Oud 27-05-2002, 22:15
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
hoe zou t komen dat mensen zo verschrikkelijk de neiging hebben om goden als verklaring voor onverklaarbare dingen te gebruiken?

Is dat omdat mensen die zo ingesteld zijn dat ze gewoon hun leven alleen maar leiden, er niet aan willen denken om échte oplossingen te vinden?
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2002, 22:47
danieldk
danieldk is offline
Hmmmz, elke week weer dezelfde topic .
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 23:05
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
Hmmzz, ik bedoelde eigenlijk niet wat, maar waarom. Hoe kan je overzetten naar psychologie?
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 11:49
Naz
Naz is offline
het hoeft niet persé een verklaring te zijn, het kan ook een benoeming zijn
__________________
So I cry, I pray and I beg
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 19:12
p33r
p33r is offline
onwetendheid en angst
__________________
so disappointed in the sun, that's why we're thinking, that's why we're drinking in a bar under the sea
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 19:50
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
danieldk schreef:
Hmmmz, elke week weer dezelfde topic .
haha! amen!
__________________
Copyright (c) Jimmy Osdorp 2002
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 19:23
saxy girl
saxy girl is offline
een oude wijsheid van Xenophanes van Colophone, die kritiek gaf op de immoraliteit van de goden:
Homeros en Hesiodos hebben de goden de schuld gegeven van alles, al wat er van verwijten en kritiek bestaan bij de mensen: stelen, echtbreken en elkaar bedriegen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 19:52
Verwijderd
Ik zie het eerder als het afschuiven van verantwoordlijkheid. Als "god" alles beslist, hoeven wij ons niet druk te maken over de rampen, armoede etc. in de wereld.
Tegen de gelovigen hier wil ik dit nog zeggen:
Vergeet God! Als je de klotezooi op deze wereld ziet zijn er twee mogelijkheden: (1) hij bestaat niet (2) hij bestaat maar is een ongelooflijke sadistische klootzak om de wereld zo'n zooitje te laten zijn terwijl hij de macht heeft er iets aan te doen en is daarom het aanbidden niet waard.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 19:58
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
- -
Citaat:
Wild Wizard schreef:
Ik zie het eerder als het afschuiven van verantwoordlijkheid. Als "god" alles beslist, hoeven wij ons niet druk te maken over de rampen, armoede etc. in de wereld.
Tegen de gelovigen hier wil ik dit nog zeggen:
Vergeet God! Als je de klotezooi op deze wereld ziet zijn er twee mogelijkheden: (1) hij bestaat niet (2) hij bestaat maar is een ongelooflijke sadistische klootzak om de wereld zo'n zooitje te laten zijn terwijl hij de macht heeft er iets aan te doen en is daarom het aanbidden niet waard.
- -
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 10:08
JediJoel
Avatar van JediJoel
JediJoel is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef:
Ik zie het eerder als het afschuiven van verantwoordlijkheid. Als "god" alles beslist, hoeven wij ons niet druk te maken over de rampen, armoede etc. in de wereld.
Tegen de gelovigen hier wil ik dit nog zeggen:
Vergeet God! Als je de klotezooi op deze wereld ziet zijn er twee mogelijkheden: (1) hij bestaat niet (2) hij bestaat maar is een ongelooflijke sadistische klootzak om de wereld zo'n zooitje te laten zijn terwijl hij de macht heeft er iets aan te doen en is daarom het aanbidden niet waard.
Er zijn twee polen: God en de Duivel. Als je niet in die laatste geloofd, dan is dat pcies wat hij wil.
De Duivel zit in de mens, en moedigt het slechte aan, of laat dat bovenkomen.
God is er niet om ons af te kraken, of te pijnigen, maar om ons te helpen, als we dat nodig hebben.
Ik heb wel vaker gehoord dat geloven slap is, maar hoe wou jij dan verklaren hoe de wereld ontstaan is?
Dan is geloven de beste verklaring. daarbij moet je juist sterk in je schoenen staan om te geloven in deze wereld.
Naja, ik weet zeker dat God bestaat, want ik heb hem gevoeld. Maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Greetzzz
__________________
Mithhuanion; Poet and Writer
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 11:09
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
danieldk schreef:
Hmmmz, elke week weer dezelfde topic .
Waarom denk je dat ik hier geen fb meer wil zijn
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 13:01
JediJoel
Avatar van JediJoel
JediJoel is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:


Waarom denk je dat ik hier geen fb meer wil zijn
Omdat iedereen jullie (forumbazen) (onterecht) uitscheld?
__________________
Mithhuanion; Poet and Writer
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 15:05
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
JediJoel schreef:


Omdat iedereen jullie (forumbazen) (onterecht) uitscheld?
Nope.. nah, had gewoon m'n interesse een beetje (nouja, behoorlijk) verloren. Bovendien wat minder tijd... naja, vandaar.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 20:04
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef:
Ik zie het eerder als het afschuiven van verantwoordlijkheid. Als "god" alles beslist, hoeven wij ons niet druk te maken over de rampen, armoede etc. in de wereld.
Tegen de gelovigen hier wil ik dit nog zeggen:
Vergeet God! Als je de klotezooi op deze wereld ziet zijn er twee mogelijkheden: (1) hij bestaat niet (2) hij bestaat maar is een ongelooflijke sadistische klootzak om de wereld zo'n zooitje te laten zijn terwijl hij de macht heeft er iets aan te doen en is daarom het aanbidden niet waard.
Dus jij zegt in feite: als God de wereld geschapen heeft, is Hij ook verantwoordelijk voor al het lijden. Mja zo is het dus niet. Tis best simpel te weerleggen zelfs. God heeft de wereld met de mens geschapen. Hij gaf de mens vrijheid om te kiezen tussen het kwade en het goede, tussen haten en liefhebben. Als God ons die vrijheid neit had gegeven, konden we niet liefhebben en niet haten. Dan waren we nietsvoelende robots. Die vrijheid is dus een groot geschenk van God, maar we kunnen die vrijheid ook misbruiken. Doordat we de satan geloofden en God niet meer wilden gehoorzaamden kozen we toen geheel voor het kwaad en het haten, daarmee werd ook heel de wereld besmet. Dieren gingen jagen op elkaar, mensen en dieren werden ziek, er ontstonden natuurrampen, oftewel: er was chaos en disharmonie. Satan en zijn volgelingen (lees: kwade machten) gingen ziekte, dood en verderf zaaien. Mensen gingen vechten, oorlog voeren, overspel plegen, liegen, moorden enz. enz. Mensen zoals Hitler en Stalin stonden op en vermoorden miljoenen mensen. Maar ook mensen als moeder Theresa en andere weldoeners die miljoenen mensen liefde, hoop en houvast gaven.
Lijden is dus niet de schuld van God, maar de schuld van de satan en de mensheid.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 22:19
Verwijderd
Helemaal mooi, eerst beweren dat God bestaat, en of dat niet genoeg is komen ze met "Satan" aan om de schuld tenminste ERGENS op af te kunnen schuiven. Een beetje erg zwart/wit niet, om 1 goed en 1 kwaad te maken?
"God is ideaal en puur goed" Bullshit, puur goed bestaat niet, omdat men "kwaad" moet kennen, en een klein deel in zich hebben, om te weten wat goed is.

BTW, had Hitler niet een beetje een eigen interpretatie van de BIJBEL? Vraag je maar eens af waar al die oorlogen vandaan komen. Die gaan echt niet om een pakje suiker of zo. Eerder om een zinloos geloof . Ze maken elkaar in naam van dezelfde "hogere macht" af. En nee, de Islam is echt niet veel anders dan de Bijbel, het zijn allebei machtsmiddelen van de "kerken".
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 22:29
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef:
Helemaal mooi, eerst beweren dat God bestaat, en of dat niet genoeg is komen ze met "Satan" aan om de schuld tenminste ERGENS op af te kunnen schuiven. Een beetje erg zwart/wit niet, om 1 goed en 1 kwaad te maken?
"God is ideaal en puur goed" Bullshit, puur goed bestaat niet, omdat men "kwaad" moet kennen, en een klein deel in zich hebben, om te weten wat goed is.

BTW, had Hitler niet een beetje een eigen interpretatie van de BIJBEL? Vraag je maar eens af waar al die oorlogen vandaan komen. Die gaan echt niet om een pakje suiker of zo. Eerder om een zinloos geloof . Ze maken elkaar in naam van dezelfde "hogere macht" af. En nee, de Islam is echt niet veel anders dan de Bijbel, het zijn allebei machtsmiddelen van de "kerken".
Zucht... als je mijn reply nou eens leest en probeert te begrijpen wat ik zeg en bedoel. Waarom zou je om iets te kennen je daarvan iets in je moeten hebben? Ik weet wat een computer is, dus heb ik een stukje computer in me? Dan reken ik in bits? Dat slaat toch helemaal nergens op! En al die oorlogen, dat doet God niet, Hij is daar ook niet de oorzaak van. De mensen vechten, moorden en slachten, niet God. En dan zeggen ze misschien wel dat ze dat doen omdat God dat zou willen, maar dan hoeft dat nog niet waar te zijn. In de Bijbel staat juist dat je moet liefhebben en voor elkaar moet zorgen en behoeden dat je naaste wat overkomt wat hem kan schaden. En als mensen dan gaan vechten om zogenaamde geloofsredenen en God dat wil, dan liegen ZIJ en doen ZIJ verkeerd en zorgen ZIJ voor lijden, niet God! Vergelijk het hier maar mee: Marx heeft zon mooi boek geschreven, waarin hij zijn idealen en dromen neerzet over een harmonieuze wereld. Dat Stalin dat boek gebruikte als excuus om mensen te vermoorden maakt Marx nog geen moordenaar! Kom nou zeg, dat is toch je reinste onzin. Stalin moet een excuus hebben om te moorden en gebruikt daarvoor Marx ideeen, maar alleen maar als excuus en niet omdat Marx dat zou willen, want die zou dat verafschuwt hebben. Dus als je Marx niet de daden van Stalin kan aanrekenen, zo kan je God niet de daden van mensen aanrekenen.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 22:37
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef:


Ik weet wat een computer is, dus heb ik een stukje computer in me? Dan reken ik in bits? Dat slaat toch helemaal nergens op!
Dat is nou t probleem met gelovigen. Jullie (sorry) komen altijd met verkeerde vergelijkingen om te bewijzen dat god wel kan bestaan. Het slaat inderdaad nergens op.

Als je nou wil discussieren moet je dat eerlijk doen en niet met sneaky truukjes aankomen die alleen maar bedoeld zijn om te verwarren...
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 13:57
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
VoRaZ schreef:


Dat is nou t probleem met gelovigen. Jullie (sorry) komen altijd met verkeerde vergelijkingen om te bewijzen dat god wel kan bestaan. Het slaat inderdaad nergens op.

Als je nou wil discussieren moet je dat eerlijk doen en niet met sneaky truukjes aankomen die alleen maar bedoeld zijn om te verwarren...
Jongens... dit snap ik al helemaal niet. Ik heb nog niet eens gezegd dat ik gelovig ben, ben het wel daar niet van of er wordt alweer gegeneraliseerd van hier tot gunter. En dat "we" altijd met verkeerde vergelijkingen komen slaat ook nergens op. Ik probeer duidelijk te maken dat de redenatie van: 'om iets te kennen moet je er een stukje van in je hebben' nergens op slaat en ik word ervan beschuldigt dat ik een verkeerde vergelijking maak. Wat kan ik eraan doen dat die redenatie een drogredenatie is?

En ik kom helemaal niet met sneaky truukjes aan om te verwarren. Als ik het zou verwarren zou dat alleen maar betekenen dat die redenatie verwarrend is en niet mijn stelling.

Met alle respect: leer zelf een tbje wat discussieren inhoudt en ga niet gelijk lopen generaliseren.
__________________
...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-06-2002, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef:


Zucht... als je mijn reply nou eens leest en probeert te begrijpen wat ik zeg en bedoel. Waarom zou je om iets te kennen je daarvan iets in je moeten hebben? Ik weet wat een computer is, dus heb ik een stukje computer in me? Dan reken ik in bits? Dat slaat toch helemaal nergens op! En al die oorlogen, dat doet God niet, Hij is daar ook niet de oorzaak van. De mensen vechten, moorden en slachten, niet God. En dan zeggen ze misschien wel dat ze dat doen omdat God dat zou willen, maar dan hoeft dat nog niet waar te zijn. In de Bijbel staat juist dat je moet liefhebben en voor elkaar moet zorgen en behoeden dat je naaste wat overkomt wat hem kan schaden. En als mensen dan gaan vechten om zogenaamde geloofsredenen en God dat wil, dan liegen ZIJ en doen ZIJ verkeerd en zorgen ZIJ voor lijden, niet God! Vergelijk het hier maar mee: Marx heeft zon mooi boek geschreven, waarin hij zijn idealen en dromen neerzet over een harmonieuze wereld. Dat Stalin dat boek gebruikte als excuus om mensen te vermoorden maakt Marx nog geen moordenaar! Kom nou zeg, dat is toch je reinste onzin. Stalin moet een excuus hebben om te moorden en gebruikt daarvoor Marx ideeen, maar alleen maar als excuus en niet omdat Marx dat zou willen, want die zou dat verafschuwt hebben. Dus als je Marx niet de daden van Stalin kan aanrekenen, zo kan je God niet de daden van mensen aanrekenen.
Je zegt dus dat er geen goddelijke interventie is in ons leven (anders zou hij die oorlogen wel tegenhouden, toch?).
Dan is dit toch een bevestiging van mijn punt:
Er zijn twee mogelijkheden:
(1) Hij/zij bestaat niet
(2) Hij/zij is een ongelooflijke sadistische klootzak die wel de macht heeft in te grijpen, maar toch miljoenen mensen laat lijden. En aangezien er gezegd werd dat God puur goed is en Satan puur slecht, passen dat sadisme en goed niet bij elkaar DUS moeten we terugvallen op punt (1): Hij/zij bestaat niet!
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 22:01
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef:


Jongens... dit snap ik al helemaal niet. Ik heb nog niet eens gezegd dat ik gelovig ben, ben het wel daar niet van of er wordt alweer gegeneraliseerd van hier tot gunter. En dat "we" altijd met verkeerde vergelijkingen komen slaat ook nergens op. Ik probeer duidelijk te maken dat de redenatie van: 'om iets te kennen moet je er een stukje van in je hebben' nergens op slaat en ik word ervan beschuldigt dat ik een verkeerde vergelijking maak. Wat kan ik eraan doen dat die redenatie een drogredenatie is?

En ik kom helemaal niet met sneaky truukjes aan om te verwarren. Als ik het zou verwarren zou dat alleen maar betekenen dat die redenatie verwarrend is en niet mijn stelling.

Met alle respect: leer zelf een tbje wat discussieren inhoudt en ga niet gelijk lopen generaliseren.
Dat je gelovig ben is duidelijk, dat heeft niks met generalisering te maken. Ik had toch ook gelijk? Je komt wel met verkeerde vergelijkingen aan. Je weet heel goed wat Wild Wizard bedoelde, dat van die computers is een heel andere situatie.

Het is wel een truukje dus, tenzij je het niet expres deed...
In dat geval sorry. Je redenatie klopt in ieder geval niet.
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 22:07
Mujahid
Mujahid is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef:
En nee, de Islam is echt niet veel anders dan de Bijbel, het zijn allebei machtsmiddelen van de "kerken".
De Islam kent geen kerkelijke structuur, dus er valt weinig te misbruiken!
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 23:09
Memphis Man
Memphis Man is offline
Citaat:
Mujahid schreef:


De Islam kent geen kerkelijke structuur, dus er valt weinig te misbruiken!
Nahja, dat zou ik ook niet willen zeggen..

In Pakistan kan je als man je vrouw verminken of vermoorden als je haar ziet praten met een andere man. Dat doen ze dan uit naam van de islam? En denk bovendien eens aan al die terreurnetwerken..

Ik wil echt niet zeggen dat de islam een bedreiging is voor het westen of dat het puur slecht is, maar ik denk dat het net zo als de meeste andere religies is en ook mogelijk te misbruiken.

Natuurlijk kun je de islam ook positief gebruiken. Daar ben ik van overtuigd.
__________________
Elvis Presley: Idool Billy Gilman: Sexsymbool :D
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 23:49
Mujahid
Mujahid is offline
Citaat:
Memphis Man schreef:


Nahja, dat zou ik ook niet willen zeggen..

In Pakistan kan je als man je vrouw verminken of vermoorden als je haar ziet praten met een andere man. Dat doen ze dan uit naam van de islam?

Ik had het over dat de Islam geen priesterdom kent en daarom ook geen misbruik van bovenaf gepleegd kon worden.

Jij hebt het over een verschijnsel dat zich zelden voordoet in Pakistan ( meestal op het platteland), die op de een of andere manier met de Islam verbonden zou zijn. Dit soort praktijken hebben geen enkele moer te maken met islamitisch geloof. Het verminken en vermoorden druist absoluut in tegen de islamitische principes. Dit is een cultureel fenomeen, dat zich ook voordoet in India in grotere mate, waar het overgrote deel hindoe is.


Citaat:
Memphis Man schreef:
En denk bovendien eens aan al die terreurnetwerken..

Er is helemaal geen justificatie voor terreur in de Islam.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 13:51
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef:


Jongens... dit snap ik al helemaal niet. Ik heb nog niet eens gezegd dat ik gelovig ben, ben het wel daar niet van of er wordt alweer gegeneraliseerd van hier tot gunter. En dat "we" altijd met verkeerde vergelijkingen komen slaat ook nergens op. Ik probeer duidelijk te maken dat de redenatie van: 'om iets te kennen moet je er een stukje van in je hebben' nergens op slaat en ik word ervan beschuldigt dat ik een verkeerde vergelijking maak. Wat kan ik eraan doen dat die redenatie een drogredenatie is?
Het is geen drogredenatie.
Kan jij een omschrijving geven van oorlog zonder vrede te kennen?
Kan jij defenieren wat liefde is zonder haat te kennen?
kan jij zeggen wat goed is zonder kwaad te kennen?

Dát zijn wel goede vergelijkingen. Een computer heeft geen defenitie, net zo min als dat een stoel dat heeft of een kast. Dus je moet iets slechts in je hebben om het goede te kennen.
Citaat:


En ik kom helemaal niet met sneaky truukjes aan om te verwarren. Als ik het zou verwarren zou dat alleen maar betekenen dat die redenatie verwarrend is en niet mijn stelling.

Met alle respect: leer zelf een tbje wat discussieren inhoudt en ga niet gelijk lopen generaliseren.
generaliseren is natuurlijk niet goed. dat ben ik met je eens. Maar het is uit jouw eerdere post te halen dat je gelooft. Dus dat is geen generalisatie. Wat wel generalisatie is natuurlijk te zeggen dat "jullie gelovigen" "altijd met de verkeerde argumentatie aankomen". Dát wel.

Maar het gaat in deze wel op. Je vergelijkt verkeerd. En ga dan niet tegen mensen zeggen dat ze niet kunnen discussieren.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 17:14
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
martijn1985 schreef:

Het is geen drogredenatie.
Kan jij een omschrijving geven van oorlog zonder vrede te kennen?
Kan jij defenieren wat liefde is zonder haat te kennen?
kan jij zeggen wat goed is zonder kwaad te kennen?

Dát zijn wel goede vergelijkingen. Een computer heeft geen defenitie, net zo min als dat een stoel dat heeft of een kast. Dus je moet iets slechts in je hebben om het goede te kennen.


generaliseren is natuurlijk niet goed. dat ben ik met je eens. Maar het is uit jouw eerdere post te halen dat je gelooft. Dus dat is geen generalisatie. Wat wel generalisatie is natuurlijk te zeggen dat "jullie gelovigen" "altijd met de verkeerde argumentatie aankomen". Dát wel.

Maar het gaat in deze wel op. Je vergelijkt verkeerd. En ga dan niet tegen mensen zeggen dat ze niet kunnen discussieren.
Mja... dan heb ik misschien wel een verkeerd voorbeeld gebruikt met de computer. Spijt me Voraz .Maar ik heb nog wel gelijk, ook al gebruikte ik een verkeerde vergelijking. Want om goed te kennen moet je weten wat wat kwaad is, maar dat zegt nog niet dat je slecht moet zijn oid. Dat klopt niet. Het zou wel kloppen als het een ervaring zou zijn, slecht zijn, net zoals bij honger. Ik zou niet eerlijk kunnen beweren wat hongerig zijn is als ik nog nooit honger heb gehad. Maar ik weet wel wat honger is, ook al ben ik het nooit geweest. Daarom kan God best weten wat slechtzijn is, zonder het zelf te zijn. (Hij ervaart ook slechte dingen, kijk naar Jezus: Hij deed niets slechts en werd gekruisigd.)

Citaat:
Wild Wizard schreef:


Je zegt dus dat er geen goddelijke interventie is in ons leven (anders zou hij die oorlogen wel tegenhouden, toch?).
Dan is dit toch een bevestiging van mijn punt:
Er zijn twee mogelijkheden:
(1) Hij/zij bestaat niet
(2) Hij/zij is een ongelooflijke sadistische klootzak die wel de macht heeft in te grijpen, maar toch miljoenen mensen laat lijden. En aangezien er gezegd werd dat God puur goed is en Satan puur slecht, passen dat sadisme en goed niet bij elkaar DUS moeten we terugvallen op punt (1): Hij/zij bestaat niet!
Nee ik zeg helemaal niet dat er geen Goddelijke interventie bestaat. Ik zeg juist dat God de mensen vrijheid heeft gegeven om zelf te kiezen wat ze doen, omdat ze anders willoze robots zouden zijn. Ze hebben een vermogen om lief te hebben EN om kwaad te doen; je bent in staat om van heel veel mensen te houden en hen goed te doen EN om heel veel mensen te haten en hen kwaad aan te doen. Als God zou ingrijpen in ons leven, bijvoorbeeld bij een oorlog, beperkt Hij onze vrijheid, dat zou onrechtvaardig zijn, dan zouden wij geen vrijheid meer hebben. Vergelijk het met je vader/moeder die je kleedgeld geeft. Dat krijg om zelf te bepalen wat je koopt en waar e.d. . Als je vader/moeder telkens zou ingrijpen als je iets wil kopen omdat het niet is wat zij willen, dan zou het niet meer je eigen geld zijn. Daarom kan je niet hard maken dat God een sadistische klootzak is als Hij niet ingrijpt, want Hij laat ons juist vrij. Als hij onze slechte daden zou voorkomen, zouden wij minder vrij zijn en minder kunnen liefhebben.

(Ik hoop dat het een btje duidelijk is )
__________________
...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2002, 17:54
its_annemarie
its_annemarie is offline
heey mensen..
het is waar wat hier geschreven wordt.. ookal is het moeilijk het begrijpen.. Pas als je ellende kent, ken je liefde en vrede. Stel je eens een wereld voor waar alleen liefde is en het goede is, dat lijkt toch ook saai... Enne dat iedereen Goden gebruikt als oplossing vind ik niet waar.. Ze worden ten eerste niet gebruikt als oplossing maar als richtlijn en om de dingen in het leven te verklaren. En als Goden maar ozin zijn en smoesjes welke oplossing is er dan???? Wat zou jij dan willen zeggen.. de evolutie theorie?? Dat alles maar toeval is.. dat iedereen elkaar neerknalt omdat iedereen dat zo grappig vind of is dat een fout van de natuur ? Dat het nooit goed gaat komen met deze wereld.. alles zal gewoon doorgaan zoals het nu is en misschien wel erger worden?!? Sorry maar dat gaat er bij mij niet in! Ik heb liever een goed vooruitzicht, en dat is voor mij de hemel. Beter een goed zicht op de dingen van het leven door God en dan onzeker leven en op mijzelf vertrouwen. Hoewel ik zeker kan voorstellen dat anderen het niet snappen van gelovigen. En ik wil nog even zeggen dat ik het wel goed vind van iedereen hier dat ze er toch wel over nadenken.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 18:13
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
Over wat je zei over slecht om goed te kennen: daar is volgens mij iedereen t ook wel mee eens...
Ik vind t wel een pietsie ver gaan om de evolutie theorie gelijk te stellen met toeval. Het is veel meer dan dat.

Citaat:
Ik heb liever een goed vooruitzicht, en dat is voor mij de hemel.
dat heeft iedereen natuurlijk liever. Maar dat is geen enkele reden (voor mij) om te geloven dat zo'n plek ook echt bestaat. Ik zou t heel erg graag willen zelfs.
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 19:20
Somari
Somari is offline
Volgens mij hebben mensen gewoon iemand nodig op wie ze kunnen steunen; om tegen aan te praten en de schuld enzo.. wie is daar nou beter voor dan iemand die oppermachtig is, van pure liefde gemaakt is, en niks terug doet als je hem uitscheld?
__________________
Somari
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 21:16
Verwijderd
Citaat:
its_annemarie schreef:
Ik heb liever een goed vooruitzicht, en dat is voor mij de hemel. Beter een goed zicht op de dingen van het leven door God en dan onzeker leven en op mijzelf vertrouwen.
Dit is dus waar het om draait. Jij houdt op met logisch en rationeel te denken OMDAT DE WAARHEID JE NIET AANSTAAT! Beetje naief, niet?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2002, 22:02
QT
Avatar van QT
QT is offline
Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef:


Dus jij zegt in feite: als God de wereld geschapen heeft, is Hij ook verantwoordelijk voor al het lijden. Mja zo is het dus niet. Tis best simpel te weerleggen zelfs. God heeft de wereld met de mens geschapen. Hij gaf de mens vrijheid om te kiezen tussen het kwade en het goede, tussen haten en liefhebben. Als God ons die vrijheid neit had gegeven, konden we niet liefhebben en niet haten. Dan waren we nietsvoelende robots. Die vrijheid is dus een groot geschenk van God, maar we kunnen die vrijheid ook misbruiken. Doordat we de satan geloofden en God niet meer wilden gehoorzaamden kozen we toen geheel voor het kwaad en het haten, daarmee werd ook heel de wereld besmet. Dieren gingen jagen op elkaar, mensen en dieren werden ziek, er ontstonden natuurrampen, oftewel: er was chaos en disharmonie. Satan en zijn volgelingen (lees: kwade machten) gingen ziekte, dood en verderf zaaien. Mensen gingen vechten, oorlog voeren, overspel plegen, liegen, moorden enz. enz. Mensen zoals Hitler en Stalin stonden op en vermoorden miljoenen mensen. Maar ook mensen als moeder Theresa en andere weldoeners die miljoenen mensen liefde, hoop en houvast gaven.
Lijden is dus niet de schuld van God, maar de schuld van de satan en de mensheid.

Voor dit alles is ook een biologische/geologische verklaring die ook nog eens te bewijzen zijn.

En dat is het enige wat ik van jullie geloof niet uit kan staan er zijn geen bewijzen voor je moet gewoon maar geloven terwijl er voor het andere vrij duidelijke verklaringingen zijn Dat kan ik niet. Als ik iets niet snap of niet logisch vind, ga ik proberen om het te verklaren. Das met wiskunde zo en ook met geloof etc
__________________
M.D.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2002, 22:08
QT
Avatar van QT
QT is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef:

Dit is dus waar het om draait. Jij houdt op met logisch en rationeel te denken OMDAT DE WAARHEID JE NIET AANSTAAT! Beetje naief, niet?

IDD als er een God en een Duivel zouden zijn lijkt me dit toch meer iets satanistisch dan een gift van God mijn rug toekeren naar de werkelijkheid m'n ogen sluiten en mijn handjes ervoor (zoals kleine kinderen die tellen bij verstoppertje!)



Bovendien wie zegt dat JIJ leeft als een goed mens? Straks moet je toch nog naar de hel!?
"Maar ik doe wat in de bijbel staat" Jah maar de bijbel is door mensen geschreven en er staan fouten in hmmm misschien is de inhoud van de bijbel wel door satan bij de apostelen ingefluisterd


Ik vin het creationisme een NAIEVE overtuiging niet kijken naar sluitende bewijzen maar naar een door mensen geschreven boek.
Zo wisten de rijken vroeger de arme mensen die honger hadden etc KOEST te houden?!! Maar nu...? DUDE ik snap jullie echt niet!


Misschien zijn al die theorien te moeilijk voor... naja

ieder zijn eigen overtuiging ik de mijne jullie die van jezelf
__________________
M.D.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 20:29
Verwijderd
Citaat:
QT schreef:

Bovendien wie zegt dat JIJ leeft als een goed mens? Straks moet je toch nog naar de hel!?
"Maar ik doe wat in de bijbel staat" Jah maar de bijbel is door mensen geschreven en er staan fouten in hmmm misschien is de inhoud van de bijbel wel door satan bij de apostelen ingefluisterd
Ja, als je zo gaat denken blijven we nog wel even bezig. De Bijbel (en de Hel) is niet het enige wat verzonnen kan worden. Wie weet vallen we allemaal wel in een eindeloos gat, wie weet blijven we voor eeuwig hier rondzwerven als geesten, wie weet branden we allemaal in hel...wie weet. Doemscenarios bedenken kan iedereen. Je moet geen dingen gaan geloven als je weet dat ze bedacht zijn. Dan ben je gewoon goedgelovig en naief.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 21:47
konflict
Avatar van konflict
konflict is offline
" Wij,hier op aarde, nemen geen speciale plaats in het universum in. We zijn zeker niet het centrum van het zonnestelsel, we zijn zelfs niet het centrum van ons melkwegstelsel, en ons melkwegstelsel is niet het centrum van het universum.
Het universum bestaat op basis van natuurwetten en we zijn op weg in een uitdijend heelal en we zijn hier een paar miljard jaar totdat de zon is opgebrand en ik geloof niet dat daar enige zin achter schuilgaat. "

Rocky Kolb



Wat ook mijn visie weergeeft; de mens kan slecht tegen onzekerheid en is ijdel. Wij willen overal de zin van inzien, desnoods zeggen dat we ze nog moeten ontdekken. Is dit niet mogelijk dan schuiven we het af op iets onmenselijks als God, om het zeurende stemmetje dat een zin in alles zoekt even stil te houden.
Een andere kant is de zwakheid van de mens. Continu verantwoordelijkheid dragen is zwaar, vandaar dat het geloven in het lot en/of in een god lonkt.

[edit]

Niet dat ik het geloof in een God bij anderen verafschuw. Wanneer ik kon zeggen dat ik met een rotsvast vertrouwen in God en de hemel geloof, zou mijn leven een stuk makkelijker zijn. Misschien naief, maar geluk is geluk en als je dat op zo'n manier kunt vinden, so be it. Helaas is dit niet het geval bij mij...

[/edit]

Laatst gewijzigd op 09-06-2002 om 21:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom geloof jij niet?
Magican2
500 24-07-2009 13:39
Levensbeschouwing & Filosofie Geloof ik....?
Sjarlot
62 27-01-2009 20:19
Levensbeschouwing & Filosofie When the Moors ruled europe
Relief
53 15-10-2007 14:37
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Anti amerikaans...
iceball
452 02-02-2006 18:21
Levensbeschouwing & Filosofie "God is dood"
RanC
500 16-05-2005 19:08
Levensbeschouwing & Filosofie Waarvoor leef jij??
Roxanne
73 14-03-2002 19:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08.