Oud 07-04-2005, 21:11
aap777
aap777 is offline
Ik wil graag rechercheur worden, maar hoe word ik dat eigenlijk? Is daar een opleiding voor? Of moet ik gewoon bij de politie gaan eerst? En welke 'vakken' krijg je dan als er daadwerkelijk een opleiding voor bestaat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2005, 21:17
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Heel veel Baantjer kijken
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 21:17
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je moet dan een opleiding volgen aan de politieacademie voor minimaal niveau 4 dacht ik (is wel op internet te vinden). Je moet dan eerst een jaar of vijf gewoon bij de politie werken voordat je intern een opleiding voor de (technische) recherche kan volgen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 22:05
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
Vriend... GOOGLE!

Eerste link: Complete tekst
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 22:39
aap777
aap777 is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-04-2005 @ 21:17 :
Je moet dan een opleiding volgen aan de politieacademie voor minimaal niveau 4 dacht ik (is wel op internet te vinden). Je moet dan eerst een jaar of vijf gewoon bij de politie werken voordat je intern een opleiding voor de (technische) recherche kan volgen.
Bedankt. Is die opleiding van de politie op niveau 4 zwaar?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 22:40
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
webjunk schreef op 07-04-2005 @ 22:39 :
Bedankt. Is die opleiding van de politie op niveau 4 zwaar?
Ik weet niet wat voor vooropleiding je hebt maar ik dacht dat je dat na havo ofzo kan gaan doen. Kijk verder nog eens op die site om te kijken of het echt wel niveau 4 was.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 22:42
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Om bij de recherche te kunnen moet je eerst de opleiding volgen tot Allround Politiewerker (niveau 4):

allround politiemedewerker (niveau 4): Mavo-diploma met alle vakken op D-niveau of diploma VMBO Gemengde Leerweg of Theoretische leerweg, of diploma MBO van die studierichtingen die geen toegang geven tot een HBO-opleiding Indien van toepassing is een getuigschrift Nederlands als tweede taal (NT2) vereist.

Dat komt van die site en van http://www.politieacademie.nl/Data/Html/frameset.html
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 23:56
aap777
aap777 is offline
Bedankt, ik heb het ook zojuist gelezen. Maar ik heb net een MBO-opleiding (ICT) voltooid. En dan wéér een MBO-opleiding te gaan doen lijkt me beetje stom. Ik wilde eigenlijk iets op HBO gaan doen...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 00:50
Verwijderd
Maar je kunt toch ook niveau 5 doen (dus op HBO niveau)?
Politiekundige Bachelor genaamd.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 04:52
aap777
aap777 is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 08-04-2005 @ 00:50 :
Maar je kunt toch ook niveau 5 doen (dus op HBO niveau)?
Politiekundige Bachelor genaamd.
Dacht ik ook... maar volgens Daantje_0705 hiernoven moet je persé eerst Allround niveau 4 doen...

Ik heb even gekeken op http://www.politie-werving.nl/vacatures/ en daar staat bij het korps van mijn regio nergens een kruisje, behalve bij vrijwilliger.
Betekent dit voor mij dat onmogelijk is op dit moment om bij de politie gaan?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 12:15
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
webjunk schreef op 08-04-2005 @ 04:52 :
Dacht ik ook... maar volgens Daantje_0705 hiernoven moet je persé eerst Allround niveau 4 doen...

Ik heb even gekeken op http://www.politie-werving.nl/vacatures/ en daar staat bij het korps van mijn regio nergens een kruisje, behalve bij vrijwilliger.
Betekent dit voor mij dat onmogelijk is op dit moment om bij de politie gaan?
Ik weet niet of je perse niveau 4 moet doen, misschien moet je minimaal niveau 4 doen maar dat zie ik nergens staan. Anders zelf eens goed die sites uitpluizen.

Als er bij het korps van jouw regio geen plaatsen zijn hebben ze daar niemand nodig maar misschien eens een open sollicitatie sturen, misschien denken ze er dan wel anders over en anders een ander korps proberen?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 12:56
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
webjunk schreef op 07-04-2005 @ 22:39 :
Bedankt. Is die opleiding van de politie op niveau 4 zwaar?
Hm, veel uit je hoofd leren volgens mijn pap (hij kan nog hele zinnen opdreunen uit wetboeken).
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 13:03
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Het speurdersvak zit wel in je bloed, als je hier moet vragen hoe je rechercheur wordt...
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 13:04
boer
Avatar van boer
boer is offline
Citaat:
webjunk schreef op 08-04-2005 @ 04:52 :
Dacht ik ook... maar volgens Daantje_0705 hiernoven moet je persé eerst Allround niveau 4 doen...

Ik heb even gekeken op http://www.politie-werving.nl/vacatures/ en daar staat bij het korps van mijn regio nergens een kruisje, behalve bij vrijwilliger.
Betekent dit voor mij dat onmogelijk is op dit moment om bij de politie gaan?
ja, inderdaad, en ze geven voor bachelors altijd de voorkeur aan interne mensen, bovendien heb je bij veel korpsen voor niveau vier ook havo nodig.
__________________
ik zeg maar wat
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 15:43
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Ik zou bij het eerste onderdeel al af afhaken...Melden op het politiebureau.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 21:35
Schuah
Avatar van Schuah
Schuah is offline
Citaat:
Cornel schreef op 09-04-2005 @ 15:43 :
Ik zou bij het eerste onderdeel al af afhaken...Melden op het politiebureau.
__________________
Zoekt en gij zult vinden. Vindt gij het niet, dan is het zoek.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 15:55
Verwijderd
volgend jaar gaat er aan de hogeschool van amsterdam een nieuwe opleiding van start; forensisch onderzoek
daarnaast gaat er vanaf komendjaar een masteropleiding forensic science van start aan de uni, daarvoor moet je wel een betaopleiding hebben gedaan aan de universiteit

Ik wil ook een opleiding tot (forensisch) recherche doen maar ik wil daarvoor niet eerst naar de politieacademie om vervolgens een paar jaar in dienst te moeten totdat je eventueel gepromoveerd kan worden. Vier jaar lang een betaopleiding (biologie, scheukunde, natuurkunde of biomedische wetenschappen) aan de uni begin ik niet dus mijn hoop is gevestigd op forensisch onderzoek aan de hogeschool.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 16:43
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Roxane schreef op 10-04-2005 @ 15:55 :
volgend jaar gaat er aan de hogeschool van amsterdam een nieuwe opleiding van start; forensisch onderzoek
daarnaast gaat er vanaf komendjaar een masteropleiding forensic science van start aan de uni, daarvoor moet je wel een betaopleiding hebben gedaan aan de universiteit

Ik wil ook een opleiding tot (forensisch) recherche doen maar ik wil daarvoor niet eerst naar de politieacademie om vervolgens een paar jaar in dienst te moeten totdat je eventueel gepromoveerd kan worden. Vier jaar lang een betaopleiding (biologie, scheukunde, natuurkunde of biomedische wetenschappen) aan de uni begin ik niet dus mijn hoop is gevestigd op forensisch onderzoek aan de hogeschool.
Heb je wat meer informatie over die opleiding forensisch onderzoek, eventueel een site ofzo? Is het alleen in Amsterdam of ook ergens anders? Ik ben zeer benieuwd.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-04-2005, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-04-2005 @ 16:43 :
Heb je wat meer informatie over die opleiding forensisch onderzoek, eventueel een site ofzo? Is het alleen in Amsterdam of ook ergens anders? Ik ben zeer benieuwd.
Er is geen informatie behalve dat het een nieuwe opleiding is. Het zou dit jaar van start gaan maar wegens een fusie heeft de ontwikkeling van de opleiding vertraging opgelopen waardoor hij waarschijnlijk volgend jaar pas van start gaat. Het is alleen in amsterdam zover ik weet/op inernet heb gevonden.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:32
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
iamcj schreef op 08-04-2005 @ 13:03 :
Het speurdersvak zit wel in je bloed, als je hier moet vragen hoe je rechercheur wordt...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 18:09
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Roxane schreef op 11-04-2005 @ 17:30 :
Er is geen informatie behalve dat het een nieuwe opleiding is. Het zou dit jaar van start gaan maar wegens een fusie heeft de ontwikkeling van de opleiding vertraging opgelopen waardoor hij waarschijnlijk volgend jaar pas van start gaat. Het is alleen in amsterdam zover ik weet/op inernet heb gevonden.
Met volgend jaar bedoel je schooljaar 2005/2006 neem ik aan of het jaar erna pas?

Zaterdag is open dag in Amsterdam op de HvA, heeft het dan al zin om naar die open dag te gaan, als er nog niets op de site staat?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 00:35
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Citaat:
iamcj schreef op 08-04-2005 @ 13:03 :
Het speurdersvak zit wel in je bloed, als je hier moet vragen hoe je rechercheur wordt...
touché
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 14:50
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 11-04-2005 @ 18:09 :
Met volgend jaar bedoel je schooljaar 2005/2006 neem ik aan of het jaar erna pas?

Zaterdag is open dag in Amsterdam op de HvA, heeft het dan al zin om naar die open dag te gaan, als er nog niets op de site staat?
op de site staat nog geen informatie over de opleiding en via email kon ik die ook niet verkrijgen dus lijkt me sterk dat ze op de opendag wel meer kunnne vertellen over de opleiding
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 13:38
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb de HvA gemailt met een aantal vragen en daar kwam uit dat er nu nog niets concreet bekend is over die studie maar ze hopen eind april meer te weten, dat komt dan op de site te staan. Het is dus ook volstrekt zinloos om zaterdag naar de open dag daar te gaan voor wie dat zou willen want er is nog niets bekend. Ze wachten nu op toestemming van het ministerie om in september 2005 te mogen starten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 22:30
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 13-04-2005 @ 13:38 :
daar kwam uit dat er nu nog niets concreet bekend is over die studie maar ze hopen eind april meer te weten, dat komt dan op de site te staan.
Nooit meer iets van vernomen.
__________________
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2005, 11:50
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Wat ik ervan begrepen heb is dat het storm loopt voor de opleiding en er nu al enorme wachtlijsten zijn. Sinds CSI echt door is gebroken op de Nederlandse televisie wil iedereen forensisch detective worden. Men schijnt te denken dat die baan hetzelfde inhoudt als wat je Grissom en zijn team ziet doen op televisie. Niet dus.
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 12:55
snowflakes
Avatar van snowflakes
snowflakes is offline
hey miekmuis, wat is het verschil tussen csi en het werkelijke beroep dan?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 15:07
Verwijderd
ik weet niet of het al gezegd is:

Maar het is wel stom dat als je rechercheur wil worden, je zelf niet kan vinden hoe dat moet. Hoe los je dan ooit een zaak op als je niet weet wat 'zoeken' is.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 17:55
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
miekmuis schreef op 07-05-2005 @ 11:50 :
Wat ik ervan begrepen heb is dat het storm loopt voor de opleiding en er nu al enorme wachtlijsten zijn. Sinds CSI echt door is gebroken op de Nederlandse televisie wil iedereen forensisch detective worden. Men schijnt te denken dat die baan hetzelfde inhoudt als wat je Grissom en zijn team ziet doen op televisie. Niet dus.
Hoe kan het nou storm lopen voor die opleiding en dat er al wachtlijsten zijn als ze aan de HvA zelf nog niet eens weten of ze wel gaan starten met die opleiding?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 15:27
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-05-2005 @ 17:55 :
Hoe kan het nou storm lopen voor die opleiding en dat er al wachtlijsten zijn als ze aan de HvA zelf nog niet eens weten of ze wel gaan starten met die opleiding?
ja idd? ik hoop het niet want ik ben al twee jaar opzoek naar een dergelijke opleiding en als die er nu eindelijk is en ik niet in aanmerking kom omdat er teveel mensen al op een wachtlijst staan
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 16:45
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Schuah schreef op 09-04-2005 @ 13:57 :
ff tipje van mij:

Politieselectie is errug zwaar. K heb h'm zelf gedaan (en gehaald) op niveau 4, zit nu bijna 2 jaar in opleiding.

De selectie ziet er als volgt uit (volgorde kan per regio verschillen):

- Voorlichting door het korps. Moet je ff bij het politiebureau vragen wanneer ze zo'n avond hebben, daar móet je volgens mij naartoe voordat je kan solliciteren

- korpsselectiegesprek. Gesprek van +/- een uur, waarin je moet vertellen waarom je zo graag bij de politie wilt enzo (gewoon een soort sollicitatiegesprek). Je hoort meteen of je door mag gaan in de selectie.

- Selectiedag 1. Op deze dag krijg je de (ZWARE!) sporttest en de PIT (politie intelligentietest), taaltest etc. 1 tip: bereid je goed voor op de sporttest! Ik heb de ouwe nog gedaan (veel opdrukken, shuttle run, sprinten, springen enzo), tegenwoordig is het een parcours dat je binnen een bepaalde tijd moet afleggen. Werk vooral aan je uithoudingsvermogen en sprint. Intelligentietest kan je ook op internet overal oefenen, en taaltest... Moet je vooral kunnen denk ik.

- Selectiedag 2. Dit is de psychologische test en het rollenspel. De psychologische test is gewoon een half uur babbelen met een psycholoog, ook hierop kan je je voorbereiden. Het rollenspel is een verhaal appart, als je wilt weten hoe je je moet voorbereiden moet je maar ff een mailtje sturen (schuurmanbart@hotmail.com).

Na een weekje of 2 hoor je of je door de 2 selectiedagen heen bent. De sporttest kan je eventueel herkansen (heb ik ook gedaan) als je goed uit de andere testen bent gekomen.

Hierna komen nog medische keuring etc. maar da's niet echt meer spannend.

Nouja, dan komt 4 jaar opleiding, waarbij je een aardig salaris verdient, en waarbij je telkens 3 maanden op school zit en 3 maanden in de praktijk (bijvoorbeeld eerste moduul verkeer = 3 maanden theorie en 3 maanden verkeerscontroles etc uitvoeren). De opleiding is 'competentiegericht': je krijgt een casus met je groepje, met een aantal adressen en telefoonnummers en dan moet je het samen op zien te lossen. De school is erg streng: moduul niet gehaald = 1 herkansing in de 4 jaar op de opleiding. 1 herkansing gehad en weer een moduul niet gehaald = ontslag.

Als je dan uiteindelijk de opleiding af hebt en een paar jaar meedraait in de praktijk als hoofdagent, kan je binnen het korps solliciteren naar rechercheur.

Al met al dus nog best pittig
best een pittige opleiding voor het beroep van politie-agent, inderdaad. Vandaar dat die lui na hun opleiding dus niks meer doen he.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 19:23
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Roxane schreef op 14-05-2005 @ 15:27 :
ja idd? ik hoop het niet want ik ben al twee jaar opzoek naar een dergelijke opleiding en als die er nu eindelijk is en ik niet in aanmerking kom omdat er teveel mensen al op een wachtlijst staan
Ik heb pas gemailt en toen zeiden ze dat ze nog moesten wachten op toestemming van het ministerie om in september 2005 te kunnen starten. Ik moest de website in de gaten houden maar daar staat nog altijd niets op.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Wat wil je worden als je later grooot bent?/Wat ben je als je al groot bent? :)
Zowieso
144 31-08-2011 11:13
De Kantine Wat willen jullie later worden?
Aurelius
160 06-10-2009 20:45
De Kantine wat wilde jij vroeger worden?
Verwijderd
54 18-02-2009 16:14
De Kantine De "wat wil je later worden curve"
trophus
54 16-07-2007 05:11
Studeren Studie rechten&rechercheur
*RooSs*
5 28-03-2005 23:06
Algemene schoolzaken politie-opleiding
Missy Muffett
6 01-11-2002 23:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21.