Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2006, 19:47
elledc
elledc is offline
Ik wil even iets kwijt. Hoe zou jij omgaan met een situatie als deze? Ik voel me er namelijk niet zo prettig bij.

We zijn met 5 kinderen thuis, mijn ouders zijn financieel zeer goed gesteld. Helaas springen ze zeer voorzichtig en zuinig om met geld. Ze gaan binnenkort verhuizen, het huidige huis zal worden verkocht voor een ronde 1.000.000 euro.
Ze zijn op zoek naar een huis/villa in deze prijsklasse.
3 kinderen van de 5 wonen al uit huis. Ikzelf ben op zoek naar een huurwoning omdat ik met mijn loontje niet kan lenen om een huis te kopen.
Nooit hebben we (de 5 kinderen) een grote financiële bijdrage gehad. Ik ben vorig jaar een jaar alleen gaan wonen en kreeg als steun 300 euro van mijn ouders om een bed te kopen. Dat was het.
Mijn pa heeft sinds 5 jaar 2 bijkomende huizen gekocht die hij verhuurt in 10 appartementen.
Maar wij, alle 5 kinderen moeten ons schamen als we maar eens durven om geld vragen.
Mijn zus woont in een ruimte van 150 euro / maand want meer kan ze zich niet permitteren. Mijn andere zus is 29 jaar en kan geen huis kopen want haar loon is niet hoog. Hetzelfde geldt voor mij.

Ik heb nachtmerries van de manier hoe zij leven. Het geld waar zij van stinken, ligt opgeborgen en zullen ze meedragen tot in hun graf. Ik ben ziek als ik er alleen maar aan denk.

Ik vraag mij af of er in deze wereld nog een situatie als deze bestaat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2006, 19:53
Verwijderd
Je ouders werken toch ook voor dat geld...? Om eerlijk te zijn vind ik het eigenlijk wel logisch dat ze dat geld niet aan iedereen zo maar uitdelen... Misschien zit er wel een hele gedachte achter (dat jullie moeten leren zelfstandig te zijn en je eigen boontjes moeten dopen oid?)? Heb je ze dat al eens gevraagd?

Ik weet wel zeker dat er soortgelijke situaties bestaan. Ik ken iig genoeg mensen met ouders met (veel) geld die gewoon zelf in hun onderhoud moeten voorzien. Voorkomt meteen ook dat die kinderen al te verwend raken (wat voor veel ouders ook één van de redenen is dat ze het geld niet zomaar uitdelen).
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 19:54
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Ik denk dat je niet meer kan dan hen keus respecteren.. Dat zou een hoop frustraties schelen! Misschien een dooddoener, maar als je minder goed bedeelde ouders had gehad, hadden ze ook niet kunnen bijspringen... Maar goed, jij verkeert inderdaad wel in de situatie dat er wel veel geld in de familie is.

Ben je nog lerende? Kun je dan niet tijdelijk wat de ib-groep lenen? Dat is niet optimaal, ben ik me geheel van bewust.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 19:58
Verwijderd
Je zit waarschijnlijk niet op zo'n antwoord te wachten, maar dat je ouders geld hebben wil niet zeggen dat ze jullie maar een hand boven het hoofd moeten houden door (bijvoorbeeld) jullie woonruimtes te betalen. Nou kunnen ze inderdaad wel wat guller zijn, maar zie het niet als een verplichting van ouders om hun kinderen flink veel geld mee te geven als ze zelf welgesteld zijn.

En op je vraag (?) over de erfenis: kinderen kunnen niet totaal onterfd worden, dus je zult altijd wel iets krijgen. Of ze moeten natuurlijk alles snel over de balk gaan gooien...
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 19:59
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Laurens schreef op 10-02-2006 @ 20:58 :
En op je vraag (?) over de erfenis: kinderen kunnen niet totaal onterfd worden, dus je zult altijd wel iets krijgen. Of ze moeten natuurlijk alles snel over de balk gaan gooien...
Schulden kun je toch ook erven? Of, heeft dat dan een andere benaming?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:06
Suey
Suey is offline
Ze zouden inderdaad wel wat guller kunnen zijn denk ik. Maar zoals al eerder gezegd wil het natuurlijk niet zeggen dat ze zoveel voor je moeten betalen. Ik ken zo iemand die alles krijgt van dr ouders en ze kan totaal niet met geld omgaan, ik vraag me dan ook af hoe ze dat later gaat doen.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:08
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 10-02-2006 @ 20:59 :
Schulden kun je toch ook erven? Of, heeft dat dan een andere benaming?
Als de erfenis negatief is weiger je hem
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:10
Verwijderd
Citaat:
elledc schreef op 10-02-2006 @ 20:47 :
Ik ben vorig jaar een jaar alleen gaan wonen en kreeg als steun 300 euro van mijn ouders om een bed te kopen. Dat was het.
Dat klinkt lekker ondankbaar
Je verwacht toch niet dat je ouders jullie tot in het einde der dagen blijven onderhouden/financieel ondersteunen/zakgeld blijven geven? Wat maakt het uit dat ze het zouden KUNNEN, jullie zijn volwassen, en ik vind het niet meer dan normaal dat je zelf in je levensonderhoud voorziet...
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:22
elledc
elledc is offline
Zulke ouders zou ik moeten respecteren?

Je hebt ook wel andere situaties, waarbij de ouders niet welgesteld zijn, maar waarbij ze wel financieel steunen daar waar nodig.

Mijn ouders zijn er niet als het echt nodig is.
Ik wens ook niet dat ze me een huis schenken, ik vraag niet veel, ik vind het wel frustrerend te moeten horen elke week dat ze geen huis vinden. Ze vinden geen huis naar hun smaak, maar kunnen wel meer dan 1 miljoen neerleggen.

Ik heb een netto maandloon van slechts 1150 euro, dat is niet weinig maar sparen kan ik niet om een huis te kopen. Ik heb een tijd een appartement gehuurd omdat ik het thuis niet meer aankon maar dat /vind ik/ verloren geld. En ik kon het niet meer betalen dus moest ik de huur afzeggen. Mijn ouders zijn niet bijgesprongen. Zelfs in nood zijn ze er niet. Ik ben in het ouderlijke huis teruggekomen, dat was geen probleem, aangezien ik toch 2/3e van de tijd moet werken en dus niet thuis ben.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:26
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 10-02-2006 @ 20:59 :
Schulden kun je toch ook erven? Of, heeft dat dan een andere benaming?
Dat kan. Als je een erfenis aanvaardt dan zit daar alles bij, inclusief de schulden. Je doet er dus verstandig aan om indien je vermoedt dat je ouders schulden hebben gemaakt, zoals dat heet te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving, ook wel beneficiaire aanvaarding geheten. Anders zit je inderdaad met de gebakken peren van je ouders.

Maar dat lijkt me hier niet aan de orde. Ik kan me trouwens goed voorstellen dat ouders willen dat hun kinderen goed met geld leren omgaan en de waarde ervan inzien. Mijn ouders zijn niet echt rijk maar wel redelijk welgesteld maar ik heb ook nooit iets 'extra' gekregen, geen geld voor diploma's, geen rijbewijs, geen bijdrage in kleding of meubels, noem maar op. Als je er nog van kunt leven dan heb je eigenlijk niet echt een poot om op te staan, zeker niet als je al zelf werkt.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:27
elledc
elledc is offline
Citaat:
Katje schreef op 10-02-2006 @ 21:10 :
Dat klinkt lekker ondankbaar
Je verwacht toch niet dat je ouders jullie tot in het einde der dagen blijven onderhouden/financieel ondersteunen/zakgeld blijven geven? Wat maakt het uit dat ze het zouden KUNNEN, jullie zijn volwassen, en ik vind het niet meer dan normaal dat je zelf in je levensonderhoud voorziet...
weet je, ik heb nooit zakgeld gezien,
wat ik nu voel is een soort van wrok.
het gaat mij om het idee dat zij stinkend rijk zijn
en niets hebben gegund aan hun kinderen
en daar word ik misselijk van.
Klink ik dan echt zo rotverwend?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:27
Verwijderd
Je vindt een appartement huren verloren geld? Wonen is nou eenmaal niet gratis, je zou dankbaar moeten zijn dat je geen kostgeld hoeft te betalen
Je verdient 1150 euro per maand, dan ben je dus prima in staat om zelf woonruimte te betalen.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar het is niet meer dan normaal dat je niet meteen een huis kunt kopen.
Je verdient toch genoeg om te wonen en eten, wat verwacht je eigenlijk van je ouders?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:28
Verwijderd
Met 1150 euro netto, vrij te besteden, moet je toch echt wel kunnen rondkomen per maand.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:29
Verwijderd
Heb je er al wel eens met je ouders over gesproken? En dan niet in verwijtende zin van 'ik krijg geen geld van jullie en daarom zijn jullie slecht' of wat dan ook, maar op een normale manier.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien moet je eens verder kijken dan naar de situatie van je ouders...? De meeste jonge mensen kunnen tegenwoordig niet 'zomaar' meer een huis kopen...zij moeten dus ook huren en kunnen ook niet bij hun ouders aankloppen of zij niet 'even' een huis voor ze willen kopen omdat ze huren zonde van hun geld vinden of wat dan ook. Van 1150 euro is het best mogelijk iets te huren en rond te komen, studenten hebben over het algemeen een minder te besteden en die kunnen het ook, waarom zou jij het dan niet kunnen? (Anders moet je toch eens heel goed naar je uitgaven kijken, want dan doe je toch echt iets fout.)
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:30
Verwijderd
Citaat:
elledc schreef op 10-02-2006 @ 21:27 :
Klink ik dan echt zo rotverwend?
Om heel eerlijk te zijn: ja.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:35
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
En willen je ouders niet garant staan voor een hypotheek?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:36
elledc
elledc is offline
Jullie hebben gelijk. Misschien moet ik eens verder leren kijken.
Ik heb momenteel een slechte band met m'n ouders en ik verwijt hen nu alles... alles wat maar slecht is kunnen gaan de voorbije jaren.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:37
elledc
elledc is offline
Citaat:
Gothic schreef op 10-02-2006 @ 21:35 :
En willen je ouders niet garant staan voor een hypotheek?
Dat willen ze niet, daar heb ik het al eens over gehad.
De uitleg is dat ze dat onmogelijk kunnen / willen doen voor alle 5 de kinderen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-02-2006, 20:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind eigenlijk niet dat je moet verwachten dat je zoveel van je ouders krijgt. Je bent ook volwassen, leidt ook een eigen leven. Dan hoeven zij toch niet voor al jouw kosten op te draaien? Ik neem aan dat ze al genoeg jaar voor je betaald hebben toen je bij hen in huis woonde en jong was enzo. Ik zou echt niet bij mijn ouders moeten aankomen dat ik geld van ze wil hebben omdat ik vind dat ik daar recht op heb omdat zij nou eenmaal een beetje ruim in het geld zitten hoor. Ik vind het nog heel wat dat je 300 euro van je ouders krijgt. Dat krijg ik ook niet hoor. Wees bli met wat je wel krijgt en kijk niet alleen naar wat je niet krijgt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:39
Verwijderd
Citaat:
elledc schreef op 10-02-2006 @ 21:37 :
De uitleg is dat ze dat onmogelijk kunnen / willen doen voor alle 5 de kinderen.
Daar zit natuurlijk ook wel wat in. (Al is alleen willen natuurlijk al genoeg...het is hun leven en hun geld.)
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:41
Verwijderd
Het is een cliche en een dooddoener, maar toch: het voelt uiteindelijk veel beter om zelf voor alles te betalen, dan wanneer je almaar bent onderhouden door papsnmams.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:45
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
zoals al gezegd werd. als je alleen maar geld krijgt van je ouders kun je er niet goed mee om leren gaan. Je wordt er op deze manier veel zefstandiger van.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 21:11
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Haha, je bent dus eigenlijk liever lui en leeft liever van de centjes van papa en mama dan dat je er zelf voor moet werken als ik het goed begrijp?
Omg...
Vind het juist goed dat ouders hun kinderen niet zo verwennen
Ikzelf heb ook altijd overal voor moeten werken als ik iets wilde hebben en ben daar ook dankbaar voor, tuurlijk hadden mijn ouders een scooter voor me kunnen kopen op m'n 16de en nu m'n rijbewijs kunne betalen.
Daardoor leer je niet met geld omgaan, toen ik een scooter wilde heb ik daar de hele zomer hard voor moeten werken! En zuinig dat ik op dat ding was! En trots natuurlijk, dat ik dat helemaal zelf bij elkaar heb kunnen verdienen.
Zo leer je de waarde van geld kennen.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 21:30
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Het zal dan wel aan mij liggen, maar ik vind haar echt niet heel erg verwend klinken. Natuurlijk hoeven haar ouders haar echt niet alles te geven en is het imo ook onzin als ze alles zou krijgen, maar ik vind het wel redelijk stom dat ze nooit zakgeld heeft gekregen en dan met dat ze op kamers gaat 'alleen' een bed mee krijgt. Het lijkt me dat de meeste mensen hier toch iig iets aan zakgeld ofzo gehad hebben, ook als je ouders geen huis van een miljoen kunnen betalen ().

Ik weet niet wat je er aan zou kunnen doen, of dat je er uberhaupt iets aan móet doen, maar ik kan me voorstellen dat je het niet heel leuk vindt. Zeker niet als ze dan ook nog eens elke week zeuren dat ze geen geschikt huis kunnen vinden

En nou vind ik ook niet dat €1150,- netto weinig is om rond te komen, integendeel. Of dat haar ouders maar een huis voor haar moeten kopen. Maar een beetje 'steun' op zijn tijd is wel leuk, of dat nou een keer een doos boodschappen mee naar je kamer is of iets anders als je ouders wat meer vermogend zijn Nou ja, ik kan niet zo goed uitleggen wat ik bedoel geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 21:36
Verwijderd
Een meisje dat ik ken dat rijke ouders heeft krijgt ook niet zomaar zakgeld, ze moet er voor werken. Zo ziet ze in dat je dergelijke dingen niet zomaar krijgt ed. (Die situatie is niet helemaal vergelijkbaar met die van TS, maar goed, 't is ook maar een voorbeeld.)

En waarom is het raar dat je 'alleen maar een bed' mee krijgt als je op kamers gaat...? Je kiest er zelf voor om het huis uit te gaan? Hierbij spelen natuurlijk wel meer dingen mee... Ik vind het bv. ook een (heel) groot verschil of iemand studeert of werkt en ook de leeftijd maakt wel wat uit. (Ik vraag me ook nog steeds af hoe oud TS is.)

En als de relatie tussen met je ouders al niet echt goed is, zal dat ook niet in je voordeel werken qua geld geven ed, denk ik.

Laatst gewijzigd op 10-02-2006 om 21:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2006, 22:36
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Nee het ging me er ook niet echt om dat ze 'alleen' een bed mee kreeg, dat vind ik opzich ook niet heel raar. Ik vind het alleen wel stom als je helemaal nooit iets krijgt van je ouders, hoeven heus geen grote dingen te zijn, maar gewoon het idee. En dan helemaal als ze het financieel gewoon makkelijk hebben. Ik krijg ook heus niet alles van mijn ouders en moet ook gewoon zelf sparen voor dingen (en terecht, daar niet van) maar ik krijg af en toe in de stad wel eens een shirtje ofzo, of iets anders. En daar ben ik dan natuurlijk blij mee, maar ik vind het ook wel redelijk 'normaal' dat je als kind eens iets van je ouders krijgt.

Maar misschien ben ik dan ook wel verwend
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 22:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik snap wat je bedoelt Bloem Dat is op zich ook wel normaal vind ik, dat ouders hun kinderen soms wat geven. Het enige in dit verhaal waar ik een beetje mee zit is dat ik het gevoel krijg dat de TS vindt dat ze recht heeft op iets van haar ouders ofzo. Als haar ouders haar iets willen geven okee, prima. Als ze haar niets willen geven vind ik dat niet helemaal de normale gang van zaken in mijn ogen maar ik krijg ook zelden of nooit iets van mijn ouders en ik heb daar vrede mee en ik vind zeker niet dat ik er recht op zou hebben ofzo.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 22:58
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ah ja, ik heb haar eerste post nog eens gelezen en dat komt inderdaad wel een beetje vreemd over. 'Nooit hebben we een groot bedrag gehad', dat vind ik ook onzin, en dat ze nachtmerries heeft van hun manier van leven vind ik ook een beetje vreemd klinken. Wat dat betreft ben ik het ook wel eens met de bovenstaande reacties.

Ik kreeg alleen een beetje het gevoel alsof iedereen het volstrekt normaal vindt dat je nooit iets van je ouders krijgt (en nogmaals, dan heb ik het dus niet over grote geldbedragen ofzo) en dat vind ik niet, als je ouders niks kunnen missen kan ik dat best snappen, maar anders vind ik het wel redelijk normaal dat je af en toe iets krijgt. (En dat je daar dan natuurlijk ook blij mee bent, maar dat lijkt me logisch )
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 23:15
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik begrijp niet hoe je kunt en zelfs durft te verwachten dat je ouders jou op volwassen leeftijd nog bijspringen...

Je woont zelfstanding, 1050 euro netto in de maand is meer dan voldoende om van rond te kunnen komen en dat je niet gelijk een huis kunt kopen lijkt me zo gek nog niet. Wel dan?

Mijn ouders hebben beide aardig wat geld, vooral mijn vader omdat hij gewoon een welvarend bedrijf heeft. Mijn ouders springen wel bij in een absoluut noodgeval, mijn moeder dan... Verder heeft zij voor alle 3 de kinderen een bepaald bedrag weggelegd waarvan we zelf mogen bepalen waar het in geinvesteerd wordt; Zo heeft mijn ene broer het geinvesteerd in een woning, mijn andere broer in zijn opleiding en wereldreis en heb ik er (momenteel nog) een paard voor. Leuk, tuurlijk... Maar het interesseert me verder geen klap.

Ik wil geen cent meer zien wanneer ik besluit op mezelf te gaan wonen - medio volgend jaar - Ik kies voor zelfstandigheid, en dus ook voor mijn eigen boontjes doppen. Ik weet dat mijn ouders bereid zouden zijn om voor mij een compleet nieuwe inboedel te kopen, of me een auto te geven zodra ik 18 ben... Maar tegen die tijd werk ik er liever zelf hard voor. Dan maar geen auto, dan maar geen koopwoning, dan maar geen paard en dan ook maar gewoon de Lidl inplaats van de Appie Heijn. Ik weet dat ik bij ze terug mag komen als het écht fout gaat, en die gedachtegang is voor mij voldoende. Persoonlijk wordt ik dan ook een stuk gelukkiger van 2de hands bij elkaar geraapte spulletjes, want dat is het enige wat ik OPRECHT weet te waarderen, bij wijze van.

Ik ken de waarde van geld maar al te goed, mede omdat ik weet hoe hard mijn ouders er beide voor hebben moeten werken, hoeveel problemen het heeft gegeven en hoeveel gezeik het de afgelopen jaren heeft opgelevert. Als ik geld wil hebben, dan zal ik er later zelf hard voor moeten werken.... Zij gaven mij de basis van een goede opvoeding, een goede opleiding, onderdak en voldoende voedsel en daar mag ik gebruik van maken. Wil ik sparen (voor een huis)? Prima, dan werk ik wel wat uurtjes extra in een week... Maar ik verwacht het zeker niet van mijn moeder (iets wat mijn oudste broer overigens wel altijd deed: "Mam, ik heb nu toch zo'n mooie auto gezien *hint*hint*")

Liever lui dan moe, gaat er bij mij niet in... Maar het is wel zoals het in dit geval overkomt. Probeer te werken aan de band met je ouders, om te zien of hier nog wat in te verbeteren valt. Verder: Waardeer wat je hebt, want bij de 'buren' lijkt het gras toch altijd veel groener. Uiteindelijk lukt het jou vast en zeker ook allemaal wel.

Ow nog even over je zusje die in een ruimte leeft voor 150 euro in de maand: Kan zij ook niet terug naar je ouders?

Groetjes.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 23:19
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
HvJ schreef op 11-02-2006 @ 00:15 :
Leuk, tuurlijk... Maar het interesseert me verder geen klap.

Yeah right Dat kan ik me dus echt niet voorstellen, "oh, leuk dat ik een paard heb, oh, het maakt me ook niet uit dat ik hem niet meer heb ('Dan maar geen paard)". Of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 23:40
Freestyler*
Freestyler* is offline
ja ik vind je wel een beetje verwend overkomen,
omdat je praat over 'loontje' en 'slechts huren'.
Met beide lijkt me niks mis namelijk.
Ook een bed van 300 euro vind ik vrij gul.

Ookal hebben je ouders vrij veel geld, ze hoeven er niet voor gaan zorgen dat 5 kids een woning kunnen kopen. Dat lijkt me ook helemaal geen goede zaak trouwens.

Het is toch aardig dat je weer in huis kan gaan wonen. Ze bieden je iig een dak boven je hoofd.

Trouwens lijkt het me dan juist nog rechtvaardig dat ze zuinig omspringen met geld in het algemeen. Waarom zou je daar van walgen? Als ze al hun geld over de balk zouden smijten zou dat toch erger zijn?

oja, je laatste zin vind ik trouwens wel belachelijk. Alsof je sterft van de honger ofzo.

Maargoed, hoe zou ik er mee omgaan? Gewoon werken. Huurwoning. Als ik per se een huis wil kopen, zal ik meer moeten werken. En me niet zo druk maken om mijn ouders. Het is hun geld, zij moeten weten wat ze er mee doen. Ik ben volwassen. Dit is mijn leven en ik kan best voor me zelf zorgen.

Overigens is geen zakgeld geven wel een beetje onaardig vind ik Ik kreeg altijd heel weinig, terwijl wij thuis geen geldgebrek hebben en dat voelde niet leuk als kind. Maar nu kan ik me daar echt niet meer druk over maken. Ik kreeg onderdak, voedsel, kleding en een opleiding, wat maakten die paar guldens per week die anderen kregen nou uit?
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 00:00
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Als je ouders in hun 5 kinderen moesten investeren, waren ze dus niet meer rijk. Kijk financieel bij spijkeren is leuk van je ouders, maar soms stopt het kraantje gewoon, als hun er niet meer zijn hoe doe je het dan?


Als jij wat krijgt, moet zus/broer 1,2,3,4 ook wat krijgen, en ga zo maar door.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 00:22
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Bloem schreef op 11-02-2006 @ 00:19 :
Yeah right Dat kan ik me dus echt niet voorstellen, "oh, leuk dat ik een paard heb, oh, het maakt me ook niet uit dat ik hem niet meer heb ('Dan maar geen paard)". Of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?
Dat is natuurlijk allemaal maar relatief. Heb je dat geld niet kun je altijd een krantenwijk nemen en het zelf bij elkaar sparen. Hoe minder bronnen je aangeboden krijgt, hoe meer je er zelf gaat verzinnen en creëren. Dus uiteindelijk maakt het niet uit.

Geen zakgeld vind ik ook wel wat vreemd, ik vind eigenlijk dat ieder kind zakgeld hoort te krijgen. Maar dit gaat meer over een bijdrage in de vaste lasten en ik vind het niet raar dat je die niet krijgt. Je vraagt je ouders toch niet om een maandelijkse bijdrage zodat je ruimer kunt gaan wonen... Goed, als het gaat om een lastige situatie en je moet wat lenen, dan vind ik dat een prima doel. Maar voor zoiets... Dat moet je zelf leren.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 08:47
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Kijk ik vind niet dat je ouders alles maar moeten geven dat even als eerste, echter vind ik als jullie nooit zakgeld hebben gehad dat toch wel erg vreemd. Je zou daar ook eens achteraf over kunnen praten misschien hebben ze er nooit aan gedacht om jullie zakgeld te geven
Ze zijn het niet verplicht om alles maar te geven, maar zoals ik het lees zou ik als ouders toch niet zo kunnen leven en doen maar dat is is mijn gevoel.

GRTZ
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 08:59
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 11-02-2006 @ 01:22 :
Dat is natuurlijk allemaal maar relatief. Heb je dat geld niet kun je altijd een krantenwijk nemen en het zelf bij elkaar sparen. Hoe minder bronnen je aangeboden krijgt, hoe meer je er zelf gaat verzinnen en creëren. Dus uiteindelijk maakt het niet uit.

Geen zakgeld vind ik ook wel wat vreemd, ik vind eigenlijk dat ieder kind zakgeld hoort te krijgen. Maar dit gaat meer over een bijdrage in de vaste lasten en ik vind het niet raar dat je die niet krijgt. Je vraagt je ouders toch niet om een maandelijkse bijdrage zodat je ruimer kunt gaan wonen... Goed, als het gaat om een lastige situatie en je moet wat lenen, dan vind ik dat een prima doel. Maar voor zoiets... Dat moet je zelf leren.
Ik kreeg zakgeld in ruil voor wat klusjes die ik in huis moest doen... Later is dat vervaagd, maar het was wel de instelling dat je meehielp in huis...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 10:15
Go
Avatar van Go
Go is offline
Je ouders hoeven zeker niet voor alle kosten op te draaien, maar ik vind toch wel dat zij moreel verplicht zijn, gezien hun goede financiële positie, om jullie op bepaalde momenten eens bij te staan. Ik kan het me echt niet voorstellen dat ik er financieel zeer goed bijzit en dat mijn kinderen de eindjes aan elkaar moeten knopen, er vanuit gaande dat ze hun geld niet verspillen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-02-2006, 10:19
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Bloem schreef op 11-02-2006 @ 00:19 :
Yeah right Dat kan ik me dus echt niet voorstellen, "oh, leuk dat ik een paard heb, oh, het maakt me ook niet uit dat ik hem niet meer heb ('Dan maar geen paard)". Of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?
Ja je begrijpt me verkeerd. Tuurlijk zou ik het jammer vinden als hij verkocht wordt, simpelweg omdat ik aan het dier gehecht ben, en ik hem al lang heb, er veel mee mee heb gemaakt enz. Maar als ik ervoor kies om op mezelf te gaan wonen, zou dat gewoon betekenen dat ik zeker de 1e paar jaar niet in staat zal zijn om maandelijks 400 euro op te hoesten (want dat is het bedrag waar we het ongeveer over hebben). Het zou toch vreemd zijn om dan te gaan verwachten dat mijn moeder nog steeds de maandelijkse kosten betaald en een eventuele operatie van 5000 euro omdat ik het op dat moment niet betalen kan. Het zou niet eerlijk zijn tegenover mijn dieren, en daarbij: Ik moet toch zelf zo nodig op jonge leeftijd zelfstandig zijn?

Dus in die zin: "Dan maar geen paard" omdat het 1. voor alle partijen beter zou zijn en 2. omdat ik toch niet in dergelijk egoïsme leef: "Ik wil een paard, dus betaal jij hem maar... Ondanks dat ik al lang en breed op mezelf woon"
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 10:40
Verwijderd
Citaat:
HvJ schreef op 11-02-2006 @ 11:19 :
Dus in die zin: "Dan maar geen paard" omdat het 1. voor alle partijen beter zou zijn en 2. omdat ik toch niet in dergelijk egoïsme leef: "Ik wil een paard, dus betaal jij hem maar... Ondanks dat ik al lang en breed op mezelf woon"
Dat je op jezelf woont wil niet zeggen dat je helemaal niets meer van je ouders moet accepteren he .
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 10:46
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
elledc schreef op 10-02-2006 @ 20:47 :
Ik wil even iets kwijt. Hoe zou jij omgaan met een situatie als deze? Ik voel me er namelijk niet zo prettig bij.
er zijn mensen die het erger hebben, zou ik zo zeggen.

Citaat:

We zijn met 5 kinderen thuis, mijn ouders zijn financieel zeer goed
gesteld. Helaas springen ze zeer voorzichtig en zuinig om met geld.


want als je geld hebt, dan moet t op, uiteraard

Citaat:

Ze gaan binnenkort verhuizen, het huidige huis zal worden verkocht voor een ronde 1.000.000 euro.


dat je een miljoen voor je huis kunt krijgen, wil nog niet zeggen dat je miljonair bent of zo.

Citaat:

Ze zijn op zoek naar een huis/villa in deze prijsklasse.


leuk.

Citaat:

3 kinderen van de 5 wonen al uit huis. Ikzelf ben op zoek naar een huurwoning omdat ik met mijn loontje niet kan lenen om een huis te kopen.


je verdient meer dan 2000 oude guldens per maand. Ga alsjeblieft je mond spoelen. 'Loontje'. Weet je hoe weinig een bijstandsuitkering is ? (of heb je weleens een kind dood zien gaan van de honger ? nee ? bek houden dan als je denkt dat je arm bent.)

hoe oud ben je ?
waarom verwacht je dat iedereen een huis zou willen/moeten/kunnen kopen ? wat is er in godsnaam mis met huren ?

Citaat:

Nooit hebben we (de 5 kinderen) een grote financiële bijdrage gehad. Ik ben vorig jaar een jaar alleen gaan wonen en kreeg als steun 300 euro van mijn ouders om een bed te kopen. Dat was het.


als mijn ouders me 300 euro zouden geven, zou ik ze dankbaar zijn. Zij werken dr ook voor, weet je.

Citaat:

Mijn pa heeft sinds 5 jaar 2 bijkomende huizen gekocht die hij verhuurt in 10 appartementen.

kun je daar niet eentje van bewonen dan ?
ow, en is er een punt dat je niet moet melden of zo ?

Citaat:

Maar wij, alle 5 kinderen moeten ons schamen als we maar eens durven om geld vragen.


joh.

Citaat:

Mijn zus woont in een ruimte van 150 euro / maand want meer kan ze zich niet permitteren. Mijn andere zus is 29 jaar en kan geen huis kopen want haar loon is niet hoog. Hetzelfde geldt voor mij.


wiens schuld is het dat haar loon niet zo hoog is ? je ouders ?


Citaat:

Ik vraag mij af of er in deze wereld nog een situatie als deze bestaat?
nee. er bestaat geen situatie waarbij iemand zich enkel spiegelt aan mensen die het beter hebben, en eigen gebreken te verwijten acht aan hen die het beter hebben.

je ouders hebben geen enkele plicht om ervoor te zorgen dat jij het geweldig goed moet hebben of zo.

wil je rijk worden ? nou, ga je gang, zorg daar dan voor, in plaats van zitten te mokken 'zij hebben het beter' en zelf niks aan je eigen situatie te doen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 11:10
Nephtys
Avatar van Nephtys
Nephtys is offline
Ik vind het niet raar dat TS wat verwacht als ze op zichzelf gaat wonen. Mijn ouders zijn niet vermogend maar helpen me altijd wanneer ik verhuis en betalen ook het een en het ander. Maar ik hoef niet te rekenen op een vaste bijdrage. Mijn ouders zeggen altijd dat ze me alles gunnen wat in hun macht ligt.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 11:17
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Laurens schreef op 11-02-2006 @ 11:40 :
Dat je op jezelf woont wil niet zeggen dat je helemaal niets meer van je ouders moet accepteren he .
True, maar dergelijk grote maandelijkse bijdrage (zelfs wanneer ik helft zelf zou betalen) vind ik in dit geval van de zieke. Tuurlijk is het leuk wanneer je eens in de zoveel tijd een keertje wat krijgt; Zoals een keertje een grote blauwe strippenkaart -omdat het OV zo duur is ofzo- , doosje boodschappen, voor je verjaardag misschien eens een zakcentje whatever. Het zou soms leuk zijn, wat het niet maakt dat ik het ook verwacht in tegenstelling tot de topicstarter.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 11:19
Go
Avatar van Go
Go is offline
De ouders van TS kunnen het zich makkelijk permitteren. Waarom zouden zij dat dat niet doen? Ik kan echt niet begrijpen waarom je je kinderen de eindjes aan elkaar moet laten knopen en zelf er ronduit florissant bij te zitten.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 11:25
Verwijderd
Omdat je wil dat je kinderen met geld om kunnen gaan.
En 1150 euro netto per maand is echt niet 'de eindjes aan elkaar moeten kopen'
Ik snap juist niet dat ouders hun kinderen alles geven waar ze om vragen, zo kweek je verwende nesten die beginnen te krijsen als ze later in hun leven eens een keer NIET hun zin krijgen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 11:27
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 11-02-2006 @ 12:19 :
De ouders van TS kunnen het zich makkelijk permitteren. Waarom zouden zij dat dat niet doen? Ik kan echt niet begrijpen waarom je je kinderen de eindjes aan elkaar moet laten knopen en zelf er ronduit florissant bij te zitten.
Misschien zijn die ouders zelf ook op die manier begonnen? Misschien vinden die ouders dat kun kinderen op een gegeven moment zelf rond moeten komen, wat dus inhoudt dat ze zelf hun geld moeten verdienen ed en dat ze zelf een woning moeten zoeken, enz. Ik denk dat je niet kunt oordelen over mensen zonder dat je weet waarom ze het doen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 11:35
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Nephtys schreef op 11-02-2006 @ 12:10 :
Ik vind het niet raar dat TS wat verwacht als ze op zichzelf gaat wonen. Mijn ouders zijn niet vermogend maar helpen me altijd wanneer ik verhuis en betalen ook het een en het ander. Maar ik hoef niet te rekenen op een vaste bijdrage. Mijn ouders zeggen altijd dat ze me alles gunnen wat in hun macht ligt.
Ze hebben haar toch een bed t.w.v. 300 euro meegegeven? Dat vind ik persoonlijk al aardig wat hoor, sterker nog ik denk dat de meeste zelfs dat niet eens krijgen. Maar mijn kinderen hoeven later ook echt niet te verwachten dat ik garant zal staan voor hun hypotheek simpelweg omdat zij 'huren' maar verspild geld vinden. Huizenprijzen zijn hoog, en voor starters is een koopwoning vrijwel onmogelijk. Get used to it, en leer ermee leven. Wat nu niet is, is er over 5 jaar misschien wel...

Persoonlijk vind ik het ook enigzins raar wanneer mensen zo op hun geld zitten, anderzijds... Als hun, hun huis verkopen voor 1.000.000 wil dat inderdaad niet zeggen dat ze gelijk (multi)miljonair zijn. Ja, ze zijn waarschijnlijk wel vermogend, maar hoelang hebben hun er zelf niet voor dubbel moeten liggen? En wat kind 1 wil, wil broer/zus 2, 3, 4 en 5 ook hebben. Daar gaat je geld dan.

Ik zou ook geen zin meer hebben om mijn kinderen nog wat te geven als ze hetgeen wat ze wél hebben niet eens weten te waarderen, ze zo kortzichtig zijn en mij nu als ouder, feitelijk gezien, gaan lopen beschuldigen van hun leefomstandigheden en eigen gecreeërde levensstijl. Pleur op zeg, ik ga er nu overigens wel vanuit dat de TS ook gewoon gelegenheid is geboden tot het voltooien van een goede opleiding en eerder genoemde dingen en mogelijkheden.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 11:43
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
gerwin schreef op 11-02-2006 @ 12:19 :
De ouders van TS kunnen het zich makkelijk permitteren. Waarom zouden zij dat dat niet doen? Ik kan echt niet begrijpen waarom je je kinderen de eindjes aan elkaar moet laten knopen en zelf er ronduit florissant bij te zitten.
1150 euro in de maand vind ik nou ook niet bepaald 'de eindjes aan elkaar moeten knopen', ik ken meer dan genoeg jongeren die het een heel stuk zwaarder hebben. Zo verdiend een vriend van mij (hij is 21) 900 euro in de maand, maar is wel een alleenstaande vader van een tweeling. Dan pas mag je klagen in mijn ogen! En weetje... Hij klaagt niet eens, nooit.

Daarbij zijn de ouders van de TS misschien ook wel niet zo 'florissant' begonnen, en als je een zelfstandige volwassenen bent vind ik dat je niet mag verwachten dat je 'pappie en mammie' op zullen draaien voor jouw vaste lasten. Ik weet van mijn ouders dat zij in hun beginperiode 15 gulden huishoudgeld per week hadden (met één kind), en dat ze werkelijkwaar elke cent 3 keer moesten omdraaien. Omdat mijn vader hier zo de ziekte over had is hij zich uit de naad gaan werken (met werkdagen van soms meer dan 13 uur per dag), en was binnen nog geen 15 jaar directeur van groot en goedlopend bedrijf. De TS heeft uberhaupt nog niet eens kinderen! En als jij een koopwoning wilt? Prima... Maar dan zal je gewoon nog net even iets harder moeten werken.
__________________
<3 Everyday I love you more....

Laatst gewijzigd op 11-02-2006 om 11:46.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 11:44
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Katje schreef op 11-02-2006 @ 12:25 :
Omdat je wil dat je kinderen met geld om kunnen gaan.
En 1150 euro netto per maand is echt niet 'de eindjes aan elkaar moeten kopen'
Ik snap juist niet dat ouders hun kinderen alles geven waar ze om vragen, zo kweek je verwende nesten die beginnen te krijsen als ze later in hun leven eens een keer NIET hun zin krijgen.
Ik moet zeggen dat ik moeilijk kan beoordelen of TS ook werkelijk 'de eindjes aan elkaar moet knopen'. Stel dat dat zo is (ik heb geen flauw idee hoever je met 1150 euro netto per maand komt) dan zou ik mijn kinderen altijd bijstaan. Ik verwacht natuurlijk niet van alle ouders dat zij dat doen, ze moeten er zelf ook niet aan ten onder gaan. Ik ben altijd door mijn ouders gesteund en ik vind het dan ook meer dan logisch dat als mijn kinderen later het wat moeilijker krijgen ik hen ook bijsta. Ik geef toe dat dat misschien ook komt omdat ik het zelf nooit slecht gehad heb en dus nooit van weinig heb moeten bestaan (ik ben wel zuinig hoor, maar dat is mijn eigen keuze)
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 11:44
Verwijderd
Citaat:
elledc schreef op 10-02-2006 @ 21:22 :
Zulke ouders zou ik moeten respecteren?

Je hebt ook wel andere situaties, waarbij de ouders niet welgesteld zijn, maar waarbij ze wel financieel steunen daar waar nodig.

Mijn ouders zijn er niet als het echt nodig is.
Ik wens ook niet dat ze me een huis schenken, ik vraag niet veel, ik vind het wel frustrerend te moeten horen elke week dat ze geen huis vinden. Ze vinden geen huis naar hun smaak, maar kunnen wel meer dan 1 miljoen neerleggen.

Ik heb een netto maandloon van slechts 1150 euro, dat is niet weinig maar sparen kan ik niet om een huis te kopen. Ik heb een tijd een appartement gehuurd omdat ik het thuis niet meer aankon maar dat /vind ik/ verloren geld. En ik kon het niet meer betalen dus moest ik de huur afzeggen. Mijn ouders zijn niet bijgesprongen. Zelfs in nood zijn ze er niet. Ik ben in het ouderlijke huis teruggekomen, dat was geen probleem, aangezien ik toch 2/3e van de tijd moet werken en dus niet thuis ben.
Allereerst ben jij níet arm. Mogelijk wil je gewoon te veel en woon je gewoon te duur. Maar zelfs dat kan eigenlijk niet. Voor €700,- kan je heel mooi huren, en dan hou je nog €450,- over voor alle andere dingen. Kom op zeg, dat is écht niet de eindjes aan elkaar knopen, dat is heel goed te doen.

Ik begrijp heel goed dat je ouders niets doen, maar ik begrijp niet dat ze kennelijk niet duidelijk maken wáárom ze niets doen. Waar zou jij zijn wanneer ze altijd maar helpen wanneer 't even niet lukt? Leer je daar ook maar íets van? Waarschijnlijk willen ze dat je zélf leert om te gaan met geld, en dat je zélf je problemen op lost. Dat lijkt me alleen maar goed bedoeld.

Dat je geen huis kan kópen gaat me helemaal ver. Er zijn heel veel mensen die geen huis kunnen kopen, 't is normaal dat je daarvoor werkt en moeite doet. Wanneer je ouders je zomaar even helpen, heb je daar toch helemaal niets aan? Ja, je hebt dan een huis waar je zelf geen fluit voor hebt hoeven doen.

Zorg gewoon voor jezelf, leer met geld om te gaan en in te zien dat je zelfs met €400,- per maand rond kan komen. Als je echt wil sparen, dan kan dat dus ook. Ga iets kleiner/goedkoper wonen, geef jezelf een maandbudget voor boodschappen en kijk wat je per maand overhoudt. Misschien dat je niet snél kan sparen, maar kom op zeg...
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 11:46
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 11-02-2006 @ 12:44 :
(ik heb geen flauw idee hoever je met 1150 euro netto per maand komt)
Als je er normaal mee om gaat valt je niet echt veel te knopen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 11:52
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
gerwin schreef op 11-02-2006 @ 12:44 :
(ik heb geen flauw idee hoever je met 1150 euro netto per maand komt)
Heel ver. Ver genoeg om een 2 kmr appartementje te kunnen huren, gas en licht te kunnen betalen, normaal boodschappen te kunnen doen, beetje te sparen en in iedergeval 1x in de maand uit te kunnen.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.