Oud 23-11-2006, 00:41
Mariekje*
Mariekje* is offline
Hoi allemaal,

Inmiddels ben ik gelukkig eigenaar van twee russische dwerghamster waarvan eentje 9 weken oud is en de ander is bijna 2 jaar. En beide hieperdepiep actief!

Zo actief dat ze alle twee de laatste dagen (sinds hun kooien naast elkaar staan) enorm vaak ontsnappen. Het mannetje (Jip, de oudste) zit al enkele weken in een kartonnen doos omdat ik zijn omgeving zo steriel mogelijk moet houden ivm buikgezwellen.
De dierenarts gaf hem nog slechts een paar dagen, maar inmiddels zijn we alweer enige maanden verder en is meneer nog steeds uber fit. Omdat de dierenarts echter beweerde dat zijn 'tijd' nog zo kort was, heb ik hem destijds in een kartonnen doosje gezet... En viel mijn oog enkele weken later op een vrij bijzondere 'nieuwe' hamster. Het mannetje (jip) is dus nooit meer teruggekeerd naar zijn oorspronkelijke kooi: Voornamelijk omdat hij nog steeds een open wond op zijn buikje heeft, en ten tweede omdat zijn voormalige villa inmiddels is verhuurd aan een nieuwe bewoner (Lente, het 9 weken oude vrouwtje).

Om een lang verhaal kort te maken... Jip heeft zich deze week al een keer of 9 door het karton heen gevreten en zelfs een keer door plastic, wat niet eerder het geval is geweest.
Lente (het jonge vrouwtje) heeft zich zojuist langs haar tralies heen weten te bijten met als gevolg dat ze dus 'ineens' een meter lager op de grond lag en op verkenning uitging. Enfin, weer gevangen en het 'gat' in de kooi drastisch afgeplakt met jawel een woordenboek (bij gebrek aan iets anders) en ducktape *lacht*.. twee uur later lag mevrouw weer op de grond en had tot mijn verbazing een gat DOOR het boek heen weten te bijten, tunnelvisie.
Ze kruipt telkens door een iets bredere tralie heen bij het deurtje...

Een nieuwe kooi behoort nu even niet tot de mogelijkheden, al komt die er volgende maand zeker wel. Tot die tijd zal ik dus een creatieve, veilige oplossing moeten vinden... Mijn vraag uiteraard: Wat is een creatieve, veilige, goedkope oplossing om twee hamsters in bedwang te kunnen houden?

Ze hebben overigens enorm veel speeltjes zoals huisjes, tunnels, radjes, hangmatjes, loopballen, knaagstokjes e.d. Dus aan de verveling kan het niet liggen; wel zijn ze een bizar stuk drukker geworden op het moment dat ze elkaar konden horen.
Geslachtsdrift?

Ben benieuwd naar jullie ideeen.. Ik ga nu eventjes slapen (en hamsters vangen, haha).

Alvast bedankt,
Kelly

P.S. Ze zijn beide sinds die tijd ook enorm agressief, terwijl Jip normaal gesproken nooit bijterig is of moeilijk doet. De kooi is overigens gewoon van goede, bekende kwaliteit... Dus dat zou het probleem opzich ook niet mogen zijn.
__________________
<3 Everyday I love you more....

Laatst gewijzigd op 23-11-2006 om 00:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2006, 10:37
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Ik begrijp dat ze bij elkaar in de kamer staan? Probeer ze eens in 2 aparte kamers te houden, dan ruiken/zien ze elkaar niet meer en dat kan ook al wel wat rust brengen.

Het mannetje zat nu in een kartonnen doos zei je. Hamsters bijten daar idd in no-time doorheen. Heb je geen boodschappenkrat waar je hem zolang in kan zetten? Over het algemeen zijn daar geen grote ruimtes waar hamsters doorheen kunnen en het plastic is hard, zodat erdoorheen bijten ook lastig wordt.

Het vrouwtje wordt wat lastiger. Misschien kun je die ook in een boodschappenkrat zetten? Ik denk nog even verder wat je daarmee kunt doen
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 16:18
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Het gat in de kooi kun je in ieder geval dichtmaken met ijzerdraad. Ik neem aan dat hij dat niet kapot zal knagen als je het er goed strak (en veel!) omheen wikkelt?

En tsja... Kun je geen goedkope oude kooi ergens opduiken? Voor vijf euro had ik een caviakooi gekocht bij de kinderboerderij, waar hij tijdelijk in kon wonen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 16:20
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 23-11-2006 @ 16:18 :
Het gat in de kooi kun je in ieder geval dichtmaken met ijzerdraad. Ik neem aan dat hij dat niet kapot zal knagen als je het er goed strak (en veel!) omheen wikkelt?
Goed idee ja, maar dan moet de TS er wel voor zorgen dat er geen verf om het ijzerdraad heen zit en dat de hamster zich ook niet kan bezeren.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 16:35
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 23-11-2006 @ 16:20 :
Goed idee ja, maar dan moet de TS er wel voor zorgen dat er geen verf om het ijzerdraad heen zit en dat de hamster zich ook niet kan bezeren.
Dat ijzerdraad heeft geen verf als omhulsel. Het is te koop bij een doe-het-zelf-winkel en kost bijna niets volgens mij, tenzij je een hele rol moet kopen, maar dat weet ik niet.

Maak aan de buitenkant de twee scherpe uiteinden aan elkaar, een stuk van de tralies af, zodat hij er niet bij kan.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 17:42
Mariekje*
Mariekje* is offline
Een plastic boodschappen krat is geen optie omdat ze dan omhoog klimmen en het mannetje zich deze week al eerder door een plastic bak (nog sterker plastic) heen heeft weten te bijten (ja, daar stond ik ook vreemd van te kijken).
Ik moet dus echt een andere oplossing zien te vinden.

Het ideetje met ijzerdraad ga ik in ieder geval uitproberen voor de grote kooi!

@ AlopiA: Ze staan inderdaad op dezelfde kamer, sinds die tijd zijn ze ook zo ontzettend druk.

Bedankt voor jullie reacties
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 19:08
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
kun je niet proberen om ze bij elkaar te zetten?

ik heb dat met de hamster van m'n zus geprobeert zij had een mannetje en ik een vroutje

maar dat mannetje ging bijten dus

het was wel op neutraal terein en het waren goudhamsters
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 19:26
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Dan heeft ze straks 24 hamsters, dat lijkt me ook niet de bedoeling
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 19:33
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
En de ene hamster heeft een gezwel dus dat lijkt me niet zo slim nee.
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 21:30
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
HvJ schreef op 23-11-2006 @ 17:42 :


@ AlopiA: Ze staan inderdaad op dezelfde kamer, sinds die tijd zijn ze ook zo ontzettend druk.

mannetje - vrouwtje => lekkere geuren

ik denk dat je het beste zolang je geen geld hebt voor een goede kooi (ook al kun je voor, zoals al gezegd, 5 euro ook een goede tijdelijke kooi kopen) je hamsters uit elkaar moet zetten. Dus echt op een andere kamer. Als dat niet kan, probeer ze dan in ieder geval zo ver mogelijk uit elkaar te zetten.
ik denk dat dat al een hoop frustraties bij jou en je hamsters wegneemt
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 00:34
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Sortjuh schreef op 23-11-2006 @ 19:33 :
En de ene hamster heeft een gezwel dus dat lijkt me niet zo slim nee.
Dat komt wel vaker voor bij oudere dieren, en heeft niets met zijn gezondheid te maken maar alles met zijn leeftijd (Het is dus ook niet erfelijk) Nevermind, het is geen optie om ze bij elkaar te zetten.

Ik kan best aan goedkope (nieuwe) kooien komen, maar ik koop liever gelijk alles van goede kwaliteit. Daarbij heeft het oudste mannetje waarschijnlijk niet zo gek lang meer te leven (hooguit een paar maanden) en dat is dan ook de reden dat ik straks niet ineens met een overbodige kooi wil zitten (ja, of ik krijg er niets meer voor). Maar misschien dat ik een oude kooi toch eens in overweging ga nemen: De jongste is net ook weer ontsnapt, ze liep ineens weer onder mijn bureaulades.

Ik denk er nu over een Duna-kooi te kopen, omdat ik zojuist ontdekt heb dat mevrouw dus gewoon door de smalle tralies van haar huidige hamsterkooi heen past en daarvoor niet eens een verbreed stuk nodig heeft. Echt bizar.

Is haar agressiviteit uberhaupt af te leren? Nee toch?

Ik heb het echt nog nooit gehad met een dier, want ik heb al velen gelukkige hamstertjes gehad... Maar dit beestje is zo geschift, dat ik bijna spijt krijg van mijn aankoop.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 00:45
Mariekje*
Mariekje* is offline
Kan het trouwens te maken hebben met haar kleur, die agressiviteit?

Het is een geel-wildkleur roodoog; Geen campbelli maar gewoon een russische dwerg. Al mijn andere hamsters (zowel russische- als goudhamsters) waren binnen no-time tam, met deze ben ik inmiddels alweer 3 weken bezig en ze durft niet eens in de buurt van mijn hand te komen: Bijt tot bloedens toe, of weigert zelfs gewoon los te laten en blijft dus vernijdig in mijn vinger hangen zodra ik haar oppak.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 21:20
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
De agressiviteit kan komen vanwege geslachtsdrift
Beide hamsters ruiken de geur van een andere hamster, en ook dat de andere hamster van het andere geslacht is. Mannetjes kunnen daar agressief van worden (want: concurrentie!).

Russische dwerghamsters zijn inderdaad een ster in ontsnappen! Bij ons ging hij ook altijd door de tralies heen, dat is de reden dat we toen een plastic kooi hebben gekocht (zo een waar je allemaal buizen aan vast kunt maken). Maar als je zegt dat je hamster ook door plastic heen bijt?!

Vraag eens om raad bij de dierenwinkel
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 23:21
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
HvJ schreef op 24-11-2006 @ 00:45 :
Kan het trouwens te maken hebben met haar kleur, die agressiviteit?

Het is een geel-wildkleur roodoog; Geen campbelli maar gewoon een russische dwerg. Al mijn andere hamsters (zowel russische- als goudhamsters) waren binnen no-time tam, met deze ben ik inmiddels alweer 3 weken bezig en ze durft niet eens in de buurt van mijn hand te komen: Bijt tot bloedens toe, of weigert zelfs gewoon los te laten en blijft dus vernijdig in mijn vinger hangen zodra ik haar oppak.
wanneer een dier rode ogen heeft, is het zicht vaak tot wel 80% slechter dan bij dieren die dit niet hebben.
Ze is niet vals, maar ze ziet gewoon niet goed wat er om haar heen gebeurd en zal daarom sneller geneigd zijn te happen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 00:09
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 25-11-2006 @ 21:20 :
De agressiviteit kan komen vanwege geslachtsdrift
Beide hamsters ruiken de geur van een andere hamster, en ook dat de andere hamster van het andere geslacht is. Mannetjes kunnen daar agressief van worden (want: concurrentie!).

Ja, dat dacht ik dus ook al.

Mijn oudste hamster is nu weer rustig, en zit weer braaf in zijn kartonnen doosje. Alleen het jonge vrouwtje is op sommige momenten flink bezig... Ze kan het niet uitstaan dat haar ontsnappingsmogelijkheden momenteel erg beperkt zijn (lees: de zijkanten van de kooi afgeplakt totdat er OF een nieuwe kooi is... OF totdat ze iets groter is over een weekje of wat.) Hopen dat het vanaf nu iets beter gaat..

Bedankt voor jullie reacties!
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 16:22
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
hihi, mij hamster ontstapt ook vaak.
Maar goed, die van mijn vriend ontsnapt nooit, en die zit in zo'n curver box weetjewel? Zo'n hoge dik plastic bak, goedkoop en ook makkelijk schoon te houden.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 18:59
Ami1987
Ami1987 is offline
Citaat:
HvJ schreef op 24-11-2006 @ 00:34 :
Ik kan best aan goedkope (nieuwe) kooien komen, maar ik koop liever gelijk alles van goede kwaliteit. Daarbij heeft het oudste mannetje waarschijnlijk niet zo gek lang meer te leven (hooguit een paar maanden) en dat is dan ook de reden dat ik straks niet ineens met een overbodige kooi wil zitten (ja, of ik krijg er niets meer voor). Maar misschien dat ik een oude kooi toch eens in overweging ga nemen: De jongste is net ook weer ontsnapt, ze liep ineens weer onder mijn bureaulades.

Mag ik even reageren? Ik vind dit aardig egoïstisch.

Als jij kanker hebt, en je hebt nog maar een half jaar te leven, stoppen ze jou dan ook in de wc ruimte? Omdat je toch nog maar zo kort hebt?

Dat beestje kan er niks aan doen dat die zich uit die doos vreet, het is niet voor niets een KNAAGdier.

En dan nog, de oudere hamster zijn kooitje wordt gegeven aan een nieuwe jonge hamster. Oftewel, dat komt erop neer van goh, ik vind die oude niet zo leuk meer, zet hem maar in het kartonne doosje (ook al was de eerste gedachte dat vanwege het gezwel). Die oude hamster had je eerst, dan koop je voor die nieuwe hamster toch een 2e hands kooi.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 21:09
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Ami1987 schreef op 27-11-2006 @ 18:59 :
Mag ik even reageren? Ik vind dit aardig egoïstisch.

Als jij kanker hebt, en je hebt nog maar een half jaar te leven, stoppen ze jou dan ook in de wc ruimte? Omdat je toch nog maar zo kort hebt?

Dat beestje kan er niks aan doen dat die zich uit die doos vreet, het is niet voor niets een KNAAGdier.

En dan nog, de oudere hamster zijn kooitje wordt gegeven aan een nieuwe jonge hamster. Oftewel, dat komt erop neer van goh, ik vind die oude niet zo leuk meer, zet hem maar in het kartonne doosje (ook al was de eerste gedachte dat vanwege het gezwel). Die oude hamster had je eerst, dan koop je voor die nieuwe hamster toch een 2e hands kooi.
Omdat jij direct je conclusies trekt en leeft op interpretaties, zal ik nog maar eventjes terug reageren.

Ik vind het ook verre van erg dat hij zich uit een kartonnen doos knaagt, puur omdat dit op voorhand wel te voorspellen was. Mijn vraagstelling betrof dan ook: WAAROM zijn nu ze ineens zo ontzettend druk, geslachtsdrift? En WAT is eventueel een creatieve, veilige en goedkope oplossing?
Ik heb er namelijk niets aan als het oude beestje zichzelf straks te pletter valt op een harde houten vloer, en hij zelf al helemaal niet.

Het oude beestje kan gewoon weg niet meer in een kooi worden gehouden doordat hij regelmatig aanvallen heeft en dan in paniek raakt, gevolg: Hij komt klem te zitten tussen de tralies (zie ook een topic van enkele maanden geleden) dit is al 3x gebeurt en het lijkt me voor hem niet verstandig om hem nog eens een schop na te geven door hem het risico te laten lopen dat het voor de 4de keer voorkomt dat meneer met zijn pootje klem zit tussen een tralierek en deurtje. Daarbij is een kartonnen doosje gemakkelijk eens in de zoveel dagen te vervangen, en een kooi met de nodige tralies een stuk moeilijker steriel te houden.

Voordat je me egoistisch noemt e.d. mag ik je dan ook nog vertellen dat ik ruim 1,5 maand geleden huilend bij de dierenarts stond omdat ik het arme beestje graag wilde helpen, desnoods met een operatie als het moest omdat hij er toen zo beroerd aan toe was en bizar snel achteruit ging?
Ik had er toen ook voor kunnen kiezen om hem een klap op zijn kop te geven met een hamer of hem aan de kat van de buren te voeren onder het motto 'Hij is niet zo leuk meer' zoals jij beweert, ik had immers voor een luttele 3 euro een nieuwe kunnen kopen.

Denk wat je denken wilt, mij best. Maar asjeblieft zeg, vraag eerst even verder voordat je met je oordeel klaar staat.
__________________
<3 Everyday I love you more....

Laatst gewijzigd op 28-11-2006 om 21:12.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-11-2006, 21:17
juno
Avatar van juno
juno is offline
Nou ja....misschien had je ook beter even kunnen wachten met de aanschaf van een nieuwe tot de oude ook echt onder de groene zoden lag...
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 21:29
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
juno schreef op 28-11-2006 @ 21:17 :
Nou ja....misschien had je ook beter even kunnen wachten met de aanschaf van een nieuwe tot de oude ook echt onder de groene zoden lag...
Waarom? Ik had toch immers een kooi over die hoe dan ook niet meer bruikbaar was voor het andere diertje?

Normaal gesproken had ik ook nog wel eventjes gewacht, maar omdat ik voor een lief prijsje aan een hamstertje met vrij aparte kleurstelling kon komen en ik diezelfde ochtend wederom met mijn andere hamster naar de dierenarts was geweest vanwege zijn 'benauwdheid'.. en meneer mij doodleuk vertelde dat het voor het beestje toch echt over was (alweer ja), en ik niet van lege kooien houd.... Och, waarom dan ook niet.

Echter heb ik het beestje er weer bovenop weten te krijgen, en zijn we met veel plezier alweer 3 weken verder: Gezond en wel. Ik begrijp het probleem dan niet zo hoor, al zal dat ongetwijfeld mijn tekortkoming zijn.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 22:38
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
het lijkt me niet dat hij zomaar uit een duna-kooi komt? Mijn gerbils is het in ieder geval nooit gelukt

dat zijn ideale 'kooien' als ziekenboeg en vaak op mp al voor 5 euro op te halen.

ik denk dat je daar dan het beste aan doet i.c.m. je hamsters toch proberen zover mogelijk uit elkaar te plaatsen, zidat ze elkaar ook niet continue zo sterk ruiken

succes ermee iig
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 13:28
Angelaa
Avatar van Angelaa
Angelaa is offline
ik had ook een hamster die steeds losbrak ik heb maar een andere kooi gekocht.

op een gegeven moment zat ik met mijn andere hamster op de bank, en toen in ene zag ik die andere hamster naast me lopen.
ik had toen een mannetje en een vrouwtje, het mannetje was los gebroken.
dus misschien is het geslachtsdrift.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 22:57
Mariekje*
Mariekje* is offline
Gisteren een nieuwe kooi gekocht, gevolg: Binnen 10 minuten kon ik wederom onder mijn bureau kruipen. Kooi dus weer terug gebracht...

Volgende week krijg ik een Duna kooi van een vriend te leen, hopelijk heeft dat een betere werking.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 20:56
Verwijderd
Een hamster in een kartonnen doos zetten is ook niet zo slim he? Maar okay, ik zou ze in aparte kamers zetten en een kooi kopen met tralies dicht bij elkaar zodat ze dr in ieder geval niet tussendoor kan..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie jezelf in 1 woord...
Margriet
86 25-08-2003 10:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:38.