Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2003, 20:25
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
McMotion schreef op 16-11-2003 @ 21:24:
yep wat is die van jou dan?
dan ben je dus van mening dat een batchfiletje in een programmeertaal geschreven is? dat kan ik me nauwelijks voorstellen, dat ook maar iémand dat vindt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2003, 20:29
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
yep
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 20:32
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
ok.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 07:47
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
McMotion schreef op 16-11-2003 @ 17:38:
een programmeertaal is een taal (dat het een taal is zal je zowieso wel met mij eens zijn?) waarin je een programma beschrijft... een programma wil zeggen een aantal handelingen die door een systeem achter elkaar uitgevoerd worden
En ik vind een PHP-script dus duidelijk geen programma.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 10:42
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-11-2003 @ 08:47:
En ik vind een PHP-script dus duidelijk geen programma.
Omdat de executietijd meestal kort is? Wat een onzin. In PHP kun je bijvoorbeeld prima een chatserver o.i.d. maken.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 15:47
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-11-2003 @ 08:47:
En ik vind een PHP-script dus duidelijk geen programma.
wat is jouw definitie van een programma dan?
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-11-2003 @ 08:47:
En ik vind een PHP-script dus duidelijk geen programma.
Stel ik schrijf in BASIC een simpel programma'tje optellen. Het vraagt een waarde A en een waarde B, en geeft de som C terug.

Noem je dit een programma? Ik wel.

Jij niet? Stel ik schrijf het in C++, is het dan wel ineens een programma?

Waarom zou het geen programma meer zijn als ik het in PHP schrijf? Alleen maar omdat het een webinterface heeft? Omdat het niet precompiled is?

Het principe blijft hetzelfde. Ik vul 2 waarden in en krijg de som terug. Voor mij blijft het dan ook een programma. Ongeacht de gebruikte taal.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 19:15
Verwijderd
Citaat:
Screaming Slave schreef op 16-11-2003 @ 21:25:
dan ben je dus van mening dat een batchfiletje in een programmeertaal geschreven is? dat kan ik me nauwelijks voorstellen, dat ook maar iémand dat vindt.
Er zit anders toch wel logica in. Ook in DOS-batch kun je logica aanbrengen met IF en GOTO. Het is misschien niet zo geavanceerd, maar toch.

Anderzijds zou je met BASH hele shellscripts kunnen schrijven waar menig programmeur zijn hoofd over zou breken
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 19:30
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
iedereen ziet het alsof een programmeertaal beter is dan een scripttaal, dat zeg ik helemaal niet en Gimme more beer (denk ik) ook niet. feit blijft dat er duidelijke verschillen zitten tussen beide vormen code.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Screaming Slave schreef op 17-11-2003 @ 20:30:
iedereen ziet het alsof een programmeertaal beter is dan een scripttaal, dat zeg ik helemaal niet en Gimme more beer (denk ik) ook niet. feit blijft dat er duidelijke verschillen zitten tussen beide vormen code.
Maar het resultaat blijft een programma. Uitspraken als "ik vind een PHP-script dus duidelijk geen programma" zijn een beetje te kortaf vind ik. PHP wordt voor ontzettend veel dingen gebruikt. Dit forum is er onder andere in geschreven.

Daarnaast, waar leg je de grens tussen scripting en programmeren? Die wordt bij mijn weten steeds vager. Zelf werk ik als programmeur bij een internetbedrijf. We gebruiken ASP.NET en C# voor zo'n beetje alles. ASP.NET - wat in feite niet meer dan scripting is - wordt daarbij gebruikt voor de webformulieren, maar de intelligentie erachter is in C# geschreven. Het resultaat is een mengelmoes van script en gecompileerde code (aspx en DLL), waarbij de eerste steeds dingen oproept uit de tweede.

In het nieuwe Windows (longhorn) worden de GUI's van gewone applicaties met XAML beschreven en uiteindelijk geinterpreteerd. Zijn het dan ineens ook geen programma's meer?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 21:14
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
pimomes1987 schreef op 11-11-2003 @ 16:23:
O, en welke is het krachtigst?
Code:
$ EDIT /EDT EV8EMU.EXE
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 08:24
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
deathz0rz schreef op 16-11-2003 @ 13:34:
daar hebben 'we' het al een keer over gehad, een taal zou een programeertaal zijn als je het kan compilen.
Niet helemaal waar. Je hebt twee soorten programmeertalen: een programmeertaal die een compiler gebruikt, en een programmeertaal die een interpreter gebruikt. Het verschil is dat bij eerstgenoemde de sourcecode omgezet wordt naar machine code, bij de tweede blijft de sourcecode intact en wordt deze 'real time' omgezet naar machine code en verwerkt door het systeem.

Een scripttaal is dus van het 2e type. Alhoewel ik niet alle scripttalen een programmeertaal zou willen noemen, javascript om maar wat te noemen. Maar PHP vind ik een fully-fledged programmeertaal, alhoewel scripttaal ook voldoet voor webapplicaties. PHP is breed inzetbaar, embedded in HTML en uitvoerbaar in CLI.

Maar de discussie wat nu wel en wat geen programmeertaal is, is een moeilijke. Ik denk dat er een grijs gebied is waar script talen door hun beperkte mogelijkheden niet als echte programmeertaal gezien kunnen worden, zoals JavaScript. Verder ook niet zo heel belangrijk.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 18:51
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Screaming Slave schreef op 17-11-2003 @ 20:30:
iedereen ziet het alsof een programmeertaal beter is dan een scripttaal, dat zeg ik helemaal niet en Gimme more beer (denk ik) ook niet. feit blijft dat er duidelijke verschillen zitten tussen beide vormen code.
Zo ver wilde ik niet eens gaan.

De standaard voor PHP is inmiddels weer teruggedraaid van OO naar script-based. Kortom, de standaard voor PHP-developers is geen OO meer. Daardoor is het standaard PHP-schrijven een hoop veranderd.

Ik vind, voornamelijk omdat een PHP script server-side geparsed wordt, PHP meer een scripttaal dan een programmeertaal.

Op het moment dat je een PHP echter compiled, vind ik dat je zo'n file weer wel een programma kunt noemen.

PHP, as in "script", is niet stand-alone en het is een taal waarbij je je files live kunt aanpassen.

De manier van developen (script-based) vind ik ook niet echt programmeren, maar meer scripten, doordat je tegenwoordig dus weer echt tussen de HTML doorbouwt.

Het is mijn mening en ik heb geen zin in een verhitte discussie, want mijn pagina's worden er echt niet mooier op als de databases aangeroepen door een programma in plaats van het zo geliefde "scriptje", zoals de meeste mensen het ook noemen.

Je ziet trouwens wel gecompilede PHP files op sommige servers die geen PHP ondersteunen. Het werkt niet snel, maar het is absoluut handig!
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 07:51
appiegogogo
appiegogogo is offline
je kunt het beste bijvoorbleed beginnen met turbo pascal....
...en het krachtigst : hoe dichter je bij machinetaal staat des te krachtiger/sneller je programma is....en het dichtbijzijndste is een assembly programeren...........
__________________
waar blijft mijn eten?!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [IN] Stoplicht Programmeren
lol24
0 20-09-2009 20:05
Huiswerkvragen: Exacte vakken [IN] Hulp bij programmeren in java
ruben3123
3 13-05-2007 11:45
Software & Hardware Digitenne (KPN) en willen programmeren
Verwijderd
3 25-01-2007 09:08
Software & Hardware [Web] website statistieken programmeren
Kawoutertje
36 17-11-2004 08:04
Muziek Nieuwe programmering Kink FM
KinkFM
4 10-12-2003 23:05
Huiswerkvragen: Exacte vakken Lineair Programmeren
Martijn_N
7 19-02-2003 19:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.