Oud 11-12-2005, 18:23
LB06
LB06 is offline
Hallo,

Aangezien ik binnenkort een bijbaantje krijg, ben ik eens aan het rekenen geslagen. Ik krijg €10 per uur bruto, voor zo'n 12 uur per week. Uitgaande van 40 werkweken, kom ik uit op €4800 per jaar bruto. Ik wilde wel eens weten wat ik hier netto aan over houd. En hiervoor moet ik dus mijn belastbaar inkomen uitrekenen.

En nu zat ik een beetje in de knoop met de studiekosten, welke voor een gedeelte aftrekbaar zijn. Ik weet namelijk niet zo goed wat ik met de prestatiebeurs en de rentedragende lening van IBG (€200) aan moet.

Voor zover ik weet mag je een normbedrag aan studiekosten (€172/maand) minus drempel (€500) minus onvangen prestatiebeurs (€90/maand in 2006), aftrekken van je inkomsten. Dus dan kom ik, uitgaande van een heffingskorting van €1894, uit op

belastbaar inkomen= 4800 - (172*12 - 500 - 90*12) - 1894= €2422

Klopt dit een beetje?

Laatst gewijzigd op 11-12-2005 om 18:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2005, 19:38
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Ik ken de verdere arbeidsvoorwaarde niet, maar wanneer je vakantiedagen krijgen, zou je gewoon uit kunnen gaan van 52 werkweken van 12 uur

6240 euro per jaar bruto
Maar je vergeet je belasting vrije voet die bedraagt zo'n 4800 euro op jaarbasis.
Ga je dus uit van wat je zegt dan zit je dus al save en betaal je geen belasting.

Verder gebruik je het norm bedrag, gebruik hiervoor de kosten die je daadwerkelijk maakt voor je studie.

Ik geloof maar dat weeet ik even iet zeker dat die 1894 je arbeidskorting is en die kan maximaal 1894 zijn, ligt aan hoeveel je werkt. En dat word dus vermeld op je loonstrookje. Bij 12 uur per week zal die geen 1894 zijn . (kan daar trouwens ook fout mee zitten, ik wil het wel na kijken maar dat word morgen dan ben erg moe nu).
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 20:20
LB06
LB06 is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 11-12-2005 @ 19:38 :
Ik ken de verdere arbeidsvoorwaarde niet, maar wanneer je vakantiedagen krijgen, zou je gewoon uit kunnen gaan van 52 werkweken van 12 uur

6240 euro per jaar bruto
Maar je vergeet je belasting vrije voet die bedraagt zo'n 4800 euro op jaarbasis.
Ga je dus uit van wat je zegt dan zit je dus al save en betaal je geen belasting.

Verder gebruik je het norm bedrag, gebruik hiervoor de kosten die je daadwerkelijk maakt voor je studie.

Ik geloof maar dat weeet ik even iet zeker dat die 1894 je arbeidskorting is en die kan maximaal 1894 zijn, ligt aan hoeveel je werkt. En dat word dus vermeld op je loonstrookje. Bij 12 uur per week zal die geen 1894 zijn . (kan daar trouwens ook fout mee zitten, ik wil het wel na kijken maar dat word morgen dan ben erg moe nu).
Oh, dan zit ik dus helemaal fout? Hoe dat zit met vakantiedagen e.d. weet ik ook niet. Ik ben namelijk nog niet begonnen. Verder meen ik op de site van de belastingdienst te hebben gelezen dat je dat normbedrag móet gebruiken voor college- en boekenkosten. Wat houdt die arbeids/heffingskorting precies in?

Ik heb het nog even nagekeken, en volgens mij bedraagt die algemene heffingskorting echt €1894, en is de belastingvrije voet al 4 à 5 jaar afgeschaft (wel een heel verschil lijkt me ). Over die arbeidskorting: er staat overal: een bepaald percentage van je loon, en maximaal 1213 oid. Lekker duidelijk...

Laatst gewijzigd op 11-12-2005 om 20:53.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:17
Ivo
Ivo is offline
De heffingskorting is geen korting op je belastbaar inkomen maar op het te betalen belastingbedrag. Je berekening klopt dus niet.

Je belastbaar inkomen zoals jij dat schetst is dus als volgt:
4800 - (172*12 - 500 - 90*12) = 4316.
Hiervan moet je 34,4% belasting betalen, wat op €1484,70 komt.

Je krijgt echter een heffingskorting van €1894. De heffingskorting is dus groter als het te betalen belastingbedrag, dus als je al wat betaald hebt moet je lekker alles terugvragen.
Pas als je bruto inkomen hoger is dan €5500 is het de moeite om te gaan zoeken naar aftrekposten. Tot dit bedrag hoef je namelijk geen belasting te betalen door de heffingskorting. De belastingvrije voet is dus vervangen door de heffingskorting. Het enige verschil is dat de ene aan het begin van de berekening staat en de ander aan het eind van de berekening.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:50
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Ivo schreef op 11-12-2005 @ 21:17 :
De heffingskorting is geen korting op je belastbaar inkomen maar op het te betalen belastingbedrag. Je berekening klopt dus niet.

Je belastbaar inkomen zoals jij dat schetst is dus als volgt:
4800 - (172*12 - 500 - 90*12) = 4316.
Hiervan moet je 34,4% belasting betalen, wat op €1484,70 komt.

Je krijgt echter een heffingskorting van €1894. De heffingskorting is dus groter als het te betalen belastingbedrag, dus als je al wat betaald hebt moet je lekker alles terugvragen.
Pas als je bruto inkomen hoger is dan €5500 is het de moeite om te gaan zoeken naar aftrekposten. Tot dit bedrag hoef je namelijk geen belasting te betalen door de heffingskorting. De belastingvrije voet is dus vervangen door de heffingskorting. Het enige verschil is dat de ene aan het begin van de berekening staat en de ander aan het eind van de berekening.
niet dat het in dit geval wat uitmaakt, maar zeker weten dat het laagste percentage al op 34% zit.. ? ik kan me niet voorstellen dat iemand die, pak m beet, 9000 euro per jaar bruto verdient, over een groot deel 34% belasting moet betalen namelijk
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:53
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-12-2005 @ 21:50 :
niet dat het in dit geval wat uitmaakt, maar zeker weten dat het laagste percentage al op 34% zit.. ? ik kan me niet voorstellen dat iemand die, pak m beet, 9000 euro per jaar bruto verdient, over een groot deel 34% belasting moet betalen namelijk
Het zit iig in de 30 maar 34,4 kan heel goed kloppen jah
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:56
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
LB06 schreef op 11-12-2005 @ 20:20 :
Oh, dan zit ik dus helemaal fout? Hoe dat zit met vakantiedagen e.d. weet ik ook niet. Ik ben namelijk nog niet begonnen. Verder meen ik op de site van de belastingdienst te hebben gelezen dat je dat normbedrag móet gebruiken voor college- en boekenkosten. Wat houdt die arbeids/heffingskorting precies in?

Ik heb het nog even nagekeken, en volgens mij bedraagt die algemene heffingskorting echt €1894, en is de belastingvrije voet al 4 à 5 jaar afgeschaft (wel een heel verschil lijkt me ). Over die arbeidskorting: er staat overal: een bepaald percentage van je loon, en maximaal 1213 oid. Lekker duidelijk...
Jah Zoals Ivo het uitlegt is het opzich heel duidelijk,
Dat over het norm bedrag moet gebruiken zou ik even moeten uitzoeken of dat idd zo is, maar dat zal ik eens checken
Klopt sla het wetboek er op naar voor de arbeidskorting.
Wat betreft de belasting vrije voet daar doelde ik mee op de verkeerde manier van het gebruiken van de gheffingskorting ik kon omdat ik op dat moment heel moe was. Even de goede termen niet meer voor de geest halen maar hierboven staat het door "Ivo" opzich duidelijk uitgelegd

Groetjes
Ivo Jan

P.S. pfff lekker duidelijk 2 Ivo's
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:59
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Ivo schreef op 11-12-2005 @ 21:17 :
De heffingskorting is geen korting op je belastbaar inkomen maar op het te betalen belastingbedrag. Je berekening klopt dus niet.

Je belastbaar inkomen zoals jij dat schetst is dus als volgt:
4800 - (172*12 - 500 - 90*12) = 4316.
Hiervan moet je 34,4% belasting betalen, wat op €1484,70 komt.

Je krijgt echter een heffingskorting van €1894. De heffingskorting is dus groter als het te betalen belastingbedrag, dus als je al wat betaald hebt moet je lekker alles terugvragen.
Pas als je bruto inkomen hoger is dan €5500 is het de moeite om te gaan zoeken naar aftrekposten. Tot dit bedrag hoef je namelijk geen belasting te betalen door de heffingskorting. De belastingvrije voet is dus vervangen door de heffingskorting. Het enige verschil is dat de ene aan het begin van de berekening staat en de ander aan het eind van de berekening.
Beiden bedankt voor de uitleg. Dat is heel mooi. Dus ik krijg gewoon 12 keer mijn nettoloon + het afgedragen premiebedrag, mits kleiner dat de som van de kortingen?

Maar dan heb ik nog een vraagje: ik heb in de vorige zomervakantie zo'n 2000 netto verdiend, en daarover netjes premies e.d. afgedragen. Bij de belastingaangifte aan het eind van het jaar zou ik €50 terug krijgen als ik geen studiekosten op zou geven, en €78 als ik die wél op gaf. Mijn betaalde premies waren uiteraard lager dan die €1894, met of zonder aftrek van studiekosten. Waar zit dan het verschil?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 23:02
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
LB06 schreef op 11-12-2005 @ 21:59 :
Beiden bedankt voor de uitleg. Dat is heel mooi. Dus ik krijg gewoon 12 keer mijn nettoloon + het afgedragen premiebedrag, mits kleiner dat de som van de kortingen?

Maar dan heb ik nog een vraagje: ik heb in de vorige zomervakantie zo'n 2000 netto verdiend, en daarover netjes premies e.d. afgedragen. Bij de belastingaangifte aan het eind van het jaar zou ik €50 terug krijgen als ik geen studiekosten op zou geven, en €78 als ik die wél op gaf. Mijn betaalde premies waren uiteraard lager dan die €1894, met of zonder aftrek van studiekosten. Waar zit dan het verschil?
Dat verschil kan belastingtechnisch nooit optreden
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!

Laatst gewijzigd op 11-12-2005 om 23:10.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 23:27
LB06
LB06 is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 11-12-2005 @ 23:02 :
Dat verschil kan belastingtechnisch nooit optreden
Toch zei het programmaatje van de belastingdienst dat...

Verder: ik vind het wel een beetje een rare constructie. Dus er wordt sowieso 34,4% afgehouden, en dit wordt op het eind van het jaar terug betaald (tot een bedrag van €1894)?

Laatst gewijzigd op 11-12-2005 om 23:34.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 18:52
Ivo
Ivo is offline
Boven de 18 wordt die 34,4% inderdaad standaard ingehouden, zodat je het terug moet vragen. Als je een stabiel inkomen hebt, kun je ook een voorlopige opgave doen voor het volgende jaar, waardoor er minder wordt ingehouden en mocht je schatting niet helemaal kloppen (bijvoorbeeld omdat je een paar % loonsverhoging hebt gehad) wordt dat aan het eind van het jaar weer verrekent.

Waar bij jou het verschil zit kan ik ook niet bedenken. Als je minder als €1894 hebt afgedragen hoor je gewoon alles terug te krijgen (minus ZFW-premies overigens)

Ik persoonlijk vind het wel best zo. Van mijn netto inkomen kan ik goed rondkomen, van m'n terruggaaf ga ik lekker op vakantie en spaar ik.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 19:35
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
LB06 schreef op 11-12-2005 @ 23:27 :
Toch zei het programmaatje van de belastingdienst dat...

Verder: ik vind het wel een beetje een rare constructie. Dus er wordt sowieso 34,4% afgehouden, en dit wordt op het eind van het jaar terug betaald (tot een bedrag van €1894)?
Wanneer je 1 baantje hebt en daar je belastingverklaring goed invult word die 1894 euro gewoon verrekend met je loon. en word er dus niet over je hele loon 34,4 in gehouden alleen wat je bovemn de ongeveer 420 euro per maand verdiend


Citaat:
Ivo schreef op 12-12-2005 @ 18:52 :
Boven de 18 wordt die 34,4% inderdaad standaard ingehouden, zodat je het terug moet vragen. Als je een stabiel inkomen hebt, kun je ook een voorlopige opgave doen voor het volgende jaar, waardoor er minder wordt ingehouden en mocht je schatting niet helemaal kloppen (bijvoorbeeld omdat je een paar % loonsverhoging hebt gehad) wordt dat aan het eind van het jaar weer verrekent.

Waar bij jou het verschil zit kan ik ook niet bedenken. Als je minder als €1894 hebt afgedragen hoor je gewoon alles terug te krijgen (minus ZFW-premies overigens)

Ik persoonlijk vind het wel best zo. Van mijn netto inkomen kan ik goed rondkomen, van m'n terruggaaf ga ik lekker op vakantie en spaar ik.
Niet standaard als je je belastingformulier goed invult word er alleen over het deel dat boven de +/- 420 euro per maand komt belasting ingehouden
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 20:00
LB06
LB06 is offline
Goed, nog een laatste vraag dan.

Stel ik heb een brutoloon van 1500 en ik heb aftrekbare studiekosten van 750. Mag ik dan die 750 die ik nog niet heb geëffectueerd meenemen naar het volgende jaar? Ik meen namelijk dat ik dat ergens heb gelezen.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 22:11
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
LB06 schreef op 12-12-2005 @ 20:00 :
Goed, nog een laatste vraag dan.

Stel ik heb een brutoloon van 1500 en ik heb aftrekbare studiekosten van 750. Mag ik dan die 750 die ik nog niet heb geëffectueerd meenemen naar het volgende jaar? Ik meen namelijk dat ik dat ergens heb gelezen.
Zoals je het stelt heb je een jaar later dus meer studiekosten dan (bruto)loon. De kans dat je bij reele inkomsten een negatief belastbaar bedrag hebt is bijna niet mogelijk
Code:
Stel: 
Belastbaarloon        = 8000
Belasting                         = 2752 (34,4 % van 8000)
heffingskorting                   = 1894 -/-
arbeidskorting +/-                =  160 -/- 
Betaalde belasting                =  698

Er van uitgaande dat je geen andere heffingskortingen hebt. 
Zou je dit moeten betalen. 

Wanneer je aftrekposten hebt zoals scholing en 
ziektenkosten gaat het er als volgt uit zien

Loon          = 8000
scholing      =  800 -/- (kosten -/- 500)
ziektenkosten =  400 -/-   (kosten -/- drempel( de drempel
                           is inkomenafhankelijk en stijgt 
                           wanneer je meer verdiend)   
Belastbaarloon= 6800 
Belasting                     = 2339
heffingskorting               = 1894 -/-
arbeidskorting                =  160 -/- 
Betaalde belasting            =  285
Dit scheelt dus zo'n 410 euro.

Nu komende op je vraag, voor VPB e.d. klopt dit idd dat verliezen uit voorgaande jaren gecompenseerd kunnen worden. Voor individuelen personen geld naar mijn weten niet zo'n regeling.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!

Laatst gewijzigd op 12-12-2005 om 22:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht (Belastbaar) inkomen - zorgtoeslag
TheWhiteOwl
4 09-12-2013 17:38
Werk, Geld & Recht [Centraal] Het Belasting-topic
Verwijderd
500 28-01-2010 14:12
Werk, Geld & Recht [Centraal] Belasting topic 2007
dwight88
500 11-08-2008 19:39
Werk, Geld & Recht profiteur?
Verwijderd
142 29-08-2006 23:29
Werk, Geld & Recht Studiekosten aftrekbaar van inkomen vader?
LB06
10 07-02-2006 19:18
Werk, Geld & Recht Welke studiekosten aftrekbaar??
langejongen
23 26-01-2006 09:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.