Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2013, 12:22
ILiveLaughLovex
ILiveLaughLovex is offline
Ik zit in gymnasium 3 en moet volgend jaar een stroomkeuze kiezen en daarbij moet ik ook een keuze maken tussen Frans en Duits. Ik vind alle twee de vakken leuk. Al vind ik Frans iets leuker dan Duits. Ondank dat haal ik toch altijd iets hogere cijfers voor Duits. Mijn cijfers zijn voor beide vakken goed genoeg om ze gewoon zonder moeite te kunnen doen.
Op school word er niet veel aandacht bij die vakken besteed aan de keuze, dus heb ik geen idee waar je later het meest mee kan doen. En ook wordt niet verteld of het vak veel moeilijker word in de volgende jaren van het gymnasium. hoop dat iemand me dit kan vertellen?

Eline

Laatst gewijzigd op 17-03-2013 om 12:22. Reden: spellingsfout
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2013, 13:38
Snorro
Snorro is offline
In de bovenbouw is het niveau meestal wel opeens een stuk hoger. Tenminste, dat is mijn ervaring. Als je er allebei goed in bent zou ik kiezen voor de taal die jij het leukste vindt.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 15:07
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Geen van de vakken wordt moeilijk. Kies vooral wat je het leukst vindt, waar je later meer aan hebt ligt aan zaken die je nu moeilijk in kan schatten. Mocht je later in Duitsland gaan wonen heb je natuurlijk meer aan Duits, en in Frankrijk meer aan Frans. Verder is Duits nuttiger in Oost-Europa, en Frans nuttiger in Zuid-Europa (vooral omdat Frans je helpt sneller Spaans of Italiaans te leren). Ik woon zelf in Noord-Europa, maar daar spreekt iedereen Engels.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 15:55
Verwijderd
Mij is vertelt dat je nu beter duits kan kiezen, omdat ze veel duitse mensen nodig hebben op dit moment en in de toekomst. wat je ook gaat doen, je kan dan altijd nog in duitsland gaan werken.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2013, 10:51
xKim94
xKim94 is offline
ik had drie jaar geleden hetzelfde probleem, alleen vond ik duits net iets leuker, maar was ik net iets beter in frans. ik heb het toen maar allebei gekozen. het eindexamen is tekstverklaren, ik weet niet of je daar goed in bent. voor de rest is het ook luistertoetsen, brieven, mondelingen en literatuurgeschiedenis. bij duits kreeg ik bijna geen grammatica meer, bij frans nog wel, herhaling en verdieping. kun je het niet beide kiezen? anders zou ik doen wat je het leukst lijkt. als ik echt had moeten kiezen had ik duits gekozen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 20:53
xPien
Avatar van xPien
xPien is offline
Ik zit nu ook in mijn eindexamenjaar van het vwo, en ik heb beide talen. Ik weet al dat ik volgend jaar Franse taal en cultuur ga studeren, maar dat wist ik niet toen ik in 3vwo zat. Je moet gewoon kiezen waar je goed in bent en wat je leuk vind, daardoor wordt de taal makkelijker voor jezelf. Bij Duits ligt de lat iets hoger qua niveau, omdat Frans een romaanse taal is. Ik heb ook één jaar Latijn gehad, in 2vwo. Dit hielp heel erg bij het begrijpen van de Franse taal, en ik vond de Franse cultuur ook erg leuk. Maar dat heb ik ook met de Duitse taal en cultuur, maar mijn tekstverklaring op Duits gebied is iets minder. Als ik jou was dan zou ik allebei kiezen, haha
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 21:38
Verwijderd
Frans Duijts


Frans lijkt op veel meer talen en Duitsers publiceren toch wel in het Engels (maar ook Fransozen doen dat veel, dus ach). Kies vooral wat je prettig vindt want beide zijn wel re missen. Maar zonder enige voorkeur zou ik gaan voor Frans want veel Engelse woorden zitten er toch in, en het linkt dus ook aan Italiaans, Spaans, Portugees, Latijn,de medische wereld, etc.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 00:59
Verwijderd
^^ Zo kan je ook zeggen dat Duits linkt aan Nederlands.. Al ontken ik natuurlijk niet dat je veel uit het Frans kan herkennen in het Latijn, Spaans etc.

Ik had zelf beide willen kiezen, maar had daar geen ruimte meer voor in mijn profiel. Ikzelf moet over een jaar tussen Frans of Duits kiezen, aangezien in de vierde voor ons allebei nog verplicht zijn (ik zit nu in de derde), maar ik denk dat ik voor Duits ga, gezien ik persoonlijk daar beter in ben en er meer affiniteit mee heb en voel. Tevens is het een directe handelspartner van Nederland, wat je ook nog in overweging zou kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 16:21
Verwijderd
Het punt is natuurlijk dat je door één taal te doen, ook een graantje meepikt van andere talen. Nederlands ken je al, dus daar geldt dat niet voor.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Stereotypen betreffende keuze Frans of Duits
Starbucks-
7 09-10-2012 21:00
Studeren Frans of Duits???
Verwijderd
14 22-12-2010 16:09
Algemene schoolzaken keuze frans of duits?
Verwijderd
38 30-11-2009 12:23
Studeren Profielkeuze: C&M of N&G?
Emma2812
9 08-11-2008 11:54
Studeren Frans of Duits?
babbelientje
3 09-06-2008 10:59
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Frans of Duits
Verwijderd
4 02-03-2002 10:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:02.