Oud 17-08-2011, 21:09
AceSpade
AceSpade is offline
Hey mensen,

Zoals de topic al zegt ben ik er gewoon achter gekomen dat het werk mij momenteel gewoon niet ligt. Om een heel verhaal achterwegen te laten heb ik te horen gekregen van een kennis dat het vele malen beter is voor mijn doen om mijn baas mij te laten ontslaan voor WW recht.

Zou dit een verstandige keuze zijn of absoluut niet? En hoe zou ik dit dan moeten aanpakken?

Mijn planning: Ik sta op het punt om ontslag te nemen. Mijn bazen weten ervan en allemaal besproken. Ik moest alleen nog een ontslag brief inleveren. Ik vertrek zondag naar Portugal voor 9 dagen. Dan kom ik terug en moet ik een revalidatie traject volgen voor nog 2 maandjes. Daarna wil ik op vakantie naar waarschijnlijk Vietnam. Om tot rust te komen. En in Februari wil ik starten met mijn opleiding.

Mijn "psycholoog" (Revalidatieprogramma Topcare) zei dat ik het beste mijn baas mij te kunnen laten ontslaan. Dat ik dan recht had op 70% van mijn loon en het eventueel bij het CWI uitleggen waarom. Daarna zou ik nog iets kunnen regelen dat ik, terwijl ik studeer, nog steeds recht had op geld schijnbaar.

Help?

Mvg,

Ace
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2011, 21:21
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Je krijgt in elk geval geen WW als je zelf ontslag neemt. Dus in dat opzicht is het inderdaad voordeliger om ontslagen te worden. De vraag is meer of jouw baas daartoe bereid is, want ik neem aan dat dat voor hem wel nadelig zijn (anders zou iedereen dit op zo'n manier doen). Volgens mij is het op zijn minst ongebruikelijk, maar je kunt het natuurlijk altijd met je baas overleggen.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 22:01
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
In de (toelating tot) WW zitten wel wat hobbels ingebouwd om te voorkomen dat iedere werknemer er kans op maakt.

Of je kans hebt ligt dus aan een aantal dingen. Wat voor contract heb je op dit moment en hoe lang werk je al voor deze werkgever (en eventueel aansluitend, de vorige)? Wanneer je bijvoorbeeld een tijdelijk contract hebt zal je werkgever waarschijnlijk er voor kiezen het niet te verlengen op de datum dat het afloopt. Hoe lang je al werkt bepaalt de duur van je WW. WW duurt tegenwoordig minimaal 3 en maximaal 38 maanden. Om de 3 maanden te kunnen krijgen, moet je in de 36 weken voordat je werkloos werd, er 26 hebben gewerkt (dat mag ook één dag in de week zijn). Voor jongeren is het relatief moeilijker om aan de eis te voldoen. Voor een langere duur van de WW zijn de eisen nog strenger.

Je werkgever zal je moeten 'willen' ontslaan, meestal gaat dit met een ontslagprocedure via het UWV. Daarvoor zal je werkgever wel goede redenen moeten opgeven, omdat het UWV het anders niet goedkeurt. Wanneer je werkgever je zonder deze benodigde toestemming ontslaat en je gaat akkoord, heb je ook geen recht op WW!

Ik denk trouwens dat jouw psycholoog de Ziektewet bedoelt. Wanneer je je gedurende je contract ziek meldt, dan zal je werkgever je 70% van je loon moeten betalen, met in het eerste jaar sowieso het minimumloon.
Het lijkt mij niet gunstig. Je werkgever en jij zullen inspanning moeten leveren om te zorgen dat je weer aan het werk gaat. Dit wordt gecontroleerd door de arbo-arts (eventueel van het UWV). Wanneer je een tijdelijk contract hebt en dit tijdens je ziekte afloopt, hoeft je werkgever je contract niet te verlengen (en krijg je Ziektewet van het UWV).
Je moet absoluut langdurig ziek zijn, een behoorlijke eis, reizen kan ook lastig uit te leggen zijn (waarom kun je wel reizen, maar niet werken?).

En je moet bij studiefinanciering rekening houden met de bijverdiengrens. Volgens mij gelden uitkeringen ook als inkomen.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 23:13
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vraag me af of je werkgever jou zomaar kan ontslaan. Als werknemer heb je vrij veel rechten wat dat betreft; het zou niet fijn zijn als je werkgever je zomaar kan ontslaan. Zo moet er van te voren een functioneringsgesprek zijn geweest, waarin al aanwijzingen zijn gegeven van wat exact moet verbeteren aan je functioneren. Ook moet iemand voldoende tijd en mogelijkheden hebben gekregen om aan zijn functioneren te werken.
Ik weet niet of dergelijke eisen pas gelden als iemand er werk van maakt (dus als de werknemer klaagt, wat nu niet het geval zal zijn) of dat er standaard al wordt gekeken of de juiste procedures wel zijn gevolgd. In dat geval zal je geen kans maken op ontslag vanuit je werkgever.

Overigens is dit alles niet voor niets hè? Jij kiest er vrijwillig voor om zonder baan te zitten. In dat geval is het niet eerlijk als de samenleving er voor opdraait om die beslissing te bekostigen.
Als je in een revalidatieproces zit, zou het logischer zijn om vanuit de ziektewet te kijken welke vergoeding er mogelijk is. Maar in dat geval kan je natuurlijk niet doorbetaald op vakantie.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 23:30
AceSpade
AceSpade is offline
Ik ben er al 4 jarig in dienst. En nog wat maandjes. Daarbij ben ik arbeidsongeschikt geworden door het werk. Ik ben arbeidsongeschikt geworden door een burn out. Omdat het werk me niet lag en ik wist wat ik wel moest doen.

Ik loop nu een traject voor te revalideren bij Top-care waar heel veel tijd in zal zitten. Daarbij kan ik dus niets plannen qua werk. Ik moet 3 á 4 dagen intensief 2 uur reizen, om hier een hele dag te verblijven, sporten, trainen, praten etc. Om hier omheen nog eens mijn werk te gaan plannen zal never te nimmer te nooit lukken.

Dit traject zal beëindigen eind November. Om van zeg maar begin December tot begin Februari een baan aan te vragen bij het CWI lijkt mij ook nogal onlogisch. Aangezien ik in Februari instroom in de verzorging studie. Ik zit hier best mee in de knoop

Mijn vader zei "Dan werk die tijd toch gewoon door". Maar dat is heel simpel gedaan. Ik word vrolijk wakker en ben vrolijk thuis maar zodra ik letterlijk in de buurt van de zaak kom dan zakt de moed mij per direct in mijn schoenen.

En nee, de vakanties verwacht ik ook niet betaald te krijgen hoor. Dat klinkt zo misbruikelijk. Het klinkt echt alsof ik misbruik van alles wil maken maar dat is het niet. Ik kán het gewoon niet aan. Ik word echt gek daar Ik had me inderdaad gewoon ziek moeten melden maar daar ben ik weer te "lief" voor.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 23:43
Verwijderd
Een uitkering, en dan op vakantie naar Vietnam...

Tja, je zal er vast 'recht' op hebben, maar ergens vind ik dat onnodig. Als jij om wat voor reden dan ook niet KAN werken, zorg dan dat dat probleem opgelost wordt, ik betwijfel of de oplossing daarvan in Vietnam te vinden.

Maar hey, ik ben daarin wat cynisch, en als ik dit zo lees, denk ik eerder dat je een trap onder je hol nodig hebt, dan een WW uitkering.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 23:55
AceSpade
AceSpade is offline
Citaat:
Een uitkering, en dan op vakantie naar Vietnam...

Tja, je zal er vast 'recht' op hebben, maar ergens vind ik dat onnodig. Als jij om wat voor reden dan ook niet KAN werken, zorg dan dat dat probleem opgelost wordt, ik betwijfel of de oplossing daarvan in Vietnam te vinden.

Maar hey, ik ben daarin wat cynisch, en als ik dit zo lees, denk ik eerder dat je een trap onder je hol nodig hebt, dan een WW uitkering.
Misschien ben ik inderdaad wat onredelijk. Het is nogal chaotisch (Super impulsief!) binnen in mij op dit ogenblik. Ik had misschien wel recht op een WW uitkering Maar als ik het zo weer terug lees dan lijkt het meer op bedelen voor geld of zo.

Ik zal per direct aan de ontslag brief werken. Heeft iemand hier enige voorbeelden van?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 08:49
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik ben er al 4 jarig in dienst. En nog wat maandjes. Daarbij ben ik arbeidsongeschikt geworden door het werk. Ik ben arbeidsongeschikt geworden door een burn out. Omdat het werk me niet lag en ik wist wat ik wel moest doen.

Ik loop nu een traject voor te revalideren bij Top-care waar heel veel tijd in zal zitten. Daarbij kan ik dus niets plannen qua werk. Ik moet 3 á 4 dagen intensief 2 uur reizen, om hier een hele dag te verblijven, sporten, trainen, praten etc. Om hier omheen nog eens mijn werk te gaan plannen zal never te nimmer te nooit lukken.

Dit traject zal beëindigen eind November. Om van zeg maar begin December tot begin Februari een baan aan te vragen bij het CWI lijkt mij ook nogal onlogisch. Aangezien ik in Februari instroom in de verzorging studie. Ik zit hier best mee in de knoop

Mijn vader zei "Dan werk die tijd toch gewoon door". Maar dat is heel simpel gedaan. Ik word vrolijk wakker en ben vrolijk thuis maar zodra ik letterlijk in de buurt van de zaak kom dan zakt de moed mij per direct in mijn schoenen.

En nee, de vakanties verwacht ik ook niet betaald te krijgen hoor. Dat klinkt zo misbruikelijk. Het klinkt echt alsof ik misbruik van alles wil maken maar dat is het niet. Ik kán het gewoon niet aan. Ik word echt gek daar Ik had me inderdaad gewoon ziek moeten melden maar daar ben ik weer te "lief" voor.
Ok, je situatie is toch wat uitgebreider dan de openingspost deed vermoeden.

Als je een burn-out hebt en revalideert, hoe heb je dit dan met je werkgever afgesproken? Je zou je vanaf het moment dat je niet meer kunt werken, ziek moeten melden. Een erkende burn-out geeft je (los van wat andere toelatingseisen) recht op ZW! Hoe zit dat nu?
Ik zou eerst kijken wat daarmee is geregeld en wat je eventueel nog kunt regelen, voordat je je ontslag indient. Als je een burn-out hebt, heb je geen recht op WW. Dit komt omdat de ZW voorrang heeft boven de WW. Als het UWV opmerkt dat je de ZW hebt misgelopen, zullen ze je WW dus ook niet toezeggen. Dan moet je naar de bijstand.

En ohja; CWI bestaat niet meer, dat is tegenwoordig UWV(-Werkbedrijf).
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 11:38
AceSpade
AceSpade is offline
Nou ja.. Ik heb een gesprek gehad met mijn baas en vervolgens heb ik weer een gesprek gehad.

Het eerste gesprek had ik aangekaart dat ik 2 weken vrij wou om even te kijken hoe, wat en waar ik heen wil. Het hele werk lag mij niet meer. Zoals ik al zei, zodra ik het bedrijf binnen kwam kreeg ik per direct een soort van zwarte mist om me heen. Zo voelde ik me tenminste. Daar liep ik dan doorheen om gewoon mijn werk uit te voeren. Zodra ik thuis kwam om 5 uur deed ik een beetje eten (Veel eetlust had ik nooit) en ging ik even buiten zitten. Rond half 7 voelde ik me zoiets van leeg dat ik het liefste gewoon naar bed ging. Wat onrealistisch was. Dus heb ik die 2 weken benut om mezelf beter te kennen en te zien waar mijn passie lag.

Het tweede gesprek heb ik mijn plannen op de tafel gegooid en vermeld dat ik 1 dezer dagen een ontslag brief in de bus zou gooien. Om gewoon een nieuw leven te leiden
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 20:32
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ziektewet lijkt me inderdaad realistischer. Als je burn-out bent en het is dusdanig dat je bij binnenkomst in de zaak al niet goed wordt, dan lijkt het me dat je momenteel niet kan werken en dus gewoon de ziektewet in moet gaan.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 20:36
AceSpade
AceSpade is offline
Maar ik stel het al zo lang uit. Mn gedachten zeggen ziektewet maar mijn hart schreeuwt Neem Ontslag. Als dat werk niets voor mij is dan ziek ik dit alleen maar als uitstel van mijn leven
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 20:49
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ja weet je, eigenlijk heb je gewoon 3 keuzes:

1. Weggaan bij het bedrijf waar je het niet meer naar je zin hebt. Een hele logische keuze! Vervolgens er lekker een poosje tussenuit gaan, geen gezeik aan je hoofd, geen verplichtingen als werkzoeken. Een heerlijke vakantie. En uitkijken naar februari: het moment dat je studie begint.
Financiële situatie: het rijk gaat dit luilekkerlandleventje niet voor jou bekostigen, dus je hebt een tijdje geen inkomen.,

2. Blijven bij je huidige baan en intussen zoeken naar een andere baan. Je zult je dan nog wel even klote voelen op je werk, maar je houdt het nu al zo lang vol dat dat eventjes er mogelijk nog wel bij kan.. Mogelijk komt wel je vakantie in gevaar, want een nieuwe werkgever kan daar eisen aan stellen.
Financiële situatie: je blijft een inkomen houden.

3. Je concludeert dat je psychische toestand dusdanig erg is, dat je niet langer kan functioneren. Je laat vaststellen dat je een burn-out hebt, en gaat de ziektewet in. Je gaat alle reïntegratie trajecten volgen; of daar ook nog een vakantie in past weet ik niet.
Financiële situatie: je gaat de ziektewet in en krijgt dus bestaald.


Jij kiest voor optie 1. Prima en ik geef je groot gelijk. Werken met tegenzin is ook niet leuk en op vakantie gaan is wél leuk, evenals even lekker rustig aan kunnen doen. Maar er horen consequenties bij waar jij niet een slachtoffer van bent; jij kiest voor deze optie.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 12:04
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Balance zegt het goed.

Oh, en ter aanvulling: als je werkgever een ontslagvergunning aanvraagt bij het UWV en als reden opgeeft dat jij belemmerd bent in het uitvoeren van je werk, is de kans er wel degelijk dat zij ziekte constateren en je werkgever ontslag dus niet toestaan. WW kun je vergeten, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 23:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ja, dat wilde ik ook komen toevoegen! Ik sprak vandaag een ex-collega en zij vertelde dat ze nog steeds via haar oude werkgever in de ziektewet zit. Ze heeft zich daar toen ziek gemeld, vervolgens ontslag genomen en ontvangt nu via het UWV geld. Dit lijkt me voor jou de meest handige en eigenlijk ook eerlijke optie. Want als ik het zo lees word je mentaal wel echt belemmerd om te werken. Alleen ben ik van mening dat je daar dan ook wat mee zou kunnen doen, ipv op vakantie gaan. Een burn-out komt namelijk niet alleen van 'het niet naar je zin hebben', daar zit een stuk meer achter wat op je toekomstige baan vast ook aan de orde zal zijn.
Maar met mijn mening heb jij natuurlijk niks te maken, dus dat kan je ook naast je neer leggen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht contract uren betaald krijgen, maar minder werken
Lotte^^
7 03-10-2010 12:32
Vrije tijd de mooiste sportuitspraken
tinus11
146 26-07-2005 16:47
Werk, Geld & Recht Ontslag nemen
LoeLoe
19 13-06-2003 01:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17.