Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2004, 13:01
-x-Laartje-x-
-x-Laartje-x- is offline
Hoi allemaal, wij hebben een nieuw meisje in de klas, die is blijven zitten, Camilla. Ze is best aardig. Gister hadden we een feestje van een vriendin en toen zat ik een beetje met haar te kletsen en toen zei ze: Kom es... nam ze me meej naar de gang en haalde ze een soort pilletjes uit dr jaszak. ik vroeg: wat is dat?! zegt ze: laxeerpillen. (ze had vroeger boulimia maar nu nietmeer, tenminste dat denkt iedereen). Wat blijkt? Ze slikt ze nog steeds (3 na elke maaltijd + kotsen) en heeft hartstikke boulimia en anorexia. En als ze niet is afgevallen of ze haat zichzelf pijnigt ze zichzelf (ze maakt sneën en dan gaat ze onder de douche staan, dat prikt natuurlijk heel erg maar dan denkt ze even niet meer aan haar geestelijke pijn). Ze heeft al 4 therapeuten omdat ze "vroeger" boulimia had, maar die weten dit niet. Ze pijnigt zichzelf ook omdat ze het thuis niet leuk vind (het is een beetje crisis bij hun, want haar ouders hebben al 4 kinderen verloren) en ze wil niet naar het ziekenhuis omdat ze daar niet meer haar hobby's (zwemmen en dansen) kan doen en niet meer naar school kan en het dan alleen nog maar stommer gaat vinden. Ik ben de enige die dit weet maar ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Tipz pliesss!!!:-D
__________________
-x-Laartje-x-
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 13:04
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Probeer er voor haar te zijn, zorg ervoor dat ze haar verhaal bij je kwijt kan en probeer haar -als dat enigzins mogelijk is- ervan te overtuigen dat ze echt verkeerd bezig is! Heel veel meer kun je niet doen, lijkt mij.

Wat ik me trouwens afvraag.. als zij zichzelf snijdt, houdt ze daar vast littekens en wondjes aan over. Schaamt ze zich daar niet voor tijdens het zwemmen? Ik bedoel, je hoort vaak dat mensen extra truien met lange mouwen aantrekken e.d. omdat ze zich schamen voor hun snijwonden, maar zij heeft daar geen last van?

En mag het de volgende keer weer gewoon met zwarte letters? Rose is zo Baby-Spice.
__________________
de rest is geschiedenis
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 13:07
-x-Laartje-x-
-x-Laartje-x- is offline
ze heeft altijd een badpak aan en de sneeen zitten op haar buik en rug.
__________________
-x-Laartje-x-
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 13:07
-x-Laartje-x-
-x-Laartje-x- is offline
waarom mag het nie in roze.... niet dat ik zo dol op roze ben maar beter dan dat saaie zwart.
__________________
-x-Laartje-x-
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 13:10
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Citaat:
-x-Laartje-x- schreef op 25-09-2004 @ 14:07 :
ze heeft altijd een badpak aan en de sneeen zitten op haar buik en rug.
Hoe wil ze zichzelf op haar rug snijden dan?

En het maakt mij opzich niet uit in wat voor kleur je het schrijft, maar ik vind zwart beter lezen dan roze. Roze is zo blij en komt "onserieus" over. Ik zeg natuurlijk niet dat je dat bént .
__________________
de rest is geschiedenis
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 13:13
-x-Laartje-x-
-x-Laartje-x- is offline
jah weet ik eigenlijk ook niet maar ik kan je verzekeren dat het er niet lekker uitziet.....
__________________
-x-Laartje-x-

Laatst gewijzigd op 25-09-2004 om 15:08.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 13:20
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
-x-Laartje-x- schreef op 25-09-2004 @ 14:13 :
jah weet ik eigenlijk ook niet maar ik kan je verzekeren dat het er niet lekker uitziet.....
Ik denk dat je zulke dingen niet mag zeggen. Aangezien op het psychforum (maar eigenlijk overal) een soort automutilatie (zelfbeschadings) verbod geldt. Ik denk dat ze er dan niet zo blij mee zijn als je teveel in details treedt.

Maar iig: meer dan steunen en proberen te laten zien dat dit echt niet goed is, kan en moet je niet doen. Ze kan toch niet (professioneel) geholpen worden als ze dat niet wil (tenzij ze flauw gaat vallen en zo, dan wordt ze gewoon opgenomen in een crisiscentrum in een ziekenhuis oid om te zorgen dat ze meer gaat wegen en daar hoort vaak ook psychische hulp bij, maar tot die tijd iig niet). En zorg vooral dat je niet in haar probleem mee gaat. Steunen mag, mee gaan doen niet.

Laatst gewijzigd op 25-09-2004 om 15:08.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 13:24
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
grl schreef op 25-09-2004 @ 14:20 :
Ik denk dat je zulke dingen niet mag zeggen. Aangezien op het psychforum (maar eigenlijk overal) een soort automutilatie (zelfbeschadings) verbod geldt. Ik denk dat ze er dan niet zo blij mee zijn als je teveel in details treedt.
Juist. (ik ben het ook met de rest van je post eens, maar wilde dit
wel even benadrukken.)
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 13:44
Mo6
Avatar van Mo6
Mo6 is offline
praat met haar en probeer haar uit te leggen dat ze dit met haar therapeuten moet bespreken. dit is iets heel ernstigs en zeg haar dat ze dit niet voor zich mag houden. ik weet dat het je vriendin is en dat je haar eigenlijk niet mag verraden maar misschien kun je een keer met haar ouders praten?
__________________
Brakke toestanden zijn echt brak
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 13:51
-x-Laartje-x-
-x-Laartje-x- is offline
okeej ik hou me mond...
__________________
-x-Laartje-x-
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 13:55
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Mo6 schreef op 25-09-2004 @ 14:44 :
praat met haar en probeer haar uit te leggen dat ze dit met haar therapeuten moet bespreken. dit is iets heel ernstigs en zeg haar dat ze dit niet voor zich mag houden. ik weet dat het je vriendin is en dat je haar eigenlijk niet mag verraden maar misschien kun je een keer met haar ouders praten?
Ik zou het niet doen. Ookal lijkt het verstandig. Gaat meteen al het vertrouwen eraan en zal ze niemand meer in vertrouwen nemen hierover.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 14:43
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Als het meisje niet in directe levensgevaar is (en dat is ze waarschijnlijk niet, naar wat je schrijft), is aan haar ouders vertellen zowat het ergste wat je kan doen.

Je kun je niet voorstellen hoe je haar dan verraadt en kwetst. Dan kan ze ineens geen kant meer op en raakt ze in paniek, haar werld gaat kapot ...

Doe haar zo iets alsjeblieft niet aan.

Ook al DWINGEN ze haar AAN TE KOMEN/van lax afblijven/niet overgeven, als ze niet WIL, wordt ze NOOIT echt BETER. En daar gaat het om.

Je zou haar er alleen mee 'verkrachten'.
__________________
Bloedserieus
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 14:55
floortje bloem
Avatar van floortje bloem
floortje bloem is offline
ben ik de enige die het vreemd vind
dat ze aan een "vrijwel onbekende"
gaat melden dat ze laxeermiddelen slikt?
__________________
*dream of butterflies instead*
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 15:09
Verwijderd
Citaat:
floortje bloem schreef op 25-09-2004 @ 15:55 :
ben ik de enige die het vreemd vind
dat ze aan een "vrijwel onbekende"
gaat melden dat ze laxeermiddelen slikt?
Nee...maar goed, er gebeuren wel meer dingen die ik vreemd vind.

Probeer met haar te praten en haar eventueel over te halen om toch hulp te zoeken (bv. zonder opname, dan kan ze naar school blijven gaan, enz.). En idd niet mee gaan doen, wat iemand al zei.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 15:31
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
floortje bloem schreef op 25-09-2004 @ 15:55 :
ben ik de enige die het vreemd vind
dat ze aan een "vrijwel onbekende"
gaat melden dat ze laxeermiddelen slikt?
nee
Wat is haar motivatie? Ze heeft al hulp enzo...dus?
Het is heel wantrouwig, maar heb je verdere bewijzen dan dat ze je wat pillen heeft laten zien?
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 15:54
steefos
Avatar van steefos
steefos is offline
ik zou niet weten wat jij zou moeten doen, maar wel wat zij zou moeten doen.
Ze heeft hulp nodig, maar zij moet toch echt zelf de grote stap zetten om over haar eetstoornis heen te komen

owja je kan niet en anorexia en boulimia hebben tis t een of t ander

Laatst gewijzigd op 25-09-2004 om 15:56.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Kassandra schreef op 25-09-2004 @ 16:54 :

owja je kan niet en anorexia en boulimia hebben tis t een of t ander
Je kunt wel anorexia met boulimische neigingen hebben.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 16:21
-x-Laartje-x-
-x-Laartje-x- is offline
je kan het wel beide hebbe... maar ik ben niet zoon vreemde hoor want we zitte een maand op school en ze is mn vriendin gw0rde en ik had haar betrapt dat ze moest kotsen.... en toen zei ze eerst dat ze zich niet lekker voelde maar gister zei ze de waarheid
__________________
-x-Laartje-x-
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 16:42
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Kassandra schreef op 25-09-2004 @ 16:54 :
owja je kan niet en anorexia en boulimia hebben tis t een of t ander
Er zijn wel meer eetstoornissen naast anorexia en boulimia, hoor.

Bovendien kan je volgens mij wel een 'tussenvorm' van anorexia of boulimia hebben (als je dus kenmerken van allebei hebt), of een eetstoornis waarbij je niet aan alle 'eisen' voor anorexia of boulimia 'voldoet' (als je bijv alle kenmerken van anorexia hebt, maar niet een bepaald percentage ondergewicht); dat valt onder eetstoornis NAO...

(Maar goed; het naampje doet er ook niet zoveel toe; feit is dat er een probleem is, en dat dat aangepakt moet worden, lijkt me. )
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 18:30
steefos
Avatar van steefos
steefos is offline
Citaat:
Quiana schreef op 25-09-2004 @ 17:42 :
Er zijn wel meer eetstoornissen naast anorexia en boulimia, hoor.

Bovendien kan je volgens mij wel een 'tussenvorm' van anorexia of boulimia hebben (als je dus kenmerken van allebei hebt), of een eetstoornis waarbij je niet aan alle 'eisen' voor anorexia of boulimia 'voldoet' (als je bijv alle kenmerken van anorexia hebt, maar niet een bepaald percentage ondergewicht); dat valt onder eetstoornis NAO...

(Maar goed; het naampje doet er ook niet zoveel toe; feit is dat er een probleem is, en dat dat aangepakt moet worden, lijkt me. )
ok, maar het is niet Anorexia >EN< boulimia

@-x-Laartje-x-, kun je uit haar gersprekken met jou halen of ze geholpen wil worden?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 19:58
Verwijderd
Ja je kan denk ik nu niet veel meer doen dan er voor haar zijn als ze je nodig hebt. Luisteren als ze wil praten, want dat is wel erg fijn denk ik.

Gewoon er voor haar zijn en haar steunen. Sterkte ermee..
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 22:13
Mo6
Avatar van Mo6
Mo6 is offline
Citaat:
grl schreef op 25-09-2004 @ 14:55 :
Ik zou het niet doen. Ookal lijkt het verstandig. Gaat meteen al het vertrouwen eraan en zal ze niemand meer in vertrouwen nemen hierover.
ik vind de persoonlijke toestand van iemand op dat soort momenten toch echt belangrijker dan vertrouwen denk ik... al is het wel moeilijk, want vertrouwen hoor je niet zomaar te beschamen, maar ik zou daarom in dit geval ook zeggen dat je het niet eeuwig voor je kan houden, maar dat ze zelf echt hulp moet zoeken. anders moet je wel!
__________________
Brakke toestanden zijn echt brak
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 11:13
Mo6
Avatar van Mo6
Mo6 is offline
automutilatie is echt een ernstige zaak, want mensen die zich hieraan overgeven komen er meestal niet zomaar meer vanaf. daar is zowieso hulp voor nodig, dus wat dat betreft moet ze al naar de psychiater. als ze nog meer problemen heeft vind ik al helemaal dat ze erheen moet gaan! ze kan beter snel geholpen worden voordat het probleem uit de hand loopt!
__________________
Brakke toestanden zijn echt brak
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 11:23
Verwijderd
Citaat:
floortje bloem schreef op 25-09-2004 @ 15:55 :
ben ik de enige die het vreemd vind
dat ze aan een "vrijwel onbekende"
gaat melden dat ze laxeermiddelen slikt?
Ik kende ook een meisje dat dat soort dingen allemaal aan mij ging vertellen, terwijl ik haar alleen kende van school, en daar gingen we zelfs niet met elkaar om.. Ze zocht aandacht, die kreeg ze thuis niet, en ik gaf haar die aandacht wel. Heel moeilijk, want natuurlijk had ze er recht op, maar voor mij was het heel moeilijk om te geven, omdat het leek... alsof ze zich helemaal aan mij vastklampte, en dat deed ze eigenlijk ook.
Uiteindelijk heb ik het aan de mentor van ons beiden verteld, en daar is toen uitgekomen dat ze uit huis geplaatst werd en nog wat meer dingen...

TS: Jij kan haar niet alleen helpen, zoek hulp van buitenaf.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:36.