Oud 22-06-2007, 12:17
Verwijderd
Voorheen werkte ik voor het uitzendbureau start people bij een lokaal restaurant en kreeg ik €4,20 bruto (=netto) per uur. Ik ben 17 jaar. Nu is mijn baas gestopt met start en heeft hij een accountantbureau in dienst genomen die de salarisuitbetaling gaat doen, hierbij heeft hij ons in 1 op 1 gesprekken tevens verteld dat start ons altijd te veel heeft betaald. Iedereen gaat er dus op achteruit gaat. De nieuwe loonschaal wordt voor mij dan €3,67. Als ik het goed heb is hij hier legaal bezig (of mag je niet zomaar opeens zoveel loonverlaging geven?), omdat ik nog steeds in de wachtperiodieke loonschaal zit (39,5% van het basisloon) volgens de horeca-CAO.

Wat hij hiernaast doet is onze vakantieuren (0,096 uur per gewerkt uur), die we normaal uit konden laten betalen wanneer we wilden stopt hij bij dit verlaagde salaris in. Deze worden dus niet meer opgespaard en kan ik ook niet meer uit laten betalen. Mijn vraag is dan ook of dit wel mag, want als ik de CAO zo vluchtig lees (http://www.horeca.nl/cao/Horeca%20-%...TIERECHTEN.pdf) wordt daar niets over gemeld. Is er iemand die hier meer van weet?

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2007, 12:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Het lijkt me sterk dat er teveel betaald is. Met een uitzendbureau betaalde je baas ook nog eens het uitzendbureau, én jouw loon. De kans dat jullie duurder worden duur het uitzendbureau uit te schakelen is nul.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 13:03
Verwijderd
Dat is waar, natuurlijk worden ik van alle kanten genaaid, aangezien ik én minder per uur krijg, én geen vakantieuren meer heb. Terwijl hij er op vooruit gaat omdat hij slechts de accountantkosten hoeft te betalen, die natuurlijk een stuk lager zijn dan die van een uitzendbureau omdat deze geen werving doet. Maar hij is juist gestopt bij het uitzendbureau omdat deze ons zogenaamd 'te hoog had ingeschaald'.

Toch heb ik nu nog steeds geen antwoord op mijn vraag, dat van die vakantie-uren, mag hij die zomaar 'bij het loon instoppen'?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 13:10
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Shoarm schreef op 22-06-2007 @ 14:03 :
Toch heb ik nu nog steeds geen antwoord op mijn vraag, dat van die vakantie-uren, mag hij die zomaar 'bij het loon instoppen'?
Me dunkt dat dat niet mag. Vakantiegeld is gewoon een andere vastgelegde vergoeding.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 13:31
Verwijderd
Ja, maar er is een verschil tussen vakantieuren en vakantiegeld, het vakantiegeld krijg ik nog steeds wél apart nl.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 14:02
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Jah hij mag je vakantieuren bij je salaris opnemen, als dit volgens de CAO ook mag. Volgens de wetgeving mag het geloof ik namelijk officieel niet.

Verder kan je niet zomaar iemands salaris verlagen, tenzij er duidelijk had kunnen zijn dat je veel te veel zou krijgen voor het werk.
Heb je een contract waarin geregel staat wat je zou moeten verdienen en staat daar 4,20 of 3 nog wat in?

Als ik het goed begrijp kom je dus bij hem in dienst nu, hij bespaart daarmee de kosten van het uitzendbureau en verlaagt jullie loon, hmmmm, ik zou niet voor hem gaan werken, hij zou je natuurlijk eigelijk juist meer aan je moeten gaan betalen zodat jij ook een voordeel hebt in de kosten die hij bespaart van het uitzendbureau.

grtz
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 14:26
Caps
Caps is offline
Loon mag volgens mij ook gewoon achteruit gaan ipv van hoger worden. Waarom zou dat niet mogen?
__________________
Falen = geen optie
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 14:40
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Caps schreef op 22-06-2007 @ 15:26 :
Loon mag volgens mij ook gewoon achteruit gaan ipv van hoger worden. Waarom zou dat niet mogen?
Dat ligt aan afspraken als jij doormiddel van een contract een bepaald salaris ontvangt is het over het algemeen raar dat je een nieuw contract zou tekenen met een lager salaris.
Hoe wetgeving hier precies in zit weet ik niet maar het is zeker niet gebruikelijk en of het in de meeste gevallen mag vraag ik me ook af.

Wie weet hier wat meer over??
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 14:50
Verwijderd
- Salaris mag zowel verhoogd als verlagen worden
- Hij mag vakantieuren als apart (spaar)deel vervangen door het te verwerken in het uurloon.

Ik heb een tijdje de horeca verzorgd voor festivals, musea e.d. en daar keeg je ook geen vakantieuren-toeslag. Dat kwam omdat het al verweven was in het standaard uurloon. Dat was ook logisch aangezien ik 15/16 was en rond de 7 euro verdiende. Zeker in de horeca, bij hoge uurlonen wordt dit toegepast. Door de vakantieuren te verwerken in het uurloon lijkt het alsof je meer verdient en dat is aantrekkelijk voor jongeren die een baan willen en het motiveert. Ik vind 4,20 al aan de magere kant dus ik zou echt even nadenken of je wel voor 3,70 wilt werken.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 15:10
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Ik denk datje beter een ander baantje kan gaan zoeken, waar ze je wel fatsoenlijk betalen. Ik zoudit echt niet pikken, werk zat, en vooral in de horeca.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 15:36
Verwijderd
Proberen je eens te verenigen met je mede parttime collega's en ga gewoon niet akkoord met dat geneuzel van je baas, klinkt niet zo fris allemaal.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 16:49
Verwijderd
Niet fris? Het zijn geen louche praktijken heur maar het is gewoon niet relaxed.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 16:59
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Er is wel een horeca CAO daar staat wel het een en ander in geregeld over minimum uurlonen. En of daar wel of niet vakantieuren in zitten.
Ik zou je er iig goed in verdiepen, en misschien iets anders zoeken.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 17:00
Verwijderd
Hmm we zijn ook momenteel bezig met offensies van onze kant (part-timers dus) maar het probleem is een beetje dat de helft zo iets heeft van "boeie, 80 ct. achteruit wat moet ik dan", omdat ze bang zijn hun baan kwijt te raken. Ze vinden het wel kut, maar tekenen wel meteen zonder na te denken, überlomp dus.

Verder, wat nog verteld wordt, 4,20 voor 17-jarige is (in deze regio dan misschien?) redelijk normaal, of zelfs aan de hoge kant. Vrienden van me verdienen bij andere horecabedrijven hetzelfde, of zelfs iets minder.

Overigens wordt ik niet teruggeplaatst naar de eigenlijke schaal (3,67) maar heeft hij een 'tussenweg' bedacht: 3,90 per uur.

Het kutte is echter dat hij z'n zakken aan het vullen is omdat het het best lopende bedrijf van deze stad is. Hij blijft property kopen, wij moeten keihard werken omdat het terras in de zomer altijd vol zit, zonder dat we ons aan de CAO houden (pauzes, werktijden e.d.) en dan gaat hij ons wel minder betalen, dat is een andere kant eraan die het nog ietwat vervelender maakt.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 15:51
paco de taco
Avatar van paco de taco
paco de taco is offline
Dan ga je toch een keer met z'n allen met hem aan tafel zitten en zeggen jullie hoe je erover denkt.

"wij moeten keihard werken omdat het terras in de zomer altijd vol zit, zonder dat we ons aan de CAO houden (pauzes, werktijden e.d.) en dan gaat hij ons wel minder betalen"

Dat er gewerkt moet worden is logisch, en dat vaste pauzes ook niet mogelijk is is ook begrijpelijk. Maar er moet wel iets tegenover staan. Lijkt mij dat je best kunt vragen hetzelfde loon te behouden..
__________________
no fun
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 15:05
Spelvout
Avatar van Spelvout
Spelvout is offline
Het lijkt mij dat je baas niet zomaar je salaris kan veranderen, ook niet als je een 0-uren contract hebt. Hij zal je gewoon 4,20 moeten blijven betalen voor de complete duur van je contract. Dat hij je daarna een nieuw contract biedt met een lager salaris, is een ander verhaal, dat mag. Of je dat zou moeten tekenen is aan jou. Trouwens, 4,20 ligt een stuk boven het minimumloon voor een 17 jarige.
__________________
To say you're sorry is pretty much the same as to apologize, unless you're at a funeral.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 20:42
~louise~
Avatar van ~louise~
~louise~ is offline
Je mag natuurlijk niet zomaar de inhoud van het contract veranderen, maar een contract via het uitzendbureau houdt in dat je op 'oproep' werkt en dat je dus van de één op de andere dag ontslagen kan worden, d.w.z. niet meer 'opgeroepen.' Die kans is er natuurlijk wel als je niet ingaat op een nieuw contract.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 13:09
marlene89
marlene89 is offline
Ik werk ook in een restaurant maar verdien geen 3,60 en ook geen 4,20.
__________________
Beter in een hutje lachen dan in een paleis huilen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie misschien wil ik enkel me verhaal kwijt....
telefoontje
5 12-05-2007 22:24
Verhalen & Gedichten Anouk en Danny #2
Little Phoebe
264 23-07-2006 14:40
Verhalen & Gedichten Vrijheid ten koste van vrijheid - niet voltooid
Raakvlak
11 20-01-2005 18:28
De Kantine Groot Moppentopic [1]
Negrotiator
82 16-01-2004 07:44
Verhalen & Gedichten Heb jullie tips voor mijn verhaal?
Selina
7 10-12-2002 22:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.