wiskunde) dingen krijgt die hier in Nederland niet behandeld worden. Maar daarom heb ik ook bijles genomen, want in het 1e jaar op de universiteit wordt het wel behandeld.

Wat het examen zelf betreft ==> het duurde best lang, de hele dag. 's ochtens om 9:00 begon het met KIW (kennis wetenschappen) Dat was wiskunde, scheikunde, natuurkunde en biologie. Van elk vak kreeg je 10 meerkeuzevragen en je kreeg er 3 uur voor. Daarna hadden we pauze. Vervolgens ga je verder met IVV (informatie verwerken) Dat deel vond ik makkelijker en daar had ik ook goed op gescoord. Je snelheid werd getoetst. De snelheid waarmee je dingen kan oplossen. Dat waren gewoon een soort IQ-test vragen en daarop kan je je voorbereiden door gwn IQ-testen te oefenen. Wel willen ze dat je snel de antwoorden weet, we kregen 50 minuten voor 50 vragen. Vervolgens kregen we een tekst, vrij lang met 30 vragen erover. Dat leek een beetje op een examen Nederlands. En daarna kregen we nog de casus, een gesprek arts-patient, waar jij de arts bent en moet aanvullen wat hij zegt. Dat moet je gwn op je gevoel doen. Dan kijken ze of je wel affiniteit met het vak hebt.

misschien heb je hier wat aan.
http://www.ond.vlaanderen.be/arts%2Dtandarts/
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 23:40
TD
TD is offline
Ik heb ooit in het kader van wiskunde-bijlessen het voorbeeldexamen wiskunde voor deze toelatingstest opgelost. Als daar interesse voor is kan je me een PM sturen. Voor fys/chem/bio helaas geen oplossingen, maar ik vermoed dat het verschil met Nederland qua leerstof daar misschien kleiner is?

Succes in elk geval.
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 15:11
Anika
Ik ben zelf ookvan plan geweest om in België te gaan studeren, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan. Wat mij opviel was dat het daar allemaal veel "schoolser" is en dat de studenten een stuk meer gemotiveerd zijn dan in Nederland. Wel is het veel goedkoper, het collegegeld is daar maar een derde van wat je hier betaalt en de kamers zijn ook niet overdreven duur.

Wat al eerder gezegd is, het is wel handig om bijles wiskunde te nemen, zeker als je geen wisB2 hebt. Er kunnen bijvoorbeeld vragen over limieten in zo'n toets voorkomen, of de inverse functies van sinussen en cosinussen e.d. en dat heb je met wisB1 allemaal niet.
Bij biologie en scheikunde waren er geloof ik niet zoveel verschillen. Maar het is altijd handig om van te voren wat examens te oefenen natuurlijk, zodat je weet wat je nog allemaal bij moet leren.

Succes ermee!

Oja wat ze mij ook vertelden op de open dag is dat de helft van de studenten na het eerste jaar afvalt, maar weet niet of dat op alle universiteiten zo is. In Gent in ieder geval wel dus.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 17:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een jaar biomedische wetenschappen gestudeerd en alle Nederlanders die dat met mij deden waren uitgeloot in Nederland en gezakt voor het toelatingsexamen in Belgie voor geneeskunde. Ik weet er dus wel een en ander van af.

Het toelatingsexamen wordt echt als moeilijk ervaren. Vooral omdat ze heel anders vragen. Veel theoretischer, veel minder naar vaardigheden, veel meer naar kennis. Vooral wiskunde is lastig. Idd omdat ze daar andere dingen gehad hebben en ook alles veel algebraischer benaderen. Als ik natuurkunde had kreeg ik een formule en alle andere formules zou ik daarvan af kunnen leiden met behulp van afgeleide en integralen en weet ik het allemaal. Dat moet je dan wel liggen. Wiskunde B2 zou ik zeer sterk aanraden.

Ik heb gestudeerd in Leuven, een echte studentenstad. Als de studenten er niet zijn is de stad dood zeg maar. De kamers waren er niet heel moeilijk te krijgen, als je op tijd begint met zoeken (april/mei voor een residentie, juni/juli voor een particuliere kamer). Ik betaalde 250 euro voor 12m2 met gedeelde voorzieningen en dat is vrij normaal. Wat het studentenleven daar typeert is dat de studievereningingen veel meer leven en er nauwelijks studentenverenigingen zijn. Iedereen is dus vrij aan zijn eigen studie en studiegenoten gebonden. Het studentenleven en de stad lag me wel. Ik had het er erg naar mijn zin.

Mijn studie en vooral de onderwijsvormen lagen me veel minder. Ik heb les gehad met geneeskundestudenten dus het is ongeveer gelijk. Veel hoorcolleges (ongeveer de helft), de andere helft zijn werkcolleges en practica. De practica en werkcolleges zijn verplicht, de hoorcolleges niet. Hoorcolleges zijn erg massaal (zeker bij geneeskunde, zo'n 200 man). Werkcolleges en practica zijn in kleinere groepen van zo'n 20-30 studenten. De studiepunten zijn daar hetzelfde als hier (ECTS) alleen zijn de vakken daar 'groter' (meer ECTS) dan hier. Ze werken daar ook met twee semesters per jaar en in januari en juni examens. Alleen het cijfer van het examen is het cijfer voor dat vak.

Ik vond de examens erg zwaar. Bijna allemaal mondeling (zeven van de acht examens, bij geneeskunde net zo dacht ik). Ze vragen heel anders dan hier. Veel theoretischer. Ze vragen je echt om een heel hoofdstuk op te schrijven of om een bewijs van een formule te geven enzo. Echt dingen waar ik het nut niet van in zag. De puntentelling met examens daar is andesr. De cijfers gaan tot 20. Vanaf 10 heb je een voldoende.

Zelf hield ik het niet vol. Aan het eind van het eerste jaar had ik drie van de acht examens gehaald en echt keihard geblokt (50 uur blokken per week is daar normaal, ik had ook volle dagen les, van acht tot vijf, een vrije middag). Ik had het idee dat ik het met herexamens ook niet zou halen en ben gestopt. Achteraf hoorde ik van mede studiegenoten dat er van de 180 eerstejaars nu nog maar 40 tweedejaars over zijn. Dat de helft afvalt is dus echt niet teveel gezegd.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 21:15
JNR
JNR is offline
Hoi, een beetje een late reactie van mijn kant, sorry. Maar iniedergeval iedereen heel erg bedankt, hier kan ik zeker wat mee!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 17-05-2006 @ 17:37 :
uitleg
Misschien zijn jullie niet veel gewoon?
50 uur per week is toch niet zo overdreven? Tijdens de blok kan je inderdaad niks anders meer doen, maar als je 8 uur slaapt blijft er nog wel genoeg tijd over om zoveel te leren zou ik zeggen..

Het is idd zo dat er na het eerste jaar nog maar de helft overblijft ja.. Niet dat ik ervaring heb met geneeskunde maar da's bij praktisch alles wel het geval
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 20:12
freakje
Avatar van freakje
freakje is offline
Citaat:
doezel schreef op 24-05-2006 @ 16:57 :
Misschien zijn jullie niet veel gewoon?
50 uur per week is toch niet zo overdreven? Tijdens de blok kan je inderdaad niks anders meer doen, maar als je 8 uur slaapt blijft er nog wel genoeg tijd over om zoveel te leren zou ik zeggen..

Het is idd zo dat er na het eerste jaar nog maar de helft overblijft ja.. Niet dat ik ervaring heb met geneeskunde maar da's bij praktisch alles wel het geval
Inderdaad toe wij begonnen bij sociale wetenschappen waren we met meer dan 500 studenten, in het tweede jaar nog zo'n 300 daarvan overgebleven. In dat is in quasi alle richtingen zo.
__________________
--- Aan de andere kant van de regenboog staat een GROTE pot met goud ---
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 01:13
fractuur
fractuur is offline
Mwah, in Nederland vallen er bij sommige studies misschien nog wel meer mensen af. Vooral als het bindend studieadvies overal wordt ingevoerd. Maar ehm.. 50 uur per week is mij toch wat te veel.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studeren in België
Ilia112
5 06-07-2009 09:26
Studeren Geneeskunde in België?
Mriekk
24 06-05-2007 21:48
Studeren Dé gang van zaken m.b.t. geneeskunde studeren in Antwerpen
sjtuijp
1 18-04-2007 20:51
Algemene schoolzaken [Studie] Geneeskunde in België of Engeland
lollol
19 28-05-2004 17:45
Algemene schoolzaken studeren in engeland
dinkie
41 01-05-2003 19:43
Algemene schoolzaken geneeskunde toelating belgie
marno
0 17-08-2002 10:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48.