Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2005, 11:09
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
DEN HAAG - minister Van der Hoeven van onderwijs gaat ingrijpen in de bovenbouw van havo en vwo, bekend als de tweede fase of het studiehuis. Zij zegt dat woensdag in een interview met de Volkskrant. "Er is te weinig ruimte voor kennis en vaardigheden".

voor het hele artikel, nu.nl

Beter laat dan nooit, maar dit had al veel eerder moeten gebeuren!! Ik ben de hele bovenbouw lang bezig geweest met logboekjes bijhouden, anw, ckv en meer van dat soort onzinnige en toch verplichte vakken volgen. En nu komen ze tot de conclusie dat de tweede fase misschien toch iets te veel de nadruk legt op administratie in plaats van kennis verwerven en vaardigheden ontwikkelingen. Hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken??
__________________
ego quoque nescio quid hic scriptum est
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2005, 11:30
Sasjeliefff
Avatar van Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Ja inderdaad, ik vind het allemaal maar debiel gedoe. Tegen die tijd dat er een nieuwe vorm van tweede fase is ingevoerd ben ik allang van school af en heb ik het hele gymnasium geen fucking kip bijgeleerd.
__________________
Zo niet, dan toch!!!! | Truth is beautiful, without doubt. So are lies.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 11:35
Verwijderd
En terecht. Het studiehuis en de Tweede Fase zijn schoolvoorbeelden van signalen uit het hoger onderwijs die niet goed begrepen zijn. Er wordt gedaan alsof het de HBO's en universiteiten waren die erom vroegen, maar dat is niet zo. Die vroeger alleen om studenten met betere academische vaardigheden, met andere woorden die beter in staat zijn goede scripties en essays te schrijven, die zelfstandig een onderzoek kunnen uitdenken en opzetten, et cetera. Geen 'google-leerlingen' die alleen maar met een zoekmachine overweg kunnen en denken dat werkwoordsvervoeging 'niet nodig is, want je snapt toch wat er bedoeld wordt'.

Dit is slechts een begin. Hopelijk wordt deze waanzin na een tijdje volledig teruggedraaid. Een van de doelstellingen die Nederland moet halen is in 2020 de helft van alle leerlingen op het hoger onderwijs (dus HAVO/HBO en VWO/WO). De manier waarop dat nu wordt bereikt is valsspelen: de diploma's worden gewoon minder waard, omdat de tentaminering makkelijker wordt en de drempels voor het instromen in het onderwijs lager worden. Kon je vroeger bij veel WO-opleidingen alleen terecht met gymnasium (of in elk geval het vak Latijn), tegenwoordig kan zo ongeveer alles vanaf MBO doorstromen. Dat is natuurlijk je reinste etikettenplakkerij, zo los je het kennistekort niet op, doro de opleidingen makkelijker te maken.

Middelbare school en hoger onderwijs moeten juist moeilijker. Bij een gelijkblijvend aantal docenten (daar is natuurlijk nooit geld voor) betekent dat dat het aantal leerlingen en studenten omlaag zal moeten, teneinde ze het vereiste kleinschalige onderwijs aan te bieden. Ik las ergens dat aan de Universiteit Utrecht 1200 (!!) eerstejaar rechten beginnen, dat is toch van de gekke? Dat aantal moet minstens met een factor drie worden teruggebracht en eigenlijk is zelfs dat nog teveel.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 11:42
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-11-2005 @ 12:35 :


Middelbare school en hoger onderwijs moeten juist moeilijker. Bij een gelijkblijvend aantal docenten (daar is natuurlijk nooit geld voor) betekent dat dat het aantal leerlingen en studenten omlaag zal moeten, teneinde ze het vereiste kleinschalige onderwijs aan te bieden. Ik las ergens dat aan de Universiteit Utrecht 1200 (!!) eerstejaar rechten beginnen, dat is toch van de gekke? Dat aantal moet minstens met een factor drie worden teruggebracht en eigenlijk is zelfs dat nog teveel.
En hoe denken we dit te gaan bewerkstelligen?
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 11:44
Verwijderd
Citaat:
wammus schreef op 16-11-2005 @ 12:42 :
En hoe denken we dit te gaan bewerkstelligen?
selectie aan de poort en een max aan het aantal studenten.

Maar 1200 eerstejaars, dat is meer dan op mijn hele faculteit rondloopt.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 11:46
Verwijderd
Het studiehuis an sich heb ik niet zo veel problemen mee, die heb ik wel met het veel te lage niveau en het scala aan nutteloze vakken en opdrachten.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 12:22
Verwijderd
Citaat:
wammus schreef op 16-11-2005 @ 12:42 :
En hoe denken we dit te gaan bewerkstelligen?
Numerus fixus op basis van aanmelding bijvoorbeeld. Van degenen die zich meteen na hun examen aanmelden en die aanmelding niet meer wijzigen kun je uitgaan dat ze het écht willen. Dat soort mensen heb je liever binnen de poort dan die last-minute inschrijvers die nog iets moeten kiezen en 'dan maar rechten' (of psychologie) doen.

Andere manier is ook selecteren op cijfers. Je kunt niet met zekerheid zeggen dat degenen die op de middelbare school hoge cijfers haalden ook geïnteresseerd zijn in de studie die ze kiezen en daar ook goede cijfers zullen halen, maar het zegt wel iets over iemands instelling of intellectuele capaciteiten.

Verder kun je gewoon denken aan veel scherpere selectie, bijvoorbeeld al een bindend studieadvies na een half jaar als iemand nog helemaal geen studiepunten heeft gehaald (dat soort zit er echt tussen). Voortgangsgesprekken zijn ook een goede, maar ook daarvoor zijn weer meer studenten nodig.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 12:32
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-11-2005 @ 12:46 :
Het studiehuis an sich heb ik niet zo veel problemen mee, die heb ik wel met het veel te lage niveau en het scala aan nutteloze vakken en opdrachten.
Laten dat lage niveau en die nutteloze vakken en opdrachten nou typerend zijn voor het studiehuis... Ik bedoel, als dat echt fors zou worden verbeterd, dan herken je het studiehuis niet meer terug .

Dat je zelfstandig leert studeren is natuurlijk goed; we hoeven ook niet terug naar de methode van vijftig jaar geleden, want dat was ook niet alles. Maar het mag voor mijn part een stuk schoolser, als je dan maar wat zinnigs te doen krijgt en je echt wat leert...
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 12:54
Supreme Dutch
Beetje tegenstrijdig allemaal.. Als scholier hoop je dat je met zo min mogelijk inspanning je papiertje haalt, maar als overheid moet je strijden voor een zo hoog mogelijk opleidingsniveau.. Laat gewoon een raad optrekken ui het bedrijfsleven die een effectief en betaalbaar onderwijssysteem kunnen verzinnen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 13:07
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Citaat:
Laat gewoon een raad optrekken ui het bedrijfsleven die een effectief en betaalbaar onderwijssysteem kunnen verzinnen.
lijkt me wel héél simpel gedacht; en ondanks dat ik het beleid op dit moment oko verkeerd vind hebben die mensen die het bedenken er ook heus wel over nagedacht hoor
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 13:12
Supreme Dutch
Nou.. ik denk dat het bedrijfsleven er aan 2 kanten bij gebaat is om het goed te doen.. 1. Ze willen hoog opgeleid personeel 2. Ze willen het niet te kostbaar maken omdat het toch deels uit hun zak betaald word..
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 13:16
Verwijderd
Hmm, twee tegengestelde belangen dus.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 13:17
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Jaa, dat mogen ze weleens doen! Want die zogenaamde handelingsdelen slaan echt nergens op! En door dat studiehuis heb ik ook verschrikkelijk veel tussenuren. Ik moet morgen van half tot half 5 naar school en heb maar 4 lesjes.
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 14:10
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Tja, als ik als oefenspul een havo examenopdracht voor me krijg voor Nederlands waar het woord 'paradoxaal' moet worden toegelicht met een voetnoot dan is er iets mis met de algemene ontwikkeling. (terwijl je paradox goddammit voor de stof waar dat SE over gaat moet leren als stijlmiddel)
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 14:43
Verwijderd
Daar zijn ze anders best laat mee. Volgens mij is het doel meer zelfstandigheid zodat de aansuiting met het Hoger en Wetenschappelijk onderwijs beter zou zijn. Daar hebben je dan al die rompslomp niet voor nodig? Hooguit andere boeken waar zelfstandig mee gewerkt kan worden. Ikzelf behoor tot de groep die als proefkonijn fungeerde voor de tweede fase. We moesten dus zelfstandig werken aan de hand van studiewijzers uit boeken die daar niet geschikt voor waren. Gedurende die periode lagen de cijfers ook veel lager dan gewoonlijk. Voor de rest vind ik dat ze nu bij de tweede fase meer leren dingen op te zoeken dan dingen uit het hoofd te leren.

Laatst gewijzigd op 16-11-2005 om 14:46.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 14:44
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
En terecht, het niveau is om te huilen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 14:53
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-11-2005 @ 15:44 :
En terecht, het niveau is om te huilen.
cker , maar ik vind dat het HBO ook niet veel doet om mensen te motiveren beter te leren/ niveau te leggen. Op mijn opleiding en die van vele HBO studenten die ik ken heb je soms per tentamen wel tot 4 a 5 herkansingen. Dat vind ik gewoon belachelijk. Mensen die in het 2de jaar een herkansing hebben van een toets die gedaan is begin 1ste jaar!

Ook: schaf vakken als ANW en CKV af ofzo, en besteed meer tijd aan de vakken waar het om draait. Die eeuwige logboeken schrijven werd je gek van, en de meeste leraren op mijn middelbare school vonden die toch nog erg belangrijk
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 15:01
Verwijderd
Dat vaak kunnen herkansen vind ik niet zo erg, tentamens vallen nu eenmaal soms precies op tijdstippen dat je andere belangrijkere dingen te doen hebt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-11-2005, 15:03
Verwijderd
Helemaal mee eens. 2e fase slaat nergens op. NUtteloze opdrachten om ons genoeg SLU's te laten maken. Ben het ook met nare eens dat de middelbare scholen moeilijker moeten worden. Laat het VWO gewoon verplicht Frans EN Duits doen in de 4e, niets aan veranderen. ANW is een lachertje voor NG/NT, en CKV+KCV zijn al helemaal nutteloos. OPschonen die handel.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 16-11-2005 @ 16:01 :
Dat vaak kunnen herkansen vind ik niet zo erg, tentamens vallen nu eenmaal soms precies op tijdstippen dat je andere belangrijkere dingen te doen hebt.
forummen?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 15:15
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Aan de ene kant kunnen we het Studiehuis missen als kiespijn, maar aan de andere kant is het wel weer tragisch dat het echt onmogelijk is om ook maar één kabinetstermijn lang geen drastische ingrepen te doen in het onderwijsstelsel, en dat zonder enige inspraak van docenten.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 15:19
shibby almighty
Avatar van shibby almighty
shibby almighty is offline
Citaat:
McCaine schreef op 16-11-2005 @ 16:15 :
Aan de ene kant kunnen we het Studiehuis missen als kiespijn, maar aan de andere kant is het wel weer tragisch dat het echt onmogelijk is om ook maar één kabinetstermijn lang geen drastische ingrepen te doen in het onderwijsstelsel, en dat
zonder enige inspraak van docenten.
Uiteraard heb je gelijk dat het niet idiaal is dat het onderwijsstelsel steeds verandert. Maar wil je dan zeggen dat aan dit achterlijke systeem moeten worden vastgehouden omdat het nog niet lang genoeg bestaat?
dat lijkt me niet de bedoeling
__________________
alles is veel voor wie niets verwacht "BA 2: Being the upperclass, protecting the middleclass, forgetting the underclass denying the no-class
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 15:21
Verwijderd
CKV is inderdaad een dom vak wat afgeschaft mag worden. Maar wat is er mis met ANW? Ik heb er best veel geleerd.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 15:28
Verwijderd
Citaat:
shibby almighty schreef op 16-11-2005 @ 16:19 :
Uiteraard heb je gelijk dat het niet idiaal is dat het onderwijsstelsel steeds verandert. Maar wil je dan zeggen dat aan dit achterlijke systeem moeten worden vastgehouden omdat het nog niet lang genoeg bestaat?
dat lijkt me niet de bedoeling
Het lijkt mij beter om terug te schakelen naar het oude systeem maar dan met meer zelfstandigheid.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 15:38
tigertje
tigertje is offline
leraar van mij, die het stuk ook gelezen komt de klas binnen:

goh, dus jullie zijn eigenlijk de mislukte generatie.


maar goed. Hij heeft ook wel een beetje gelijk frans1 en duits 1 heb je echt niets aan. Kan het beter leren spreken. ANW slaat echt helemaal nergens op. En van al die po s word je ook gek. Tijd voor verandering. Zou meer klassikaal les krijgen helemaal niet erg vinden. 2 uur latijn, grieks, wiskunde of wat dan ook in de week is veel te weing. Maar ja ben hoop ik volgend jaar toch van school, een beetje laat dus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2005, 15:40
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
About time.
Ik ben van de eerste lichting 'studiehuizers' en ik kan talloze idiote verhalen vertellen over dossiers en malle vakken.

Laatst gewijzigd op 16-11-2005 om 15:44.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 15:46
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
S. schreef op 16-11-2005 @ 16:21 :
CKV is inderdaad een dom vak wat afgeschaft mag worden. Maar wat is er mis met ANW? Ik heb er best veel geleerd.
Je bedoelt het verplichte CKV1? Of ook CKV2 en 3? Want dat is gewoon tekenen en kunstgeschiedenis.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 16-11-2005 @ 16:46 :
Je bedoelt het verplichte CKV1? Of ook CKV2 en 3? Want dat is gewoon tekenen en kunstgeschiedenis.
Ik heb gelukkig nooit CKV2 of CKV3 gehad. Ben niet zo cultureel ingesteld. Maar CKV1 was gewoon verplicht.
Ik heb het met veel tegenzin gevolgd. Desondanks een mooi eindcijfer gepresteerd.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 15:53
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
S. schreef op 16-11-2005 @ 16:48 :
Ik heb gelukkig nooit CKV2 of CKV3 gehad. Ben niet zo cultureel ingesteld. Maar CKV1 was gewoon verplicht.
Ik heb het met veel tegenzin gevolgd. Desondanks een mooi eindcijfer gepresteerd.
Ik had een "goed", wat een waarde
Ik kon ook niet tekenen maar ik ben nog slechter in economie KG is niks aan.

Ja, ach, mijn Duitse leraar (DUI2), bijvoorbeeld, kwam er anderhalf maand voor de eindexamens achter dat we een zogenaamd 'luisterdossier' van een x aantal uren hadden moeten opbouwen. Nooit iets van gehoord, nooit iets gedaan en hij vond het bullshit (wij waren zijn beste lichting sinds jaren, aldus de leraar), dus hij frabriceerde zelf wat in elkaar. In essentie betekent dit dat ik de eindexameneisen voor Duits niet heb gehaald en dus niet echt recht heb op m'n VWO-diploma.

Overigens is hij een dag na de uitreiking gestorven aan een hartaanval
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 16:03
shibby almighty
Avatar van shibby almighty
shibby almighty is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 16-11-2005 @ 16:28 :
Het lijkt mij beter om terug te schakelen naar het oude systeem maar dan met meer zelfstandigheid.
hier ben ik dan wel weer mee eens
__________________
alles is veel voor wie niets verwacht "BA 2: Being the upperclass, protecting the middleclass, forgetting the underclass denying the no-class
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 19:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
S. schreef op 16-11-2005 @ 16:21 :
CKV is inderdaad een dom vak wat afgeschaft mag worden. Maar wat is er mis met ANW? Ik heb er best veel geleerd.
Dat is dan een perspectiefding, want ik had na vijf minuten lezen in mijn boek al het idee dat ik zonder verder werken de SE's kon maken.

En idd, met vijf minuutjes lezen over wat het onderwerp is dikke achten als cijfers.

Algemene Nutteloze Weetjes is dan ook een vak dat voor mijn part als een van de eerste mag sneuvelen.


Voor talen zou ik liever zien dat je of Frans 1 of Duits 1 moet nemen die dan ieder beter uitgediept worden, want mijn FA 1 en DU 1 waren gewoon huilen met de pet op zo slecht was het niveau.


CKV, tja... dat 'jongeren' over het algemeen weinig oude cultuur meekrijgen is een gegeven, maar ik vind het verplichte karakter van CKV een enorme klap voor het enthousiasme. Zoals het nu staat is het een klote vak dat niemand met plezier zal volgen. Als ze het zouden presenteren als een aantal dingen die kunnen zonder dat er al te veel moet dan denk ik dat ze veel verder kunnen komen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 19:55
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
shibby almighty schreef op 16-11-2005 @ 16:19 :
Uiteraard heb je gelijk dat het niet idiaal is dat het onderwijsstelsel steeds verandert. Maar wil je dan zeggen dat aan dit achterlijke systeem moeten worden vastgehouden omdat het nog niet lang genoeg bestaat?
dat lijkt me niet de bedoeling
Nee het zou alleen leuk zijn als ze eens naar de docenten en leerlingen gingen luisteren bij het Ministerie in plaats van voortdurend maar nieuwe dingen uit te proberen zonder kennis van zaken. Maar dat is vooral de schuld van de PvdA.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 20:12
Verwijderd
Citaat:
Rick Steiner schreef op 16-11-2005 @ 16:28 :
Het lijkt mij beter om terug te schakelen naar het oude systeem maar dan met meer zelfstandigheid.
Haha. De meeste leerlingen op de middelbare school en een belangrijk deel van de studenten op de universiteit kunnen helemaal niet overweg met zelfstandigheid. Daar moet gewoon iemand voor de klas staan die er eenzijdig kennis in giet, die ze overhoort en ze op hun flikker geeft als ze het niet hebben onthouden.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 21:10
Knots
Knots is offline
Zozo, zijn ze dr nu al achter dat die Tweede Fase niet echt deugt! De vakken die hierboven genoemd zijn, zijn inderdaad echt alleen maar tijsverspilling naar mijn idee. En dat vind ik best zonde.

Duits1 en Frans1 is voor mij dit jaar (5vwo) nog maar 1 uurtje in de week les, omdat we het absoluut niet in de 4e af mochten sluiten . En dat is dus alleen maar lezen ongeveer...

ANW is echt het meest nutteloze vak dat ooit verzonnen is. Onderwerpen komen bij vakken als natuurkunde, biologie en scheikunde ook aan bod en de mensen die die vakken niet hebben vinden het over het algemeen ook weinig interessant.

Verder vind ik ook dat ze alle kleine verslagjes zooi (wat dus bijv. met anw en ckv1 veel is), moeten afschaffen. Dat heeft echt totaal geen nut. Op 1 A4-tje ga ik voor alleen een 'voldoende' of 'onvoldoende' op mn rapport, echt mn best niet zitten doen!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 11:29
Verwijderd
Ik blijf erbij dat het vak ANW wel enige toegevoegde waarde had/heeft. Sloot/sluit goed aan bij Biologie. En ik heb er geen examen voor moeten maken, het moest gewoon voldoende afgesloten worden.

Ik vind dat we de studiehuis (tweede fase) niet opeens moeten laten vallen. Misschien dat het op lange termijn beter aan zal sluiten aan het Hoger onderwijs of Wetenschappelijk onderwijs? Kom op, we zijn er nog maar een jaar of zes á zeven mee bezig. Give it a try. Over vijf jaar praten we verder.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 12:57
Verwijderd
Citaat:
Ik blijf erbij dat het vak ANW wel enige toegevoegde waarde had/heeft. Sloot/sluit goed aan bij Biologie. En ik heb er geen examen voor moeten maken, het moest gewoon voldoende afgesloten worden.

Ik vind dat we de studiehuis (tweede fase) niet opeens moeten laten vallen. Misschien dat het op lange termijn beter aan zal sluiten aan het Hoger onderwijs of Wetenschappelijk onderwijs? Kom op, we zijn er nog maar een jaar of zes á zeven mee bezig. Give it a try. Over vijf jaar praten we verder.
Hoe denk jij dat het er over fijn jaar uit ziet dan? Dat iedereen (leerlingen + leeraren) ineens te spreken is over de gang van zaken? De mensen die nu nog in de onderbouw zitten, horen niks dan verschrikkelijke verhalen en zijn dus al bij voorbaat erg gemotiveerd. Ik zie niet in waarom zij ineens wél blij zouden zijn met de tweede fase. Bovendien zijn er gewoon dingen die objectief gezien mis zijn (zoals dat ik na vier jaar frans1 nog steeds alleen kan vertellen waar ik woon.) en die moeten veranderd worden. Maar hopen dat het vanzelf beter gaat, vind ik niet slim, het gaat hier wel om hele generaties kinderen die de economie moeten gaan dragen. Een beetje experimenteren en afwachten of het ooit nog goed uitpakt lijkt mij erg gewaagd.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-11-2005, 12:58
Verwijderd
(leraren is natuurlijk met één e )
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 16-11-2005 @ 16:53 :
Ja, ach, mijn Duitse leraar (DUI2), bijvoorbeeld, kwam er anderhalf maand voor de eindexamens achter dat we een zogenaamd 'luisterdossier' van een x aantal uren hadden moeten opbouwen. Nooit iets van gehoord, nooit iets gedaan en hij vond het bullshit (wij waren zijn beste lichting sinds jaren, aldus de leraar), dus hij frabriceerde zelf wat in elkaar. In essentie betekent dit dat ik de eindexameneisen voor Duits niet heb gehaald en dus niet echt recht heb op m'n VWO-diploma.
Hetzelfde gaat op voor veel van mijn CKV-opdrachten. Die opdrachten waren dan ook zo nutteloos dat ik gewoon weigerde ze te maken, maar toch zijn de niet ingeleverde opdrachten 'voldoende' beoordeeld. Ik verdenk nog steeds de nazi's ervan CKV te hebben uitgevonden.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 16:13
shibby almighty
Avatar van shibby almighty
shibby almighty is offline
CKV ging echt nergens over, moest je presentatie doen bereid je niks voor doe je iets achterlijks krijg je een voldoende. En dan zijn er nog steeds mensen zo achterlijk steeds weer iets goed voor tebereiden en er zinloze tijd in te steken
__________________
alles is veel voor wie niets verwacht "BA 2: Being the upperclass, protecting the middleclass, forgetting the underclass denying the no-class
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 16:16
Verwijderd
ANW en CKV: echt nutteloos.

Voor Anw deden we minder dan de helft van alle hoofdstukken. En we kregen slechts de makkelijkste. Vóór elke repetitie kregen we een 'kennen&kunnen-lijst', daarin staat precies wat we moeten weten en wat we moeten kunnen opzoeken in het boek. Lerares gaat ook nog eens de lijst bespreken, waardoor eigenlijk precies wist hoe de rep in elkaar zat. OP rep krijgen we dan ook veel meningsvragen, die altijd goed zijn, mits beargumenteerd.

EN Ckv, heb ik niet ingeleverd, maar zit nu wel in de zesde.
IK heb ook veel dingen niet gemaakt/ingeleverd, zoals al mijn boekverslagen, en alle schrijfdossiers (behalve de eerste twee). Spreekbeurten niet gedaan. enz.....

Volgens mij is er geen enkele leerling die het studiehuis goed vindt, en zeker niet Ckv en Anw. Maar luisteren de kontenlikkers? Nee hoor. Die gaan..... bezuinigen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 17:41
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Zoals iedereen hieboven al zei: weg met ANW, CKV en gesplitste talen

CKV is gewoon zo saai. Je hebt dan zo'n leraar die het over allerlei kunstvormen uit de 18de eeuw gaat hebben, niemand die luistert, wat heb je daar echt aan. En dan al die excusries nog, ga je naar een of ander saai museum een saaie rondleiding te volgen en vervolgens 3 uur later thuis te zijn dan normaal
Iedereen heeft zo'n haat tegen dit vak opgebouwd dat onze intresse in cultuur waarschijnlijk de rest van ons leven verpest zal zijn

ANW is onnodig, mensen met natuur-profiel kennen alles al, en mensen met maatschappij profiel hebben niet voor niks dat profiel gekozen.

En Frans/Duits 1 slaat al helemaal nergens op. Je doet eigenlijk het hele jaar niks, in de toetsweek maak je alleen even een leestekst/luistertoets en dat is het.

Over de zelfstandigheid: het is aan de ene kant heel irritant om de hele tijd gecontroleerd te worden, zeker als je zelf wel weet of je je huiswerk moet maken of niet. Aan de andere kant: bijna niemand maakt zijn huiswerk nog en dat is natuurlijk weer slecht voor de kennis
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 19:00
Nyawa
Het lijkt allemaal zo duidelijk: vrijwel elke scholier vindt het Duits 1/Frans 1 systeem nutteloos, plus de vakken ANW en CKV. Schaf gewoon die hele profielen af, stel Nederlands, Engels en wiskunde verplicht en laat leerlingen voor de rest zelf hun vakken kiezen, dan komt er misschien eindelijk eens een keer wat diepgang.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 19:06
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Ik vind het niet zo erg hoor, dat studiehuis.
Ik zit in de 5e en doe E&M met latijn, heb het meest rustgevende rooster sinds tijden en als ik dan om half 2 thuis ben doe ik ook niks. ANW heb ik vorig jaar afgesloten, met minimale inspanning en CKV heb ik niet, ik heb KCV.

ANW is trouwens wel handig voor M mensen, aangezien zij niet de N vakken hebben en een klein beetje kennis hiervan is toch een vereiste. Dingen als DNA werden bij ons op school alleen behandeld tijdens ANW.

Waar ik dan wel een beetje moeite mee heb is dat het WO voor 'iedereen' toegangkelijk is geworden, maar ach...
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 19:08
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
ANW als verplicht vak vind ik niet zo gek. Alleen die idiote PO's moeten dood.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 19:19
Verwijderd
Citaat:
shibby almighty schreef op 17-11-2005 @ 17:13 :
CKV ging echt nergens over, moest je presentatie doen bereid je niks voor doe je iets achterlijks krijg je een voldoende. En dan zijn er nog steeds mensen zo achterlijk steeds weer iets goed voor tebereiden en er zinloze tijd in te steken
Werkstukken zijn gewoon heel slecht. Met wat knip- en plakwerk kun je een voldoende halen, zodat er dus nauwelijks concrete inhoudelijke kennis wordt opgedaan, hooguit wat bibliotheek- of googlevaardigheden. Bovendien is het voor leraren heel moeilijk om een leerling die erg veel moeite heeft gedaan voor een werkstuk toch een onvoldoende te geven, zodat het dan vaak toch wel een zesje wordt.

Dat is niet alleen kritiek op de tweede fase maar ook op het HBO-onderwijs, waar je naar het schijnt ook doodgegooid wordt met werkstukken, projectgroepjes en dat soort dingen. Allemaal uitvindingen om het docenten en studenten gemakkelijker te maken, er hoeft immers minder uitgelegd te worden, met wat handig zoekwerk kom je er wel en je haalt makkelijk een voldoende.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 19:20
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Idd, al die klote po's moeten ze afschaffen.

En ANW ook, waarom heb ik Algemene Natuurwetenschappen als ik al biologie, scheikunde en natuurkunde heb...
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 19:33
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 17-11-2005 @ 20:20 :
En ANW ook, waarom heb ik Algemene Natuurwetenschappen als ik al biologie, scheikunde en natuurkunde heb...
Akkoord: ANW verplicht voor CMmers en EMmers.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 19:33
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
T_ID schreef op 16-11-2005 @ 15:10 :
Tja, als ik als oefenspul een havo examenopdracht voor me krijg voor Nederlands waar het woord 'paradoxaal' moet worden toegelicht met een voetnoot dan is er iets mis met de algemene ontwikkeling. (terwijl je paradox goddammit voor de stof waar dat SE over gaat moet leren als stijlmiddel)
Dat het Nederlands slecht wordt onderwezen, is al jaren bekend. De leraren klagen daar al een aantal decennia over.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 19:37
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Docenten moeten gewoon weer (klassikaal) onderwijzen. Leerlingen moeten gewoon (als onderdeel) woordjes stampen om hun woordenschat te vergroten. Er is helemaal niks mis met het weten van cruciale jaartallen voor Geschiedenis.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 19:44
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 17-11-2005 @ 20:37 :
Docenten moeten gewoon weer (klassikaal) onderwijzen. Leerlingen moeten gewoon (als onderdeel) woordjes stampen om hun woordenschat te vergroten. Er is helemaal niks mis met het weten van cruciale jaartallen voor Geschiedenis.
maar dan vind ik wel, dat bij een vak als geschiedenis meer moet worden onderwezen dan alleen maar jaartallen. De sociale context van bepaalde gebeurtenissen kun je wat verdiepen, zodat leerlingen en weten en begrijpen.

voor bepaalde vaardigheden (verslagen, bespekingen, presentaties) die op zich nuttig kunnen zijn, zou je in een apart ('klein') vak kunnen geven, gewoon zodat de leerling dat ook leert.

Op zich zou simpel klassikaal onderwijs inderdaad wel beter kunnen zijn, maar om weer helemaal terug te stappen op hoe 't 'vroeger' eraan toe ging lijkt me ook geen goede oplossing.

(da's nederlands beleid kort samengevat : probleem->overcorrigeren->nieuw probleem. Ga verder bij stap 1.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Demotivatie onder studenten
Love & Peace
67 12-04-2008 22:02
Algemene schoolzaken Nog meer wiskunde?
X_Mariet_X
91 23-03-2006 17:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.