Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2006, 15:35
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Ik wil op nummer 30 stemmen, de lijstduwer. Maar ik wil niet dat mijn stem op de grote hoop eindigt, mocht de nummer 30 niet voldoende voorkeursstemmen krijgen.

Blijft mijn stem bij de partij waarop ik stem? Of vervalt de stem en komt ie op de hoop stemmen die dan vervolgens bij de partij met de grootste kiesdeler komt?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2006, 15:42
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Stel dat jij op nummer 30 van de PvdA stemt, en de PdvA krijgt maar 25 zetels, dan telt jouw stem nog steeds gewoon voor de PvdA.

Lijkt me

Of is dat niet wat je bedoele?
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 16:08
Go
Avatar van Go
Go is offline
Als diegene onvoldoende stemmen krijgt voor een zetel zal je stem gewoon op de grote hoop worden gegooid. Je stem gaat iig nooit verloren.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 17:11
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
gerwin schreef op 25-02-2006 @ 17:08 :
Als diegene onvoldoende stemmen krijgt voor een zetel zal je stem gewoon op de grote hoop worden gegooid. Je stem gaat iig nooit verloren.
Maar hij is dan dus niet meer voor de partij waarop ik stem? Dat bedoel ik met verloren...

Stel ik stem nummer 30 van de PvdA, 25 zetels, waar blijft mijn stem? Stel er is nog 1 stem nodig voor 26 zetels, gaat ie dan daarheen of wordt hij op de grote hoop gegooid en kan hij dus uiteindelijk zelfs bij de VVD komen (door die kiesdeler)?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 17:34
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Gothic schreef op 25-02-2006 @ 18:11 :
Maar hij is dan dus niet meer voor de partij waarop ik stem? Dat bedoel ik met verloren...

Stel ik stem nummer 30 van de PvdA, 25 zetels, waar blijft mijn stem? Stel er is nog 1 stem nodig voor 26 zetels, gaat ie dan daarheen of wordt hij op de grote hoop gegooid en kan hij dus uiteindelijk zelfs bij de VVD komen (door die kiesdeler)?
Oh, ik ben misschien een beetje onduidelijk geweest. Met 'de grote hoop' bedoel ik het totaal aantal stemmen in dit geval op de PvdA.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 18:01
drilboor sjakie
Avatar van drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Hij is dan gewoon voor die partij waar jij op stemt, meen ik.
__________________
Ik ben niet ziek maar ik had beter kunnen zijn. (ja mijn avatar is coldplay)
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 18:17
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
doe niet zo lui en ga gewoon stemmen op iemand. dan weet je tenonste dat het aan jou niet gelegen heeft.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 18:52
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
remy476 schreef op 25-02-2006 @ 19:17 :
doe niet zo lui en ga gewoon stemmen op iemand. dan weet je tenonste dat het aan jou niet gelegen heeft.
Zij lui? Ze neemt de moeite om überhaupt te stemmen en ook nog wel uit te zoeken wat er gebeurt met haar stem als diegene waar zij op stemt niet gekozen wordt.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 20:46
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
gerwin schreef op 25-02-2006 @ 19:52 :
Zij lui? Ze neemt de moeite om überhaupt te stemmen en ook nog wel uit te zoeken wat er gebeurt met haar stem als diegene waar zij op stemt niet gekozen wordt.
Idd. Anders stem ik wel gewoon op de nummer 1, maar de nummer 30 is toevallig een bekwaam iemand die ik ken, dus daar stem ik liever op, behalve als m'n stem dan verloren gaat...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 23:19
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 25-02-2006 @ 21:46 :
Idd. Anders stem ik wel gewoon op de nummer 1, maar de nummer 30 is toevallig een bekwaam iemand die ik ken, dus daar stem ik liever op, behalve als m'n stem dan verloren gaat...
Je stem blijft gewoon bij de PvdA aannemende dat je dat bedoeld
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 23:32
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Hoe kan je stem nou niet voor de partij zijn waarop je stemt
Als jouw gekozen persoon niet voldoende voorkeursstemmen krijgt dan is je stem voor die bepaalde persoon alleen 'verloren' gegaan in de zin van dat je die persoon niet aan een zetel hebt geholpen en het dus misschien strategischer was geweest om op iemand anders te stemmen die je liever in de raad had gehad dan degenen die er nu in zitten. Maar je stem kan toch nooit opeens niet meer voor die partij zijn? Als die partij 25 zetels krijgt en jouw persoon staat op nummer 30 dan is jouw stem voor die partij toch al meegetelt voor die 25 zetels? Of zit er een of andere rare constructie in ons kiessysteem die ik niet snap
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 10:22
Nick-Name
Avatar van Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 26-02-2006 @ 00:32 :
Hoe kan je stem nou niet voor de partij zijn waarop je stemt
Als jouw gekozen persoon niet voldoende voorkeursstemmen krijgt dan is je stem voor die bepaalde persoon alleen 'verloren' gegaan in de zin van dat je die persoon niet aan een zetel hebt geholpen en het dus misschien strategischer was geweest om op iemand anders te stemmen die je liever in de raad had gehad dan degenen die er nu in zitten. Maar je stem kan toch nooit opeens niet meer voor die partij zijn? Als die partij 25 zetels krijgt en jouw persoon staat op nummer 30 dan is jouw stem voor die partij toch al meegetelt voor die 25 zetels? Of zit er een of andere rare constructie in ons kiessysteem die ik niet snap
Als er maar 25 zetels te vergeven zijn maar persoon 30 het aantal stemmen gehad wat gelijk is aan 1 zetel, komt die persoon er zoiezo in volgens mij... Alle stemmen op personen die net niet gekozen zijn, zullen dan wel aan een persoon (hoogste op de lijst zonder zetel?) gegeven worden. Maar zeker weet ik het niet
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 11:50
Pinksterhaas
Avatar van Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Je stemt blijft bij de partij.

(Overigens snap ik niet waarom je op een lijstduwer zou willen stemmen.)

(edit: Ik zat er qua uitleg wat naast)

Laatst gewijzigd op 26-02-2006 om 12:22.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 26-02-2006 @ 12:50 :
(Overigens snap ik niet waarom je op een lijstduwer zou willen stemmen.)
Sympathie natuurlijk. Mijn leraar geschiedenis, een vrij bekend figuur in mijn stad, is al jaren lijstduwer voor D'66.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 12:35
Verwijderd
Je stem blijft uiteraard bij de partij waar die persoon opstaat, anders is het ook geen lijstduwer


Maar je hebt ook een kiesdeler en sommige partijen combineren dan beide totaal aantal stemmen om zo toch een extra zetel te verwerven
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 17:12
Kayleigh
Kayleigh is offline
Citaat:
Gothic schreef op 25-02-2006 @ 18:11 :
Maar hij is dan dus niet meer voor de partij waarop ik stem? Dat bedoel ik met verloren...

Stel ik stem nummer 30 van de PvdA, 25 zetels, waar blijft mijn stem? Stel er is nog 1 stem nodig voor 26 zetels, gaat ie dan daarheen of wordt hij op de grote hoop gegooid en kan hij dus uiteindelijk zelfs bij de VVD komen (door die kiesdeler)?
dan is dat gewoon een stem voor de pvda..
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:38
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
ow sorry dan heb ik het verkeerd begrepen SORRY
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hans Janmaat. Goed politcus en vooruitziener of Zwart schaap en rascist?
Verwijderd
217 25-12-2008 02:48
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
Gatara
499 14-10-2007 19:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
Gatara
500 05-11-2006 15:35
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 09-10-2006 08:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap moord in Antwerpen
Tiño
323 22-06-2006 15:15
Werk, Geld & Recht artikel 131 van de grondwet
fractuur
13 08-01-2004 17:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.