Oud 24-01-2005, 13:43
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
In verband met een project probeer ik aan de hand van een hele berg data een benadering te maken van de stralingstemperatuur in een kamer, omdat dat direct is verbonden met de gevoelstemperatuur. Als eerste probeer ik de stralingstemperatuur door de zon te berekenen. Ik heb wat data van zonnestand en lichtsterkte. Maar ik heb geen idee wat de volgende stap is. In andere woorden:

Je hebt de azimut en de zenit(of declinatie, hoogtehoek) van de zon (in graden), de hoogte en breedte van de ramen, en de afmetingen van de kamer (in meter). Ook de lichtintensiteit in lux is bekend.

Hoe bereken ik de gemiddelde stralingstemperatuur veroorzaakt door de zon in de kamer?

bij voorbaat dank
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2005, 16:00
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
sin(hoogtehoek) * cos ( azimut-windrichting) * lichtintensiteit = lichtintensiteit op raam?

Zoiets ga ik maar eens proberen. En dan zoeken wat de transmissie van enkel glas is, en het verband tussen lichtsterkte en stralingstempreatuur e.d.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:53
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik zit vast
Niemand die iets weet?

Ik heb nu de invalshoek of incidentie, en de lichtsterkte. En de afmetingen en eigenschappen van ramen en kamer. Hoe kom ik op stralingstemperatuur?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 17:15
Verwijderd
Ik denk dat je je in een wat dieper probleem hebt gestort dan je denkt.
Het is niet zo moeilijk te berekenen hoeveel lichtinval je hebt. In combinatie met de eigenschappen van glas kun je bekijken welke golflengtes door het raam heen komen. Maar dan...

Dan krijg je binnen in de kamer te maken met allerlei absorpties, weerkaatsingen, verstrooiing etc. Zelfs als je een lege kamer bekijkt, blijft het lastig. De wanden krijgen een temperatuur, er gaat een deel weer via het raam naar buiten, en de lucht warmt op. Hoeveel? Dat hangt af van de samenstelling.

Dit kun je eigenlijk alleen maar uitrekenen in het geval van een zwarte straler. Het praktische geval wat jij uit wil rekenen kan bijna niet. Dan moet je een grove schatting gaan maken met een foutmarge van enkele ordes van grootte.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 10:24
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Dank je voor je reactie.

Ik weet dat er veel bij komt kijken en meer dan een benadering was nooit de bedoeling, maar "een foutmoarge van enkele ordes van grootte" klinkt wel heel nutteloos.
Ook als je de kleur en het materiaal kent van radiatoren, muren etc.?

Maar misschien moet ik maar concluderen dat voor mijn geval de invalshoek van de zon genoeg is. Ik wil er tenslotte een lerend programma op loslaten, dan mag die zelf het verband gaan zoeken tussen invallend licht en temperatuur en comfort.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.