Oud 04-09-2006, 19:41
Naantje8
Naantje8 is offline
Dit is mijn eerste verhaal dat ik heb geschreven, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en graag tips om het schrijven te verbeteren. dit is het eerste stuk:

Ik sta op, kijk om me heen, en zucht; alles nieuw. Nieuw huis, nieuwe buurt, nieuwe school en hopelijk binnenkort nieuwe vrienden. Ik voel me blij en leeg tegelijk. De mensen lijken behoorlijk aardig, maar alles is zo anders. Ik woonde eerst in een klein dorp buiten de stad, en nu ben ik verhuisd naar Amsterdam. Ik kijk nog even om me heen, en laat me dan op mijn bed vallen.
`klop klop klop` jasmin wakker worden. Haastig schiet ik overeind kijk om me heen en vraag me af wat ik hier doe, dan ineens weet ik het weer. Ik pak me kleren en strompel slaperig naar de douche. Als ik klaar ben met douchen ga ik naar beneden om te ontbijten, de zon schijnt door de ramen naar binnen. Er stroomt een golf van blijdschap door me lichaam. Ik heb een hele vakantie voor me, sharon komt morgen mijn nieuwe huis bekijken, en vanmiddag ga ik de buurt verkennen. Ik neem me mobiel mee en loop naar buiten. Hmm, welke kant zal ik eerst op gaan, ik kies voor links en loop de straat uit. Vanaf hier kom ik meteen in het centrum. Ik kijk nog eens naar achteren om goed te onthouden waar ik vandaan kom, en toen gebeurde het. BOEM! Ik val met een harde knal op de grond, het enige wat ik nog zie zijn sterretjes, en alles word een zwarte vaag.
Meisje, Meisje, gaat alles goed? Hoor ik een stem zeggen. Nou, ze heeft een flinke smak gemaakt, reageert iemand. Langzaam begin ik weer wat te zien en ik zie twee hoofden. Een oudere man, met een oranje jasje aan, hij werkt kennelijk op de straat. En een jonge met bruine ogen, een licht getinte huid en een mond vol met witte stralende tanden. Haastig krabbel ik overeind, stamelend vraag ik wat er gebeurd is. `Je keek achterom en toen ben je tegen een lantaarnpaal aan gelopen, je viel met een knal op de grond. Ik kwam toevallig voorbij lopen.` Beschamend kijk ik naar de grond, Shit. Ach, dat is niet erg joh, zegt hij lachend. Heb je zin om wat te gaan drinken? Dat helpt vast tegen de stress. Jaa graag, antwoord ik. Hij schudt mijn hand; Ik ben Seb en jij?, Jasmin stamel ik beschaamd.Nog een beetje dizzy loop ik met hem mee. Ik werp een blik op hem, hij glimlacht, wauw hij is eigenlijk best knap. Er gaat een vreemd soort kriebel door mijn buik, dit heb ik nooit eerder gehad. Wanneer ik met hem naar binnen loop, walmt de geur van alcohol me tegemoet, ik kan daar nu echt niet tegen en loop meteen naar de wc. Op de wc moet ik overgeven. Als ik op kijk in de spiegel zie ik dat hij achter me staat. Ik schaam me dood, en ren weg, weg van het café met de stinkende bier geur, weg van de mooie knappe jongen. Ik schaam me dood, de tranen rollen over mijn gezicht. Strompel me huis binnen, ga gelijk naar bed. Wat een kut dag vandaag. Snikkend val ik in slaap.

Zucht, ik trek de dekens nog maals over me heen. Ik heb nog helemaal geen zin om wakker te worden. Me eerste dag was totaal niet wat ik ervan verwachte. Toch besluit ik maar te gaan ontbijten, benieuwd naar wat de dag me vandaag brengt. Haaj meis, goede morgen roept mijn moeder opgewekt vanachter een van haar tijdschriften. Ik mompel wat terug en ga ontbijten.
`zeker last van een ochtend humeur, hoor ik mijn moeder tegen mijn vader zeggen. Ach dat komt allemaal wel goed, ze moet nog wennen denk ik hier, is het antwoord van mijn vader.
Ik schrik op van mijn mobieltje dat begint te trillen. Snel lees ik het smsje:

Hee Yas-mijn-liefste-meisj.
Ik ben om 10 over 12 op het station, kom je me daar ophalen?
Ben erg benieuwd naar je nieuwe huis, miste je gister met het uitgaan.
Hoe was je eerste dag?
Liefs, Shar-je-liefste-meisj.

Shit, haastig spring ik overeind, slaak een gil en ren naar boven. Helemaal vergeten. Zo snel als ik kan spring ik op de fiets en race naar het station. Helemaal buiten adem sta ik te wachten tot Sharon uitstapt. Shàron!! Gil ik blij en ren meteen naar haar toe. Kletsend lopen we naar me fiets en gaan we richting mijn huis. Als we er bijna zijn hoor ik iemand roepen: Jasmin, Jasmin!. Ik draai me om en kijk weer in het stralende gezicht van Seb. `Waar was je gister heen gegaan man, ik heb je nog overal gezocht`. uhm ik was een.. tsjah ik kon.. die alcohol geur snapje. Zeg ik terwijl ik sharon een beetje hulpeloos aankijk. Haha oke, nou Jasmin, ik moet nu weer gaan, misschien zie ik je vanavond? Jaa lijkt me leuk! reageer ik meteen heel enthousiast. Okee zullen we in Cafe Gold afspreken? Je weet wel, waar we vorige keer ook waren. Jaa is goed lach ik , zie je dan!.

Als Seb weg is kijkt Sharon me lachend aan; komop, vertel wie is die lekkere hunk. Ik grijns en neem sharon mee naar binnen, ik vertel je het verhaal nog wel. Eerst zal ik je mijn nieuwe huis laten zien.
Nadat ik haar een rondleiding heb gegeven door mijn nieuwe huis ploffen we op mijn bed en verteld sharon me alle nieuwtjes uit me vorige woonplaats. En nu ga je me vertellen wie Seb is zegt ze met een gemaakte strenge stem. Ik lach en begin te vertellen over mijn blunder en wat er was gebeurt, hoe erg ik me schaamde. Sharon kijkt me lachend aan, echt zo`n actie voor jou he. Weetje nog met cris? Gierend van het lachen rollen we van het bed af. Cris was een jonge die ik in de 2e klas leuk vond, op een avond tijdens het uitgaan gingen we dansen, net op het moment dat we bijna gingen zoenen stootte ik iemand perongeluk aan en kreeg een glas kleverig bier over me heen, waardoor ik er op dat moment niet meer zo charmant uitzag.
__________________
!..naantje8..!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2006, 15:10
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Leestekens. Ik mis ze. Vooral tijdens de dialogen. Die zijn nogal onduidelijk. Maak ze duidelijker door er aanhalingstekens om te zetten, een nieuwe zin op een nieuwe regel te zetten.
Bijv:
"Blablablablabla", zei hij.
"Blablablablabla", reageerde ik.
Citaat:
Ik werp een blik op hem, hij glimlacht, wauw hij is eigenlijk best knap.
Of neem nou deze zin. Teveel info in een korte zin. Wat je zou kunnen doen is: 'Even kijk ik naar hem. Zijn glimlach geeft hem iets bijzonders. God, hij is eigenlijk best knap.' Nu is mijn voorbeeld ook niet je-van-het, maar het is dan ook niet mijn verhaal. Het gaat erom dat de opbouw van jouw zin niet mooi is.

Probeer de informatie die je geven wil wat meer te verspreiden over het hele verhaal. In dit korte stukje, nog niet eens een hoofdstuk, weet je al dat de hoofdpersoon van een klein dorp in de grote stad terecht komt, ze knalt tegen een lantaarnpaal en ontmoet haar droomjongen, met wie ze meteen wat gaat drinken, maar ze blundert (ze geeft over van alcohollucht????) en vlucht. De volgende dag komt haar beste vriendin langs, en opnieuw komt ze haar droomjongen tegen met wie ze opnieuw een date versiert (en dus diezelfde avond weer de alcoholluchten in gaat...) en vervolgens gaat ze met de beste vriendin richting haar nieuwe huis.
Dit bovenstaande kun je op zijn minst uitsmeren over twee, drie hoofdstukken. Daarbij vind ik het niet erg realistisch, maar goed.

Al met al ben ik er eigenlijk totaal niet van onder de indruk, maar gewoon blijven schrijven en posten, want van de reacties kan je nog wel es wat leren (als ze tenminste gegeven worden )
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De File
Issun
6 19-12-2009 10:39
Verhalen & Gedichten [verhaal] Julie
Anne
1 31-05-2005 18:05
Verhalen & Gedichten [verhaal] Laura
zozze
11 08-07-2004 14:09
Psychologie Mijn verhaal
New-Michael
9 11-11-2003 20:31
Verhalen & Gedichten [aanzet tot verhaal] vondeling
Dromer
9 25-08-2003 23:07
Verhalen & Gedichten Beeldend verhaal drama/muziek
Fleur
5 09-12-2002 14:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:08.