Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2007, 19:41
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ik waarschuw alvast dat dit een lange verhaal is. En reacties met daarop: het is een te lang verhaal of er zitten veel schrijffouten in heb ik niks aan

Danku

Ik heb al 8 maanden een verzorgfjord hij wordt nu bijna 4. Ik zal maar meteen beginnen:

Om te beginnen is het een Fjord die door verschillende mensen is verzorgd maar het allemaal opgaven. I know het is slecht om zo'n jong dier heleboel mensen op te laten maar oke.
Het is een Fjord met een heel eigenwijze karakter. Hij is behalve dat ook heel slecht ingereden. Daarmee bedoel ik dat wanneer je wil galoperen hij alleen sneller gaat draven en als je een tik geef voor de verduidelijking gaat hij alleen hoog bokken. Na een tijdje gaat hij wel galoperen maar na erg veel moeite.

In het begin toen ik hem, verzorgde klikte het totaal niet met ons. Hij was zo stronteigenwijs en als je op hem zat dan stonmd hij gewoon stil. Je kon aansporen wat je deed hij bleef stil staan en als je een tik gaf rende hij naar de deur van de bak toe.
Later ging het natuurlijk beter en mocht ik zelfs af en toe met hem in de les wat voorheen dus helemaal niet kon omdat hij totaal niet luisterde naar de hulpen. Het ging heel goed.

Natuurlijk had hij af en toe van zijn kuren maar hij is ook jong. Maar sinds deze week is hij dus totaal onhandelbaar geworden. Ik weet niet wat er met die pony is gebeurd of, of er iemand wat had gedaan. Ik ging rijden afgelopen vrijdag en het was meteen van:..zitten bok bok bok en wegrennen. Hij bokte zo ver dan hij bijna voorover klapte. Toen kwam iemand me helpen maar wou hij die persoon gewoon aanvallen. Als gevolgt dat die persoon rennend de bak uitrende
Ik was helemaal van schrik en liet een hele goede ruiter op die veel ervaring heeft met zulke paarden. Ik had verwacht dat hij wel zou luisteren maar nee hij bleef bokken en werd totaal onstuurbaar. Gewoon alsof je op een wild paard zat te rijden. Hij sloeg zich zelf tegen de bakrand en braK een stoel en sloeg zichzelf tegen de bakrand en wilde naar iedereen schoppen.
Ik was dus stomverbaasd ik snapte echt niet wat er in zijn hoofd omging. Ik had wel gehoord van de eigenaar dat van de week iemand op had gezeten en die erafviel waarvan de fjord hem echt gericht in de gezicht wou trappen.

Maar het punt is hij is weer in zijn oude hem gevallen. Daarmee bedoel ik hoe hij helemaal was in het begin voor ik hem verzorgde. Overdreven bokkerig onstuurbaar. En ik bedoel echt onstuurbaar dat niks effect meer heeft geen hulpen niks.
Omdat hij nu onveilig is verklaard omdat hij woensdag ook kinderen achterna wou rennen (zomaar ) Gata de eignaar hem weg doen. Dat begrijp ik wel.

Maar dat duurt natuurlijk nog even. De vraag van mij is: wat kan ik in die tussentijd doen? Enige wat ik tot nu toe doet is losgooien en meestappen (ernaast) Want ik ga er apsoluut er niet op. Want als ik val dan weet ik dat hij me zou kunnen (dood)trappen. De optie om iemand anders op te laten is er niet omdat niemand er op wil zelf niet de proffesionele ruiters.

Bedankt voor het nemen van de moeite van me verhaal

Edit: vandaag heb ik er wel even opgezeten en rondgestapt.
En longeren dat kent tie niet want dan valt hij je aan (sinds deze week )
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?

Laatst gewijzigd op 10-02-2007 om 19:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2007, 20:12
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Moeilijk verhaal. Als je van tevoren al weet dat hij je er zo af kan bokken en vervolgens trappen zou ik er ook niet meer op gaan. Het lijkt mij onmogelijk dat hij in één week compleet wild is geworden, dat is meestal niet zo met een paard.

Heeft het dier geen pijn? Je hoort vaak genoeg dat dieren die pijn hebben anderen bijten en agressief gedrag vertonen.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 20:12
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Vreemd. Heb je de veearts al eens ingeschakeld? Ik heb weleens een pony onder mijn kont gehad die ook totaal dwars was, maar dat bleek uiteindelijk te komen door een kleine vergroeiing bij de schoft waardoor hij pijn had. Dat schreef hij dan toe aan degene die erop zat en hij wilde helemaal niets meer.

En als het niet lichamelijk is kan ik alleen bedenken om veel te belonen, voor elk klein dingetje waarbij hij luistert. Dan gaat hij gehoorzamen met leuke dingen associëren. Straffen helpt in ieder geval niet, lijkt me.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 20:24
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 10-02-2007 @ 21:12 :
Moeilijk verhaal. Als je van tevoren al weet dat hij je er zo af kan bokken en vervolgens trappen zou ik er ook niet meer op gaan. Het lijkt mij onmogelijk dat hij in één week compleet wild is geworden, dat is meestal niet zo met een paard.

Heeft het dier geen pijn? Je hoort vaak genoeg dat dieren die pijn hebben anderen bijten en agressief gedrag vertonen.
Ja het was echt plotseling. Probleem is dat niemand er meer op wil en hij dus maar 3 keer per week wordt gereden door me en voor de rest wordt losgegooit door zijn baasje. Als iemand anders er op wil dan was ik wel gestopt met deze pony eerlijk gezegt.

Maar plotseling woensdag was het echt alsof hij plotseling haat had tegen mensen. Op woensdag heb je altijd kleine kinderen en die willen dan het paard groeten en wou die schoppen naar dat meisje. En schoppen met voorhoef niet met de achter. En ik was hem aan het poetsen dus het lijkt me moeilijk dat hij pijn heeft dan.


Citaat:
Heeft het dier geen pijn? Je hoort vaak genoeg dat dieren die pijn hebben anderen bijten en agressief gedrag vertonen.
Of het pijn heeft ik denk het niet. Hij deed deze dingen als hij totaal geen zin heeft soort van protest. En ik rij maar 3 keer per week. Zoals ik al eerder zei gooi de baasje hem de resterende dagen alleen los. Als de eigenaar dan in de bak staat wilt het paard haar gewoon aanvallen. Ik denk dan ook niet dat hij dan pijn heeft.

Maar eigenlijk was hij wel altijd zo. Maar de eigenaar van de manege wil hem gauw weghebben omdat het een gevaar is voor de omgeving.

Ja zoals kruimel zegt is belonen beter. Hij reageert er ook beter op. Straffen is bij hem echt: oke dan ga je van me rug

Ehm leuke dingen heb jij messchien iedëen? Rijden erop ga ik de komende dagen/weken zeker niet of zelfs niet meer nadat wat er vrijdag was gebeurd met me.

De eigenaar wil hem op dit moment dat hij alleen wordt losgegooit en niet meer op wordt gereden. Ik mag dat wel als ik dat wil maar dan is dat me eigen risico enne ik wil me hoofd nog nit breken
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?

Laatst gewijzigd op 10-02-2007 om 20:27.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 21:24
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Ik twijfel er toch aan of hij niet iets anders heeft dan 'gewoon' eigenwijs en agressief zijn. Vooral als het plotseling opkomt.

Is een check-up bij de dierenarts geen optie?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 21:30
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
dat had ik al voorgesteld aan de eigenaar. Dus die ging het even regelen via de eignaar van de manege maar die zegt dat het gewoon flauwe kul is dat het beestje gewoon alles in de maling neemt. Maar ik ga binnenkort wanneer de hoefsmid er is vragen ofhij naar zijn hoeven wilt kijken want die zijn niet 100% in orde!
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 06:47
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik denk meteen aan 'Natural Horsemanship'. Kun je daar niet iets mee regelen? Er is vast wel iemand in jouw buurt die hier professioneel iets aan doet en jou (en je paard) wat kan leren
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 14:25
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 11-02-2007 @ 06:47 :
Ik denk meteen aan 'Natural Horsemanship'. Kun je daar niet iets mee regelen? Er is vast wel iemand in jouw buurt die hier professioneel iets aan doet en jou (en je paard) wat kan leren
Ja in ieder geval grondwerk. Werken aan respect en vertrouwen.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 00:17
Mariekje*
Mariekje* is offline
Mijn KWPN-reus is ook wel eens heel plotseling finaal uit zijn dak gegaan; Het ene moment waren we aan het inrijden voor de NK-selecties, en nog geen 20 minuten later ging hij tijdens de 1e proef finaal uit zijn dak. Dat heeft 1,5 week geduurd, en toen heb ik hem naar de kliniek gebracht; Ze konden geen directe oorzaak vinden, en dus ben ik zelf op onderzoek uit gegaan... Ik besloot hem te longeren op harde ondergrond en ontdekte toen dat hij linksvoor bijna onzichtbaar zijn voet net iets anders plaatste *zucht* de smid had hem net een paar mm te laag gezet --> overbelaste pees --> doorwerkingen in zijn schouder --> doorwerkingen naar zijn schoft (die hij als veulen gebroken heeft) --> Pijn. Probleem opgelost..

Ik heb meerdere 'doorgeslagen' paarden voorbij zien komen, en ik ben hier ook vaak zat zelf op gaan zitten (Ik ben met geen mogelijkheid uit het zadel te krijgen, en dan weet iedereen je te vinden haha). Van de 37 dieren is er slechts 1 dier geweest waar we echt geen medische oorzaak voor konden vinden; De kleinste dingen, weten werkelijk voor de grootste problemen te zorgen. Van paarden die net verkeerd bekapt waren, een geirriteerde pees hadden, last hadden van verzuring in de spieren, een wolfstandje of klem hadden gelegen in stal waardoor een wervel verkeerd was geschoten...

Als jij een snee in je wijsvinger hebt, en je moet een lange brief schrijven, kun je niet zeggen dat het ECHT pijn doet; Het irriteert echter wel, en dus zal je na 5 geschreven zinnen waarschijnlijk ook wel eens denken 'godver, klote snee'... bij zin nummer 10 is de maat vol en besluit je het werkje voor een later tijdstip te bewaren bijwijze van. Bij veel dieren is het niet anders, het brengt hen alleen nog veel sneller tot waanzin. Dat is het jammere...

Controleer zijn beenstand, check zijn voederschema, zijn gebit en tandvlees, voel of zijn benen plaatselijk warm/koud zijn en controleer op verdikkingen van de pezen. Rommelt zijn buik? Drinkt hij voldoende? Masseer zijn wervelkolom eens, en kijk of hij hier gevoelig op reageert (Je pakt zijn ruggengraat als het waren tussen duim en vingers in en duwt dan stevig zijwaarts - links en rechts - en naar beneden). Masseer zijn schouders en prikkel zijn spieren, hoe reageert hij daarop? Hoe loopt hij op verschillende ondergronden? Enzovoorts.
Probeer bij twijfel toch een dierenarts in te lichten, mede omdat je aangeeft dat hij in het begin vaak hard ging draven als hij eigenlijk aan moest galopperen; Jij geeft als oorzaak de verkeerde manier van inrijden, en dat kan prima. Maar vluchten voor de hulpen zie je ook erg vaak terug bij dieren die pijn hebben...

Houd hem anders eens een weekje rustig; Iets minder voer, even niet losgooien met vriendjes en probeer eens wat grondwerk met hem te doen (Ga desnoods lopen over een plastic zeil, of laat hem stoeien met een skippybal). Daarna zou je eens op zijn rug kunnen zitten terwijl iemand hem vasthoud, en kijk eens of hij dan nog steeds zo fel reageert.

Je zegt tevens dat hij je aanvalt tijdens het longeren (lees: Hij maakt een relatief korte draai). Als hij gek doet tijdens het rijden, is dit dan ook voornamelijk bij het rijden door bochten of het maken van een volte? Want ik zo'n geval denk ik aan een irritatie in 1 of beide schouders/hoeven.

Controleer ook even of het zadel nog goed ligt; Het is een jong dier dat volop in ontwikkeling is, mogelijk knelt het op een bepaald punt waardoor wederom een irritatie ontstaat die zelfs bij het poetsen gevoelig kan zijn.

Veel succes, en geef het niet te snel op!
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 19:41
biep
Avatar van biep
biep is offline
ligt het zadel wel goed?

en verder: als ik paarden train waarvan ik weet dat ik een 'verhoogde kans heb eraf te donderen' longeer ik ze vaak voor ik ga rijden.

Mijn jonge merrie longeerde ik soms een half uur voordat ik er zelf op ging zitten, zodat ze in ieder geval te moe was te gaan stuiteren.
Daarna gewoon afbouwen en uiteindeijk kan het weer zonder longeren. (Is mijn ervaring met bijna alle jonge paarden)
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 22:29
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
biep schreef op 12-02-2007 @ 20:41 :
ligt het zadel wel goed?

en verder: als ik paarden train waarvan ik weet dat ik een 'verhoogde kans heb eraf te donderen' longeer ik ze vaak voor ik ga rijden.

Mijn jonge merrie longeerde ik soms een half uur voordat ik er zelf op ging zitten, zodat ze in ieder geval te moe was te gaan stuiteren.
Daarna gewoon afbouwen en uiteindeijk kan het weer zonder longeren. (Is mijn ervaring met bijna alle jonge paarden)
Longeren heeft geen zin bij hem. Hij sleep je gewoon de bak in en als je een corrigerende tik geeft, gaat hij je aanvallen. Zowel bij mij als bij de zwaar ervarende ruiters.

En het zadel zit wel goed lijkt me. Want gebruikt altijd hetzelfde.
Het is raar uit teleggen. Maar die pony heeft een plotselinge haat aan mensen gekregen en hij is echt onhandelbaar. Het is net een wilde pony geworden.

Maar woensdag ga ik weer even kijken wat ik kan doen.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 22:37
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
knip HVJ[/B]
Wat een verhaal hier heb ik iets aan. Ik zal woensdag kijken naar de dingen die jij in je verhaal heb geschreven. Aan zijn onderbenen heeftie in ieder geval geen verdikkingen.

Als hij "op hol schiet"doet hij dat gewoon overal. Maak hem niet uit of het in een volte is of gewoon recht. Hij rent gewoon richting de deur.

En het kan best zijn dat hij iets met de hoeven heeft. Want de eigenaar heeft hem nooit naar de hoefsmid gestuurd. (ja nu pas na mijn aandringen). Maar ik vind dat de hoeven er heel raar uitzien heel zacht en brokkelig aan de overkant en aan de buitenkant ziet het er ook niet echt gezond uit.

Verder staat hij altijd als ik kom in een vieze stal. met zeker 5 cm stront dat is dan weer van de 2 dg geleden dat ik weer heb uitgemest. Al;s ik bv zaterdag voor het laatst uitmest en ik kom woensdag weer dan zit er echt een laagje en heb ik het iedee dat ik de enige ben die uitmest en dat is dan 3 keer per week. Maar er wordt stellig tegen me gezegt dat er wel wordt uitgemest Yes you right...

Het is ook vreemd want hij is met 2 jaar al ingereden. Kan het zijn dat er nu iets mis is met de rug? Voormij hebben weet ik veel hoeveel mensen erop gereden. Begon zelf toen die iets ouder was dan 3.

Ik weet dat dit een heel raar verhaal is met deze pony maar het is nu eemaal zo.
Zelf dacht ik altijd dat Fjorden pas met 4 jaar mochten worden ingereden.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?

Laatst gewijzigd op 12-02-2007 om 22:39.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 23:39
Verwijderd
Citaat:
Skilly schreef op 12-02-2007 @ 23:37 :
En het kan best zijn dat hij iets met de hoeven heeft. Want de eigenaar heeft hem nooit naar de hoefsmid gestuurd. (ja nu pas na mijn aandringen). Maar ik vind dat de hoeven er heel raar uitzien heel zacht en brokkelig aan de overkant en aan de buitenkant ziet het er ook niet echt gezond uit.

Verder staat hij altijd als ik kom in een vieze stal. met zeker 5 cm stront dat is dan weer van de 2 dg geleden dat ik weer heb uitgemest. Al;s ik bv zaterdag voor het laatst uitmest en ik kom woensdag weer dan zit er echt een laagje en heb ik het iedee dat ik de enige ben die uitmest en dat is dan 3 keer per week. Maar er wordt stellig tegen me gezegt dat er wel wordt uitgemest Yes you right...
Ik weet geen donder van paarden maar dit klinkt niet bepaald als gave verzorging. Als ik een paard was zou ik daar ook wel giftig van worden, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 00:25
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Skilly schreef op 12-02-2007 @ 23:29 :
Longeren heeft geen zin bij hem. Hij sleep je gewoon de bak in en als je een corrigerende tik geeft, gaat hij je aanvallen. Zowel bij mij als bij de zwaar ervarende ruiters.
Het is ook niet de bedoeling dat je hem een tik geeft tijdens het longeren... Nooit niet. Een paard loopt veelal in een kleine ruimte zijn rondjes, zit vast aan een touwtje en krijgt vervolgens een tik of nouja klap op zijn kont. Hij zit opgesloten en kan geen kant op... Natuurlijke reactie? Knallen, steigeren, de vijand (jij dus) benaderen en overwinnen. Logisch... Wat doe jij als ik jou in een hoekje drijf en omring met 10 man? Gillen (staken, en keer met de staart zwaaien, oren in de nek, tanden bloot), afweren (een keertje bokken, dreigen, nog eens met de staart zwaaien) en tot actie overgaan en een stoot terug geven (hij valt aan, steigert, schopt gericht, gaat hard galopperen, VLUCHT)...

Probeer hem van de week eens aan een hengstenkettinkje te doen, als je geen losse ketting hebt knoop je het longeertouw gewoon vast aan het touw van de hengstenketting. Sluit hem even niet op met je zweep, maar probeer hem met stemcommando's aan het lopen te krijgen... Belonen zodra hij het goed doet, duidelijk spreken, en je lichaam niet van hem afwenden (recht blijven staan dus). Zodra hij alsnog probeert te vluchten in de ruimte, en jou dus als het ware de bak door sleept... Geef je 1 corrigerende, directe ruk aan het touw.. Dramt hij alsnog door jouw correctie heen? Pak het touw met 2 handen beet en verplaats je gewicht naar achteren, zodat je zijn hoofd opzij trekt en trek hem vervolgens naar je toe. Eventueel kun je dit extra bijsturen met de zweep.
Het is van belang dat je zijn snelheid gebruikt om hem te overdonderen; Hoe hoger zijn snelheid, des te makkelijker om hem om te trekken.. Zodra hij toenadering zoekt verminder je direct de druk van de ketting en beloon je hem. Wees snel!
Mocht hij aanvallen, wees hem dan voor door als het ware in een hoek van 45 graden 'achter' hem te gaan staan; Jij draait dus als het ware een stukje om hem heen, inplaats van hij om jou. Gelijk de zweep erachter (Nee, niet aantikken!) en opsluiten. Belonen als hij voorwaarts gaat, consequent "GA DOOR!" zeggen als hij vaart mindert.

Mijn destijds 4 jarige ruin had een 'basis' die absoluut geen naam mocht hebben, en ook van longeren kreeg hij totaal geen hoogte. Of hij stond stil, of hij ging als een gek tekeer; Ik ben niet alleen weken bezig geweest met het bijbrengen van manieren, maar bovenal met respect. Bij deze Fjordenpony is het vrees ik een combinatie van enorme onzekerheid (door ondeskundige mensen die een 2jarig beestje van stal plukken en erop hopsen gaan) en dus een gebrek aan bevestiging voor zijn wel goede dingen, wat er weer voor zorgt dat hij het respect voor mensen is verloren.
Je kunt het terug krijgen, maar dat vergt tijd.. zeker wanneer je er zelf nog niet zoveel ervaring mee hebt bijvoorbeeld, maar het is niet onmogelijk... Ik geloof niet in HAAT bij dieren, zo denken ze simpelweg niet.

Het is een feit dat een paard op 2 jarige leeftijd nauwelijks in staat is om een ruiter van gangbaar gewicht te dragen, dit omdat vooral de rug pas op ruim 4 jarige leeftijd daadwerkelijk is 'uitgehard' (Daarom mag een 3 jarige veelal maar 3x in de week maximaal 10 minuutjes iemand op zijn rug hebben bijv). Eventjes kan geen kwaad, maar als een dier daadwerkelijk aan het werk moet, blijken de wervels veelal te zwak --> Vergroeiingen, doorgezakte rug, gevoeligheid enz. Het is dus heel goed mogelijk dat bij deze Fjord de rug niet zo is, zoals hij eigenlijk zou moeten zijn op die leeftijd. Gevolg: Problemen.

Zachte brokkelhoefjes kunnen prima de oorzaak zijn van een eventuele gevoeligheid hoor.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 20:57
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Oke dan. Omdat die nu maar 1 maand nog hier blijf zal ik alleen maar longeren zoals je het zei. Met hulp erbij.

Vroeger voor ik hem verzorgde toen hij 2 jaar was. Ja 2 jaar reed hij al 3 kwartier Dan was het van: nee fjorden zijn vroeger uitgegroeid. Yes you right met 2 jaar.

Maar persoonlijk behalve dat hij amper iets snapt nu denk ik dat het ook kan liggen aan zijn rug datie zo doet? Voor de rest heeft hij wel een rechte rug.
Men wou de pony zelfs gebruiken als springpaard maar dat is gelukkig niet doorgegaan.

En over die tik. Als je gewoon gata longeren zonder niks dan valt hij je gewoon aan uit het niets. Vandaar dat men dan een zweepje bij de hand heeft. Niet dat ik het wil goed praten ofzo maar geef even de reden waarom.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 22:48
Mariekje*
Mariekje* is offline
Het kan prima liggen aan zijn rug, dat geeft bij zoveel paarden problemen. Paarden die in ondeskundige handen vallen zijn helaas veelal gedoemd de stempel 'Beest met blessure-leed' te krijgen en vooral te houden, hoe rot ook... Nog rotter zijn dan de eigenaren die beweren dat het aan het beestje ligt; Zelden het geval. Maargoed, die discussie doet hier verder niet ter zake.

Mijn paarden, die stuk voor stuk keurig zijn opgevoed, vallen ook aan als ik longeer zonder longeer-zweep... Althans, ze komen naar me toe op het moment dat ik als een zoutzak blijf staan. Als ik actief met ze bezig blijf, en met mijn lichaamshouding respect bij ze 'afdwing' laten ze het echt wel.. Wat ik bedoel te zeggen is dat vrijwel alle paarden naar het midden komen (of zelfs aanvallen) zodra de zweep achterwege blijft; Dit heeft alles te maken met een onjuiste manier van beleren, waarbij de zweep het 'machtsmiddel' van de ruiter/longeerder is om het dier in toom te houden. De meeste dieren respecteren niet de ruiter/longeerder maar het machtsmiddel, en dat is nu juist de fout die zo gruwelijk vaak gemaakt wordt. Wederom een respect-kwestie dus...
Een longeerzweep is om een richting aan te geven, je paard te sturen en te begeleiden bij het opvolgen van de door jouw gegeven commando's... maar nooit om een tik uit te delen (hiermee werk je bovenstaande foute manier van beleren in de hand). Met een longeerzweep sluit je het dier op tussen touw en zweep, en dit moet in principe voldoende zijn om hem bij jou uit de buurt te houden... Om een stemcommando extra kracht bij te zetten kunnen je zachtjes zwaaien met de zweep of een soort 'klap' geluidje op de grond creeren... En tik zal altijd averechts werken, dat is met rijden niet anders.

Mag ik vragen of hij te koop is? Ik heb eventueel wel interesse namelijk.

Veel succes!
__________________
<3 Everyday I love you more....

Laatst gewijzigd op 13-02-2007 om 22:51.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 23:59
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Klinkt als of een lichamelijke kwaal waar niemand van op de hoogte is, of als een gedragsgestoord paard (in combinatie met pubertijd, da's ook zo rond de 3 a 4 jaar, lekker combi uitgekozen!). En in het geval van gedragsgestoordheid, dat hoeft niet in het paard zelf te liggen, dat kan extern veroorzaakt zijn. Een lichamelijke kwaal zal nagekeken moeten worden door de dierenarts, het is niet bepaald onwaarschijnlijk als hij op z'n 2e al 3 kwartier intensief onder het zadel zat.

Aangezien hij toch al weg gaat zal ik geen heel verhaal op gaan hangen over hoe je het kan testen of je zijn gedrag kan verbeteren, je vraag gaat specifiek over dingen die je met hem moet doen tot hij weg is zodat hij toch nog z'n beweging krijgt. En dan neig ik absoluut niet naar longeren. Longeren met een mogelijk gedragsgestoord paard is bloedlink. Je zegt al dat hij spontaan vanuit het niets kan aanvallen, dat zijn geen leuke spelletjes als je er een longeerlijn aan hebt hangen, kan zomaar zijn dat jij erin verstrikt raakt, of het paard. Dat zijn situaties die je wilt vermijden. Zijn lichamelijke beweging krijgt hij wel als hij los kan rondrennen in de bak of wei. Het gaat om zijn mentale beweging. Die is veel belangrijker.

Ik denk dat dit paard nooit echt een binding/vertrouwensband met iemand op heeft kunnen bouwen en geleerd heeft (juist omdat iedereen het constant opgaf) dat HIJ de baas is en niet de mens. Wat op zich een logische reactie is. Daarbij is het een Fjord, die zijn sowieso al superkoppig, daarnaast hebben ze meer kracht in die lijven zitten dan de gemiddelde KWPNer. Aangezien hij ook het effect heeft gemerkt van hoe de mens reageert als hij die kracht inzet, is het voor hem nog makkelijker te concluderen dat hij de baas is en niets hoeft te doen waar hij geen zin in heeft, en jou op je flikker mag geven als hij daar zin in heeft. Dit durf ik allemaal niet met zekerheid te zeggen, daarvoor zou ik zijn gedrag gezien moeten hebben, maar als ik je verhaal zo lees lijkt dit mij het meest waarschijnlijk. Klinkt als een gruwelijke dominatiestrijd die voor het paard al beslist is, maar toch even omgekeerd zal moeten worden.

Wat ik je in ieder geval aanraad is erg voorzichtig te zijn en als jij zelf ook maar enigsinds iets van angst voor dat paard bij jezelf bespeurt, begin er alsjeblieft niet aan, hij voelt dat aan, maakt er gebruik van en daarmee wordt zijn idee alleen maar bevestigd. Dan moet hij het dat tijdje maar doen met lichamelijke beweging.
Als je het wel aandurft, kan je het volgende proberen om de nieuwe eigenaar in ieder geval iets op weg te helpen. Wat je ook doet, dat zadel BLIJFT in die zadelkamer. Je moet hem eerst op de grond aankunnen voor je er ook maar over denkt om erop te stappen.
Neem een touwhalster en doe die bij hem om. Liefst een iets dikkere, niet zo'n dunnetje. Dan heb je net iets meer controle als je een stukje met hem gaat lopen aan het touw. Laat hem los in de bak en als hij lichamelijk wat uitgeraasd is, ga er zelf bij in de bak staan en blijf rustig staan. Negeer het paard totaal. Kijk hem niet aan (hou hem wel in het oog, als hij aanvalt moet je dat wel zien aankomen), roep hem niet, praat niet tegen em, doe letterlijk niks. Als hij dat allemaal wel best vindt ga je rustig een beetje rondlopen, naar hem toe, van hem af, etc. Zorg dat je iets bij je hebt waarmee je eventueel (dit klinkt heel cru maar soms is het gewoon nodig en vooral dominatie strijd is niet iets wat altijd zachtzinnig kan worden opgelost bij een paard wat ervan overtuigd is dat hij de baas is) een flinke rotklap uit kan delen. Geen zweep overigens. Die petsen heel hard maar komen eigenlijk net niet aan. Een stevig stuk touw of een stok heb je meer aan. Zelf ga ik altijd voor een touw met een knoop aan het uiteinde.

Als hij gewoon normaal naar je toe komt (en daar zal je op moeten wachten, kan even duren, kan ook heel lang duren, wat soms helpt is als je op de grond gaat zitten als het echt lang duurt), loop van hem weg en kijk wat hij doet. Blijft hij staan of loopt hij achter je aan? Als hij blijft staan, draai je om, kijk hem aan en jaag hem weg door op hem af te lopen (zo rechtop en breed mogelijk) en te zwaaien met het touw. Als hij het dan ook maar in z'n kop haalt om aan te vallen, mag je 3 keer raden wat je te doen staat. Dreunen, op z'n neus, hard. Hij zal even tijd nodig hebben om daarover na te denken, in die tijd kan jij zorgen dat je jezelf in veiligheid kan brengen (dat gaat natuurlijk altijd voor, daarom hou ik met dit soort trainingen van round-pens, ben je nooit ver van de uitgang, maar niet iedere stal heeft die). Als het een interne gedragsstoornis is kan hij nogmaals aanvallen. Zorg dus ook dat je nooit te ver van de uitgang komt in het begin. Als hij gewoon netjes achter je aan loopt is't goed. Kan je ook een beetje tegen hem kletsen, maakt niet uit wat je zegt, als hij je stem maar hoort. Maar kijk hem absoluut niet aan. Als dat goedgaat kan je bijvoorbeeld eens wat balkjes op de grond leggen in een L vorm en daar doorheen lopen en overheen en kijken of hij je volgt.

Zolang hij je nog niet volgt (liefst met koppie laag bij de grond en slikkend of kauwend), blijf je hem wegjagen. Uiteindelijk moet hij als een hondje achter je aan lopen en het ook toelaten dat je hem overal aanraakt en aait. Dus ook onder zijn buik, bij zijn benen, flanken, oren, ogen, etc. En hij moet blijven staan. Ga daarna ook diezelfde oefeningen doen terwijl je het touw aan het halster vastdoet. Kan zijn dat hij zonder druk anders reageert als met druk, altijd goed om dat te testen. Vandaar het touwhalster, als hij raar begint te doen heb je met een touwhalster meer controle over hem dan met een normaal halster. Dan rukt hij zomaar het touw uit je handen, als hij dat bij een touwhalster probeert voelt hij daardoor behoorlijk wat druk en daar denkt hij nog wel een paar keer over na. Als hij niet anders reageert dan zal hij op geen enkel moment druk voelen van het halster en dat is wat je moet zien te bereiken.

Denk dat je daar wel even zoet mee bent. Mocht het nou allemaal sneller gaan dan verwacht, kan je beginnen met hem achteruit laten lopen een paar stapjes. Ga recht voor hem staan, steek je hand uit richting zijn borst en loop op hem af terwijl je 'back-up' zegt of een kusgeluidje maakt. In het begin zal hij hulp nodig hebben van je hand, die kan je gerust tegen zijn borst aanzetten en met 2 vingers prikken tot hij een stapje achteruit doet. Begin met weinig druk en voer op tot hij een stap doet. Als hij die stap heeft gedaan, meteen stoppen en belonen. Uiteindelijk moet hij al reageren op je hand die richting zijn borstkas gaat. Doet hij dat niet dan heeft hij je nog niet geaccepteerd als volwaardig leider. En als je het echt goed doortraind hoef je niks meer te doen, alleen maar het stemcommando te geven en hij gaat al. Vergt wat meer tijd, maar is goed te realiseren.

Als dat goedgaat kan je de voorhand van je weg laten gaan, dan de achterhand, etc. Maar ik denk dat je in een maand niet zover zal komen.

Wat ik iig zou doen is alsnog de veearts laten kijken of er niet een ruggewervel vergroeid is want die kans is hoog aanwezig.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 13:48
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
HvJ schreef op 13-02-2007 @ 23:48 :


Mag ik vragen of hij te koop is? Ik heb eventueel wel interesse namelijk.

Veel succes!
Ja de eigenaar gaat hem verkopen maar volgens mij heeft ze al een koper maar als je het wil hou ik je via een PM op de hoogte.

Want ik zge eerlijk er is echt niks met dat beestje eigenlijk. Hij heeft gewoon aandacht te kort. En het ziet er uit dat ik de enige ben die hem verzorg terwijl (3-4 keer per week in schoolweken) ik dan denk: hij heeft toch een baasje? EN de rest staat die dan op stal

Bedankt voor deze tip AngeLena zal vandaag even toepassen en kijken wat er gebeurd vertel wel hoe het gegaan is.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?

Laatst gewijzigd op 14-02-2007 om 13:54.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-02-2007, 14:42
Mariekje*
Mariekje* is offline
Houd me maar via PM op de hoogte. Ik kan wel weer een oppepper in mijn paardenleven gebruiken, haha.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Skilly schreef op 14-02-2007 @ 14:48 :
Ja de eigenaar gaat hem verkopen maar volgens mij heeft ze al een koper maar als je het wil hou ik je via een PM op de hoogte.

Want ik zge eerlijk er is echt niks met dat beestje eigenlijk. Hij heeft gewoon aandacht te kort. En het ziet er uit dat ik de enige ben die hem verzorg terwijl (3-4 keer per week in schoolweken) ik dan denk: hij heeft toch een baasje? EN de rest staat die dan op stal
Ik hoop dat die koper 'm niet hoeft en dat HvJ 'm dan koopt want ik vind het echt een zielig beestje en volgens mij kan HvJ er wel gaaf voor zorgen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 18:40
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Nou het is bekend dat ze het diertje toch gaat houden.
Maar enfin ik denk dat ik met de verzorging kap. Of alleen gaat losgooien.

Want vandaag werd ik bijna het ziekenhuis ingetrapt.
Het ging zo:

Ik besloot om inplaats van een klap te geven als die vervelend deed me stem te gebruiken. Het werkte. (Voor 15 min) Ik kon niet losgooien omdat de bak bezet was dus ik denk van: nou ik ga dan het pad stappen (gewoon der naast). Het ging goed dus ging ik op de parkeerplaats steeds heen en terug lopen vind ik 1tonig en ook niet goed voor zijn lichaam om kline bochten te maken. Parkeerplaats is bij ons de plek waar iedereen de paard aan de hand stap. Dus het ging goed. Af en toe dribbelen maar als ik me stem gebruikte en even druk zette aan de teugels ging die weer stappen. Tot meneer besloot dat hij geen zin meer had om te lopen. Dat bwas ongeveer na 20 min. Meneer wilde gaan galoperen dus ik dacht van: hallo dat gaan we niet doen hé. Had ook de hengstenketting/touw aan de teugels gezet. Dus ik trek hem naar binnen zodat die een volte loop en dan vaartr mindert (ik weet niet of dat een goed iedee was) Toen deed ie weer normaal. De teugels alles hielp slap dus niet strak ofzo. Plotseling begon meneer te bokken trof me in me borst en rende weg en ren bijna "dwars door een andere paard heen en galopeerd bijna een meneer omver". Gelukkig kon ik de schop een beetje ontwijken maar ik voelde wel dat die hoef me raakte. Maar ik heb gelukkig niks. Na mensen hielden hem tegen en toen iesie weer op stal gezet.

Maar ik denk nu echt dat ik ermee ga stoppen. Ik weet nu echt niet meer wat er met die pony aan de hand is. Ga hem alleen losgooien en dan weer terug want ik hou van me leven en heb geen zin om vanwege die knol in het ziekenhuis te liggen.

____

commentaar: Ja paranoide ik denk dat HVJ hem zeker aankan en van deze onbetrouwbare paard een hele betrouwbare paard kan maken. haha dan kom ik hem zeker even opzoeken of die veranderd is. Hoelang rijden jullie al btw?

Maar zodra ik iets hoor laat ik je het weten.

Greetz me
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 22:23
Verwijderd
Jammer dat er weer zo makkelijk gedacht wordt dat he aan het beest ligt en niet aan een situatie of kwaal dus. Dan is het misschien inderdaad slim dat iemand anders zich met het beestje bezig gaat houden ipv jij.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 22:28
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 14-02-2007 @ 23:23 :
Jammer dat er weer zo makkelijk gedacht wordt dat he aan het beest ligt en niet aan een situatie of kwaal dus. Dan is het misschien inderdaad slim dat iemand anders zich met het beestje bezig gaat houden ipv jij.
Ik denk niet makkelijk De reden dat hij zo doet ligt aan alles. Sutuatie, kwaal en beest. En ik heb geen zin om zodra in het ziekenhuis te gaan zitten of in het hemelrijk. Ik heb geprobeerd wat ik kon. Enige wat ik nog zal doen is losgooien en kijk wel verder.
Maar niemand wil hem nu doen ook niet de proffesionele mensen ik snap het echt niet. Hun hebben tientallen ervaring dan ik maar vinden het dier te gevaarlijk. Ik heb maar 5 jaar ervaring maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt,.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?

Laatst gewijzigd op 14-02-2007 om 22:32.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 22:34
Mariekje*
Mariekje* is offline
Zodra een paard (al is het maar voor korte tijd) gehoorzaam is, direct belonen en gewoon weer terug zetten op stal. Hij krijgt dan welliswaar minder beweging, maar vertoont goed gedrag en niets is een grotere beloning dan weer terugkeren naar de stal/weide met een lekker appeltje. Uiteraard! Nevermind, voor een eventuele volgende keer.

Ik heb geen idee of ik er een betrouwbaar paard van zou kunnen maken, maar ik heb al meerdere keren voor hetere vuren gestaan, dus proberen kan altijd. Ik overweeg momenteel een (kleine)pony aan te schaffen om mee te gaan mennen, ivm mijn lichamelijke klachten die blijven terugkeren en mijn wedstrijdpaard die enkele maanden geleden in puin is gereden door mijn bijrijdster (Ik heb er zelf al ruim 7 maanden niet op gereden ), en nu dus nog steeds met een hevige blessure staat.
Het maakt voor mij in principe niet uit of ik een Fjordenpony koop, een ijslander of een welsh A. En aangezien ik uitdagingen wel leuk vind.. Enfin, je begrijpt wat ik bedoel.

Ik rijd inmiddels 12 jaar paard; Eerst op de manege, daarna kreeg ik een pony met wie ik M2 dressuur reed en op Z niveau sprong. Daarna een jong paard ingereden en uiteindelijk weer verkocht omdat hij gewoon meer plezier had in lekkere bosritjes maken e.d. Daarna deed mijn huidige wedstrijdpaard zijn intreden, en met hem reed ik L1+w dressuur en heb ik doorgetraind naar ZZ-Z niveau. Nu al maaaaaaaaaaanden uit de running, en lekker aan het nietsen; Wedstrijden komen over 10 jaar wel weer, tot die tijd wil ik lekker recreatief bezig zijn.

Mocht je toch nog met hem verder gaan; Doe voorzichtig, je hebt er niets aan om in het ziekenhuis te belanden. Verder hoor ik het eventueel wel dan!
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 22:37
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 14-02-2007 @ 23:23 :
Jammer dat er weer zo makkelijk gedacht wordt dat he aan het beest ligt en niet aan een situatie of kwaal dus. Dan is het misschien inderdaad slim dat iemand anders zich met het beestje bezig gaat houden ipv jij.
Joh, niet zo snel oordelen zeg.

Ik ken genoeg mensen die het heel snel opgeven en een dier met het grootste gemak doorschuiven naar een handelaar. Skilly heeft/doet echter wel de moeite om dit diertje er bovenop te helpen, dus ik zie het probleem niet zo... De situatie is niet ideaal, haar stalgenoten lijken me dat evenmin; Tsja, dan verslechtert de boel snel.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2007, 15:16
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Het is definitief dat ze em houdt? In dat geval: dring aan op onderzoek door de veearts! Als het lichamelijk is doe je er met gedragscorrectie ook niks tegen, kan je hoog en laag springen, op je kop gaan staan en een feestmuts op je kont zetten, maar dat verandert niets, en het is van groots belang dat hier iets gaat veranderen, anders zie ik het nog wel gebeuren dat ie iemand op een onbewaakt moment echt een keer het ziekenhuis in schopt (of erger) en dan is't einde verhaal voor het dier terwijl dat misschien helemaal niet hoeft.

Maar goed, bovenstaande was ik dus al bang voor, daarom zei ik ook dat longeren niet zo'n goed plan was. Alles waarbij je een onbetrouwbaar paard vastlegt of opsluit levert gevaar op voor jezelf en het paard. Als je besluit door te gaan met verzorgen (waarvan ik me goed voor kan stellen als je dat niet zou willen), probeer dan alsnog mijn eerdere tips. Daarmee loop je zelf het minste gevaar en zorgt toch voor de nodige bezigheid. (nogmaals, lichamelijk zit het wel goed met z'n beweging, het gaat om mentale bezigheid, je kan een paard in stap z'n longen uit z'n lijf laten zweten zonder dat ie lichamelijk echt iets doet)

Ik heb meer van dit soort gevallen gehad (en ook wel 10 keer erger) en verhaal klinkt bijna identiek aan een haflinger die ik ooit in training heb gehad. Het is dat Rotterdam nogal een eind uit de richting is, anders was ik graag eens komen kijken.

Oh en nog 1 ding: met een onbetrouwbaar paard ga je NOOIT de openbare weg op, kom er niet eens bij in de buurt! Round pen, bak, prima, maar niet de weg op! Da's niet alleen link voor jezelf en voor hem, maar ook voor verkeer. Zowel geparkeerd als rijdend.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low

Laatst gewijzigd op 15-02-2007 om 15:18.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 16:10
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Is het trouwens een hengst, ruin of merrie?
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 17:46
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 15-02-2007 @ 16:16 :
Ik heb meer van dit soort gevallen gehad (en ook wel 10 keer erger) en verhaal klinkt bijna identiek aan een haflinger die ik ooit in training heb gehad. Het is dat Rotterdam nogal een eind uit de richting is, anders was ik graag eens komen kijken.
Ik ben benieuwd bij welke manege in Rotterdam het paardje staat

En ik zag dat HvJ ook in Rotterdam woont
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Skilly schreef op 14-02-2007 @ 19:40 :
Nou het is bekend dat ze het diertje toch gaat houden.
Waarom wil ze het houden als ze er 1) absoluut niet goed voor zorgt 2) het een onhandelbaar beest vindt? Wat een retard, ik vind dat 'ie van 'r afgepakt moet worden ofzo.
Citaat:
Skilly schreef op 14-02-2007 @ 19:40 :
commentaar: Ja paranoide ik denk dat HVJ hem zeker aankan en van deze onbetrouwbare paard een hele betrouwbare paard kan maken. haha dan kom ik hem zeker even opzoeken of die veranderd is. Hoelang rijden jullie al btw?
Ik rijd uberhaupt niet, maar ik reageer hier omdat ik het beestje zo zielig vind.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 19:21
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 15-02-2007 @ 20:04 :
Waarom wil ze het houden als ze er 1) absoluut niet goed voor zorgt 2) het een onhandelbaar beest vindt? Wat een retard, ik vind dat 'ie van 'r afgepakt moet worden ofzo. Ik rijd uberhaupt niet, maar ik reageer hier omdat ik het beestje zo zielig vind.
Mee eens. Als je een paard aanschaft weet je dat hij verzorging en aandacht nodig heeft. Dagelijks. En minimaal 5 keer per week rijden. Als je dat niet op kunt brengen moet je zo'n dier niet aanschaffen en al helemaal niet zo'n jong dier. Dan moet je een gepensioneerd paardje kopen en die lekker op het land rond je huis neerzetten.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 21:22
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 15-02-2007 @ 20:04 :
Waarom wil ze het houden als ze er 1) absoluut niet goed voor zorgt 2) het een onhandelbaar beest vindt? Wat een retard, ik vind dat 'ie van 'r afgepakt moet worden ofzo. Ik rijd uberhaupt niet, maar ik reageer hier omdat ik het beestje zo zielig vind.
Omdat het schijnt dat hij maandag wel braaf was. Maar 1 keer braaf zijn is niks. Je kan ook een paard zo oppeppen dat hij voor 1 dag mooi en braaf is en de volgende keer mensen aanvalt dan wat dan ook.

Ik heb nog steeds last van me longen van die schop kreeg gisteren plotseling last van me astma in me slaap dus ga morgen naar de dokter.

Een paard moet altijd betrouwbaar zijn.
Punt
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 21:40
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 15-02-2007 @ 20:21 :
Mee eens. Als je een paard aanschaft weet je dat hij verzorging en aandacht nodig heeft. Dagelijks. En minimaal 5 keer per week rijden. Als je dat niet op kunt brengen moet je zo'n dier niet aanschaffen en al helemaal niet zo'n jong dier. Dan moet je een gepensioneerd paardje kopen en die lekker op het land rond je huis neerzetten.
Dat bedoel ik maar ga morghen weer met der praten. Echt bedoel als de mensen met meer ervaringen het niet willen doen omdat hij gvaarlijk is verklaard wat moet ik er dan mee? Me leven op het spel zetten.

Maar kijk hoe het gebeurd is hé. Ik opende dit topic en kijk hoe ht eindigde. Hij gewoon in orde ik met astma en pijnen in me long.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2007, 05:20
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Skilly schreef op 15-02-2007 @ 22:40 :
Dat bedoel ik maar ga morghen weer met der praten. Echt bedoel als de mensen met meer ervaringen het niet willen doen omdat hij gvaarlijk is verklaard wat moet ik er dan mee? Me leven op het spel zetten.

Maar kijk hoe het gebeurd is hé. Ik opende dit topic en kijk hoe ht eindigde. Hij gewoon in orde ik met astma en pijnen in me long.
ALS je met em verder gaat, zorg dan dat er ervaren begeleiding bij is. En dan niet begeleiding in de vorm van ruiters die al heel lang rijden op hun eigen al doorgetrainde bij aanschaf paardjes, maar mensen die ook werkelijk probleempaarden hebben getraind, paarden in hebben gereden, bedreven zijn in de verschillende dingen die bij een training horen zoals gedrag lezen, reageren etc. Alleen lijkt me hoe dan ook niet verstandig.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 16-02-2007, 22:30
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Er wa sgelukkig niks met me longen gewoon me astma die denk ik door de schrik even opkwam.

Vandaag ging het weer goed. Had hem alleen losgegooit en daarna weer aan de hand gelopen toen deedie niks
Wel heeftie gisteren dwars door de manege galopeerd omdat hij niet mee wou gaan stappen met zijn baasje ofzoiets als ik het goed had begrepen.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 11:01
Henkje
Avatar van Henkje
Henkje is offline
Heeft 'ie ook niet gewoon überveel energie over?
Als hij de hele dag maar op stal staat?
Dan zou ik me ook als een dolle gedragen als ik er even uit mocht...
__________________
lava lacht niet lul
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 21:38
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ja energie heeftie idd over.
Maar dat terzijde.

De manege-eigenaar heeft eindelijk besloten om me toch te helpen en gaat me woensdag begeleiden met deze fjord. Ik had het niet verwacht want hij zei telkens nee. Toen ik zei dat ik er nu echt niet meer op rij vond hij dat het hoogste tijd om wat te doen. Omdat tie dacht ik stond te overdrijven
Ik hoop dat het dus woensdag nu goed gaat.

En AngelLena bedankt voor je aanbod nog
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?

Laatst gewijzigd op 17-02-2007 om 21:41.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-02-2007, 16:43
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Ben ook zeer benieuwd! Hou ons op de hoogte!
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 17:12
Tonsillitis
Avatar van Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
Skilly schreef op 15-02-2007 @ 22:22 :


Een paard moet altijd betrouwbaar zijn.
Punt
dit vind ik dus niet en ik vind het best gevaarlijk dat jij dat denkt. een paard mag dan nog zo gedomesticeerd zijn, het is nu eenmaal geen mens waarme je kan overleggen.
ik verlang van mijn pony helemaal niks, en ga van haar angst uit, en van daaruit kan ik met haar communiceren geen angst te kennen. en dat is de enige reden waarom zij er niet vandoor gaat als ze iets engs ziet. maar er vanuit gaan dat elk paard betrouwbaar hoort te zijn vind ik niet juist, en zelfs wat oneerlijk naar een paard toe. en mensen zijn ook niet altijd betrouwbaar, waarom zou een paard dat dan wel moeten zijn?
__________________
Goddamn motherfucker got blood all over my best clownsuit/ I've got toast but I'm not a toaster/ I've got ham but I'm not a hamster
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 22:33
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Tonsillitis schreef op 19-02-2007 @ 18:12 :
dit vind ik dus niet en ik vind het best gevaarlijk dat jij dat denkt. een paard mag dan nog zo gedomesticeerd zijn, het is nu eenmaal geen mens waarme je kan overleggen.
ik verlang van mijn pony helemaal niks, en ga van haar angst uit, en van daaruit kan ik met haar communiceren geen angst te kennen. en dat is de enige reden waarom zij er niet vandoor gaat als ze iets engs ziet. maar er vanuit gaan dat elk paard betrouwbaar hoort te zijn vind ik niet juist, en zelfs wat oneerlijk naar een paard toe. en mensen zijn ook niet altijd betrouwbaar, waarom zou een paard dat dan wel moeten zijn?
Ach gut. Ik bedoel met betrouwbaarheid dat we samen 1 team zijn natuurlijk kan die schrikken. (dat doet deze niet zelf van een vuurwerk die je voor der gooit blijft ze nog gewoon lopen.) Betrouwbaar weten wat je kan verwachten van je paard. Maar niet dat die paard bijvoorbeeld me vandaag zomaar schopt en de volgende dag weer niet? Dus jij vindt het oke als je paard je schopt dus Nou veel plezier dan...
Waarom meteen zeggen als een mens niet betrouwbaar is waarom zou het paard wel moeten zijn? Ja met niet betrouwbare mensen ga ik niet om dus....
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?

Laatst gewijzigd op 19-02-2007 om 22:42.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 22:34
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 19-02-2007 @ 17:43 :
Ben ook zeer benieuwd! Hou ons op de hoogte!
Zal ik doen Zal woensdag vertellen hoe het gegaan is. Resterende dagen heb ik alleen losgegooit en daarna aan de hand meegestapt dat ging beter.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 22:42
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Skilly schreef op 19-02-2007 @ 23:33 :
Ik bedoel het niet op zo';n manier. Maar niet dat die paard bijvoorbeeld me vandaag zomaar schopt en de volgende dag weer niet? Dus jij vindt het oke als je paard je schopt dus Nou veel plezier dan...
Ik denk dat ze bedoelt dat het gedrag van een paard veelal voorspelbaar en verklaarbaar is, door het te bekijken van zijn kant.
Mijn paarden zijn ook stuk voor stuk geen lieverdjes, en dat interesseert me niet puur omdat ik ze door- en door ken waardoor ik precies weet op welk moment, en waarom zij hun betrouwbaarheid zo nu en dan verliezen. Juist door dat voorspelbare is het voor mij erg gemakkelijk hier naar te handelen; Ik grijp dus al in voordat er uberhaupt iets kan gebeuren.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 23:49
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
HvJ schreef op 19-02-2007 @ 23:42 :
Ik denk dat ze bedoelt dat het gedrag van een paard veelal voorspelbaar en verklaarbaar is, door het te bekijken van zijn kant.
Mijn paarden zijn ook stuk voor stuk geen lieverdjes, en dat interesseert me niet puur omdat ik ze door- en door ken waardoor ik precies weet op welk moment, en waarom zij hun betrouwbaarheid zo nu en dan verliezen. Juist door dat voorspelbare is het voor mij erg gemakkelijk hier naar te handelen; Ik grijp dus al in voordat er uberhaupt iets kan gebeuren.
En afhankelijk van de situatie natuurlijk, laat ik ze juist de fout maken zodat ik die kan corrigeren en ze die niet weer maken. Schrikken doe je niks tegen, een bokje zo af en toe vind ik alleen maar grappig, maar als ze gewoon lopen te kutten, laat maar doen. Maar ik kom er wel op terug en dat laten ze voorlopig wel even uit hun hoofd.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 21:38
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ach ja zou vertellen hoe het gegaan is.
Gewoon weg kl***e.
Kwam ik naar die man toe en vroeg of het nog door ging (dat hij me zou helpen) gewoon rustig en beleeft.
Begont hij te schreeuwen of ik gek was dat hij dat nooit had gezegt blabla.

Ik was zo kwaad ik liep weg. Want ik weet als ik me mond open trek dan stuurt hij me zo van de manege af.
Ik begin nu echt het gevoel te krijgen dat men mij daar niet echt mag. Of dat ik het paard doe. Ik bedoel ja zeg het dan gewoon. Nee deze gasten zijn zo laf dat ze heel lief voor je neus zijn en achter je rug staan te smoezelen zo gaat het hier bij ons. En dara kan ik zo stront ziek van worden

Ik vraag om raad en het wordt meteen weer afgekets. Van: nee dat paardje daar kan je niks mee zoek een ander verzorgpaard. Nee dat wil ik niet ik wil bewijzen dat me schat het ook kan. Ik weet dat hij het kan maar ik krijg gewoon niet de mogelijkheid om het te bewijzen. Ga ik vandaag weer buiten op de parkeerplaats stappen. Is het meteen van: Weet je het wel zeker?
Soms heb ik zin op die paard en al naar een andere manege te brengen maar tjah dat gaat moeilijk als het niet de mijne is

Maar ik heb weer gewoon losgegooit. Ik ben er nu vet pissig om. Ik was echt blij ik had iets van: eindelijk gata hij me helpen. Maar nee hoor....
godver
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 21:40
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Maar behalve dat wordt hij wel liever hij bokt niet meer, hij valt niet meer aan. Ik ga proberen om vrijdag weer rustig te stappen erop en kijken hoe het gaat. Enige is dat wanneer je poets hij wil happen naar de borstels maar dat is gewoon speels. Hij wil ze vastpakken en er dan mee gooien.

Ik wil graag tips of jullie dit verstandig vinden want aan die gasten daar heb ik weinig.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 23:48
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik denk dat je best weer even op zijn rug kunt stappen, maar wel met iemand die hem vasthoud. Zodra zijn rugspieren zich spannen of zijn staart heen- en weer zwabbert; Afstappen en desnoods weer losgooien.
Probeer hem voor te zijn, en te voorkomen dat hij weer door het lint gaat; Je kunt wel het gevecht aangaan, maar op den duur win je er niets mee.

Succes!
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 10:06
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Ik zou het houden bij grondoefeningen tot je er echt vertrouwen in hebt en nogmaals: niet die parkeerplaats op. Da's domweg te gevaarlijk. Dit is een onvoorspelbaar dier, ene keer is ie braaf, andere keer heeft ie de kolder in z'n kop.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 13:46
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 23-02-2007 @ 11:06 :
Ik zou het houden bij grondoefeningen tot je er echt vertrouwen in hebt en nogmaals: niet die parkeerplaats op. Da's domweg te gevaarlijk. Dit is een onvoorspelbaar dier, ene keer is ie braaf, andere keer heeft ie de kolder in z'n kop.
Oke is goed
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 22:46
Tonsillitis
Avatar van Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
Skilly schreef op 19-02-2007 @ 23:33 :
Ach gut. Betrouwbaar weten wat je kan verwachten van je paard. Maar niet dat die paard bijvoorbeeld me vandaag zomaar schopt en de volgende dag weer niet? Dus jij vindt het oke als je paard je schopt dus Nou veel plezier dan...
waar haal jij het vandaan dat ik me door mijn pony zou laten trappen, en waarom sla je zo'n ontzettend aangevallen toon aan terwijl ik iets aan de kaak probeer te stellen wat jou alleen maar verder kan helpen? ik hoop toch echt dat je in werkelijkheid niet zo naief bent en dat je normaliter dingen wel correct interpreteert.
en als je werkelijk waar niet snapt wat ik bedoel, lees dan die post van HvJ nog eens.
__________________
Goddamn motherfucker got blood all over my best clownsuit/ I've got toast but I'm not a toaster/ I've got ham but I'm not a hamster
Met citaat reageren
Oud 25-02-2007, 12:21
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Tonsillitis schreef op 23-02-2007 @ 23:46 :
waar haal jij het vandaan dat ik me door mijn pony zou laten trappen, en waarom sla je zo'n ontzettend aangevallen toon aan terwijl ik iets aan de kaak probeer te stellen wat jou alleen maar verder kan helpen? ik hoop toch echt dat je in werkelijkheid niet zo naief bent en dat je normaliter dingen wel correct interpreteert.
en als je werkelijk waar niet snapt wat ik bedoel, lees dan die post van HvJ nog eens.
Het kwam bij mij nogal aanvallend over vandaar mijn reactie.
Het het verkeerd begrepen sorry

ontopic: het paardje wordt nu wel verkocht
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 22:06
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Nou nu even positief nieuws voor de mensen die het willen weten.
We hebben de oorzaak gevonden van zijn gedrag.
Jammer wordt het nu verkocht. Hij zal nu als trekpaard worden gebruikt. Ik vind het wel fijn voor de pony maar ook een deel jammer net nu we de oorzaak hebben gevonden. Maar goed dat ik nu weet dat hij beter terecht komt.

Het zit namelijk zo dat hij gewoon in paniek raak. Als je iets met de teugels doet. Hij raak dan in paniek en gaat bokken omdat hij niet snap wat jij van hem wilt. Dit omdathij niet goed is ingereden. Vandaag is hij gereden door iemand die er verstand van heeft en heeft de eigenaar en ik verteld wat we wel en niet moeten doen. 1 was dat we heel veel met lange teugel moeten lopen (soort western kan je zeggen) zodat hij vertrouwen krijg. En niet zoals bij een gewoon rijpaard dat je contact houdt met de mond van het paard.

Ik heb er vandaag weer even opgezeten alleen uitgestapt. Morgen gaat die mevrouw me begeleiden en gaan we kijken of we nog laatste maand nog wat met hem kunnnen.

Ik ga dat paardje wel missen. Hij was echt de "gangster" op de manege. Meeste waren bang voor het paard. Kwam ik binnen met hem ging iedereen eruit.
Maar ik weet dat zo rijden ook niet leuk is. Want dan verpest je het als het ware voor de rest.

Dus ja dat was dus het verhaal van Joris and me
Greetz Corin

Edit:

Dat was hem dus
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?

Laatst gewijzigd op 02-03-2007 om 22:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.