Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2008, 11:37
Sorry.x
Avatar van Sorry.x
Sorry.x is offline
Lieve Iedereen,

Ik heb een probleem.
Vorige week heb ik heeeell hard geleerd voor een toets Frans.
Ik heb me een week lang kapot geleerd.
Nu heb ik een 1.4. voor frans...

Dat haal ik nooit meer op.

Maar nu durf ik het niet aan mijn ouders te vertellen.
Wat nu? Ze zijn heel prestatie gericht!

xx Iris
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2008, 11:38
Sorry.x
Avatar van Sorry.x
Sorry.x is offline
Heeelluuuupp
Met citaat reageren
Oud 20-12-2008, 12:40
Verwijderd
We zijn geen helpdesk.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2008, 12:55
Frankrijk
Avatar van Frankrijk
Frankrijk is offline
Jij:
-Hallo pappa en mamma,

-ik moet jullie iets vertellen

-weten jullie nog dat ik vorige week zo hard geleerd heb voor Frans?

Zij:
-Ja schat, wat is daar mee?

Jij:
-Ik had helaas geen voldoende

Zij:
-Hoe kan dat nou , zo hebben we je niet opgevoed!

Jij:
- Het spijt me pap en mam, het komt waarschijnlijk omdat ik erg gestrest was voor de toets. Ik beloof u dat ik voor mijn volgende toets eerder zal beginnen met leren en beter zal plannen. Ik zal zelfs nu al beginnen met leren!!

Zij:
-Ok schat, maar die toets mag je niet verknallen!!

Jij:
- Het komt goed pap en man.

Zij:
-Trouwens, wat voor cijfer had je voor de toets?

Jij:
-Ik had helaas alles door elkaar gehaald, waardoor ik bijna niets goed had. Maar ik heb mijn lesje nu wel geleerd, ik zal u nu niet meer teleurstellen. [Ga nu meteen naar je kamer en ga leren voor je volgende toets, zodat je ouders niet de kans hebben om te vragen wat voor cijfer je precies hebt]


Succes!!!!!!
__________________
Montaigne: ''Que sais-je?''
Met citaat reageren
Oud 20-12-2008, 20:07
Verwijderd
Gewoon eerlijk zeggen, het komt toch altijd wel uit. Kan je geen herkansing doen voor die toets?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2008, 19:25
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Je zult het uiteindelijk toch moeten vertellen. Immers, als ze je rapport zien en blijkt dat je cijfers achtergehouden hebt zullen ze je dat meer kwalijk nemen dan wanneer je het gewoon vertelt. Cijfers achterhouden is niet netjes. (Althans, ik neem aan dat ze er zo over denken, dat kun jij waarschijnlijk beter beoordelen.) Dus ga er gewoon voor, op de meest handige manier waarop je het aan kunt pakken.

Wat bij mijn ouders vaak werkte was een oplossingsgerichte houding. Als ik slechte cijfers haalde voor vakken waar ik moeite mee had vroeg ik hen om studietips, manieren om de stof te structureren en andere oplossingen (bijles e.d.). Als je laat blijken dat je er wat aan wilt doen zullen ze het eerder zien als gewoon moeite met een vak, en geen luiheid.

Misschien zie je het allemaal wat te donker in. Hoewel er uitzonderingen zijn vinden de meeste ouders inzet een stuk belangrijker dan het cijfer dat eruit komt. Een vijfeneenhalf voor een vak waar je moeite mee hebt kan best knap zijn, een acht voor een vak waar je niets voor doet en toch goed in bent is niets bijzonders. Maak je er niet te druk om, misschien weten je ouders wel hoe hard je er voor geleerd hebt, en anders kun je ze er alsnog vriendelijk op wijzen.

Citaat:
We zijn geen helpdesk.
Dan kunnen we de helft van het forum wel sluiten.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 22-12-2008, 17:25
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik ken het wel, mijn ouders zijn/waren ook zo, maar probeer maar eerlijk te zijn zoals Nona zegt. En de manier van Frankrijk is wel een goed opbouwend gesprek, je valt niet meteen met de deur in huis en dat is voor jou makkelijker om te vertellen. Ze zullen je waarschijnlijk wel even de volle laag geven, maar zeg dan gewoon eerlijk dat je het écht moeilijk vind en hard hebt geleerd. Misschien hebben ze tips en willen ze je bijvoorbeeld tussen het leren door af en toe overhoren. Dat kan goed helpen!

Als de volgende toets ook weer niet zo goed gaat, vraag dan ook hulp aan je leraar/lerares Frans. Misschien heb je gewoon een verkeerde manier van aanpakken of heb je oefening nodig bij bepaalde onderdelen. Het kan misschien vervelend voelen zo hulp te vragen, ik durfde dat ook niet ('mijn eer te na'), maar toch ging - nadat ik een keer hulp had gevraagd - het toch beter.

En daarbij zijn wij als forum echt een soort helpdesk, dus je kunt hier je vragen gewoon kwijt.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2009, 10:51
Sorry.x
Avatar van Sorry.x
Sorry.x is offline
Citaat:
Ik ken het wel, mijn ouders zijn/waren ook zo, maar probeer maar eerlijk te zijn zoals Nona zegt. En de manier van Frankrijk is wel een goed opbouwend gesprek, je valt niet meteen met de deur in huis en dat is voor jou makkelijker om te vertellen. Ze zullen je waarschijnlijk wel even de volle laag geven, maar zeg dan gewoon eerlijk dat je het écht moeilijk vind en hard hebt geleerd. Misschien hebben ze tips en willen ze je bijvoorbeeld tussen het leren door af en toe overhoren. Dat kan goed helpen!

Als de volgende toets ook weer niet zo goed gaat, vraag dan ook hulp aan je leraar/lerares Frans. Misschien heb je gewoon een verkeerde manier van aanpakken of heb je oefening nodig bij bepaalde onderdelen. Het kan misschien vervelend voelen zo hulp te vragen, ik durfde dat ook niet ('mijn eer te na'), maar toch ging - nadat ik een keer hulp had gevraagd - het toch beter.

En daarbij zijn wij als forum echt een soort helpdesk, dus je kunt hier je vragen gewoon kwijt.
Maar wat het rare is, ik vind het niet moeilijk.
Ik heb verder altijd 8en gehaald...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2009, 12:17
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Maar wat het rare is, ik vind het niet moeilijk.
Ik heb verder altijd 8en gehaald...
Ah, dan kan het gewoon een missertje zijn! Als je ouders weten dat je altijd goede cijfers hebt gehaald, maar het gewoon een keer niet ging vinden zij het ook geen ramp! De volgende keer er weer even lekker tegenaan.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2009, 12:08
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Lieve Iedereen,

Ik heb een probleem.
Vorige week heb ik heeeell hard geleerd voor een toets Frans.
Ik heb me een week lang kapot geleerd.
Nu heb ik een 1.4. voor frans...

Dat haal ik nooit meer op.

Maar nu durf ik het niet aan mijn ouders te vertellen.
Wat nu? Ze zijn heel prestatie gericht!

xx Iris
1. Vertel het aan je ouders. What's done is done, ze kunnen wel boos en kinderachtig teleurgesteld doen, maar daar schiet niemand wat mee op.

2. Ga met je docent praten. Je doet blijkbaar wat fout en als er iemand is die je daar mee kan helpen is het je docent. Licht ook je mentor in, maar laat vooral zien dat je van goede wil bent. Er is geen docent die je wil laten vallen omdat je geen goede cijfers haalt.

3. Cijfers zijn maar cijfers. Dingen in je korte-termijn geheugen proppen is niet daadwerkelijk kennis en inzicht verkrijgen. Probeer te zien wat je WEL leert, naast wat je NIET leert.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Bijles frans geven
vosje16
5 19-10-2008 18:18
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Frans of Spaans?
liwei
5 16-04-2008 16:24
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Frans/Duits] Oefen teksten
duivelaartje
6 16-02-2005 16:46
Algemene schoolzaken Vreemde docent frans
Verwijderd
8 05-06-2004 19:58
Algemene schoolzaken 5 VWO, Frans verplicht als je dyslectisch bent
fib
62 27-01-2004 16:41
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Frans zuigt
12 07-06-2001 15:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59.