Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2005, 18:01
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 17-01-2005 @ 18:21 :
QANU.

http://www.qanu.nl/?contentid=188
Geweldig, ik heb hier dus al bereikt dat ik niet meer met het rapport van de visitatiecommissie hoef te leuren, maar dat jullie er zelf al mee komen.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2005, 18:02
Verwijderd
Met praktijkgericht bedoel ik ook niet te zeggen dat het op HBO-recht gaat lijken, meer dat je vakgebieden hebt die gewoon meer raakvlakken hebben met de maatschappelijke praktijk. Denk met name aan het sociaal-economisch privaatrecht (verzekeringsrecht, arbeidsrecht, socialezekerheidsrecht, vennootschapsrecht enz. kort gezegd het handelsrecht). Dat is niet minder wetenschappelijk dan andere vakken, alleen het heeft meer maatschappelijke relevantie. Een standaardwerk over de aansprakelijkheidsverzekering zal nu eenmaal meer aftrek vinden dan een of andere academische vingeroefening van duizend pagina's over het rechtskarakter van de mandeligheid.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:02
Verwijderd
Ik vroeg:

Ik moet dus kiezen tussen gezelligheid en kwaliteit?

Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:02
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 17-01-2005 @ 19:02 :
Ik vroeg:

Ik moet dus kiezen tussen gezelligheid en kwaliteit?

En ik antwoordde: nee, omdat in tegenstelling tot wat mensen als NN je proberen wijs te maken, de verschillen tussen de universiteiten zich binnen zeer nauwe - bijna verwaarloosbare - grenzen bevinden.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:03
Verwijderd
Maar het onderwijs in Tilburg is beter dan in Utrecht?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:04
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 17-01-2005 @ 19:02 :
En ik antwoordde: nee, omdat in tegenstelling tot wat mensen als NN je proberen wijs te maken, de verschillen tussen de universiteiten zich binnen zeer nauwe - bijna verwaarloosbare - grenzen bevinden.
Sorry, door de allerhande chatreply's zag ik je opmerking over het hoofd.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:05
NN
NN is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-01-2005 @ 17:58 :
Bovendien is het onderzoek gebaseerd op cijfers van 2 jaar terug en heeft Rechten destijds de meeste punten verloren door zijn huisvesting. Dit is inmiddels al anders, want ze zitten in een andere faculteit.

En Leiden is idd geen ballenstad .
Ik weet van alle eerstejaars van mijn studie (= +/-350) maar 4 mensen die bij Minerva zitten en die zijn erg aardig . En al zou de helft bij Minerva zitten, dan kon ik hen toch alsnog links laten liggen en met de andere helft omgaan?

Of Rechten in Leiden goed is weet ik niet, maar áls je er dan niet heen wil baseer dat dan niet op dat onderzoek van OC&W en op het vooroordeel dat Leiden een ballenstad is.
1 Uit het rapport van de visitatiecommissie bleek niet alleen dat het gebouw slecht is, maar ook dat de faculteit een bestuurlijke puinhoop was en dat de student-stafratio ongunstig is.

2 Rechtenstudenten is Leiden zijn wél het meest ballerig van het gehele land, Leiden heeft de hoogste percentage verenigingsleden. Bij de Leidse geitenwollensokken van Pedagogische Wetenschappen zal dat best nog wel wat meevallen, maar bij Rechten helaas niet.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:07
biep
Avatar van biep
biep is offline
Tilburg!!
Ik vind het een super gezellige stad, leuke mensen, leuke uitgaansgelegenheden (013/Extase/ de Cul etc)

Misschien dat ik er volgend jaar Journalistiek ga doen.
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:09
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-01-2005 @ 19:02 :
En ik antwoordde: nee, omdat in tegenstelling tot wat mensen als NN je proberen wijs te maken, de verschillen tussen de universiteiten zich binnen zeer nauwe - bijna verwaarloosbare - grenzen bevinden.
Misschien, misschien niet. Ik denk dat de studenten die het b.v. in Leiden 'goed' doen wellicht bedrogen uit zouden komen op de UvT en dat een 7 wel eens heel snel een 5 of lager zou kunnen worden.

Neem nu Maastricht, de toetsing die men daar toepast is abominabel en laat toe dat studenten vakken halen die ze eigenlijk helemaal niet beheersen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:11
NN
NN is offline
Om de verhoudingen met de andere zijde van de Waal niet te verstoren , zal ik ook maar even opmerken dat de kwaliteit van alle juridische opleidingen in Nederland best goed zijn. Ook als je in Leiden afstudeert, zul je wel werk kunnen vinden.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:12
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 17-01-2005 @ 19:09 :
Misschien, misschien niet. Ik denk dat de studenten die het b.v. in Leiden 'goed' doen wellicht bedrogen uit zouden komen op de UvT en dat een 7 wel eens heel snel een 5 of lager zou kunnen worden.

Neem nu Maastricht, de toetsing die men daar toepast is abominabel en laat toe dat studenten vakken halen die ze eigenlijk helemaal niet beheersen.
Ik vraag me af waar je dit op baseert. Het is sowieso nogal arbitrair hoe je testresultaten interpreteert, omdat niet duidelijk is wat precies is gemeten en hoe. In elk geval kun je niet zomaar bij wijze van analogie zeggen dat bijvoorbeeld studenten die in Leiden een zeven scoren in Tilburg een vijf scoren, omdat in onderzoeksrapport X Leiden een vijf scoort en Tilburg een zeven.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:13
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 17-01-2005 @ 19:09 :

Neem nu Maastricht, de toetsing die men daar toepast is abominabel en laat toe dat studenten vakken halen die ze eigenlijk helemaal niet beheersen.
Wat ik het meest vreemde aan Mastricht vind is de thematische behandeling. Ze behandelen daar bijvoorbeeld onrechtmatige daad niet als een onderdeel van privaatrecht , maar als een op zich staand iets en betrekken dan ook direct daar soortgelijke onderwerpen in het straf- en bestuursrecht bij.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:15
Verwijderd
Maastricht hanteert toch PGO of zoiets? Probleem Gestuurd Onderwijs, ik vind het niet goed klinken.

ik was trouwens Maastricht vergeten is het lijstje 'sowieso niet'.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:15
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 17-01-2005 @ 19:11 :
Om de verhoudingen met de andere zijde van de Waal niet te verstoren , zal ik ook maar even opmerken dat de kwaliteit van alle juridische opleidingen in Nederland best goed zijn. Ook als je in Leiden afstudeert, zul je wel werk kunnen vinden.
Voel je niet verplicht dat soort opmerkingen te maken als je ze niet meent. Het zal mij persoonlijk worst wezen of jij wel of niet Nijmeegse rechtenstudenten tegen de schenen wilt schoppen. Ik vraag me alleen af wat jij nou belangrijker vindt, rechten studeren of in Groningen studeren.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:16
NN
NN is offline
Citaat:
Sylph schreef op 17-01-2005 @ 19:15 :
Maastricht hanteert toch PGO of zoiets? Probleem Gestuurd Onderwijs, ik vind het niet goed klinken.

ik was trouwens Maastricht vergeten is het lijstje 'sowieso niet'.
Dat is het ook niet.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:17
Verwijderd
Hoe zit het trouwens met groepswerk in een rechtenstudie? Moet je veel in groepjes doen? Daar heb ik namelijk een gruwelijke hekel aan.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:18
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-01-2005 @ 19:12 :
Ik vraag me af waar je dit op baseert. Het is sowieso nogal arbitrair hoe je testresultaten interpreteert, omdat niet duidelijk is wat precies is gemeten en hoe. In elk geval kun je niet zomaar bij wijze van analogie zeggen dat bijvoorbeeld studenten die in Leiden een zeven scoren in Tilburg een vijf scoren, omdat in onderzoeksrapport X Leiden een vijf scoort en Tilburg een zeven.
Laat ik het zo zeggen, men zou harder moeten studeren voor een beter cijfer en de slechtere studenten vallen sneller af.

Maastricht is daarnaast objectief bezien gewoon waardeloos , zeker in de propedeuse. Doet me denken aan een artikel wat ik ooit eens las waarbij de sollicitant uit Maastricht automatisch minnetjes kreeg achter zijn naam.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:19
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 17-01-2005 @ 19:17 :
Hoe zit het trouwens met groepswerk in een rechtenstudie? Moet je veel in groepjes doen? Daar heb ik namelijk een gruwelijke hekel aan.
Het zal per universiteit verschillen maar rechten is naar zijn aard niet een studie waarbij je veel in groepen moet werken. In vijf jaar heb ik welgeteld éénmaal samen met iemand anders een paper moeten schrijven.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:20
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-01-2005 @ 19:15 :
Voel je niet verplicht dat soort opmerkingen te maken als je ze niet meent. Het zal mij persoonlijk worst wezen of jij wel of niet Nijmeegse rechtenstudenten tegen de schenen wilt schoppen. Ik vraag me alleen af wat jij nou belangrijker vindt, rechten studeren of in Groningen studeren.
Natuurlijk meen ik dat wel. In ons land zie je gelukkig niet van die kwaliteitsverschillen tussen de faculteiten als bijvoorbeeld in de VS waar je alleen echt een goede jurist kan worden met een onbetaalbare opleiding aan Harvard of Yale.

Een klein beetje facultaire competitie moet je mij maar niet kwalijk nemen.

Om je vraag te beantwoorden, ik vind zowel mijn studie als mijn studiestad leuk. Ik ben echter wel zo nuchter om in te zien dat ik na het afronden van mijn studie waarschijnlijk toch wel weg moet uit het noorden omdat hier veel te weinig werk is voor de academische jurist. Maar ik neem aan dat voor jou hetzelfde geldt in het oosten.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:22
Verwijderd
In het oosten is op zich nog meer te doen dan in het noorden, aangezien wij natuurlijk relatief dicht bij twee hoven zitten (Arnhem en 's Hertogenbosch). Groningen zit alleen bij de Rb. Assen en bij het hof te Leeuwarden, maar dat laatste hof behandelt ongeveer driemaal minder zaken dan de andere hoven.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:23
NN
NN is offline
Citaat:
Sylph schreef op 17-01-2005 @ 19:17 :
Hoe zit het trouwens met groepswerk in een rechtenstudie? Moet je veel in groepjes doen? Daar heb ik namelijk een gruwelijke hekel aan.
Voorzover mij bekend eigenlijk alleen veel in Maastricht en in mindere mate in Utrecht.

Utrecht is de laatste jaren helaas nogal verschoolst met het systeem inschrijven=meedoen=slagen (of iets dergelijks) waar je een substantiëel van je cijfer op een bepaald vak behaalt door werkstukken te maken, deels in groepen.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:24
Verwijderd
Compenseren is natuurlijk ook voor mietjes.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:26
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-01-2005 @ 19:22 :
In het oosten is op zich nog meer te doen dan in het noorden, aangezien wij natuurlijk relatief dicht bij twee hoven zitten (Arnhem en 's Hertogenbosch). Groningen zit alleen bij de Rb. Assen en bij het hof te Leeuwarden, maar dat laatste hof behandelt ongeveer driemaal minder zaken dan de andere hoven.
Vergeet natuurlijk niet nog onze eigen rechtbank. Maar ik richt mij toch meer op een functie buiten de togaberoepen en dan is er hier ook niet veel.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:29
Verwijderd
Rechtenstudenten zijn goed in taal, maar niet in staat een onschuldige topic vrij te houden van off-topic gepraat.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:29
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 17-01-2005 @ 19:26 :
Vergeet natuurlijk niet nog onze eigen rechtbank. Maar ik richt mij toch meer op een functie buiten de togaberoepen en dan is er hier ook niet veel.
Het hangt ervan af wat je precies wilt. In de civiele procespraktijk is er op twee manieren interessant werk te doen. In de eerste plaats waar de grote ondernemingen zitten, want daar is altijd wel interessante casuïstiek. In de tweede plaats als ergens een hof zit, omdat je voor een appel natuurlijk nog dieper in de zaak moet duiken dan de rechtbank al gedaan heeft.

Als het gaat om cassatie, moet toch iedereen naar Den Haag. Maar cassatie vind ik persoonlijk wat minder interessant. Uiteindelijk draait het toch om de feiten.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 17-01-2005 @ 19:29 :
Rechtenstudenten zijn goed in taal, maar niet in staat een onschuldige topic vrij te houden van off-topic gepraat.
Je hebt je antwoord toch al? Onze opmerkingen waren volgens mij niet onbegrijpelijk en niet onvoldoende gemotiveerd.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:31
NN
NN is offline
Citaat:
Sylph schreef op 17-01-2005 @ 19:29 :
Rechtenstudenten zijn goed in taal, maar niet in staat een onschuldige topic vrij te houden van off-topic gepraat.
Er staat hier een hoeveelheid aan interessante informatie over rechtenstudies, arbeidsmarkt, etc. en dat alles doe jij af als "off-topic gepraat"?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:32
Verwijderd
Nou, niet helemaal. Is er nou echt een wezenlijk verschil tussen Tilburg en Utrecht?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 17-01-2005 @ 19:32 :
Nou, niet helemaal. Is er nou echt een wezenlijk verschil tussen Tilburg en Utrecht?
In het onderwijs niet, in de stad wel. Tilburg is een lelijk, uit zijn krachten gegroeid industriedorp met veel postmoderne betonblokken. Utrecht heeft een prachtige oude binnenstad, enorm veel studentenkroegen en totaal andere sfeer dus. Gewoon even in beide gaan kijken lijkt me het beste.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:40
Verwijderd
Uiteraard ben ik beide steden al geweest.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:44
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-01-2005 @ 19:29 :
Het hangt ervan af wat je precies wilt. In de civiele procespraktijk is er op twee manieren interessant werk te doen. In de eerste plaats waar de grote ondernemingen zitten, want daar is altijd wel interessante casuïstiek. In de tweede plaats als ergens een hof zit, omdat je voor een appel natuurlijk nog dieper in de zaak moet duiken dan de rechtbank al gedaan heeft.

Als het gaat om cassatie, moet toch iedereen naar Den Haag. Maar cassatie vind ik persoonlijk wat minder interessant. Uiteindelijk draait het toch om de feiten.
Ik wil wel naar Den Haag om op het ministerie van BZK te gaan werken.

Het lijkt me leuk om Thommie te adviseren dat zijn bestuurlijke vernieuwingsplannetjes onuitvoerbaar zijn.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:46
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-01-2005 @ 19:39 :
In het onderwijs niet, in de stad wel. Tilburg is een lelijk, uit zijn krachten gegroeid industriedorp met veel postmoderne betonblokken. Utrecht heeft een prachtige oude binnenstad, enorm veel studentenkroegen en totaal andere sfeer dus. Gewoon even in beide gaan kijken lijkt me het beste.
In het onderwijs is er ook wel verschil. Tilburg is beter dan Utrecht. Tilburg heeft een echte wetenschappelijke opleiding met ook veel aandacht voor rechtstheoretische vakken, Utrecht is een beetje HBO'erig met alle projecten, maior/minor, etc..
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:48
Verwijderd
Ik weet niet wie ik moet geloven.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:49
Famoso
Avatar van Famoso
Famoso is offline
Ik ben zelf eerstejaars rechtenstudent in Rotterdam en heb het er perfect naar m'n zin. Ik vind de sfeer juist wel leuk, het "publiek" is lekker divers en ik vind de sfeer lekker "down to earth" om het maar even zo te noemen. Over de kwaliteit van het onderwijs kan ik weinig zeggen, omdat ik niet echt vergelijkingsmateriaal heb. De stof wordt over het algemeen wel goed uitgelegd, en ook als je het niet snapt wordt er ruim voldoende mogelijkheid gegeven om nog extra vragen te stellen.

Een echte studentenstad als Leiden of Utrecht is het niet nee, maar dat betekent niet dat er weinig te beleven is. Het is maar net waar je naar op zoek bent
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:50
NN
NN is offline
Citaat:
Sylph schreef op 17-01-2005 @ 19:48 :
Ik weet niet wie ik moet geloven.
Je moet jezelf geloven, ga gewoon bij alle faculteiten kijken en bepaal zo wat jou het beste bevalt.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 18:51
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 17-01-2005 @ 19:46 :
In het onderwijs is er ook wel verschil. Tilburg is beter dan Utrecht. Tilburg heeft een echte wetenschappelijke opleiding met ook veel aandacht voor rechtstheoretische vakken, Utrecht is een beetje HBO'erig met alle projecten, maior/minor, etc..
Alsof je dat in Utrecht niet hebt. Van iemand zo welbespraakt als jij valt het me nogal tegen dat je zo'n bot begrip als 'beter' in de mond neemt om het verschil tussen Tilburg en Utrecht te beschrijven. Bovendien, het feit dat je in groepen werkt, aan bepaalde min of meer op zichzelf staande projecten en een major/minor-structuur hebt maakt een opleiding niet onwetenschappelijk. Of wil je soms beweren dat het propaedeuseproject (technische natuurkunde) van mijn broer in een groep van zes onwetenschappelijk is omdat ze het samen moesten doen?>
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 19:21
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
NN schreef op 17-01-2005 @ 19:05 :
1 Uit het rapport van de visitatiecommissie bleek niet alleen dat het gebouw slecht is, maar ook dat de faculteit een bestuurlijke puinhoop was en dat de student-stafratio ongunstig is.

2 Rechtenstudenten is Leiden zijn wél het meest ballerig van het gehele land, Leiden heeft de hoogste percentage verenigingsleden. Bij de Leidse geitenwollensokken van Pedagogische Wetenschappen zal dat best nog wel wat meevallen, maar bij Rechten helaas niet.
1. Je hoorde mij ook alleen zeggen dat ze de meeste punten hebben verloren aan hun slechte faculteit. Ik zeg daarna ook dat ik over Rechten zelf niks weet.

2. Verenigingsleden is niet hetzelfde als ballerig zijn. Ballerig is alleen het corps: minerva in het geval van Leiden. De Leidse roeiverenigingen vallen bijvoorbeeld ook onder 'studentenverenigingen' evenals de uiterst alternatieve vereniging 'Catena'.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 19:58
Verwijderd
Hoe zelfstandiger hoe beter.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 22:52
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Wat vinden jullie eigenlijk van de rechtenstudie in Amsterdam?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 23:06
Verwijderd
Ligt eraan, de VU of de UvA. De UvA schijnt heel chaotisch te zijn, tenminste, dat heb ik gehoord.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 09:26
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-01-2005 @ 19:51 :
Alsof je dat in Utrecht niet hebt. Van iemand zo welbespraakt als jij valt het me nogal tegen dat je zo'n bot begrip als 'beter' in de mond neemt om het verschil tussen Tilburg en Utrecht te beschrijven. Bovendien, het feit dat je in groepen werkt, aan bepaalde min of meer op zichzelf staande projecten en een major/minor-structuur hebt maakt een opleiding niet onwetenschappelijk. Of wil je soms beweren dat het propaedeuseproject (technische natuurkunde) van mijn broer in een groep van zes onwetenschappelijk is omdat ze het samen moesten doen?>
Nee natuurlijk niet. Maar Sylph geeft aan dat hij niet van groepswerk houdt en dan kun je maar beter niet in Utrecht zitten omdat ze daar juist veel projectgroepdingen hebben.

Verder leidt het academisch karakter van de juridische studie in Utrecht onder de maior-minor structuur. Studenten worden verplicht om een gedeelte buiten hun eigen opleiding te gaan studeren. De juridische beroepspraktijk stelt echter ook eisen aan de studie voordat het civiel effect (toegang tot togaberoepen) wordt toegekend. Zodoende gaat het ten koste van je eigen keuzeruimte en de rechtstheoretische verdieping van de studie in vakken als rechtsfilosofie, rechtsgeschiedenis, e.d..
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 09:30
NN
NN is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-01-2005 @ 20:21 :
1. Je hoorde mij ook alleen zeggen dat ze de meeste punten hebben verloren aan hun slechte faculteit. Ik zeg daarna ook dat ik over Rechten zelf niks weet.

2. Verenigingsleden is niet hetzelfde als ballerig zijn. Ballerig is alleen het corps: minerva in het geval van Leiden. De Leidse roeiverenigingen vallen bijvoorbeeld ook onder 'studentenverenigingen' evenals de uiterst alternatieve vereniging 'Catena'.
1. Dat is niet waar, het is een combinatie van factoren.
2. Rechtenstudenten hebben sowieso altijd al een hoger verenigingspercentage dan de meeste andere studies. Dat zie ik ook bij ons met de grote hoeveelheid leden van Vindicat (corps) en Albertus (pseudo-corps).
Ik denk dat juist bij Rechten in Leiden je zodoende een substantieel deel Minervaleden zal aantreffen.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 09:31
Verwijderd
Ach, die eisen stellen maar weinig voor. De Advocatenwet stelt eigenlijk twee eisen, namelijk het recht de titel doctorandus in de rechtsgeleerdheid of meester in de rechten te voeren (de eerste titel wordt niet meer uitgereikt). Het tweede vereiste is dat die titel is behaald dmv. het afleggen van de tentamens strafrecht met inbegrip van strafprocesrecht, burgerlijk recht met inbegrip van het civiel procesrecht en staatsrecht, en het bestuursrecht met inbegrip van het bestuursprocesrecht óf het belastingrecht. Zie daarvoor art. 2 Advocatenwet (en art. 62 voor de eisen die aan een procureur worden gesteld).

Er kan dus nog flink wat in de opleiding worden gesneden voordat men niet meer aan de eisen voor togaberoepen voldoet.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 09:35
NN
NN is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 17-01-2005 @ 23:52 :
Wat vinden jullie eigenlijk van de rechtenstudie in Amsterdam?
Amsterdam (UvA) is gezellig, Buitenveldert (VU) niet.
UvA schijnt nogal chaotisch te zijn, maar aan de VU studeerde JPB rechten en was hij er zelfs bijzonder hoogleraar hetgeen voor mij direct al een afknapper zou zijn.

Uit het visitatieonderzoek blijken beide ongeveer gemiddeld te zijn.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 09:38
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 18-01-2005 @ 10:35 :
maar aan de VU studeerde JPB rechten en was hij er zelfs bijzonder hoogleraar hetgeen voor mij direct al een afknapper zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 09:39
Verwijderd
JPB was geen hoogleraar aan de juridische facultiteit he Hij was destijds een jaar of twee bijzonder hoogleraar 'Christelijk denken over economie en maatschappij'.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 09:42
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-01-2005 @ 10:31 :
Ach, die eisen stellen maar weinig voor. De Advocatenwet stelt eigenlijk twee eisen, namelijk het recht de titel doctorandus in de rechtsgeleerdheid of meester in de rechten te voeren (de eerste titel wordt niet meer uitgereikt). Het tweede vereiste is dat die titel is behaald dmv. het afleggen van de tentamens strafrecht met inbegrip van strafprocesrecht, burgerlijk recht met inbegrip van het civiel procesrecht en staatsrecht, en het bestuursrecht met inbegrip van het bestuursprocesrecht óf het belastingrecht. Zie daarvoor art. 2 Advocatenwet (en art. 62 voor de eisen die aan een procureur worden gesteld).

Er kan dus nog flink wat in de opleiding worden gesneden voordat men niet meer aan de eisen voor togaberoepen voldoet.
Dat valt behoorlijk tegen, ik dacht dat je maar liefst ruim 200 van je 240 ec over vier jaar aan de 'echte juridische vakken' moet besteden. Als je dan ook nog een minor krijgt opgedrongen van 30 ec, dan houd je niet veel ruimte voor keuze of verdieping over.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 09:44
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-01-2005 @ 10:39 :
JPB was geen hoogleraar aan de juridische facultiteit he Hij was destijds een jaar of twee bijzonder hoogleraar 'Christelijk denken over economie en maatschappij'.
Nou ja, het gaat om het idee. Hij had zijn hoogleraarschapje toch gekregen van het wetenschappelijk instituut van het CDA?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 10:10
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 18-01-2005 @ 10:42 :
Dat valt behoorlijk tegen, ik dacht dat je maar liefst ruim 200 van je 240 ec over vier jaar aan de 'echte juridische vakken' moet besteden. Als je dan ook nog een minor krijgt opgedrongen van 30 ec, dan houd je niet veel ruimte voor keuze of verdieping over.
Noch de Wet RO/Rechtspositie rechterlijke ambtenaren, noch de Advocatenwet, noch de Wet op het Notarisambt stellen dergelijke eisen. Het gaat om het behalen van de meesterstitel met alleen de vakken die ik net noemde en dus ligt de bal bij de universiteiten, die in principe de grenzen van de titel kunnen opzoeken. Wel ben ik het met je eens dat een dergelijke verbreding van het pakket niet ten koste zou mogen gaan van de juridische kernvakken, maar blijkbaar zitten de universiteiten die dat doen nu nog binnen de grenzen ervan.

Wat JPB betreft, ik denk dat zijn leerstoel destijds inderdaad gefinancierd werd door het CDA. Dat is ook het 'probleem' met bijzonder hoogleraren: er is geen duidelijke graadmeter voor de kwaliteit. De eis dat iemand gepromoveerd moet zijn alvorens hij ooit hoogleraar kan worden, wordt aan dergelijke personen niet gesteld. Overigens is Balkenende wel gepromoveerd (in 1992).

Laatst gewijzigd op 18-01-2005 om 10:13.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 10:28
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-01-2005 @ 11:10 :
Noch de Wet RO/Rechtspositie rechterlijke ambtenaren, noch de Advocatenwet, noch de Wet op het Notarisambt stellen dergelijke eisen. Het gaat om het behalen van de meesterstitel met alleen de vakken die ik net noemde en dus ligt de bal bij de universiteiten, die in principe de grenzen van de titel kunnen opzoeken. Wel ben ik het met je eens dat een dergelijke verbreding van het pakket niet ten koste zou mogen gaan van de juridische kernvakken, maar blijkbaar zitten de universiteiten die dat doen nu nog binnen de grenzen ervan.

Wat JPB betreft, ik denk dat zijn leerstoel destijds inderdaad gefinancierd werd door het CDA. Dat is ook het 'probleem' met bijzonder hoogleraren: er is geen duidelijke graadmeter voor de kwaliteit. De eis dat iemand gepromoveerd moet zijn alvorens hij ooit hoogleraar kan worden, wordt aan dergelijke personen niet gesteld. Overigens is Balkenende wel gepromoveerd (in 1992).
Ik dacht dat de beroepsgroepen specifiekere eisen stelden dan in de algemene regels in wetten.

Wat weet jij veel van JPB, ga jij zijn biografie schrijven ofzo?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin Vindicat
df
132 19-03-2017 15:48
Studeren Studies en ervaringsdeskundigen
Tink*
19 10-04-2016 17:24
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ‎
Promillage
499 12-11-2007 18:22
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
autodropje
140 05-10-2005 10:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Groenlinks populair onder studenten
Vincent Vega
23 22-02-2002 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:32.